Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

En mATX burk med komplett vattenkylning som är byggd i aluminium. Chassit jag länkade från Lian Li tidigare i tråden var ett ATX-chassi som vägde ca 6 kg, med komponenter runt 10 kg. Tänk dig då att jag halverar chassit och dessutom gör det lite snyggare så att totalvikten hamnar på ca 5 kg totalt inklusive komponenter. Därefter är det bara att börja räkna på vikt på lyftanordningen

I ditt första exempel väger komponenterna 4kg och chassit 6kg. I ditt andra exempel väger allt 5kg. Komponenterna har du sagt att du inte vill spara in på. Hur får du ner ett chassi till 1kg?

Sen det här med aerodynamik du nämner i första inlägget är i princip försumbart om du som du säger "inte vill göra loopar". Luftmotståndet om den ska hovra och åka framåt i 7km/h är inget att räkna in.

Jag hade gjort följande: Designat chassit inte öht efter externt luftflöde utan internt, och dubbelanvänt en stor rotor som både lyft och kylfläkt, och designat chassit som ett exoskelett med kylflänsrör, där allt luftflöde kyler komponenterna inuti. När datorn "landar" och kopplas in så behöver bara huvudrotorn (beroende på hur många man vill ha) rotera betydligt långsammare för kylning, och man slipper inkorporera kylflänsar PLUS chassi PLUS kylning inuti datorn och gör allt i ett och sparar därmed mycket vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

...
Sen måste du tänka på volten där också. Kan batterierna leverera tillräckligt med kräm för motorerna. Sådana brushless DC-motorer brukar vilja ha upp emot 19 volt och 35 amper när de är på full effekt. Ett exempel på en sådan motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25556__AX_2810Q_75...

Så laptop batteri kommer inte dugga, det finns andra Li-ion och Li-Po batterier som kan leverera mängden.
Men snabbt räknat om vi har ett batteri som kan leverera 19 volt och har 1 AH (amper timmar) kapacitet så kommer du kunna flyga runt med motorn jag länka på full attack i 28,5 minuter. Då räknar vi inte med styrkontrollern och radiosändare etc utan detta är bara vad EN motor kommer dra.
...

Du måste ha missat det lite i din beräkning, givet ovanstående siffror:

19V x 1Ah = 19Wh batterikapacitet
19V x 35A = 665W effekt som motorn vill ha

19Wh / 665W ~= 1minut 43 sekunder drifttid på full effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det blir billigare och lite bekvämare att hyra några sherpas som kan bära datorn åt dig och vifta med palmblad över ditt huvud när det är svettigt.

Problemet är väl att det är inte höjd och hastighet som gör att det drar massa energi för att lyfta även ett fåtal kilo, det är att få lyftkraft som höjer det från marken. Du behöver dessutom ganska stora propellrar / rotorer som förutom sin storlek är totalt livsfarliga att vara i närheten av, en felmanöver och du riskerar att hugga av halspulsådern på någon stackars besökare i närheten. Inte OK.

EDIT: dessutom blir en sådan farkost inte något lätt att flyga med, helikoptern som bygger på den principen är det svåraste man kan flyga, ett flygplan är enklare på alla sätt men kräver en ganska hög hastighet i färdriktningen för att lyfta och blir därför inget rimligt alternativ. Kolla på alla tester när man skulle utveckla flygfarkoster i rymdprogrammet under rymdkapplöpningen, de skulle flyga med principen att ha lyftkraft i några hörn, det var knappast brist på ingenjörskunskap eller pengar här, ändå gick det ofta rätt illa med dessa experiment.

Kolla på svanen, den tyngsta (?) flygande fågeln, det är INTE LITE de kämpar för att komma iväg och lyfta, då har de ändå rätt stora vingar och en muskelstyrka som inte är att leka med, då kan dessutom inget vi människor bygger mäta sig med de djur som flyger. (i avseende på lätta och effektiva konstruktioner och flygförmåga i förhållande till storleken)

Alternativet mellan att ha en dator med hjul som kör själv och en som flyger är att bygga en svävare som flyttar din dator på en luftkudde, detta är inte alls svårt, största bekymret är trappor etc där en svävare kommer tappa lyftkraft. Då kan du dessutom lyfta ganska stor vikt utan svårigheter.

Då skapar man ju dessutom arbetstillfällen

Det känns som om man bygger något som inte behövs..

TS:
Problem: Jobbigt att bära tung dator
Lösning : få datorn att flyga
Problem: datorn är för tung
Lösning: Lätta datorn med custom chassi
Problem: Fortfarande för tung eller för dyr utrustning
Lösning: Lätta mer

Success!

Övriga:
Problem: Jobbigt att bära tung dator
Lösning: Lätta dator eller gymkort

Success!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Du måste ha missat det lite i din beräkning, givet ovanstående siffror:

19V x 1Ah = 19Wh batterikapacitet
19V x 35A = 665W effekt som motorn vill ha

19Wh / 665W ~= 1minut 43 sekunder drifttid på full effekt.

Nja, fel har jag räknat men motorn är till mitt försvar räknade till 444W @ 18.5V

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja, fel har jag räknat men motorn är till mitt försvar räknade till 444W @ 18.5V

OK, andra siffror än exemplet, men om vi räknar på en DC/DC-omvandlare med 100% verkningsgrad för att matcha spänningen så får du ändå bara ut 2m 34s med det batteriet.
Att ge det 28,5min på full effekt ser jag dock som lite fel...

Nåväl

Permalänk
Medlem

Är det inte billigare och lättare att bara köra med IPoAC och lämna datorn hemma? (RFC1149, RFC2549, RFC6214)

Alternativt om du kan modifiera IPoAC att flytta hårdvara istället!? Bandbredden är tyvärr inte så het på det annars, så är nog bättre o ta med dig datorn!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir billigare att hyra in vegan-feminister iklädda pälsar från kattungar som poledance:ar in datorn åt honom

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Montera ett portabelt batteri i chassit, installera några extra 140mm fläktar och sen är det bara att konfigurera om fläktarna till lite högra rpm hastigheter än vad de är vana vid sen är det bara att brassa på.

Permalänk
Medlem

@Mizcak: Fel är fortfarande fel. Så jag får tacka för rättningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller...eller.. RAKETER! Rockets are cool!

Permalänk
Medlem

@Arazand: TS kanske kan få Gigabyte att sponsra (istället för vattenkylning), Windforce, rätt passande namn med de rotorerna ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Det går att lösa med svalor, uträkning och allt är redan löst av Monty Python.
http://youtu.be/w8Rn_f75UHs

Du kommer förmodligen behöva många svalor och då gärna afrikanska.

Lycka till med byggandet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippa separat chassi helt och helt enkelt integrera det i en egendesignad multicopter-frame, kan 3D-skriva eller modifiera färdiga kolfiberframes. Jag skulle även skippa SLI och vattenkylning och köra på mITX. Om man gör det kan man nog få vikten till cirka 4kg (0.5kg moderkort, 1kg grafikkort, 1kg nätaggregat, 1kg kylning, 0.5kg CPU, SSD, RAM) som payload för datordelarna.

Räknar vi med att multicoptern kommer att väga lika mycket som payloaden (~250g/motor, 1kg för batteri, 1kg för frame/chassi, 1kg för flight controller, kablage, power distribution board, annat smått och gott) så kan vi räkna högt på 10kg totalt. Normalt sett vill man ha dubbla thrusten, vilket vi egentligen inte behöver här eftersom vi bara ska krypa fram och inte behöver någon agilitet eller särskilt hög hastighet, men vi räknar med det ändå för säkerhets skull. Det är 20kg thrust. Använder vi en quadcopter-konfiguration blir det 5kg thrust per motor, vilket är rätt högt för vanliga hobbymotorer men inte helt orimligt, och vi har räknat med stor marginal så vi kör på det. Det går även, och är kanske att rekommendera för att få marginal och slippa köra motorerna lika hårt, att gå upp i hexa- eller octocopter-konfigurationer vilket innebär att vi kan bära mer, men också högre vikt, lägre flygtid och ökad komplexitet. Jag skulle med en sån här konfiguration inte räkna med mer än 5-10 minuters flygtid med ett 10Ah-batteri.

Jag skulle kunna tänka mig att det går att genomföra det här för under 10k, exklusive själva datordelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120bin:

Du kan inte vinkla snurrande propellrar. Tröghetskrafter kommer att spränga dina plastpropellrar. Alternativet är rotorer där du kan vinkla de individuella bladen eller två kontraroterande lyftpropellrar och en propeller för framåt och bakåt drift. Då har du en "drone" som du kan flyga upp och ner, framåt och bakåt... med 3 propellrar. Du kan inte svänga än.

Storleken på bladen samt diametern baseras inte på smidigheten. Du kan inte välja 250 mm blad bara för att det känns sådär lite lagomt. Du måste veta hur mycket kraft som levereras vid ett visst varvtal, ett varvtal som begränsas dels av rotorbladen styrka, dels av ljudets hastighet och dels av energiförsörjningen

DET GÅR INTE! Hade det varit möjligt (för en rimlig peng) så hade du kunnat köpa en sån för då hade det funnit ett företag som gör just sånna "enkla" saker.

Njao, hur tror du en helikopter förfyttar sig framåt?
Att välja collective pitch (rörliga rotorblad) är en dyr lösning, långt enklare att bara ändra varvtalet rörlighet som förövrigt alla quadcopters jag har sett gör.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag ser en dator helt byggd i kolfiber i storlek med Laines luna. Borde väl inte behöva väga så mycket

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag läste om något projekt med drönare, raspberry pi, ZTE 4G wifimodem och ett par GP powerbank.
Total lastvikt på drönare va då 2 kg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

How about rc bil med starka magneter på och lika starka magneter på datorn? Samma poler stöter ju ifrån varandra, eller om det var motsatta..

Magneter är ju inte bra för hårddiskar osv men ääää de håller nog.

Hoppas ni förstår min halv minuts skiss. I teorin lär det ju funka, praktiken låter jag någon annan pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Njao, hur tror du en helikopter förfyttar sig framåt?
Att välja collective pitch (rörliga rotorblad) är en dyr lösning, långt enklare att bara ändra varvtalet rörlighet som förövrigt alla quadcopters jag har sett gör.

Jag menar att du inte kan vinkla axeln som propellern rör sig kring, inte om du inte har kraftiga blad och lager. Precis som jag föreslog (och du nu också) är "alternativet rotorer där du kan vinkla de individuella bladen".

Och att variera varvtalet funkar visserligen men du kan aldrig få en reglerteknisk stabil farkost om du bara har 2 propellrar (alltså inte rörliga rotorblad).

Permalänk
Medlem

Youtubade lite och hittade denna https://www.youtube.com/watch?v=X7QWYlmePCI Det ser farligt ut, skulle lätt döda någon med dess kraftiga propellrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Både ett par års tid och hundratusentals kronor känns rätt missvisande, det ska inte behöva kosta så mycket eller ta så lång tid. Jag pratar inte om helikopterrotorer utan propellrar inte mycket större än 250 mm. Själva datorn i sig ska inte vara så stor och vara aerodynamisk för att inte ta så mycket kraft på rotorerna.

Att den är aerodynamisk spelar faktiskt inte särskilt stor roll alls om du har tänkt dig något i stil med horisontella rotorer som ger lyftkraft. Ett aerodynamiskt chassi minskar luftmotståndet, det gör absolut ingenting för att hjälpa dig motverka gravitationen.

Skrivet av smygolf:

Njao, hur tror du en helikopter förfyttar sig framåt?
Att välja collective pitch (rörliga rotorblad) är en dyr lösning, långt enklare att bara ändra varvtalet rörlighet som förövrigt alla quadcopters jag har sett gör.

En helikopter flyttar sig framåt genom att:

Skrivet av 120bin:

Alternativet är rotorer där du kan vinkla de individuella bladen

Att bara ändra varvtalet blir onekligen klurigt när man bara tänkt använda sig av två rotorer.

Skrivet av Captain_Spock:

Batteritiden har jag tänkt på med Li-ion batterier 8 cells, två par till varje rotor där det ena batteriet svarar som den huvudsakliga kraftkällan och det andra som kickar in som reserv när det första börjar ta slut. Inte som ett bilbatteri som är som en stor klump med batterisyra etc utan lite som ett laptopbatteri men kraftfullare.

Att säga att du har tänkt på batteritiden och redovisa det med att helt enkelt skriva Li-Ion batterier 8 cells visar snarare att du inte tänkt på batteritiden överhuvudtaget. Du behöver ett batteri med tillräckligt många Ah och som utöver det är certade för att avge tillräckligt med ström (A) så att d inte spränger batteriet så fort du belastar det med dina monstermotorer.

Sedan förstår jag inte överhuvudtaget tanken med att ha två batterier där ett bara kickar in som reserv vilket i praktiken bara tillför dödvikt. Varför ha ett "reservbatteri" överhuvudtaget? Ser ingen som helst mening med det.

Skrivet av Silcan:

Youtubade lite och hittade denna https://www.youtube.com/watch?v=X7QWYlmePCI Det ser farligt ut, skulle lätt döda någon med dess kraftiga propellrar.

Faktiskt väldigt användbar film för att visa på problemen med att lyfta ett datorchassi. Vikten är något mindre på datorn, men att bygga en högpresterande dator som väger runt 5kg är helt enkelt orealistiskt.

Öllyftaren i videon har alltså fyra motorer på 6.5kW styck. De pumpar alltså in 26kW i dem.
26 kW är rejält med effekt. Säg att en högpresterande gamingdator drar dryga 600W, det betyder alltså att om du flyger med datorn i tre minuter så har det dragit mer energi än att faktiskt använda datorn på fullt blås i två timmar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120bin:

Jag menar att du inte kan vinkla axeln som propellern rör sig kring, inte om du inte har kraftiga blad och lager. Precis som jag föreslog (och du nu också) är "alternativet rotorer där du kan vinkla de individuella bladen".

Och att variera varvtalet funkar visserligen men du kan aldrig få en reglerteknisk stabil farkost om du bara har 2 propellrar (alltså inte rörliga rotorblad).

Skrivet av HugSeal:

Jag var lite fel ute, det finns båda lösningarna beroende på helikopter. Vissa använder enbart collective för alla rörelsejusteringar. (fram/bak och sidled) Sen har du dom som enbart använder collective för höjdjusteringar och där rotorn vinklas beroende på vart man vill.

*edit*
Med enbart 2 rotorblad så måste man ha collective pitch för annars bliver rörelseförmågan mer en begränsad. Är väl därför dom flesta drönare har 3 eller fler rotorer.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Kul idé men inte så praktiskt genomförbart med dagens teknik. Bättre batteriteknologi plus nått säkert sätt att skapa tillräcklig lyftkraft. Vanliga proppar är för farligt, EDF:er är inte lika farligt men för oeffektiva skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är inte helt säker på att rotorblad i huvudhöjd är mer accepterat av säkerhetspersonal än rotorblad tio meter upp i luften ;).

huvudhöjd? snarare sko/knäskål max

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Captain_Spock: Ha minst 4 rotorblad och motorer, detta är för att om det kommer en kastvind så kommer en modell med bara 2 rotorblad antagligen tappa lyftförmågan och ramla i marken direkt. En Helikopter löser ju detta genom att överdimensionera rotorbladen och motorn. Ju fler rotorblad ju stabilare blir drönare emot vind och yttre påverkan.

Sen måste du tänka på volten där också. Kan batterierna leverera tillräckligt med kräm för motorerna. Sådana brushless DC-motorer brukar vilja ha upp emot 19 volt och 35 amper när de är på full effekt. Ett exempel på en sådan motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25556__AX_2810Q_75...

Så laptop batteri kommer inte dugga, det finns andra Li-ion och Li-Po batterier som kan leverera mängden.
Men snabbt räknat om vi har ett batteri som kan leverera 19 volt och har 1 AH (amper timmar) kapacitet så kommer du kunna flyga runt med motorn jag länka på full attack i 28,5 minuter(rättning här). Då räknar vi inte med styrkontrollern och radiosändare etc utan detta är bara vad EN motor kommer dra.

Vattenkylning hade jag skippat, det om något kommer blir tungt, en radiator 240mm x 60mm tjock (Alphacool) väger ju 1958g bara den, så det är 2 kg bara på en radiator.

Funkar inte så bra med DC in till den motorn, däremot så har du DC in till ESC:n.

Men lättast hade ju varit att bygga datorn på en radiostyrd bil, men kanske inte lika häftigt som en quadcopter. Men man skulle i alla fall komma undan mycket billigare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Men varför inte köpa lite (läs många) blandade färgade ballonger, och några tankar "Helium Tank"

Varför göra det så svårt, du vill slippa bära, gör så här då!!

Helium Tank Comes With 50 9 "Blandade Färgade ballonger och bandet

Är helt klart inne på att det är det bästa o billigaste lösningen, Helium & färgade ballonger!

Så kör på det, och du slipper bära

Tog bort taskig ironi.
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med en kompis till mig som bygger quadcopters och liknande flygmaskiner som säger typ samma som er - det går att göra men inte så som jag tänkt mig. Det måste vara rätt stora rotorer och om den väl lyfter så kommer den knappt kunna ta sig framåt och verkligen inte inomhus.

Han tyckte också, liksom många här, att jag borde pröva att bygga en svävare istället. Den kan inte flyga men den kan ta sig över vatten samt att du inte behöver ett flygtillstånd för den. Tror ni t ex Gigabyte hade kunnat sponsra med Windforce för det här? Hade ju vart asnajs *pun intented*

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jag har pratat med en kompis till mig som bygger quadcopters och liknande flygmaskiner som säger typ samma som er - det går att göra men inte så som jag tänkt mig. Det måste vara rätt stora rotorer och om den väl lyfter så kommer den knappt kunna ta sig framåt och verkligen inte inomhus.

Han tyckte också, liksom många här, att jag borde pröva att bygga en svävare istället. Den kan inte flyga men den kan ta sig över vatten samt att du inte behöver ett flygtillstånd för den. Tror ni t ex Gigabyte hade kunnat sponsra med Windforce för det här? Hade ju vart asnajs *pun intented*

Haha, en svävare! Fan va kul om du faktiskt gör en!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jag har pratat med en kompis till mig som bygger quadcopters och liknande flygmaskiner som säger typ samma som er - det går att göra men inte så som jag tänkt mig. Det måste vara rätt stora rotorer och om den väl lyfter så kommer den knappt kunna ta sig framåt och verkligen inte inomhus.

Han tyckte också, liksom många här, att jag borde pröva att bygga en svävare istället. Den kan inte flyga men den kan ta sig över vatten samt att du inte behöver ett flygtillstånd för den. Tror ni t ex Gigabyte hade kunnat sponsra med Windforce för det här? Hade ju vart asnajs *pun intented*

Svävare låter mycket mer realistiskt! Ja om gigabyte sponsrar är en bra fråga. Har du något tidigare att visa upp? Iden låter ju passande för dem iaf ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Jag kom på en grej när jag var ute och sprang häromdagen: skulle man kunna bygga en flygande dator? Tanken är att den ska bli byggd i ett customgjord aerodynamiskt kolfiberchassi, strippat på alla onödiga delar och dessutom vara vattenkylt. Jag tänker att det ska bli som två propellrar man fäller ut från sidorna, stödhjul åker upp underifrån och man styr den med en extern kontroll, alternativt göra en app till mobilen och styra den därifrån. Tanken med det hela är att efter man har varit på dreamhack ett par gånger och släpat med sig sitt fulltower chassi som väger uppåt 20 kg plus skärm och övriga tillbehör att man i alla fall ska slippa bära datorn. Propellrarna ska drivas av två separata batterier vardera, ett ordinärt och ett i reserv när det ordinära tar slut, så datorn plötsligt inte bara störtar ner till marken. Jag har inte tänkt mig att den ska loopa eller något sånt, bara ett konceptbygge för att visa att det är möjligt att göra. Om humlor kan flyga, varför inte datorer?

Det är bara att börja räkna på det, hur mycket lyftkraft kan du få från dina tänkta propellrar och hur mycket lyftkraft krävs det för att lyfta datorn + batterierna, glöm inte att det ska finnas marginal för luftmotstånd m.m. Steg två sedan är att räkna ut om batterierna räcker och annars gå tillbaka till steg ett. Sista blir att utforma chassit och anpassa allt efter vartannat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jag har pratat med en kompis till mig som bygger quadcopters och liknande flygmaskiner som säger typ samma som er - det går att göra men inte så som jag tänkt mig. Det måste vara rätt stora rotorer och om den väl lyfter så kommer den knappt kunna ta sig framåt och verkligen inte inomhus.

Han tyckte också, liksom många här, att jag borde pröva att bygga en svävare istället. Den kan inte flyga men den kan ta sig över vatten samt att du inte behöver ett flygtillstånd för den. Tror ni t ex Gigabyte hade kunnat sponsra med Windforce för det här? Hade ju vart asnajs *pun intented*

Ja helt klart mycket mer realistiskt!

Såg ett klipp när en kille gjorde en "skateboard-svävare" av 4 st lövblåsare
Och det funkade att bära en vuxens mans vikt utan problem.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]