Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Avstängd

Systembolagets hutlösa ockerpriser

En platta starköl i Tyskland kan man lätt hitta för 7 euro c.a 70kronor, här i Sverige kostar det minst 250 på systemet, helt åt h'lvete. Det är rån staten håller på med. Inte underligt att många köper sin öl och sprit från Tyskland. Tar bara ett par starköl ibland, men skulle inte falla mig in att handla på systemet till ockerpriserna dom har. Hur är det med er som har en normal lön och får det precis att gå ihop, ställer ni upp på Systembolagets ockerpriser eller tar ni en runda till Tyskland och köper er öl och sprit där så det räcker ett tag?

Permalänk
Musikälskare

Brygger själv.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Som skåning så inhandlas självklart allt som inmundigas i Tyskland.

Permalänk
Medlem

Har en polare som jobbar på en båt mellan Finland och Sverige.
Han köper till mig när jag behöver

Permalänk
Medlem

Allt är ju relativt.. Ju finare dricka desto mindre är prisskillnaden faktiskt. Men för Norrlands eller så är det enorm skillnad med alkoholskatten.

Jag störs inte nämnvärt av Systemets priser och gjorde inte medan jag studerade heller. Men så dricker jag inga större mängder och mest sådant som hade kostat några kronor mer oavsett.

Systemets priser sparar mycket pengar i vården även om en del åker till Tyskland eftersom de flesta inte orkar göra det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Sommarstuga i Skåne, det blir en tur till Tyskland innan semestern är över för att fylla på förrådet inför hösten. Gör samma tur nån gång runt nyår också. Konsumerar inte mer alkohol för det.
Tycker det är rätt sjukt när staten tar hutlöst betalt för ett monopol.

Visst, utbudet på systemet är bra... alltid kvalite på allt men jag skulle vilja att man som i övriga Europa kan köpa sig en flaska vin när man handlar lite mat.
Varför skulle inte svensken kunna hantera det om alla andra fixar det?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Sommarstuga i Skåne, det blir en tur till Tyskland innan semestern är över för att fylla på förrådet inför hösten. Gör samma tur nån gång runt nyår också. Konsumerar inte mer alkohol för det.
Tycker det är rätt sjukt när staten tar hutlöst betalt för ett monopol.

Visst, utbudet på systemet är bra... alltid kvalite på allt men jag skulle vilja att man som i övriga Europa kan köpa sig en flaska vin när man handlar lite mat.
Varför skulle inte svensken kunna hantera det om alla andra fixar det?

Som före detta utlandssvensk så kan jag ju bara säga att utbudet på systemet är grovt överskattat och helt värdelöst i jämförelse med ett fritt land som UK där det går att bokstavligen få i tag i princip vad man vill i dryckesväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

En platta starköl i Tyskland kan man lätt hitta för 7 euro c.a 70kronor, här i Sverige kostar det minst 250 på systemet, helt åt h'lvete. Det är rån staten håller på med. Inte underligt att många köper sin öl och sprit från Tyskland. Tar bara ett par starköl ibland, men skulle inte falla mig in att handla på systemet till ockerpriserna dom har. Hur är det med er som har en normal lön och får det precis att gå ihop, ställer ni upp på Systembolagets ockerpriser eller tar ni en runda till Tyskland och köper er öl och sprit där så det räcker ett tag?

Jag brygger själv. Det är en rolig hobby och tysklands priser verkar höga i jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Allt är ju relativt.. Ju finare dricka desto mindre är prisskillnaden faktiskt. Men för Norrlands eller så är det enorm skillnad med alkoholskatten.

Jag störs inte nämnvärt av Systemets priser och gjorde inte medan jag studerade heller. Men så dricker jag inga större mängder och mest sådant som hade kostat några kronor mer oavsett.

Systemets priser sparar mycket pengar i vården även om en del åker till Tyskland eftersom de flesta inte orkar göra det.

Trevligt med något vettigt inlägg i den här tråden

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

De flaskor vin och sprit jag köper gör varken till eller från i skattebelopp för mig, så jag är inte besvärad själv.

Tycker att det är rätt bra med "ockerpriser" på systembolaget när man ser hur mycket Svensson köper hem ändå, det sparar pengar för samhället som någon redan nämnde. Hade det varit tyska prisnivåer tror jag att det hade blivit stora problem med folks alkoholvanor, då min uppfattning är att man i Sverige saknar allt vad vettig alkoholkultur heter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte större förbrukning av öl än att jag tycker systembolaget är värt det.

Sen tycker jag inte att det där billigaste "pissölet" från Tyskland smakar speciellt bra. Mina erfarenheter säger att man får betala mer än 70 kr/platta för gott öl.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodar:

Som före detta utlandssvensk så kan jag ju bara säga att utbudet på systemet är grovt överskattat och helt värdelöst i jämförelse med ett fritt land som UK där det går att bokstavligen få i tag i princip vad man vill i dryckesväg.

Kan hålla med att utbudet är överskattad och argumentet att en fri alkoholmarknad skulle innebära att endast ett fåtal märken skulle säljas känns överdrivet det med. Blev smått överraskad när man var nere i sydamerika senast och hittade Norrlands guld på en av hyllorna i en spritbutik.

Permalänk
Medlem

Tog en sväng till Norge, efter det så är priserna på bolaget helt okej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Priserna har ju ett syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är ju som allt annat i det här landet. Det ska skattas till döds.
Och värre blir det med den här regeringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nog är det dyrt i jämförelse men inte värre än att man har råd att dricka en jävla massa öl utan att ha stor inkomst om man så vill.

Skatten är inte hög för att hålla nere konsumtionen i sig utan den är satt för att kompensera samtliga kostnader alkoholen orsakar i Sveriges vårdsystem. Detta inkluderar kostnader som kommer från utlandsköpt alkohol. Så bakvänt nog blir det troligen dyrare på systemet ju mer "ni" (folk) handlar utomlands...

EDIT:
Med det sagt så vill jag säga att jag inte argumenterar för att man ska handla på bolaget istället för utomlands. Gör hur fan ni vill. Hade jag haft nära och smidigt att åka utomlands för ölköp hade jag troligen gjort det emellanåt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Skatt heter det. Ocker är när en bartender lägger ner 30 sek på att blanda läsk och rom till ett värde av 9:- inkl pant och tar 118:- för besväret.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Varför skulle inte svensken kunna hantera det om alla andra fixar det?

Varifrån har du fått "att alla andra fixar det"?

Permalänk
Medlem

Undviker att handla där så gott jag kan men inbland har inte de andra källorna det man vill ha när man vill ha det.

En bensinmack i USA har snudd på lika bra utbud och då får man ölen kyld med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Föredetting

Prismässigt är systemet inte så farligt, sett till vad jag köper i alkoholväg, dvs whisky. Utbudet är däremot rätt dassigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Systembolaget är en mycket sjuk verksamhet på många sätt, som att de köper reklam på bästa sändningstid för få folk att dricka mer genom att säga att de gör raka motsatsen.

Dock bör man se över lagstiftningen kring förargelseväckande beteende då den borde skärpas på vissa punkter och kanske mjukas upp på andra. Var hur full som helst på gatan, men låt folk som vill vara i fred vara detta.

På frågan om sprit så dricker jag ej sprit, men jag har ibland sprit i maten. Porterstek på mörkt starköl eller två burkar starköl i kräftgrytan gör susen. Detsamma vinsås med några % i, nästan all sås med lite alkohol i är gött.
Nå spritkostnaden är för mig försumbar så jag köper på närmsta ställe.

Permalänk

Handlar i Sverige, kostnaden för resan tur och retur plus kostnaden för min tid är mindre än vad det kostar extra att handla på systemet. Då har jag roligare saker att göra än åka och handla sprit i Tyskland.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Systembolaget är ju öppna med varför dom har dessa priser och tycker att det är bra.
Ska inte yttra mig för mycket då jag fortfarande inte får dricka men tänk dig själv om man skulle sälja sprit på varje liten kiosk och så är det någon bakom kassan som inte tycker att det är så farligt att ge en minderåriga alkohol. skulle inte funka.

Och om priserna skulle bli så låga så skulle ju vissa köpa alkohol som man köper mineralvatten.
tycker att vi ska vara stolta över att vi har en sådant föredömligt tänkande i Sverige

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Systembolaget är en mycket sjuk verksamhet på många sätt, som att de köper reklam på bästa sändningstid för få folk att dricka mer genom att säga att de gör raka motsatsen.

Dock bör man se över lagstiftningen kring förargelseväckande beteende då den borde skärpas på vissa punkter och kanske mjukas upp på andra. Var hur full som helst på gatan, men låt folk som vill vara i fred vara detta.

På frågan om sprit så dricker jag ej sprit, men jag har ibland sprit i maten. Porterstek på mörkt starköl eller två burkar starköl i kräftgrytan gör susen. Detsamma vinsås med några % i, nästan all sås med lite alkohol i är gött.
Nå spritkostnaden är för mig försumbar så jag köper på närmsta ställe.

Du kokar inte såsen eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Systembolaget är ju öppna med varför dom har dessa priser och tycker att det är bra.
Ska inte yttra mig för mycket då jag fortfarande inte får dricka men tänk dig själv om man skulle sälja sprit på varje liten kiosk och så är det någon bakom kassan som inte tycker att det är så farligt att ge en minderåriga alkohol. skulle inte funka.

Och om priserna skulle bli så låga så skulle ju vissa köpa alkohol som man köper mineralvatten.
tycker att vi ska vara stolta över att vi har en sådant föredömligt tänkande i Sverige

Ja, för resten av världen är drängfulla dygnet runt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Överlägset utbud. Bra med skattepengar. Bra med mindre alkohol relaterad sjukvård.
Älskar systembolaget!

Permalänk
Medlem

What is a cynic? A man who knows the price of everything, and the value of nothing.
― Oscar Wilde

Du måste faktiskt inte handla på systembolaget, som andra skriver så finns det alternativ.
Exempelvis att handla utomlands eller brygga själv. (eller hitta någon som gör det åt dig).

Med det sagt så lämnar vår alkoholpolitik (och narkotikapolitik) väldigt mycket att önska.
Det verkar vara stora svårigheter i att skilja fakta och verklighet från önsketänkande.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Bra med skattepengar. Bra med mindre alkohol relaterad sjukvård.

Kan du med säkerhet säga att vi i sverige har en lägre grad av alkoholrelaterat missbruk, våld, skadegörelse och alkoholrelaterad död än andra länder som inte har en motsvarighet till systembolaget?

Inom narkotikapolitiken älskar våra politiker att fokusera på att vi har en högre prövoålder än snittet, samtidigt som de helt blundar för verkligheten att många fler dör här istället.

Jag har inte roat mig med att titta på alkoholstatistiken, men det skulle inte förvåna mig om även modellen med systembolaget är misslyckad om man ser till livskvalitet hos folket och inte bara ren skatteintäkt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, för resten av världen är drängfulla dygnet runt.

Har en känsla av att du var ironisk....
tror inte att du har växt upp i en familj med alcoholproblem. (inte jag heller för den delen)
Men vet att i många andra delar i europa så är det mer ok att dricka vardagar.
Gå ut på krogen en tisdag och supa.
Gillar verkligen att man inte ska kunna dricka hur mycket man vill. Så mycket skattepengar som skulle gå till sjukvård och sånt för folk som blir beroende m.m.'

Och till alla andra: vi kan diskutera detta i år om hur priserna ska vara men många verkar vara nöjda med detta system och även fast ni gnäller här så kommer det inte hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Systembolaget är ju öppna med varför dom har dessa priser och tycker att det är bra.
Ska inte yttra mig för mycket då jag fortfarande inte får dricka men tänk dig själv om man skulle sälja sprit på varje liten kiosk och så är det någon bakom kassan som inte tycker att det är så farligt att ge en minderåriga alkohol. skulle inte funka.

Och om priserna skulle bli så låga så skulle ju vissa köpa alkohol som man köper mineralvatten.
tycker att vi ska vara stolta över att vi har en sådant föredömligt tänkande i Sverige

*BORT*
Skall man se till skador och vårdkostnader så borde man börja punktbeskatta en *bort* massa andra saker människor tycker är roligt - allt ifrån extremsport till fet mat. Det blir en oändlig cirkel om man skall vara konsekvent - men det är ju aldrig alkoholmotståndarna. Det hela handlar i slutändan enbart om att de själva har en viss livsstil, och den skall tvingas på alla andra vare sig de vill eller icke.

Redigerat bort otrevligheter /DavidtheDoom, - Moderator
Permalänk
Entusiast
Skrivet av sniglom:

What is a cynic? A man who knows the price of everything, and the value of nothing.
― Oscar Wilde

Du måste faktiskt inte handla på systembolaget, som andra skriver så finns det alternativ.
Exempelvis att handla utomlands eller brygga själv. (eller hitta någon som gör det åt dig).

Med det sagt så lämnar vår alkoholpolitik (och narkotikapolitik) väldigt mycket att önska.
Det verkar vara stora svårigheter i att skilja fakta och verklighet från önsketänkande.

Håller med om att framförallt narkotikapolitiken är skräp. Mest på grund av att den är baserad på väldigt lite fakta och forskning och mer sociala stigman och hux flux idéer som folk fått för sig. Men anser du inte att ett avskaffande av systembolaget och skyhöga alkoholskatter skulle leda till högre kostnader relaterade till alkoholmissbruk, samt leda till mer missbruk?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit