Microsoft sjösätter Game Streaming för Xbox One och Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft sjösätter Game Streaming för Xbox One och Windows 10

Inför lanseringen av Windows 10 lanserar Microsoft den nya finessen Xbox One Game Streaming, som gör det möjligt att strömma spel från spelkonsolen till valfri Windows 10-enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det, spelar man med mus och tangentbord då eller får man koppla in en kontroll?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygman:

Hur fungerar det, spelar man med mus och tangentbord då eller får man koppla in en kontroll?

Du kopplar in en kontroll.

Sen vet jag inte hur mycket det "avslöjas". Jag har kunnat göra detta uppemot en månad nu. Fungerar rätt ok, inte riktig fenomenal bildkvalitet dock.

Däremot så behövs det inte, som det står i nyheten, göras någon inställning på konsollen. Det är bara att starta Xbox appen på sin Windows maskin, klicka på sin Xbox och trycka "strömma" eller motsvarande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Du kopplar in en kontroll.

Sen vet jag inte hur mycket det "avslöjas". Jag har kunnat göra detta uppemot en månad nu. Fungerar rätt ok, inte riktig fenomenal bildkvalitet dock.

Även jag tänkte fråga frågan om tangentbord och mus. Du är helt 100 på att det inte går? Det hade exempelvis varit skitskoj att spela Halo utan handkontroll.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Hur fungerar det, spelar man med mus och tangentbord då eller får man koppla in en kontroll?

Windows 10 har stöd för Xbox One kontrollern, du kan koppla in den med en USB-sladd. Sen ska det finnas en adapter så du kan köra trådlöst med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Även jag tänkte fråga frågan om tangentbord och mus. Du är helt 100 på att det inte går? Det hade exempelvis varit skitskoj att spela Halo utan handkontroll.

Jag är 100%. Programmet säger åt dig att koppla in en handkontroll när du börjar streama. Dessutom så gör tangentbordet ingenting medan du streamar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Jag är 100%. Programmet säger åt dig att koppla in en handkontroll när du börjar streama. Dessutom så gör tangentbordet ingenting medan du streamar.

Det var tråkigt, tack för informationen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det var tråkigt, tack för informationen.

Ganska logiskt dock. Annars skulle man få ett sjukt övertag online i FPS spel tex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Även jag tänkte fråga frågan om tangentbord och mus. Du är helt 100 på att det inte går? Det hade exempelvis varit skitskoj att spela Halo utan handkontroll.

Är du däremot supersugen kan du ju alltid emulera en xbox kontroll och spela med den (med tangentbord och mus), om det gör dig gladare. Pinnacle game profiler har stöd för det, tror jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Även jag tänkte fråga frågan om tangentbord och mus. Du är helt 100 på att det inte går? Det hade exempelvis varit skitskoj att spela Halo utan handkontroll.

Står i länken till sidan hos MS att (trådad) Xbox 360 eller Xbox One-kontroller krävs. Sannolikheten att något spel skulle fungera med mus och tangentbord utan något hack är rätt lågt. Skulle även göra spelen rätt obalanserade med såvida inte mus+tgb användarna vallas in i egna lobbys.

Jag ser fram emot att testa detta med min Xbox One. Då jag har väntat på Win10 lanseringen länge så är datorn klar för nyinstallation. Ska bli trevligt med ett nytt OS, hoppas 10an blir mer lyckad än vad framförallt 8an var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka ytterligare latenser kan vi räkna med i detta sammanhang? Är det över 50 ms så känns det ju minst sagt oattraktivt för den som är van vid snabb respons mellan avtryckarfingret och vad som syns på fingret.

Permalänk
Snusfri

Till en början så såg jag inte varför någon skulle vilja ha detta men sedan så föll polletten nere.
Det är tänkt för familjer där tex frugan eller barnen vill kolla på film/tv medans du vill spel så istället för att flytta runt konsolen så streamar du bara till din laptop eller stationära dator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Perkoff:

Vilka ytterligare latenser kan vi räkna med i detta sammanhang? Är det över 50 ms så känns det ju minst sagt oattraktivt för den som är van vid snabb respons mellan avtryckarfingret och vad som syns på fingret.

Beror väl på dels om du lirar wifi eller kabel..

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte streaming, inte video och inte spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Till en början så såg jag inte varför någon skulle vilja ha detta men sedan så föll polletten nere.
Det är tänkt för familjer där tex frugan eller barnen vill kolla på film/tv medans du vill spel så istället för att flytta runt konsolen så streamar du bara till din laptop eller stationära dator.

Yeap det är exakt det funktionen är till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Till en början så såg jag inte varför någon skulle vilja ha detta men sedan så föll polletten nere.
Det är tänkt för familjer där tex frugan eller barnen vill kolla på film/tv medans du vill spel så istället för att flytta runt konsolen så streamar du bara till din laptop eller stationära dator.

Ja, likt WiiU och deras gamepad. På så sett är det något vettigt.
Däremot känns det snarare som enda anledningen till varför Microsoft sjösätter funktionen är för att skapa förvirring bland teknik-okunniga. "Spela Xbox One-spel på PC" låter ju skitcoolt, tills man läser in detaljerna och kvar av nyheten finns ingenting av substans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Jag gillar inte streaming, inte video och inte spel.

Varför läser du nyheten och kommenterar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Även jag tänkte fråga frågan om tangentbord och mus. Du är helt 100 på att det inte går? Det hade exempelvis varit skitskoj att spela Halo utan handkontroll.

Vet att det finns Mus och tangentbord till Xbox 360 som lurar konsolen att det är en kontroll. Kanske finns till one också?

http://www.ginza.se/Product/943968/?gclid=COnD3vy36cYCFYHFcgo...
Ingen aning om hur bra det fungerar dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att det finns Mus och tangentbord till Xbox 360 som lurar konsolen att det är en kontroll. Kanske finns till one också?

Testade ett sådant till PS3 en gång i tiden, det funkade inte speciellt bra. I alla fall inte musen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Testade ett sådant till PS3 en gång i tiden, det funkade inte speciellt bra. I alla fall inte musen.

Okej har inte testat själv bara sett att det finns att köpa grejer. Men det är nästan bra om det inte fungerar bra, i alla fall i onlinespel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Jag gillar inte streaming, inte video och inte spel.

Vilken tur att du inte behöver använda funktionen då.

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, blev det inte lite felvänt:

1) Jag kan streama spel från min svaga XBOX till min kraftfulla PC...
Varför vill jag göra det? Vill jag inte hellre streama spel från min kraftfulla dator genom min svagare konsoll?

2) Jag kan spela "soff-spel" vid skrivbordet där jag har min dator...
Är det inte tvärtom man vill göra? Sitta i soffan och spela sina datorspel?

Törs jag påstå att Valve har en bättre lösning med sin Steam Machine och Steam Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta här nu, blev det inte lite felvänt:

1) Jag kan streama spel från min svaga XBOX till min kraftfulla PC...
Varför vill jag göra det? Vill jag inte hellre streama spel från min kraftfulla dator genom min svagare konsoll?

2) Jag kan spela "soff-spel" vid skrivbordet där jag har min dator...
Är det inte tvärtom man vill göra? Sitta i soffan och spela sina datorspel?

Törs jag påstå att Valve har en bättre lösning med sin Steam Machine och Steam Link?

Jag tror tanken är att man ska kunna spela på dataskärmen i fall Tvn är upptagen. För min del så blir det perfekt då Tv oftast är upptagen med barnprogram osv, som jag redan har nu är en lång lång HDMI kabel som dras till dataskärmen. Hoppas bara att förlusten på kvalitén inte är för dålig.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Jag gillar inte streaming, inte video och inte spel.

Spel kan jag förstå. Men video! Kom igen, det funkar ju flawless.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Bakvänt. PC spel ska strömmas till TVn. Vem vill spela Xbox-Halo på en PC som bilden föreslår? Huvudvärk och illamående är inte långt borta då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att det finns Mus och tangentbord till Xbox 360 som lurar konsolen att det är en kontroll. Kanske finns till one också?

http://www.ginza.se/Product/943968/?gclid=COnD3vy36cYCFYHFcgo...
Ingen aning om hur bra det fungerar dock.

Skrivet av BrottOchStraff:

Testade ett sådant till PS3 en gång i tiden, det funkade inte speciellt bra. I alla fall inte musen.

https://www.youtube.com/watch?v=q11rnJUleuI

Ser ut att funka ganska bra på Xbox One. Jag testade en gammal version på Xbox 360 och jag tyckte det fortfarande va mycket bättre än att sitta där och försöka spela FPS med en kontroll.

Om det kommer någon lösning som gör att man kan köra mus och tangentbord genom datorn så kommer jag köpa en Xbox One. (Utan att behöva köpa en adapter eller något sådant.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

1) Jag kan streama spel från min svaga XBOX till min kraftfulla PC...
Varför vill jag göra det? Vill jag inte hellre streama spel från min kraftfulla dator genom min svagare konsoll?

För att din kraftfulla dator har en monitor som går att spela på när TV:n är ockuperad av någon annan i hushållet. Finns redan lösningar för att streama från PC till TV. Ser ingen större poäng med att gå från PC till Xbox till TV då detta bara förvärrar input lag.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Törs jag påstå att Valve har en bättre lösning med sin Steam Machine och Steam Link?

Så länge inte Valve erbjuder stöd för Xbox-exklusiva spel till Steam så kommer de aldrig komma med en bättre lösning. Dock så tycker jag att de har en bra lösning för att streama från PC till TV med hjälp av In-Home, men jag kan inte direkt påstå att de är bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Jag gillar inte streaming, inte video och inte spel.

Musik och video funkar perfekt men spel är inte riktigt helt bra än.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ni som testat det, hur lyckas ni med det då den systemuppdateringen som stödjer streaming funktionen inte är släppt i Sverige än till xbox one konsolen? Det var iaf vad supporten sa till mig när jag skulle testa det, och den hinner inte släppas i Sverige innan lanseringen av win10 är rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Inaktiv

Något jag också hade gillat vore om MS ger stöd för Xbox One-spel direkt i Windows 10. Stoppa i spel skivan i datorn eller digitalt köpta spel via Xbox-kontot för att köra samma spel i datorn. Med tanke på 360-stödet i Xbox One så vore detta ett mindre steg.

Det svåraste blir nog systemkraven. Ett GCN-baserat grafikkort Borde kunna matcha rätt bra och vore en trevlig win för AMD. CPU borde nog rimligtvis klara rätt många trådar med. Jag leker mest med tanken här men vore fint med ett sådant stöd samt lite insikt från MS om de tittat närmare på något sådant och förutsättningarna kring detta. Skulle man likt Xbox One använda Hyper-V så blir det nog problematiskt med de virtualisering stöd som lär saknas i många system (mer specifikt VT-d/AMD-Vi). Sedan möjliga flaskhalsar som skulle uppstå med de mer unika lösningarna Xbox One har.

Skickades från m.sweclockers.com