Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Permalänk

Kan det vara brist på sol som gör att folk tänker som de gör?
Att vara lite mer försiktig och värna om sin integritet är en demokratisk rättighet. Man behöver för fan inte vara kriminell för att bry sig.

Tror faktiskt att Sverige kommer att falla först om några år till robotar och AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Kan det vara brist på sol som gör att folk tänker som de gör?
Att vara lite mer försiktig och värna om sin integritet är en demokratisk rättighet. Man behöver för fan inte vara kriminell för att bry sig.

Tror faktiskt att Sverige kommer att falla först om några år till robotar och AI.

Så du tror att Sverige kommer falla om några år? Oj! Tjena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tack för info, behåller min Win 7 tillsvidare! Enda anledningen för mig att byta till win 10 var DX12 och spelen men integritet går före nöje.

Använder du Facebook? Google? Youtube? Använder du appar i din telefon? För i princip varenda OS och programvara samt hemsida nuförtiden kollar upp så mycket privat info om dig som möjligt. Lycka till med integriteten om du ska leva i det här samhället.

PS: Du kan ge dig fanken på att även äldre versioner av Windows spionerar på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

ähh win10 är underbart, bara massa nötter som är rädd, har du inget att dölja så är det ingen fara.

ALLA har någonting att dölja. Inte nödvändigtvis något olagligt, men något som man inte vill att precis vem som helst skall känna till.

Permalänk
Medlem

hahaha, vilka foliehattar, kul att läsa faktiskt.
Ingen som har tänkt på att det är så här överallt, har alltid varit, i Windows 10 kan man enkelt stänga av det.

Permalänk
Avstängd

tycker folk blivit så paranoida här hemma i sverige. fram med folie och trådgaljar.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Använder du Facebook? Google? Youtube? Använder du appar i din telefon? För i princip varenda OS och programvara samt hemsida nuförtiden kollar upp så mycket privat info om dig som möjligt. Lycka till med integriteten om du ska leva i det här samhället.

PS: Du kan ge dig fanken på att även äldre versioner av Windows spionerar på dig.

Klart man vet det men jag är i alla fall inte likgiltig som de flesta , hjärnan får arbeta lite . Man försöker att minimera all det informationsflödet genom att undvika specifika appar etc.. När någon knackar på dörren brukar ni bjuda på kakor och kafe utan att känna personen? Varför låser ni där hemma? Hur kan ni förlita er på att de som har tillgång till informationen vill ert bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

ähh win10 är underbart, bara massa nötter som är rädd, har du inget att dölja så är det ingen fara.

Låser du toan när du skiter på allmän toalett eller lämnar du dörren öppen?
Har du inget att dölja så kan du ju skippa det nästa gång..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Använder du Facebook? Google? Youtube? Använder du appar i din telefon? För i princip varenda OS och programvara samt hemsida nuförtiden kollar upp så mycket privat info om dig som möjligt. Lycka till med integriteten om du ska leva i det här samhället.

PS: Du kan ge dig fanken på att även äldre versioner av Windows spionerar på dig.

Facebook? Nej, har viktigare saker att göra än att se på mat och tränignsnissar. Google? Nej, DuckDuckGo funkar. Youtube? Ibland, men absolut inte inloggad. Använder Android utan google apps och sideloadar appar och använder nästan uteslutande kod från XDA. Mail kör jag via proton.

Och resten kör jag bakom en VPN på Linux distar med Palemoon, utan cookies, ghostery, µblock, HTTPS redirect, agent spoofer och noscript. Och givetvis är både datorn och telefonens minne krypterat.

Det enda det faller på är väl att jag fortfarande använder abonnemangstelefon, ska byta till kontantkort och att jag spelar på Windows 7 med steam. Och såklart att jag använder kontokort när jag handlar, men det går bara inte utan.

Givetvis läcker det ju ut information ändå, men tycker gott man kan göra så mycket man kan och ändå leva ett normalt liv (vara online). Visst folk bryr sig inte så mycket nu men i takt med allt blir mer och mer digitaliserat tycker jag man bör vara försiktig, vem fan vet vad myndigheterna eller företag gör med all information om 100 år? Ingen integritet finns ju kvar. Det värsta är ju att det drabbar barnen mest, de ligger ju ute på facebook såfort sperman träffar ägget i princip.

Edit: Nej jag har inget speciellt att dölja, är som vilken svenne som helst, men jag vill lika lite som andra sova med rullgardinen uppe när man bor på första våningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag tror att majoriteten tar alldeles för lätt på integritets frågor. Lite som testkaniner som tänker inte längre än näsan räcker. Vi har en utveckling där alltmer av vår integritet uppoffras för vetenskapens och teknologins bästa. Tänk hur det kommer att se ut för våra barn om den här utvecklingen fortsätter.

Jag tar ganska lätt på detta, men jag stänger däremot gärna av dylika funktioner när det är möjligt. Jag är genuint intresserad av vad nackdelarna är i praktiken. Varje gång detta tas upp så säger folk bara integritet hit och dit. Och? Utan en bättre förklaring så tolkar jag det bara som att, jaha, okej information om mig ligger eventuellt på någon server någonstans. Vad gör det för skillnad om den finns i min hjärna, min dator eller någon annans dator? Och det är ungefär så jag resonerar. Handlar det om att molninformationen kan drabbas av intrång? (och det förstår jag att det är en verklig fara) Handlar det om att tjänster kan anpassa sig efter mina vanor? (nja, är det så skadligt i sig?) Handlar det om att mina bekanta kan se allt jag gör? (kan jag också köpa)

Hur ser denna framtid ut som ni fruktar? Upplys en naiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lämna allt o flytta ut i skogen vettja!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Klart man vet det men jag är i alla fall inte likgiltig som de flesta , hjärnan får arbeta lite . Man försöker att minimera all det informationsflödet genom att undvika specifika appar etc.. När någon knackar på dörren brukar ni bjuda på kakor och kafe utan att känna personen? Varför låser ni där hemma? Hur kan ni förlita er på att de som har tillgång till informationen vill ert bästa?

Jag förlitar mig inte på något företag. Men jag vet att jag inte kan undvika det genom att strunta i W10. Sen kan man stänga av mycket där och om man är så mycket emot det så kan man lika gärna använda Linux osv. Hade föredragit att man inte spionerade givetvis men vill inte begränsa mig en massa för att slippa det.

Skrivet av Baxtex:

Facebook? Nej, har viktigare saker att göra än att se på mat och tränignsnissar. Google? Nej, DuckDuckGo funkar. Youtube? Ibland, men absolut inte inloggad. Använder Android utan google apps och sideloadar appar och använder nästan uteslutande kod från XDA. Mail kör jag via proton.

Och resten kör jag bakom en VPN på Linux distar med Palemoon, utan cookies, ghostery, µblock, HTTPS redirect, agent spoofer och noscript. Och givetvis är både datorn och telefonens minne krypterat.

Det enda det faller på är väl att jag fortfarande använder abonnemangstelefon, ska byta till kontantkort och att jag spelar på Windows 7 med steam.

Givetvis läcker det ju ut information ändå, men tycker gott man kan göra så mycket man kan och ändå leva ett normalt liv (vara online). Visst folk bryr sig inte så mycket nu men i takt med allt blir mer och mer digitaliserat tycker jag man bör vara försiktig, vem fan vet vad myndigheterna eller företag gör med all information om 100 år? Ingen integritet finns ju kvar. Det värsta är ju att det drabbar barnen mest, de ligger ju ute på facebook såfort sperman träffar ägget i princip.

Precis, man har lyckats få folk att själva vilja sprida all information om sig själva via t.ex Facebook. Själv gör jag inte mycket privat på datorn. Spelar, arbetar kanske lite (typ av arbete som ändå blir offentligt). Om jag skulle ha massa privata bilder och annan information så får det ligga på en annan dator som kör något Linux distro osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag tar ganska lätt på detta, men jag stänger däremot gärna av dylika funktioner när det är möjligt. Jag är genuint intresserad av vad nackdelarna är i praktiken. Varje gång detta tas upp så säger folk bara integritet hit och dit. Och? Utan en bättre förklaring så tolkar jag det bara som att, jaha, okej information om mig ligger eventuellt på någon server någonstans. Vad gör det för skillnad om den finns i min hjärna, min dator eller någon annans dator? Och det är ungefär så jag resonerar. Handlar det om att molninformationen kan drabbas av intrång? (och det förstår jag att det är en verklig fara) Handlar det om att tjänster kan anpassa sig efter mina vanor? (nja, är det så skadligt i sig?) Handlar det om att mina bekanta kan se allt jag gör? (kan jag också köpa)

Hur ser denna framtid ut som ni fruktar? Upplys en naiv.

Well, den största faran är ju vad man kan göra med din information, för företag handlar det om att bygga upp profiler och sälja vidare dem för riktad reklam och för justera priser som passar dig. Det är därför du får mycket riktade annonser från t ex google.
Tänk om försäkrinsbolaget X får information om din vikt och fettmängd från en fitness app och information om att du ligger i en riskålder för hjärtinfarkt? Helt plötsligt höjs din försäkringspremie.

För ett tag sen kom det ju fram att facebook i princip spårar dig över hela webben med sina cookies och instickningsprogram, du behöver itne ens ha ett facebook konto för det!

För att inte tala om myndigheter, i Sverige är det ju inte så farligt än(vad vi vet) anant än att de stoppade några skattefuskare för ett tag sen. Men i andra länder kan det få stora konsekvenser om du bara sökt på ordet "how to make a bomb" eller liknande. Sen känns det ju inte så tryggt att använda diverse cloudtjänster för att spara saker heller, är du villig att ge MS/Dropbox/Google tillgång till ditt företags alla dokument?

Jag själv tycker mest det är obehagligt, läste detta igår: http://arstechnica.com/security/2015/07/how-the-way-you-type-...

Vill folk lägga ut sina liv på nätet så får de gärna göra det, men många tror de är helt anonyma och att ingen ser dem och de har ingen aning om vad t ex Facebook eller Google tjänar pengar på-användarna.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt paranoin kring informationsloggning, stör det er så mycket egentligen? Hade så klart föredragit om det inte gjordes och brukar stänga av det när möjligheten finns men det rör mig inte direkt i ryggen. På vilket sätt tror ni att det påverkar er egentligen? I värsta fall så kanske företag släpper produkter som lämpar sig bättre för era användningsområden liksom.

Liksom, njäe, jag struntar fullständigt i att nån på Microsoft kanske (förmodligen inte alls då ingen skulle få för sig att läsa igenom loggen ändå) känner till t. ex vilka webbsidor jag surfar på, hur rena eller smutsiga dessa sidor råkar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

tycker folk blivit så paranoida här hemma i sverige. fram med folie och trådgaljar.

Jag tycker det är tvärt om. Vi har blivit alldeles för slapphänta och väldigt få bryr sig, vilket är skrämmande.

Den som inte bryr sig om personlig integritet bryr sig heller inte om rätten att tänka och tycka fritt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spelar Rock'n'roll. Hur kan man vara så rädd för det och inte våga uppgradera?
Dom ser redan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Spelar Rock'n'roll. Hur kan man vara så rädd för det och inte våga uppgradera?
Dom ser redan allt.

Nej, inte än. Men de lär göra om det inte blir någon debatt om det väldigt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det bara jag som är paranoid eller är det fel?

Du är både paranoid och har fel Innan du pillar i dig ett par extra Seroquel så kan det vara på sin plats med källkritik. Jag saknar källan som kan bekräfta riktigheten i bildmontaget innan det ens är lönt att diskutera.

Edit: Lade till en smiley för att understryka att jag skojar så ingen tar illa vid sig. Syftar på att bilden är oläslig, i alla fall för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jeg har vært windows Insider i noen måneder. Har kjørt win 10 siden februar tror jeg det er.

Her for ca 1 1/2 måned siden så fikk vi som betatestere et spørreskjema (fråge skjema!?) svorsk det gett...

Jeg begynte å svare så de spørsmål som de hadde, men fikk en rar feeling etterhvert som spørsmålene ble mer og mer personlige... jeg tenkte...wtf, dette vil jeg ikke at MS skal behøve å vite om meg.... Hvorfor vil de ha svar på dette?!

Så, jeg avslutta og tenkte at dette er å gå langt over min comfortsone.
Så jeg er ikke overasket over at de nå med windows 10 tar steget fullt ut og samler inn MYE rar informasjon om sine brukere,hvorfor...jeg vet ikke. Karnsje NSA har kjøpt seg inn (irony)
Kontroll er vel makt, så mulig det er årsaken.

Får veldig lyst til å installere en light Linux isteden for den nye windows 10.
Ikke for det, MS vil ikke få noe ut av å samle information om meg, no news here..

Det er bare det at din personsikkerhet/privatliv settes på prøve når de flagger det ut som her.
Vet ikke helt,men jeg liker det ikke.

Hadde jeg kunnet spille ALLE mine spill på Linux, hade det blitt bye bye MS...

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tack för info, behåller min Win 7 tillsvidare! Enda anledningen för mig att byta till win 10 var DX12 och spelen men integritet går före nöje.

Stäng av de få funktioner som kan kännas kränkande då. Bara välja att slå av dem vid installationen...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Och även om ni sitter på er egenkompilerade superhardened linux dist så vet ni fortfarande inte hur mycket internetleverantören loggar och "spionerar" för att styra sina tjänster. Dessutom lag på meta data insamling som alla vet, tillgängligt för polis etc att söka i genom enkelt webbinterface.

Till sist får man helt enkelt lita på vad folk säger att de gör och inte gör i avtalen, det finns inga garantier för något alls och letar ni efter garantier kan ni inte använda internet eller telefon alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Låser du toan när du skiter på allmän toalett eller lämnar du dörren öppen?
Har du inget att dölja så kan du ju skippa det nästa gång..

tyvärr kan inte jag skita med publik, har ändå inget att dölja, därav jag låser

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Förstod inte mycket av bilden som TS länkade, och mitt intresse falnade ganska snabbt när jag såg Göbbels, Combine soldater och torra internet memes.

Källa på allt detta hade varit betydligt intressantare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Cortana samlar precis som Google Now in information om dig för att kunna anpassa sig efter dig och dina preferenser och vanor. Allt är öppet, du kan till och med gå in och ändra dina preferenser om du tycker tt den har förstått något fel och trodde att du var intresserad av bruksvaror till köket när du egentligen behövde aluminiumfolien till din hatt. Eller så stänger man helt enkelt av Cortana så sparas ingen information om dig.

Ärligt talat, det finns mycket större begränsningar på din personliga frihet i dagens samhälle än en bot som försöker gissa vilket fotbollslag du gillar.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Cortana samlar precis som Google Now in information om dig för att kunna anpassa sig efter dig och dina preferenser och vanor. Allt är öppet, du kan till och med gå in och ändra dina preferenser om du tycker tt den har förstått något fel och trodde att du var intresserad av bruksvaror till köket när du egentligen behövde aluminiumfolien till din hatt. Eller så stänger man helt enkelt av Cortana så sparas ingen information om dig.

Ärligt talat, det finns mycket större begränsningar på din personliga frihet i dagens samhälle än en bot som försöker gissa vilket fotbollslag du gillar.

Hahaha klockrent, tack för ett gott garv.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Men det finns säkert dom som anser att NASA kan gå runt dessa, vem vet.

Jo, NASA kan nog gå runt dig många gånger. Det går fort också. Runt och runt och runt och runt över dig hela tiden! 24/7!

Men gällande tråden, keyloggern som nämns är för oss Windows Insiders om jag inte minns fel, något som man accepterar för att testa MS mjukvara då den är i beta version. Resterande inställningar som näms i bilden finns i olikaformer i alla program och tjänster som ni troligtvis använder, eller inte vet att ni använder.

Det jag undrar till TS är, vad för telefon använder du idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Och även om ni sitter på er egenkompilerade superhardened linux dist så vet ni fortfarande inte hur mycket internetleverantören loggar och "spionerar" för att styra sina tjänster. Dessutom lag på meta data insamling som alla vet, tillgängligt för polis etc att söka i genom enkelt webbinterface.

Till sist får man helt enkelt lita på vad folk säger att de gör och inte gör i avtalen, det finns inga garantier för något alls och letar ni efter garantier kan ni inte använda internet eller telefon alls.

Fast inte om man tunnlar allt krypterat till en server på en annan plats och använder andra dns servar än sin isp.

Visst min isp kan se hur många och vid vilken tidpunkt mina paket kommer och går men de kan inte se vad det är.

Permalänk
Medlem

"Med Win10 överger du din frihet och privatliv"

Antar att min fru har fått en konkurent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast inte om man tunnlar allt krypterat till en server på en annan plats och använder andra dns servar än sin isp.

Visst min isp kan se hur många och vid vilken tidpunkt mina paket kommer och går men de kan inte se vad det är.

Så du känner att du behöver gå den länken för att skriva hej till en polare över nätet samt att kolla receptet till den utsökta currylådan du smaka häromdagen. Damn vad jobbigt att vara du =/