Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Coraline:

BAra jag som inte ens fått uppdateringen än? Står att de skickar ut uppdateringen i klumpar, och att de säger till när det är min tur. Cryeye på den.

Dra ner Media Creation Tool (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10) och välj "Uppgradera den här datorn". Då slipper du vänta på att MS ska avgöra om du är värdig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Dra ner Media Creation Tool (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10) och välj "Uppgradera den här datorn". Då slipper du vänta på att MS ska avgöra om du är värdig.

Men om man vill vara lite extra säker på att uppgraderingen ska gå fint bör man förstås vänta på ett meddelande från Microsoft först. Det kan ta några dagar eller veckor till men...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Pga alla problem som det skrivits om här och på andra ställen så tänkte jag först vänta i ett par veckor med att uppgradera, så att den värsta stormen får passera. Dock så kliade det i fingrarna på mig så jag kunde inte hålla mig. Uppgraderade sent igår kväll.
Allt gick hur bra som helst. Laddade ner från Windows Update, tog väl kanske 30-45 minuter trots 100 MB lina. Troligtvis pga hög belastning av MS servrar. Uppgraderingen i sig tog väl runt 15-20 miunter ungefär, halvvägs in i uppgraderingen så blev skärmen svart och jag blev lite smått panikslagen, jag lät den stå och efter några minuter så startade datorn om sig och uppgraderingen fortsatte som vanligt. Så bli inte oroliga om detta händer er. När uppgraderingen var klar så kom jag till de sedvanliga inställnings menyerna som man alltid kommer till när man installerar/uppgraderar till nytt OS. Stängde av allt spioneri och klickade mig vidare, laddade en stund och kom sedan till inloggningsbilden, loggade in och allt såg bra ut. Förutom upplösningen som var väldigt låg och bara ena skärmen hade bild (har tre). Startade om datorn en gång så löste sig både upplösningen och bilden på de andra skärmarna. Kontrollerade direkt om Windows var aktiverat, vilket det var så jag satte igång med en clean install direkt via den inbyggda Reset funktionen i windows. Formateringen av min SSD tog ca tio minuter och installeringen av OSet ytterligare 15 (Även här vart skärmen svart en bit in i installationen, men det var bara att vänta). När det var klart så installerade jag alla nödvändiga drivrutiner, inkl de senaste från Nvidias hemsida och jag stötte inte på några problem alls överhuvudtaget. Spel fungerar precis lika bra nu som med Win 8.1

Efter ett par timmar med att bara sitta och navigera och pilla i Windows, så har jag fått ett bra första helhets intryck! Öppning och stängning av fönster och menyer går väldigt snabbt och flyter på bra. Windows 8 brickorna i startmenyn gick tack och lov att ta bort. De nya inställningsmenyerna behöver man vänja sig lite vid och jag kan tycka att dom känns lite.....pastelliga? Touch-anpassade? Som tur är så finns ju den gamla hederliga kontrollpanelen kvar där man kan göra det mesta. Något som jag direkt störde mig på var när man går in i bildskärmsinställningar. Jag har tre skärmar, och i Windows 7/8/8.1 så står det vilken skärm som är vilken (Märke och modell) när man går för att ställa in upplösningen och ordning av skärm. I Windows 10 får man inte se detta utan man får trycka på "identifiera" knappen för att se vilken skärm som är vilken, då markeras dom som 1, 2, 3 osv en kort stund. Ingen jätte katastrof men då två av skärmarna kör samma upplösning så kan det vara svårt att hålla reda på vilken som är vilken i windows.
Microsoft Edge gillar jag skarpt, mest för att den är fruktansvärt snabb, men också för att den är avskalad och simpel. Fokus är verkligen på sidan man är inne på! Problemet, som många andra redan har nämnt, är att det inte finns några tillägg ännu (Vet inte ens om den har stöd för det)? Och adblock är för mig ett givet tillägg. Av denna anledning så väljer jag att fortsätta med Chrome ett tag till, så får vi se vad som händer med Edge i framtiden. Men den är helt klart godkänd i sitt nuvarande "1.0" stadie. Har även sett folk som påstår att UAC MÅSTE vara aktiverat för att Edge ska fungera, detta verkar dock inte gälla då Edge fungerar alldeles utmärkt för mig trots att UAC var det första jag avaktiverade.

Jag kommer fortsätta utforska operativsystemet idag. Men som sagt, än så länge så är jag nöjd i det stora hela.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av strejf:

Men om man vill vara lite extra säker på att uppgraderingen ska gå fint bör man förstås vänta på ett meddelande från Microsoft först. Det kan ta några dagar eller veckor till men...

Förutom min speldator (där det troligen är nån weird drivrutin eller nåt som orsakar problem) så har jag inte märkt skillnad mellan att vänta på Windows Update (laptopen fick det den vägen) eller köra det manuellt via Media Creation Tool (båda HTPCerna). Alla tre har aktiverats omgående, inget tjafs nånstans och ingen skillnad i process vad jag kunde se.

Ser ingen anledning att avvakta "bara för att".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av c4rnal:

Problemet, som många andra redan har nämnt, är att det inte finns några tillägg ännu (Vet inte ens om den har stöd för det)? Och adblock är för mig ett givet tillägg. Av denna anledning så väljer jag att fortsätta med Chrome ett tag till, så får vi se vad som händer med Edge i framtiden.

Tillägg kommer framöver.

"Windows 10 testers will start to receive new builds shortly, with the ability to test new features like Microsoft Edge extension support before it's available more broadly later this year."

http://www.theverge.com/2015/7/30/9072271/microsoft-windows-1...

Skrivet av Shudnawz:

Förutom min speldator (där det troligen är nån weird drivrutin eller nåt som orsakar problem) så har jag inte märkt skillnad mellan att vänta på Windows Update (laptopen fick det den vägen) eller köra det manuellt via Media Creation Tool (båda HTPCerna). Alla tre har aktiverats omgående, inget tjafs nånstans och ingen skillnad i process vad jag kunde se.

Ser ingen anledning att avvakta "bara för att".

Absolut, vet man vad man gör så är det bara att köra den vägen istället. Men den som är det minsta osäker skulle jag rekommendera att vänta på ett meddelande från Microsoft först. Ett meddelande som i princip säger att uppgraderingen är redo och att allt ska gå bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För mig så står det fortfarande "OK,meddela mig när det är klart". Jag testade att ladda ner det från microsoft istället.
När jag ska installera det så står det att jag inte kan välja att behålla Personliga filer, appar och inställningar pga att det inte är samma språk. Så jag undrar om jag väljer att bara behålla personliga filer och inget annat, vad för typ av appar och inställningar kommer att försvinna då? När dom skriver "appar" menar dom då bara sånna appar som man t.ex. laddar ner från butiken? Och om jag installerar det, kommer jag då kunna få det på svenska?

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraline:

BAra jag som inte ens fått uppdateringen än? Står att de skickar ut uppdateringen i klumpar, och att de säger till när det är min tur. Cryeye på den.

Du är inte ensam jag sitter och väntar med håller nu på att ladda ner win10 till botbar usb sticka så jag är redo att lägga i ren win 10 när jag få klar tecken av dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Du är inte ensam jag sitter och väntar med håller nu på att ladda ner win10 till botbar usb sticka så jag är redo att lägga i ren win 10 när jag få klar täcken av dom

DU måste uppgradera via windows update först. Eller via MS Tool uppgradera befintligt system innan du gör en clean install

Permalänk
Medlem

Jag kör W10 på min stationära. Var lite problem med installationen men efter ett par ggr gick det.

På laptopen har jag glömt reservera. Men nu har jag inte ens ett val om att få reservera W10 på laptopen längre..
Kan jag ladda ner mediatool och köra den även om jag inte har reserverat?

Edit: stavfel

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jag kört W10 på min stationära. Var lite problem med få installationen men efter ett par ggr gick det. På laptopen har jag glömt reservera. Men nu har jag inte ens ett val om att få reservera W10 på laptopen längre.. Jag kan väl inte ladda ner mediatool och köra om jag inte ens reserverat? Eller?

Japp. Men välj uppdatera befintligt system först i mediatool först

Efter win 10 är installerat och din nyckel är aktiverad använd mediatool igen och gör så ISO filen blir på USB och gör en clean install

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Japp. Men välj uppdatera befintligt system först i mediatool först

Efter win 10 är installerat och din nyckel är aktiverad använd mediatool igen och gör så ISO filen blir på USB och gör en clean install

Tack, ska se om det fungerar senare idag då, för windows update fungerar inge vidare på laptopen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Det verkar vara väldigt många som får vänta. Även jag.

Men jag undrar, får datorer med Win7 Starter 10:an? Har en dator med Starter.

Permalänk
Medlem

Finns det något enkelt s'tt att byta språk för uppgradering via MediaCreationTool?

Kör ett par maskiner med engelskt Windows 7 och 8. Har inte fått uppdateringen till någon av dem, men ville prova at uppgradera min testmaskin. Provar därför MediaCreationTool och jag får inte välja språk när jag väljer Upgrade, men det ser bra ut till en början med engelska. Fast sedan när den laddat klart och ska börja installationen byter den till svenska.
Visst, man kanske kan byta spr[k efter installationen, men jag f[r ju inte beh[lla n[gra inst'llningar vid uppgraderingen.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Finns det något enkelt s'tt att byta språk för uppgradering via MediaCreationTool?

Kör ett par maskiner med engelskt Windows 7 och 8. Har inte fått uppdateringen till någon av dem, men ville prova at uppgradera min testmaskin. Provar därför MediaCreationTool och jag får inte välja språk när jag väljer Upgrade, men det ser bra ut till en början med engelska. Fast sedan när den laddat klart och ska börja installationen byter den till svenska.
Visst, man kanske kan byta spr[k efter installationen, men jag f[r ju inte beh[lla n[gra inst'llningar vid uppgraderingen.

Du kan välja språk efter att uppdateringen är klar./Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sparvuggla:

Det verkar vara väldigt många som får vänta. Även jag.

Men jag undrar, får datorer med Win7 Starter 10:an? Har en dator med Starter.

Jupp, Win10 Home: http://www.microsoft.com/en-us/windows/Windows-10-specificati...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Du kan välja språk efter att uppdateringen är klar./Robin

Så, inget sätt att göra det innan så att jag får behålla inställningar?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Aene:

Så, inget sätt att göra det innan så att jag får behålla inställningar?

Jo, om du drar ner rätt ISO via Media Creation Tool, dvs inte "Uppgradera den där datorn" utan "Skapa installationsmedia" eller vad den heter, så bygger du en skiva/USB-sticka med installationsfilerna istället. Om du känner att det är ett alternativ. Då kan du dra ner rätt språkversion direkt och uppgradera befintlig installation utan att tappa nåt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jo, om du drar ner rätt ISO via Media Creation Tool, dvs inte "Uppgradera den där datorn" utan "Skapa installationsmedia" eller vad den heter, så bygger du en skiva/USB-sticka med installationsfilerna istället. Om du känner att det är ett alternativ. Då kan du dra ner rätt språkversion direkt och uppgradera befintlig installation utan att tappa nåt.

Han måste uppgradera befintligt system först så hans nyckel blir en Windows 10 nyckel

Han kan ej göra en clean install först

Permalänk
Skrivet av c4rnal:

Windows 8 äckel cp brickorna i startmenyn gick tack och lov att ta bort.

Rekommenderar dig att rensa lite svordommar i ditt inlägg.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Finns det något enkelt s'tt att byta språk för uppgradering via MediaCreationTool?

Kör ett par maskiner med engelskt Windows 7 och 8. Har inte fått uppdateringen till någon av dem, men ville prova at uppgradera min testmaskin. Provar därför MediaCreationTool och jag får inte välja språk när jag väljer Upgrade, men det ser bra ut till en början med engelska. Fast sedan när den laddat klart och ska börja installationen byter den till svenska.
Visst, man kanske kan byta spr[k efter installationen, men jag f[r ju inte beh[lla n[gra inst'llningar vid uppgraderingen.

Om du ändrar System locale innan du kör igång uppdateringen så kan du byta
https://www.youtube.com/watch?v=iDuNGCQY7II om du inte vet hur man gör

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel 12700k | Noctua NH-D15s | Corsair Vengeance LPX 32GB 2400MHz | Corsair RM1000x | Nvidia 4090 FE | ASUS Z690 | Samsung 990 Pro M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Du måste göra en shemalagd aktivitet. Hade samma problem igår. Höll på några timmar. Blev galen nästan!

Nu funkar det. Men ikonen vid klockan dyker inte upp men jag hör på fläktarna att det ligger igång.
http://i.imgur.com/IVg8rNR.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=3krml2Hm8Sk

Tja,vad är det för några "gadget" du har på skrivbordet?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Medlem

Herregud, installerade nu Win10 på min 10.1 laptop med världens sämsta CPU
asus eee pc 11001 och den hade windows 7 starter innan, från cirka 3 minuter boot till 10 sekunder

Gott!

Testade att boota bägge samtidigt och den lilla laptopen var 5 sekunder efter från min 8000kr dator..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bazisten:

Han måste uppgradera befintligt system först så hans nyckel blir en Windows 10 nyckel

Han kan ej göra en clean install först

Det blir inte en clean install. Om du initierar installationen från windows med setup.exe från USB-minnet blir det precis som en WU-initierad uppgradering. Jag har gjort det på två datorer redan, alla program och filer kvar precis som i Win7/8 som låg på dem tidigare.

Man får valet att antingen behålla allt (apper, filer) bara filer, eller rensa helt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har haft det sen den 29:e och upplever det väldigt stabilt och snabbt som attan. Installerade det på helt nyköpt dator som kom med W8.1 via media creation tool. Enda buggen jag varit med om var igår då jag hade chrome öppet på 2 virtuella skrivbord. Kollade på youtube på den ena och surfade på den andra. Efter typ 2 timmar så stängdes chrome på bägge skrivborden. Var dock bra att starta chrome igen och återställa öppna sidor.

Permalänk
Avstängd

Det är Windows Har inte stött på några större problem. Startmenyn svarar dock inte på ett litet tag efter uppstart och tycker att W10 tar något längre tid att än 8.1 att komma igång.

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Kan kasta in en rolig sak har suttit som testare på win 10 och gjorde en 3dmark på sista win10 testen sen en på win 7

3DMark Win 7
3DMark sista Win 10 test

Win 10 ger mer tryck

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Hmm .. min ena virtuella Win 10 technical preview har nu uppgraderats till den skarpa versionen, aktiverad och klar. Var det så det skulle gå till? Resten av burkarna här hemma med lite blandat Windows 7, 8 och 8.1 har inget fått. Den andra virtuella är kvar på TP.

Om vår licensnyckel nu råkar vara flera licensnycklar (legitima sådana) men man kör samma mailkonto i alla maskinerna, har MS ordning på det eller slutar det med att man "piratar" sig själv och bara en maskin fungerar framöver?

Ursäkta "bumpen" men nyfikenheten tog överhand. Har någon koll på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraline:

BAra jag som inte ens fått uppdateringen än? Står att de skickar ut uppdateringen i klumpar, och att de säger till när det är min tur. Cryeye på den.

Istället för att sitta och lipa kan du starta upp installationen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundios:

Om du ändrar System locale innan du kör igång uppdateringen så kan du byta
https://www.youtube.com/watch?v=iDuNGCQY7II om du inte vet hur man gör

Tack! Verkar ha fungerat. Installerar i alla fall nu.