Ny Dator: Vad lägger ni på en ny setup?

Permalänk
Medlem

Mitt första dator som jag byggde själv kostade ~12000kr med kringutrustning 2012 . Under de följande åren uppgraderade jag grafikkort och köpte till extra SSD,HDD och fläkt för ~5000kr.
Nu hade intresset växt och hösten 2014 bestämde jag mig för att bygga mig en rejäl dator med moddning. Det blev mycket dyrare än vad jag trodde,~20000kr gick det kalaset på.
Men jag vart inte nöjd så förra veckan köpte jag nytt chassi och moderkort för 3600kr.
Nu vill jag uppgradera till SLI, vattenkylning och 1444p IPS,144Hz,G-sync vilket kommer landa runt ~16000-20000kr till. =S
När man ser det såhär så känns summorna helt sjuka, men det är min hobby/intresse och då jag inte är någon höginkomsttagare så får saker som festivalbesök och krogrundor stryka på foten..

Permalänk
Inaktiv

pröjsar ut ca 8000-10000 varje tredje år eller liknande och då ingår det moderkort, cpu och gpu!

men jag har tänkt på att byta ut mina nuvarande hårddiskar till något större så det kommer bli dyrt detta år

förstår verkligen inte varför folk uppgraderar varje år när det gäller processor, är 5-10% ökning så viktig att man måste byta ut moderkortet?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Jag sitter i samma bana nu också, vill börja modda och köra på lite dyrare setup, själva datorn hamnar väl på 16-18k sen en monitor för 6-8k. Känns lite i plånboken men har inga andra nöjes utgifter, och det bör räcka 2-3 år iallafall Skulle man snitta kostnaden på dessa 3år så blir det 660kr i månaden. Det får mig lite mer på den positiva sidan iallafall

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@Swepz: Visst de. Nu har jag "förberett" så vid nästa uppgradering (skylake-e & pascal troligen) så är det "bara" cpu, moderkort, minnen och GPU som behövs.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar alltid i delat då jag tycker det ger mest värde för mig istället för att byta ut hela datorn för att en komponent börjar bli seg. Har ingen satt tidsspann på hur länge jag ska ha delarna utan om jag känner att något jag gör börjar bli segt så börjar jag kolla efter uppgraderingar.

Köper alltid high-end, kostar mer, men håller längre tycker jag. Köper oftast nära lanseringsdatumet också.

Skulle säga att min användning är typ 50/50 mellan spel och 3D/photoshop/bild redigering/film redigering.

Köpte min plattform som består av 2600K, 16GB RAM och Maximius IV Extreme, 2011 och gav 9000kr för det då och håller än idag tycker jag, innan det en Q6600 köpt 2007. Grafikkort, köpte GTX980 i SLI när det släpptes i höstas, innan det 3-way GTX480 och innan det GTX295.

Så som min dator står nu var nypriset drygt 30k, ett pris jag aldrig skulle betala i en klump för en dator, så därför uppgraderar jag allt eftersom då det blir utslaget på flera år, i detta fall 4 år och då inte känns lika dyrt. Visst jag har inte det senaste hela tiden, men så länge jag kan spela det jag vill och köra dom program jag vill är jag nöjd.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Köpte min plattform som består av 2600K, 16GB RAM och Maximius IV Extreme, 2001 och gav 9000kr för det då och håller än idag tycker jag, innan det en Q6600 köpt 2007.

Jag är mestadels intresserad i din tidsmaskin, vad gav du för den då?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är mestadels intresserad i din tidsmaskin, vad gav du för den då?

Haha, gick lite fort över tangenterna där.

Visa signatur

Tofu bud