Litet chassi men stora komponenter?

Permalänk
Medlem

Litet chassi men stora komponenter?

Jag köper sällan bostad, men jag köper ännu mer sällan chassin. Mitt senaste köpta chassi är ett Antec Sonata som fyller tio i år. Innan det köpte jag ett Antec P120. Jag har varit rätt nöjd med mitt Sonata, fram till att jag köpte ett Asus Geforce 780 för några år sedan. Problemet som uppstod var att grafikkortet var för långt. Turligt nog hade jag kvar mitt gamla Antec P120 (femton år gammalt?). Med lite modifiering funkade det också, men hårddiskplatserna är mer eller mindre oanvändbara.

Jag bor trångt och skulle vilja ha ett miditower eller mindre, men som ändå har plats för mina komponenter. Finns det något sådant? Jag tänker mig att grafikkortet är den begränsande faktorn. Jag har en 2,5" SSD och två 3,5"-diskar (men jag klarar mig på en 3,5" om det är avgörande). Inga 5,25"-enheter.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Längd på grafikkortet är en del i storlek på chassi, moderkortets format (ATX, mATX, ITX, etc.) är en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

Längd på grafikkortet är en del i storlek på chassi, moderkortets format (ATX, mATX, ITX, etc.) är en annan.

Sorry, har ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på egen hand nu och det ser ut som om Fractal Define R5 är huvudrekommendationen i miditowerklassen. Med ett ATX-moderkort verkar det svårt att hitta märkbart mindre chassin.

Jag har aldrig haft mATX eller ITX. Finns det några uppenbara nackdelar med dem? Värmen? Får fullstora grafikkort plats?

(Edit: stavning)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Fullstora grafikkort får plats, förutsett att chassit har plats för den längd som kortet du äger har Alla chassin är utformade olika så du får läsa specifikationerna på de olika chassin som du finner intressanta. Det man oftast tittar på när man bygger smått är form på moderkortet (ITX, mATX osv), längd på grafikkort, PSU samt höjd på cpu-fläkten.

Finns massa bra filmer här på SweC där dom testar olika mATX och ITX-chassin. Det viktiga är att dra kablar rätt för att inte förhindra luftflödet i burken, då kan du få onödigt hög värme. Annars är det bara köra på

Permalänk

detta chassiet finns som är liggande och ganska litet men har fortfarande plats för ATX och långa grafikkort http://www.inet.se/produkt/6901790/cooler-master-haf-xb-evo

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC