Samsung tillkännager duon Galaxy Tab S2 med Ipad-liknande skärmar

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillkännager duon Galaxy Tab S2 med Ipad-liknande skärmar

Inom kort inleder Samsung leveranserna av de nya flaggskeppen Galaxy Tab S2, vars skärmar har egenskaper liknande Apples Ipad-modeller och profilmått på endast 5,6 millimeter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lustigt, läste precis en post någon annan gjorde som länkade till detta: http://www.theverge.com/2012/11/7/3614506/apple-patents-recta...
Stämning eller ej, det är frågan...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag anser att 4:3 är ett bättre bildformat för en surfplatta jämfört med 16:9 som känns förjävligt i porträttläge. Känns som att tillverkare har hållit sig borta från 4:3 för att inte riskera att bli stämda för plagiat av you know who.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Välkomna till 2010 samsung

Ska man bara ser film på den kanske 16:9/10 är trevligt, men jag tycker 4:3 är bättre till allt annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag anser att 4:3 är ett bättre bildformat för en surfplatta jämfört med 16:9 som känns förjävligt i porträttläge. Känns som att tillverkare har hållit sig borta från 4:3 för att inte riskera att bli stämda för plagiat av you know who.

Fast tar du och kikar på prisjakt ser du ju att det redan finns surfplattor med Windows och andriod som inte är 16:9 så tror faktiskt inte det är någon fara.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s229014034#rparams=m=s2...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas istället Samsung någon dag gör en uppdatering på Note-serien av plattor. Den telefonserien är klockren och min 2014 Note 10-tums platta har jag haft kopiöst mycket användning för. Antingen det eller att Samsung uppdaterar mjukvaran till något mindre bloatat som på senaste telefonerna. Men det sista är nog att drömma för mycket om

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Då är det bara kvar att gå över till USB Type C fort som fan så man kan fasa ut allt annat.

Permalänk

Då inväntar vi en ny stämning ifrån apple nästa år då? =D

Permalänk

4:3 perfekt med surf och e-book.
Film vill jag inte se på nåt mindre en 65" ändå.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Lite besviken på SOC'en. Är väl samma som i gamla note 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast tar du och kikar på prisjakt ser du ju att det redan finns surfplattor med Windows och andriod som inte är 16:9 så tror faktiskt inte det är någon fara.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s229014034#rparams=m=s2...

Nej det kanske inte är någon större fara trots allt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns som Samsung fått lite panik av de vikande siffrorna.
3:2 är annars trevligt att jobba i. 4:3 bättre i förskolan, typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

4:3 perfekt med surf och e-book.
Film vill jag inte se på nåt mindre en 65" ändå.

Låt mig gissa för att du just har en 65"

Sedan vill jag upplysa dig om bildformat inte på något sätt hör ihop med bildstorlek.
Sedan tror jag inte du vill se på en 65" bild om du sitter mer än 4-5 meter ifrån den. Då börjar det snabbt bli litet.

Permalänk
Medlem

Ipad liknande för att den är fyrkantig och visar en bild eller. I såna fall lär ju ungefär alla bilar vara liknande då dom flesta har ett hjul i varje hörn och ett tak

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låt mig gissa för att du just har en 65"

Sedan vill jag upplysa dig om bildformat inte på något sätt hör ihop med bildstorlek.
Sedan tror jag inte du vill se på en 65" bild om du sitter mer än 4-5 meter ifrån den. Då börjar det snabbt bli litet.

Det är därför jag jobbar med bio

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

Det är dock inte frågan om likadana paneler, då Samsung anger den egna tekniken S-AMOLED för båda varianter.

Med PenTile igen då, som vanligt? Det är verkligen riktigt värdelöst på den förhållandevis låga pixeldensiteten (jämfört med ~500 ppi som mobiler har).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förutom nya skärmar är paradnumret tjocklek och vikt. Profilmåttet för modellerna är endast 5,6 millimeter samt att vikten är 265 gram för den mindre och 389 gram för den större
Dessa egenskaper medför dock en kompromiss i form av batterier på 4 000 respektive 5 870 milliamperetimmar, vilket är förhållandevis lågt i klassen.

Helt otroligt att tillverkare fortfarande "jagar" dessa totalt värdelösa millimetrar i tjockleck istället för att prioritera batteritiden hos telefoner och surfplattor. "paradnumret!?" När ska "paradnumret!?" bli en produkt med faktiskt användbar batteritid.
Finns ju ingen platta idag som klarar en lägre bilfärd utan att laddas under färden.

Det finns ett tiotal stora tillverkare idag på marknaden men inte en enda kan leverera en padda eller telefon med typ 50-100% mer batteritid än sina konkurrenter. Samtliga klarar inte av mer än 1.5 dygn vid "normal" användning och vid film max ngn timme? Pinsamt!

Nu är jag inte en mobiltekniker men hur mycket (mAh) måste inte en tillverkare skala ner ett batteri för att minska tjockleken på tex 1 mm?

Populära 5-5.5' telefoner 2014-2015

  • 5.2 Sony Xperia Z3 (3100mAh) 7,3mm (Störst batteri i förhållande till skärmstorlek och tjocklek)

  • 5.5' OnePlus One (3100mAh) 8,9mm

  • 5.5' LG G4 (3000mAh) 9,8mm

  • 5.5' Asus Zenfone 2 (3000mAh) 10,9mm

  • 5.5' Iphone 6 Plus (2915mAh) 7,1mm

  • 5.0' HTC One M9 (2840mAh) 9,6mm

  • 5.1' Samsung S5 (2800mAh) 7,6mm

  • 5.1' Samsung S6 (2550mAh) 6,8mm 2550mAh

Hur mycket större batteri hade tex Sony lyckats klämma in om dom gjort telefonen 2mm tjockare (9,3mm) och hade någon ens märkt det om ingen la så stor fokus på just "tjocklek"?

Med tanke på batteriets area/storlek hade 2 millimeter ökat volymen på batteriet avsevärt mycket. Hade det resulterat i ett 3500-4000mAh batteri?

Köpte Sonys Z3 mycket pga batteriets specifikationer. Bytte från Samsung och är väldigt nöjd med det bytet.
Man kan säga vad man vill om "operativ förbättringar och energisparfunktioner" är ett stort batteri mycket effektivt sätt att öka användningstiden.

När ska någon kliva fram och bli den som ba HÄR vi har lanserat en "GeNIUS" fett batteri produkt nu slipper ni titta på strömstaren varje minut...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Ett steg i rätt riktning men tycker att 3:2 är det perfekta formatet (som Microsoft Surface) då det är nästan som A4 fast lite bredare så filmer också känns ok. Det vore trevligt om de tog bort knapparna på ramen också (den fysiska och de kapacitiva) eftersom oavsiktiga tryckningar där är väldigt vanligt och irriterande när jag använder min tab S.

Permalänk
Medlem

När GMS Arena testar mobiler är det inte konstigt att Samsung's S6 Active toppar listan. Det råkar vara en S6 fast med större batteri hela 3500mAh istället för fjuttiga 2550mAh på vanliga S6. Hur mycket tjockare undrar ni då? 6,8mm till 8.6mm 1,8mm = (950mAh) i ökning med identiskt prestanda!

Räknar man enligt's Samsungs "gains" från S6 till S6 Active skulle tex Sonyz Z3 kunna sluta på 4200mAh i en telefon på runt 9,1mm!

Synd bara att modellen är exklusiv för USA's marknad och har ett väldigt oattraktivt utseende.
http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ipad liknande för att den är fyrkantig och visar en bild eller. I såna fall lär ju ungefär alla bilar vara liknande då dom flesta har ett hjul i varje hörn och ett tak

Samma upplösning och bildförhållande i nästan identisk storlek. På samma sätt är många bilar väldigt lika varandra då de kan ha samma motor trots olika märken etc etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Stod precis för bara någon dag sen och pratade med en försäljare om det inte vore dags för Samsung att komma med något nytt. Denna blev ju intressant just på grund av formatet som sagt var. Är annars väldigt sugen på Sonys Z4 men utanför att titta på film så ger jag inte heller mycket för 16:9. Det blir inte bra varken i landskap eller porträtt men hade nog helst sett en platta med formatet 1:1.5 istället som passar perfekt för en fotograf som mig

Sen är det ju tragiskt att Samsung fortfarande håller kvar vid hårdvaruknapparna 2015. Så smidigt på Z4:an när man vrider plattan och knapparna följer med...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Förutom nya skärmar är paradnumret tjocklek och vikt. Profilmåttet för modellerna är endast 5,6 millimeter samt att vikten är 265 gram för den mindre och 389 gram för den större
Dessa egenskaper medför dock en kompromiss i form av batterier på 4 000 respektive 5 870 milliamperetimmar, vilket är förhållandevis lågt i klassen.

Helt otroligt att tillverkare fortfarande "jagar" dessa totalt värdelösa millimetrar i tjockleck istället för att prioritera batteritiden hos telefoner och surfplattor. "paradnumret!?" När ska "paradnumret!?" bli en produkt med faktiskt användbar batteritid.
Finns ju ingen platta idag som klarar en lägre bilfärd utan att laddas under färden.

Det finns ett tiotal stora tillverkare idag på marknaden men inte en enda kan leverera en padda eller telefon med typ 50-100% mer batteritid än sina konkurrenter. Samtliga klarar inte av mer än 1.5 dygn vid "normal" användning och vid film max ngn timme? Pinsamt!

Nu är jag inte en mobiltekniker men hur mycket (mAh) måste inte en tillverkare skala ner ett batteri för att minska tjockleken på tex 1 mm?

Populära 5-5.5' telefoner 2014-2015

  • 5.2 Sony Xperia Z3 (3100mAh) 7,3mm (Störst batteri i förhållande till skärmstorlek och tjocklek)

  • 5.5' OnePlus One (3100mAh) 8,9mm

  • 5.5' LG G4 (3000mAh) 9,8mm

  • 5.5' Asus Zenfone 2 (3000mAh) 10,9mm

  • 5.5' Iphone 6 Plus (2915mAh) 7,1mm

  • 5.0' HTC One M9 (2840mAh) 9,6mm

  • 5.1' Samsung S5 (2800mAh) 7,6mm

  • 5.1' Samsung S6 (2550mAh) 6,8mm 2550mAh

Hur mycket större batteri hade tex Sony lyckats klämma in om dom gjort telefonen 2mm tjockare (9,3mm) och hade någon ens märkt det om ingen la så stor fokus på just "tjocklek"?

Med tanke på batteriets area/storlek hade 2 millimeter ökat volymen på batteriet avsevärt mycket. Hade det resulterat i ett 3500-4000mAh batteri?

Köpte Sonys Z3 mycket pga batteriets specifikationer. Bytte från Samsung och är väldigt nöjd med det bytet.
Man kan säga vad man vill om "operativ förbättringar och energisparfunktioner" är ett stort batteri mycket effektivt sätt att öka användningstiden.

När ska någon kliva fram och bli den som ba HÄR vi har lanserat en "GeNIUS" fett batteri produkt nu slipper ni titta på strömstaren varje minut...

Många kinalurar har stort batteri. Jag har en THL5000 (5k mAh) och efter 9h musik/prat under arbetsdagen och sen lite YT och surf när man kommer hem så ligger jag på ca 30-40% batteri.
resten av luren är ju ingen höjdare, men som bygglur är den helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Många kinalurar har stort batteri. Jag har en THL5000 (5k mAh) och efter 9h musik/prat under arbetsdagen och sen lite YT och surf när man kommer hem så ligger jag på ca 30-40% batteri.
resten av luren är ju ingen höjdare, men som bygglur är den helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ett maffigt batteri för en 5' telefon och fortfarande under 9mm! Bra jobbat av THL När ska vi få se någon av dem dominerande tillverkarna anamma det?
Konstigt hur dagens jättar prioriterar tjocklek över batteritid.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ipad liknande för att den är fyrkantig och visar en bild eller. I såna fall lär ju ungefär alla bilar vara liknande då dom flesta har ett hjul i varje hörn och ett tak

Tänkte precis samma sak TjockTV liknande skulle jag säga för Ipad har TjockTVns bildförhållande 4:3.
Att sen Samsung har bättre färger, bättre PPI osv osv gör den verkligen inte lik Ipads skräpskärmar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Suck när ska man kunna får lite kraft i batteriet nu får jag göra en kraftkälla av en potatis eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

Stod precis för bara någon dag sen och pratade med en försäljare om det inte vore dags för Samsung att komma med något nytt. Denna blev ju intressant just på grund av formatet som sagt var. Är annars väldigt sugen på Sonys Z4 men utanför att titta på film så ger jag inte heller mycket för 16:9. Det blir inte bra varken i landskap eller porträtt men hade nog helst sett en platta med formatet 1:1.5 istället som passar perfekt för en fotograf som mig

Sen är det ju tragiskt att Samsung fortfarande håller kvar vid hårdvaruknapparna 2015. Så smidigt på Z4:an när man vrider plattan och knapparna följer med...

Z4 Tablet är 16:10 inte 16:9. 16:10 är ett trevligt format, bättre än 4:3 tycker jag.

Löjligt att jämföra med iPad pga bild-format, upplösning och storlek. Om någon släpper en 5,5" stor telefon är det en Iphone + kopia?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Ja det här är ju bra för de som inte kan vända på plattan. Bra Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bush_doctor:

Ett steg i rätt riktning men tycker att 3:2 är det perfekta formatet (som Microsoft Surface) då det är nästan som A4 fast lite bredare så filmer också känns ok. Det vore trevligt om de tog bort knapparna på ramen också (den fysiska och de kapacitiva) eftersom oavsiktiga tryckningar där är väldigt vanligt och irriterande när jag använder min tab S.

3:2, vilket jag aldrig hört talas om förut, måste ju vara extremt nära 16:10, och det är ju nästan standard på plattor.
Duger såklart bra till både film och surf.
Ska alla nu byta till 4:3 ála 90-talet, så kan man ju glömma att avnjuta någon film på dem, eller försöka knöka ner i en jackficka o.s.v.
Men är väl bra att det finns olika format, så alla kan hitta något som passar dem. Bara inte 4:3 blir någon ny sorts standard, det vore ju hemskt (för de som inte uppskattar 4:3) :/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Skrivet av ASBR:

3:2, vilket jag aldrig hört talas om förut, måste ju vara extremt nära 16:10, och det är ju nästan standard på plattor.
Duger såklart bra till både film och surf.
Ska alla nu byta till 4:3 ála 90-talet, så kan man ju glömma att avnjuta någon film på dem, eller försöka knöka ner i en jackficka o.s.v.
Men är väl bra att det finns olika format, så alla kan hitta något som passar dem. Bara inte 4:3 blir någon ny sorts standard, det vore ju hemskt (för de som inte uppskattar 4:3) :/

Skillnaden är ganska liten men ändå märkbar och till det bättre tycker jag. 16:10 känns alltid lite för smalt när man läser dokument eller e-böcker och 4:3 för kvadratisk. Därför är ett mellanting som 3:2 perfekt (om man bara kollar filmer och spelar spel så är det förstås en annan sak).
Jämförelse: http://www.displaywars.com/10-inch-3x2-vs-10-inch-16x10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Z4 Tablet är 16:10 inte 16:9. 16:10 är ett trevligt format, bättre än 4:3 tycker jag.

Löjligt att jämföra med iPad pga bild-format, upplösning och storlek. Om någon släpper en 5,5" stor telefon är det en Iphone + kopia?

Fast...egentligen så är det ju 16:10 för att få plats med mjukvaruknapparna, ellerhur? Går den ytan att ens använda? Så då blir det 16:9 i slutändan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5