Hej, här kommer ett sent svar.
Skrivet av Tommy:
Som jag ser det så har jag lagt fram siffror på skadeverkan som följd av sänkning av alkoholskatt i Finland. Att hävda att jag "glömmer" efterfrågan är ju bara konstigt då jag antog att vi alla kan vara överens om att efterfrågan på alkohol är enorm i Sverige som vi diskuterar, andra länders efterfrågan och kultur är inte väsentligt.
Jag är intresserad av huruvida det går att uppnå motsvarande eller lägre skadeverkan utan monopolet.
Svaret på det kan man hitta i andra länder med annan alkoholkultur. För mig är alltså andra länders efterfrågan väsentlig, eftersom den kan svara på effektiviteten av ett alkoholmonopol mot alternativen.
Om jag förstår dig rätt är du intresserad av vad en förändring av skattesatsen skulle innebära för Sverige.
I så fall håller jag med om att finlands exempel är högst relevant, en förändring här hemma är troligtvis lik i utfallet.
Skrivet av Tommy:
Ja det är möjligt att en annan stad har en lägre skadeverkan med större tillgänglighet, men det säger ju absolut ingenting om lösningen för den aktuella stadens situation, så det är ju ett helt meningslöst resonemang. Det går inte att titta på ett helt annat fall och tycka att "Deras mer liberala regler funkar ju för dom, då borde det ju kunna göra det för oss också?". Det är ju staden, eller i fallet Sverige - landets förutsättningar man måste ta hänsyn till vid upprättande av regelverk.
Nog för att jag håller med dig helt och hållet om att kulturen är en stor del av problemet, men i praktiken omöjlig att göra någonting åt på allt annat än väldigt lång sikt. Att ändra på Sveriges kultur och synen på alkohol är kanske bland det svåraste att försöka göra rent politiskt, och kan tänkas ta årtionden om inte århundraden att bättra på. [/quote] Jag håller med om det du skrivit här. Att förändra alkoholkulturen är en långsam process och vi kan inte applicera andras lagar utan deras kultur och förvänta oss ett likadant resultat.
Men bara för att kulturen är trög, betyder inte det att vi ska bortse från att den finns. Om effektiv skadereducering finns i efterfrågan bör vi undersöka detta och även jobba där, fastän det kanske tar 20 år innan vi kan skörda frukterna.
Skrivet av Tommy:
Statistiken man hittar på Wikipedia (jag vet...) över alkoholkonsumtion per capita visar ju att Sverige ligger generellt väldigt lågt både bland OECD-länder och i WHO:s lista. Om vi redan ligger på plats 26 av 33 i OECD-listan, varför ska vi då ens överväga att lämna monopolsystemet som uppenbarligen redan ser till att vi ligger i den nedre delen av skalan?
I början av tråden försökte jag prata om att genomsnittskonsumtionen verkar vara det största argumentet för monopolet, inte skademängden. Samma argument brukar användas även för vår narkotikapolitik, där jag har förstått det som att vi har fler dödsfall men en mindre genomsnittsförbrukning.
Jag tror givetvis att genomsnittskonsumtion och skademängd är relaterade till varandra, men det skulle inte heller förvåna mig om vi kan hitta länder som konsumerar mer i genomsnitt och trots detta har en lägre skadeverkan.
Jämför en population som i genomsnitt dricker ett glas om dagen mot en population som istället väljer att dödssupa för hela månaden vid varje löning. Troligtvis kommer population 2 ha högre mängd skador, skadegörelse och så vidare, fastän genomsnittskonsumtionen är den samma.
Vi skulle kunna jämföra det här med trafik också. När såg du senast en graf som visade antal mil körda per år som bedömning för hur många olyckor som sker i ett land? Eller TV-reklam från staten hur dyr bensin gör din bilresa tryggare?
Titta här exempelvis: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-re...
Där kan du se att det är stor skillnad i antalet olyckor per körd kilometer, för det handlar om mer än distansen.
(Samma sak gäller genomsnittsmängden för alkohol, det är svårt att få en plötslig alkoholförgiftning eller grov rattfylla om du dricker ett glas om dagen.)
Det är helt enkelt inte acceptabelt att vi skulle styra hela vår trafiksäkerhet med bensinpriset. Istället har vi nollvisionen, körkort med mycket teori och praktik. Vi följer upp trafiksträckorna med data för om de behöver förändras. Vi har också många säkerhetsanordningar för att förhindra oss att skapa olyckor och minska skadeverkan om de uppstår. Se exempelvis krav på säkerhetsbälte eller hjälm.
Samma går givetvis att applicera på alkohol, även om tanken kanske känns bisarr.
Ett alkoholkort som krävs för inträde till systembolaget & krogen. Kortet skulle bestå av en utbildning i skadeverkningar, osunda beteenden, tecken på alkoholism, vart man vänder sig för hjälp och så vidare. När du handlar med ditt kort skulle ditt inköpsmönster kunna analyseras för att varna dig om du är i riskzonen.
Om du fixar att ta ditt kort får du din obligatoriska alkomätare, som du kan använda för att se att du håller dig inom rekommenderade alkonivåer eller att du inte kör i väg innan allt gått ur kroppen. Precis som att det är olagligt att framföra ett fordon för snabbt till följd av riskerna, skulle en viss promillehalt kunna göras illegal. Alltså skulle det bli hårdare bestraffning på någon som supit för hårt och sedan ställer till med oreda, skadegörelse eller olyckor.
Istället sitter vi här och diskuterar något motsvarande bensinpriset och hur ett högt bensinpris är bra, för det ger färre olyckor.
Och ingen kan väl säga emot att någon som bara har råd att köra ett par kilometer om året har låg risk att råka ut för olyckor?
Tycker du bensinpriset är dåligt är det för att du borde köra mindre.
Skrivet av Tommy:
Vidare ser man ju att länder med öppen handel av alkohol ligger i toppen så länge länderna inte är fattiga (se botten av WHO:s lista), även det tyder på att vårt system är bra på att begränsa konsumtionen. Jag hade dock även velat se alkoholskatten i procent och laglig ålder för att dricka, eftersom det kan spela in rätt mycket i vissa fall. Till exempel Finland tillåter att man som 18-åring får köpa sprit upp till 22% på systemet och mellanöl i butik, det lär bidra en hel del till att landet ligger högre än Sverige i statistiken.
Jag ska citera vad jag skrev i början av tråden.
"Systembolaget vill föra fram tanken att ett högt pris och minskad tillgänglighet reducerar vårt intag och där med även skador och dödsfall. Det höga priset ger skattepengar som går tillbaka till staten.
I mitt huvud går det inte ihop, det låter mer som något man vill ska ske än något som sker i praktiken.
Det intressanta är inte om vårt bruk ökar eller minskar i genomsnitt, utan hur många problematiska brukare vi får.
Snittintaget säger inte ett dyft om huruvida vi pratar stenhård karatefylla med tillhörande alkoholförgiftning eller något glas dagligen."
Jag gillar alltså inte att titta på genomsnittsförbrukningen som mätetal för om man har en effektiv lösning på problemet.
Lek med tanken så förstår du säkert varför;
I ett väldigt elakt monopol är tillgängligheten 0% och där med blir skadeverkan 0%.
I en perfekt alkolkultur är skadeverkan 0%, även vid 100% tillgänglighet.
(Självklart är jag inte naiv nog att tro att fall 1 eller 2 skulle uppstå).
Men att bara titta på konsumtionen gynnar endast monopolet, eftersom det är effektivast på tillgänglighetsbegränsning.
Skrivet av Tommy:
Tittar man då på statistiken jag länkar nedan tycks svaret på din fråga om monopolets effektivitet luta starkt åt "Ja".
Jag vill alltså påstå att vi inte har ett svar på huruvida monopolet är effektivt eller inte. Vi kan se att det fungerar till att reducera tillgängligheten och att tillgänglighet är en del av lösningen.
Effektivitet skulle jag mäta i skador per liter alkohol. Hur väl monopolet fungerar skulle vi kunna se i antal skador per 100.000 invånare. Genomsnittsförbrukningen hänger givetvis ihop med båda, men säger (i min mening) inte mycket mer än så.
Skrivet av Tommy:
Nu medger du istället att ett tillgänglighetsreducering (högre pris / färre butiker) har en påverkan... hur ska du ha det egentligen? Hur mäter du om vårt system är det mest effektiva? Det verkar ju tämligen svårt eftersom det bara finns ett Sverige att studera...
Jag hoppas det som är nämnt ovan svarar på vad jag menar. Jag tror att båda fungerar, men jag är skeptisk till hur effektivt monopolet verkligen är och effektivitet hittar du inte i genomsnittssiffrorna. Jag tror även att monopolet i större grad driver på en illegal utveckling, eftersom man stryper tillgången utan att strypa efterfrågan.
Skrivet av Tommy:
Nåja jag känner att jag börjar ha diskuterat färdigt det här i stort, känner inte att det ger något att spekulera vidare i någon form av hypotetiska fall med andra nationer osv. Man kan konstatera att i Sverige fungerar kontrollen av sprit generellt bra, och därför gör staten inte några större ändringar i nuläget. Har jag återigen inte förstått vad du menat med ditt inlägg så lämnar jag det därhän, orkar inte med ett till förtydligande.
Av att döma på det du skrev har vi bara olika infallsvinkel om jag förstår dig rätt. Där din är mer "praktisk här och nu för oss i Sverige" och jag är generellt intresserad av metodiken och dess effektivitet.
Skrivet av Tommy:
Det sjuka är väl snarare att folk konsumerar så mycket att det blir billigare att köra 100mil för att köpa sprit.
Håller med. En dunderfylla på systemet kostar trots allt inte mycket mer än en utelunch eller två om man kan sin APK.