Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem

De 4-5 ölen jag behöver dricka för att bli duktigt berusad kostar mig 100-150 kr i finöl. Det kann jag lugnt betala. Men jag har ingen bil så jag tar mig inte till Danmark från Umeå. Men då har jag en 40-50 tusen extra per år att lägga på sprit istället för bil. Så jag ligger bra på plus i den ekvationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det jag ser är en sida som alltid vet bäst och aldrig missar ett tillfälle att föra fram hur man bör leva enligt deras världsbild, och sedan den andra gruppen människor som lever för att ha roligt, inte grubblar varje dag över hur många cl som är acceptabelt och helt struntar i grannens nationalitet, vilken bil denne har, om denne dricker Mackmyra hinkvis, har husvagn eller springer runt i foppatofflor, för att ta några exempel.

Så de som är för monopolet är tråkmånsar som inte unnar någon att ha lite roligt i livet?

Själv ser jag en sida som föredrar att dricka för att det är gott snarare än för att bli fulla och som inte har några problem att ha några vinare och öl hemma att ta fram om lusten faller på. Den andra sidan anser att det är en mänsklig rättighet att få köpa sprit dygnet runt, kan inte ha en droppe alkohol hemma utan att dricka upp den kommande helg och tycker att vi lever i en förmyndarstat.

Själv dricker jag hellre gott än mycket och bryr mig inte ett skvatt om grannen mittemot är svensk eller utländsk, om han springer runt i mankini eller har en elefant i trädgården. Vilken sida hör jag då till?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det spelar ingen roll vad du räknar på för dryck, totala mängden sprit är densamma, och den är relativt hög.
Jag tror också att de flesta dricker stötvis stora mängder i Sverige, eftersom vi inte har vanan att dricka vin/starköl till maten på vardagar.
Tog just starköl som exempel då det är väldigt vanligt att man dricker just det.

Ser inte vad du menar med att jag gör en skev bild av det när jag ger exempel på vad 9.7l konsumtion utgör i starköl på dagsbasis, det är en korrekt uträkning som visar på hur mycket sprit det faktiskt är i snitt per dag på ett år.

DEt jag ville trycka på var det sätt du skrev det på,. dvs som jag tolkade det. "wow, dricker du 2 öl om dagen året runt. det är ju skitmycket""
Det jag menar med mitt att " Nej, festar en gång i månaden, tar 1-2 glas vin i veckan och nån öl på helgen. Då är det inte så WOW!
För det är i mina ögon inte sjuk konsumtion, där man måste rannsaka sig själv för att man har en felsyn på spriten.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Så de som är för monopolet är tråkmånsar som inte unnar någon att ha lite roligt i livet?

Själv ser jag en sida som föredrar att dricka för att det är gott snarare än för att bli fulla och som inte har några problem att ha några vinare och öl hemma att ta fram om lusten faller på. Den andra sidan anser att det är en mänsklig rättighet att få köpa sprit dygnet runt, kan inte ha en droppe alkohol hemma utan att dricka upp den kommande helg och tycker att vi lever i en förmyndarstat.

Själv dricker jag hellre gott än mycket och bryr mig inte ett skvatt om grannen mittemot är svensk eller utländsk, om han springer runt i mankini eller har en elefant i trädgården. Vilken sida hör jag då till?

Hade varit en syn dock ha en elefant i trädgården

Är helt enkelt alla är olika, vissa dricker mer än andra. Sen finns det den typen som köper en större van full med öl och sprit och ger bort/säljer till släkt och vänner Men är troligen ingen vågar ta upp i tråden dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

DEt jag ville trycka på var det sätt du skrev det på,. dvs som jag tolkade det. "wow, dricker du 2 öl om dagen året runt. det är ju skitmycket""
Det jag menar med mitt att " Nej, festar en gång i månaden, tar 1-2 glas vin i veckan och nån öl på helgen. Då är det inte så WOW!
För det är i mina ögon inte sjuk konsumtion, där man måste rannsaka sig själv för att man har en felsyn på spriten.

Det är mig veterligen ingen skillnad på totalmängden oavsett om man räknar ut ett genomsnitt i starköl per dag, eller om du så vill räkna på att hälla upp 10 liter ren sprit i en hink och dricka det på en dag. Du kan få det att låta som mycket mindre genom att hävda som du gör att man festar en gång i månaden osv, men det är lika mycket i slutändan. Det är ju just det jag påpekade att om man faktiskt räknar om den "stötvisa" konsumtionen som är svår att få grepp om till en jämn daglig mängd så är det plötsligt inte så "lagom". Nu säger jag inte heller att du ligger på genomsnittet bara för tydlighetens skull.

Sen får jag väl hoppas att du låter bli att tolka inlägg så mycket, för jag skrev aldrig att flukke själv dricker si och så mycket, det enda jag gjorde vara att påvisa hur mycket medelsvensken dricker på ett år i snitt.

Skrivet av MultiMan:

Det jag ser är en sida som alltid vet bäst och aldrig missar ett tillfälle att föra fram hur man bör leva enligt deras världsbild, och sedan den andra gruppen människor som lever för att ha roligt, inte grubblar varje dag över hur många cl som är acceptabelt och helt struntar i grannens nationalitet, vilken bil denne har, om denne dricker Mackmyra hinkvis, har husvagn eller springer runt i foppatofflor, för att ta några exempel.

Jag trodde att du som moderator skulle hålla lite klass på dina inlägg och inte komma med svammel som det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är mig veterligen ingen skillnad på totalmängden oavsett om man räknar ut ett genomsnitt i starköl per dag, eller om du så vill räkna på att hälla upp 10 liter ren sprit i en hink och dricka det på en dag. Du kan få det att låta som mycket mindre genom att hävda som du gör att man festar en gång i månaden osv, men det är lika mycket i slutändan. Det är ju just det jag påpekade att om man faktiskt räknar om den "stötvisa" konsumtionen till en jämn daglig mängd så är det plötsligt inte så "lagom". Nu säger jag inte heller att du ligger på genomsnittet bara för tydlighetens skull.

Sen får jag väl hoppas att du låter bli att tolka inlägg så mycket, för jag skrev aldrig att flukke själv dricker si och så mycket, det enda jag gjorde vara att påvisa hur mycket medelsvensken dricker på ett år i snitt.

Jag trodde att du som moderator skulle hållt lite klass på dina inlägg och inte komma med svammel som det här.

Nej, det är ingen skillnad på totalmängden, det har jag aldrig påstått heller. Dock så delar du och jag tydligen mening om vad vi tycker är normal konsumtion och överkonsumtion. Det jag ville visa var att 9,7liter sprit om året är normalt i mina ögon då jag själv inte dricker så mycket. JAg försöker inte få det att låta om mycket mindre. jag försöker bara visa att man måste sätta det i rätt perspektiv.
JAG anser inte att det är en felaktig volym. och det var därför jag svarade på ditt påstående. med tanke på att du citat
"Om man inte kan hålla med om att det är rätt sjuka mängder vår befolkning dricker i snitt så är nog ens perspektiv lite skevt."

Nej det är det inte.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, det är ingen skillnad på totalmängden, det har jag aldrig påstått heller. Dock så delar du och jag tydligen mening om vad vi tycker är normal konsumtion och överkonsumtion. Det jag ville visa var att 9,7liter sprit om året är normalt i mina ögon då jag själv inte dricker så mycket. JAg försöker inte få det att låta om mycket mindre. jag försöker bara visa att man måste sätta det i rätt perspektiv.
JAG anser inte att det är en felaktig volym. och det var därför jag svarade på ditt påstående. med tanke på att du citat
"Om man inte kan hålla med om att det är rätt sjuka mängder vår befolkning dricker i snitt så är nog ens perspektiv lite skevt."

Nej det är det inte.

Okej, då är jag med på vad du menar, och jag håller med om att vi delar mening om konsumtion. Vilket väcker några frågor, vad är normalkonsumtion och överkonsumtion för dig, och vad baserar du det på? Framförallt undrar jag detta eftersom du inte själv dricker lika mycket som genomsnittet, hur kan du då hävda att genomsnittsmängden inte är stor?

Folkhälsoguiden säger nämligen emot dig och vad du tycker är rimligt: http://www.alna.se/fragor-fakta/missbruk-och-beroende/hur-myc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Låg nivå på detta inlägg. Allt är inte svart eller vitt som du vill få det att framstå.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Okej, då är jag med på vad du menar, och jag håller med om att vi delar mening om konsumtion. Vilket väcker några frågor, vad är normalkonsumtion och överkonsumtion för dig, och vad baserar du det på? Framförallt undrar jag detta eftersom du inte själv dricker lika mycket som genomsnittet, hur kan du då hävda att genomsnittsmängden inte är stor?

Folkhälsoguiden säger nämligen emot dig och vad du tycker är rimligt: http://www.alna.se/fragor-fakta/missbruk-och-beroende/hur-myc...

Nja, det jag sa var att jag dricker ungefär som genomsnittet, om du såg på vad jag dricker så blir det lite mindre än 9,7.
Jag har inte sagt att jag dricker mindre än genomsnittet. då jag anser att genomsnittet låter ganska normalt.
Sen hänger jag inte riktigt med vad du menar med länken?
Först länkar du till ALNA. Sen så finns här bara två begrepp som enligt mig e lite knepiga.
Där säger de att riskkonsumtion ligger på 5,3dl i veckan... vilket är 27liter om året. och då är 9,7l väldigt lite i sammanhanget.
sen säger de att "Allt berusningsdrickande innebär riskkonsumtion. Berusningsdrickande är när du vid ett och samma tillfälle dricker 5 glas vid ett och samma tillfälle."

Nej, nu är det snart helg och jag ska faktiskt åka hem, slänga på grillen, ta mig ett par fina lageröl, sen mysa med lite rött i skymingen.
Och det gör jag utan att överkonsumera spriten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nja, det jag sa var att jag dricker ungefär som genomsnittet, om du såg på vad jag dricker så blir det lite mindre än 9,7.
Jag har inte sagt att jag dricker mindre än genomsnittet. då jag anser att genomsnittet låter ganska normalt.
Sen hänger jag inte riktigt med vad du menar med länken?
Först länkar du till ALNA. Sen så finns här bara två begrepp som enligt mig e lite knepiga.
Där säger de att riskkonsumtion ligger på 5,3dl i veckan... vilket är 27liter om året. och då är 9,7l väldigt lite i sammanhanget.
sen säger de att "Allt berusningsdrickande innebär riskkonsumtion. Berusningsdrickande är när du vid ett och samma tillfälle dricker 5 glas vid ett och samma tillfälle."

Nej, nu är det snart helg och jag ska faktiskt åka hem, slänga på grillen, ta mig ett par fina lageröl, sen mysa med lite rött i skymingen.
Och det gör jag utan att överkonsumera spriten

Du verkar inte ha helt koll på vad du har och inte har skrivit:

Skrivet av Zyces:

Nej det är det inte.

Men okej, skit samma. Länken går till ALNA ja, och läser man då vad som står på sidan står det "Källa: Folkhälsoguiden, 2013.".
Fortsatt pratar man om 5,3dl starksprit (40%) på ALNA, i statistiken som flukke länkade talar man om 9,7l ren alkohol (100%).

Om man läser lite på sidan och klickar sig igenom testet som finns så ser man att det finns två riskzoner, en "vanlig" riskzon (6-10 standardglas per vecka) och en högriskzon, (>11 standardglas per vecka). Och då kan man ju, som vi gjort, räkna på saken och se att Sveriges medelkonsumtion ligger över 11 standardglas per vecka och kvalar alltså in på högriskkonsumtion. Att dricka 5 starköl vid ett tillfälle är väl inte så svårt att förstå att man passerar gränsen för vad som medicinskt anses som en hälsosamt.

Det brukar vara bra kolla upp lite forskning, statistik och standarder och dra slutsatser utifrån det när man bildar sig en uppfattning om sakers rimlighet istället för att bara utgå ifrån sitt egna tyckande som du och många andra tyvärr verkar göra. Sverige har som sagt en sjuk alkoholkultur, så att stämma av mot sin omgivning ger inte en korrekt uppfattning om vad som är sunt.

Hursomhelst, tack för idag och hoppas du får dig nåt gott kött ikväll på grillen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trots att du inte känner eller har träffat mig lyckas du ändå bedöma min personliga förmåga till tankeverksamhet, det är minsann skickligt må jag säga. Rent av imponerande till och med! Jag fattade ju inte ens att det var apor och cannabis vi pratade om...

Trodde jag kommenterade risken med drogliberalismen där gränserna att pröva starkare droger tenderar att flyttas fram när effekten av cannabis i sig inte räcker till (inte att cannabis i sig skapar ett beroende, en liten men fundamental skillnad i resonemang).

Visst inte heller att det var dig som världen roterade runt, mitt fel. Man lär sig alltid något nytt. Nu vet jag dock att drogberoendet och de påstådda problemen är en konspiration av någon oklar anledning för om du kan kontrollera ditt beroende kan alla det.

Att jag reagerade negativt på ditt inlägg har givetvis i sin grund att du i ditt första svar bemötte mig negativt.
Jag ger helt enkelt vad jag får.

Jag har absolut inga åsikter emot dig, men jag fick uppfattningen av att ditt huvudmål, var att "slå ner mig" som debattör i tråden.
Precis som du säger så finns alltid risken att Cannabis skapar ett psykiskt beroende.

Detta liksom nikotin alkohol och andra droger, går det givetvis att göra sig av med, eller när det kommer till Cannabis, helt enkelt aldrig skaffa sig det psykiska beroendet, genom att röka kontrollerat.

Många droger går det inte att "kontrollera" som metamfetamin som om jag minns det rätt, skapar ett beroende redan första gången du tar det. Och dessa är givetvis något man skall hålla sig ifrån. Det förstör bara livet och inget annat.

Mitt mål är med mina inlägg här INTE att göra mig osams med dig eller att säga att dina åsikts-jämlikar har fel.
Jag vill helt enkelt bara lyfta fram saken ur ett annat perspektiv.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dricker man så mycket att systembolagets priser gör en markant skillnad i plånboken så är man ett praktexempel på varför systembolagets priser behövs.

Nu ska jag gå och köpa ett sexpack 3,5:or.

Permalänk
Medlem

Hej, här kommer ett sent svar.

Skrivet av Tommy:

Som jag ser det så har jag lagt fram siffror på skadeverkan som följd av sänkning av alkoholskatt i Finland. Att hävda att jag "glömmer" efterfrågan är ju bara konstigt då jag antog att vi alla kan vara överens om att efterfrågan på alkohol är enorm i Sverige som vi diskuterar, andra länders efterfrågan och kultur är inte väsentligt.

Jag är intresserad av huruvida det går att uppnå motsvarande eller lägre skadeverkan utan monopolet.
Svaret på det kan man hitta i andra länder med annan alkoholkultur. För mig är alltså andra länders efterfrågan väsentlig, eftersom den kan svara på effektiviteten av ett alkoholmonopol mot alternativen.

Om jag förstår dig rätt är du intresserad av vad en förändring av skattesatsen skulle innebära för Sverige.
I så fall håller jag med om att finlands exempel är högst relevant, en förändring här hemma är troligtvis lik i utfallet.

Skrivet av Tommy:

Ja det är möjligt att en annan stad har en lägre skadeverkan med större tillgänglighet, men det säger ju absolut ingenting om lösningen för den aktuella stadens situation, så det är ju ett helt meningslöst resonemang. Det går inte att titta på ett helt annat fall och tycka att "Deras mer liberala regler funkar ju för dom, då borde det ju kunna göra det för oss också?". Det är ju staden, eller i fallet Sverige - landets förutsättningar man måste ta hänsyn till vid upprättande av regelverk.

Nog för att jag håller med dig helt och hållet om att kulturen är en stor del av problemet, men i praktiken omöjlig att göra någonting åt på allt annat än väldigt lång sikt. Att ändra på Sveriges kultur och synen på alkohol är kanske bland det svåraste att försöka göra rent politiskt, och kan tänkas ta årtionden om inte århundraden att bättra på. [/quote] Jag håller med om det du skrivit här. Att förändra alkoholkulturen är en långsam process och vi kan inte applicera andras lagar utan deras kultur och förvänta oss ett likadant resultat.
Men bara för att kulturen är trög, betyder inte det att vi ska bortse från att den finns. Om effektiv skadereducering finns i efterfrågan bör vi undersöka detta och även jobba där, fastän det kanske tar 20 år innan vi kan skörda frukterna.

Skrivet av Tommy:

Statistiken man hittar på Wikipedia (jag vet...) över alkoholkonsumtion per capita visar ju att Sverige ligger generellt väldigt lågt både bland OECD-länder och i WHO:s lista. Om vi redan ligger på plats 26 av 33 i OECD-listan, varför ska vi då ens överväga att lämna monopolsystemet som uppenbarligen redan ser till att vi ligger i den nedre delen av skalan?

I början av tråden försökte jag prata om att genomsnittskonsumtionen verkar vara det största argumentet för monopolet, inte skademängden. Samma argument brukar användas även för vår narkotikapolitik, där jag har förstått det som att vi har fler dödsfall men en mindre genomsnittsförbrukning.

Jag tror givetvis att genomsnittskonsumtion och skademängd är relaterade till varandra, men det skulle inte heller förvåna mig om vi kan hitta länder som konsumerar mer i genomsnitt och trots detta har en lägre skadeverkan.

Jämför en population som i genomsnitt dricker ett glas om dagen mot en population som istället väljer att dödssupa för hela månaden vid varje löning. Troligtvis kommer population 2 ha högre mängd skador, skadegörelse och så vidare, fastän genomsnittskonsumtionen är den samma.

Vi skulle kunna jämföra det här med trafik också. När såg du senast en graf som visade antal mil körda per år som bedömning för hur många olyckor som sker i ett land? Eller TV-reklam från staten hur dyr bensin gör din bilresa tryggare?

Titta här exempelvis: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-re...
Där kan du se att det är stor skillnad i antalet olyckor per körd kilometer, för det handlar om mer än distansen.
(Samma sak gäller genomsnittsmängden för alkohol, det är svårt att få en plötslig alkoholförgiftning eller grov rattfylla om du dricker ett glas om dagen.)

Det är helt enkelt inte acceptabelt att vi skulle styra hela vår trafiksäkerhet med bensinpriset. Istället har vi nollvisionen, körkort med mycket teori och praktik. Vi följer upp trafiksträckorna med data för om de behöver förändras. Vi har också många säkerhetsanordningar för att förhindra oss att skapa olyckor och minska skadeverkan om de uppstår. Se exempelvis krav på säkerhetsbälte eller hjälm.

Samma går givetvis att applicera på alkohol, även om tanken kanske känns bisarr.
Ett alkoholkort som krävs för inträde till systembolaget & krogen. Kortet skulle bestå av en utbildning i skadeverkningar, osunda beteenden, tecken på alkoholism, vart man vänder sig för hjälp och så vidare. När du handlar med ditt kort skulle ditt inköpsmönster kunna analyseras för att varna dig om du är i riskzonen.

Om du fixar att ta ditt kort får du din obligatoriska alkomätare, som du kan använda för att se att du håller dig inom rekommenderade alkonivåer eller att du inte kör i väg innan allt gått ur kroppen. Precis som att det är olagligt att framföra ett fordon för snabbt till följd av riskerna, skulle en viss promillehalt kunna göras illegal. Alltså skulle det bli hårdare bestraffning på någon som supit för hårt och sedan ställer till med oreda, skadegörelse eller olyckor.

Istället sitter vi här och diskuterar något motsvarande bensinpriset och hur ett högt bensinpris är bra, för det ger färre olyckor.
Och ingen kan väl säga emot att någon som bara har råd att köra ett par kilometer om året har låg risk att råka ut för olyckor?
Tycker du bensinpriset är dåligt är det för att du borde köra mindre.

Skrivet av Tommy:

Vidare ser man ju att länder med öppen handel av alkohol ligger i toppen så länge länderna inte är fattiga (se botten av WHO:s lista), även det tyder på att vårt system är bra på att begränsa konsumtionen. Jag hade dock även velat se alkoholskatten i procent och laglig ålder för att dricka, eftersom det kan spela in rätt mycket i vissa fall. Till exempel Finland tillåter att man som 18-åring får köpa sprit upp till 22% på systemet och mellanöl i butik, det lär bidra en hel del till att landet ligger högre än Sverige i statistiken.

Jag ska citera vad jag skrev i början av tråden.

"Systembolaget vill föra fram tanken att ett högt pris och minskad tillgänglighet reducerar vårt intag och där med även skador och dödsfall. Det höga priset ger skattepengar som går tillbaka till staten.

I mitt huvud går det inte ihop, det låter mer som något man vill ska ske än något som sker i praktiken.
Det intressanta är inte om vårt bruk ökar eller minskar i genomsnitt, utan hur många problematiska brukare vi får.

Snittintaget säger inte ett dyft om huruvida vi pratar stenhård karatefylla med tillhörande alkoholförgiftning eller något glas dagligen."

Jag gillar alltså inte att titta på genomsnittsförbrukningen som mätetal för om man har en effektiv lösning på problemet.
Lek med tanken så förstår du säkert varför;
I ett väldigt elakt monopol är tillgängligheten 0% och där med blir skadeverkan 0%.
I en perfekt alkolkultur är skadeverkan 0%, även vid 100% tillgänglighet.
(Självklart är jag inte naiv nog att tro att fall 1 eller 2 skulle uppstå).

Men att bara titta på konsumtionen gynnar endast monopolet, eftersom det är effektivast på tillgänglighetsbegränsning.

Skrivet av Tommy:

Tittar man då på statistiken jag länkar nedan tycks svaret på din fråga om monopolets effektivitet luta starkt åt "Ja".

Jag vill alltså påstå att vi inte har ett svar på huruvida monopolet är effektivt eller inte. Vi kan se att det fungerar till att reducera tillgängligheten och att tillgänglighet är en del av lösningen.
Effektivitet skulle jag mäta i skador per liter alkohol. Hur väl monopolet fungerar skulle vi kunna se i antal skador per 100.000 invånare. Genomsnittsförbrukningen hänger givetvis ihop med båda, men säger (i min mening) inte mycket mer än så.

Skrivet av Tommy:

Nu medger du istället att ett tillgänglighetsreducering (högre pris / färre butiker) har en påverkan... hur ska du ha det egentligen? Hur mäter du om vårt system är det mest effektiva? Det verkar ju tämligen svårt eftersom det bara finns ett Sverige att studera...

Jag hoppas det som är nämnt ovan svarar på vad jag menar. Jag tror att båda fungerar, men jag är skeptisk till hur effektivt monopolet verkligen är och effektivitet hittar du inte i genomsnittssiffrorna. Jag tror även att monopolet i större grad driver på en illegal utveckling, eftersom man stryper tillgången utan att strypa efterfrågan.

Skrivet av Tommy:

Nåja jag känner att jag börjar ha diskuterat färdigt det här i stort, känner inte att det ger något att spekulera vidare i någon form av hypotetiska fall med andra nationer osv. Man kan konstatera att i Sverige fungerar kontrollen av sprit generellt bra, och därför gör staten inte några större ändringar i nuläget. Har jag återigen inte förstått vad du menat med ditt inlägg så lämnar jag det därhän, orkar inte med ett till förtydligande.

Av att döma på det du skrev har vi bara olika infallsvinkel om jag förstår dig rätt. Där din är mer "praktisk här och nu för oss i Sverige" och jag är generellt intresserad av metodiken och dess effektivitet.

Skrivet av Tommy:

Det sjuka är väl snarare att folk konsumerar så mycket att det blir billigare att köra 100mil för att köpa sprit.

Håller med. En dunderfylla på systemet kostar trots allt inte mycket mer än en utelunch eller två om man kan sin APK.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

...
I början av tråden försökte jag prata om att genomsnittskonsumtionen verkar vara det största argumentet för monopolet, inte skademängden. Samma argument brukar användas även för vår narkotikapolitik, där jag har förstått det som att vi har fler dödsfall men en mindre genomsnittsförbrukning.

Nej, inte mindre genomsnittsförbrukning heller, den siffra som är bra när det gäller Sveriges narkotikapolitik är antalet som någon gång har prövat narkotika och således är det den siffran staten fokuserar på i alla utredningar. Att vi har fler grova missbrukare, fler skador och dödsfall från missbruk och ungefär samma konsumtion som länder med en mer tillåtande politik ignoreras helt.

Citat:

Jag tror givetvis att genomsnittskonsumtion och skademängd är relaterade till varandra, men det skulle inte heller förvåna mig om vi kan hitta länder som konsumerar mer i genomsnitt och trots detta har en lägre skadeverkan.

Jämför en population som i genomsnitt dricker ett glas om dagen mot en population som istället väljer att dödssupa för hela månaden vid varje löning. Troligtvis kommer population 2 ha högre mängd skador, skadegörelse och så vidare, fastän genomsnittskonsumtionen är den samma.

Självklart är det så, men alkoholbeteendet har inte bara att göra med samhället och hur konsumtionen ser ut i landet utan också med hur många som har en fallenhet för missbruk eller beroende. Man brukar säga att ungefär 10% av de som dricker alkohol får ett problematiskt drickande, vilket även statistiken stöder, och de är ju dessa som är det stora problemet, det är de som får de mesta skadorna från alkohol och de är de som drar upp statistiken både när det gäller konsumtion och skador både indirekta och direkta. Alkoholkulturen i landet påverkar snarare hur de andra 90%:en dricker.

Citat:

Vi skulle kunna jämföra det här med trafik också. När såg du senast en graf som visade antal mil körda per år som bedömning för hur många olyckor som sker i ett land? Eller TV-reklam från staten hur dyr bensin gör din bilresa tryggare?

Titta här exempelvis: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-re...
Där kan du se att det är stor skillnad i antalet olyckor per körd kilometer, för det handlar om mer än distansen.
(Samma sak gäller genomsnittsmängden för alkohol, det är svårt att få en plötslig alkoholförgiftning eller grov rattfylla om du dricker ett glas om dagen.)

Olycksstatistiken brukar presenteras som olyckor per körd distans, annars är det inte så relevant liksom. Sen var det nog länge sedan jag såg en TV-reklam för att förbättra trafikbeteendet men däremot finns det ju en massa andra kampanjer från diverse organisationer (med statligt stöd) som motormännen eller NTF. Skyltar om att ta på bältet, skyltar som mäter din hastighet och säger till om du kör för fort osv.

Citat:

Det är helt enkelt inte acceptabelt att vi skulle styra hela vår trafiksäkerhet med bensinpriset. Istället har vi nollvisionen, körkort med mycket teori och praktik. Vi följer upp trafiksträckorna med data för om de behöver förändras. Vi har också många säkerhetsanordningar för att förhindra oss att skapa olyckor och minska skadeverkan om de uppstår. Se exempelvis krav på säkerhetsbälte eller hjälm.

Samma går givetvis att applicera på alkohol, även om tanken kanske känns bisarr.

Ja, hjälm- och bältestvång för att få dricka alkohol hade sannolikt minskat konsumtionen rejält. Annars ser jag inte hur säkerhetsanordningar ska kunna minska drickande egentligen. Möjligtvis utandningsprov för att få köpa på bolaget eller så.

Citat:

Ett alkoholkort som krävs för inträde till systembolaget & krogen. Kortet skulle bestå av en utbildning i skadeverkningar, osunda beteenden, tecken på alkoholism, vart man vänder sig för hjälp och så vidare. När du handlar med ditt kort skulle ditt inköpsmönster kunna analyseras för att varna dig om du är i riskzonen.

Utbildningen får alla redan i grundskolan då man pratar rätt mycket om missbruk i allmänhet och alkohol i synnerhet på högstadiet. Kortet har vi redan försökt med, det kallades motbok och fungerade inte så bra. Vad som är riskkonsumtion för dig kanske inte är det för mig exempelvis och det är svårt att se riskbeteende baserat på inköpstid eller så när en missbrukare förstås gör vad hen kan för att dölja sitt missbruk (än mer så om staten hade satt stopp vid en viss punkt). En annan aspekt är att det är svårt att lagstifta bort missbruk, en missbrukare är ju beroende och således gör hen vad hen kan för att få tag i sitt preparat. Amfetamin har varit olagligt här ganska länge exempelvis men trots det finns det en hel del tjackpundare liksom. Bättre då att satsa på hjälp och stöd till de som vill bli av med sitt beroende.

Citat:

Om du fixar att ta ditt kort får du din obligatoriska alkomätare, som du kan använda för att se att du håller dig inom rekommenderade alkonivåer eller att du inte kör i väg innan allt gått ur kroppen. Precis som att det är olagligt att framföra ett fordon för snabbt till följd av riskerna, skulle en viss promillehalt kunna göras illegal. Alltså skulle det bli hårdare bestraffning på någon som supit för hårt och sedan ställer till med oreda, skadegörelse eller olyckor.

Så man ska straffas mer för att man begick ett brott när man inte var vid sina sinnes fulla bruk? Borde inte en person som medvetet och nyktert begår brott vara ett större problem än en som begår samma brott på fyllan liksom?

Jag tycker dock inte att alkohol ska kunna användas som en ursäkt eller så, men det är trots allt en förklaring till visst beteende. Jag har gjort dumheter på fyllan som jag aldrig skulle gjort nykter, som att jag blev förbannad när jag blev utslängd från ett ställe utan anledning (enligt mig i alla fall) så jag kastade in deras skylt genom deras skyltfönster. Hade en nykter person gjort samma sak så är det ju ett tecken på att allt kanske inte står riktigt rätt till, men för en berusad person så kanske det var helt logiskt i den personens hjärna just då liksom. Det borde nog inte påverka straffet för då blir ju fylla en ursäkt liksom, men kanske uppföljningen efter straffet är avklarat eller så.

Citat:

Istället sitter vi här och diskuterar något motsvarande bensinpriset och hur ett högt bensinpris är bra, för det ger färre olyckor.
Och ingen kan väl säga emot att någon som bara har råd att köra ett par kilometer om året har låg risk att råka ut för olyckor?
Tycker du bensinpriset är dåligt är det för att du borde köra mindre.

Fast bensinprisets syfte är inte riktigt att minska skadorna, inte främst i alla fall, utan att minska miljöpåverkan och att dra in pengar för att finansiera de kostnader som trafiken står för som vägar och så men också föroreningar. Och det är förstås ingen lätt avvägning att göra. Hade bensinen varit väldigt mycket billigare än idag hade fler tagit bilen till resor där de idag inte gör det. Varför jobba sig med kollektivtrafik som tar lång tid och så om det ändå är billigare att ta bilen liksom. Men det hade också påverkat vilka bilar folk hade köpt. Jag hade gärna haft en större bil med lite mer prestanda liksom, som så många andra, men det går inte ekonomiskt. Hade bensinen kostat en krona litern istället så kanske jag hade haft någon tysk prestandabil eller så istället för den pyttelilla snålburken jag har idag. (Mitt miljösamvete hade förstås tagit stryk men det är ju en avvägning det också.)

Citat:

Jag ska citera vad jag skrev i början av tråden.

"Systembolaget vill föra fram tanken att ett högt pris och minskad tillgänglighet reducerar vårt intag och där med även skador och dödsfall. Det höga priset ger skattepengar som går tillbaka till staten.

I mitt huvud går det inte ihop, det låter mer som något man vill ska ske än något som sker i praktiken.
Det intressanta är inte om vårt bruk ökar eller minskar i genomsnitt, utan hur många problematiska brukare vi får.

Jo fast hur mycket problem de problematiska brukarna får borde ju vara ganska väl relaterat till hur mycket alkohol de har råd att köpa. Skulle en öl kosta 100 istället för 10 på bolaget så hade förstås inte (de fattigare) alkisarna haft råd att dricka så mycket och hade den tvärtom kostat en krona så hade inte priset varit något hinder för de flesta alkisar utan de hade kunnat dricka så mycket som de vill. Alltså bör man lägga sig på en pris- eller skattenivå som ligger så högt att de flesta alkisar inte har råd att dricka så mycket de vill men ändå på en sådan nivå att en normalkonsument inte känner sig tvungen att exempelvis åka på spritresor.

Citat:

Snittintaget säger inte ett dyft om huruvida vi pratar stenhård karatefylla med tillhörande alkoholförgiftning eller något glas dagligen."

Jag gillar alltså inte att titta på genomsnittsförbrukningen som mätetal för om man har en effektiv lösning på problemet.
Lek med tanken så förstår du säkert varför;
I ett väldigt elakt monopol är tillgängligheten 0% och där med blir skadeverkan 0%.
I en perfekt alkolkultur är skadeverkan 0%, även vid 100% tillgänglighet.
(Självklart är jag inte naiv nog att tro att fall 1 eller 2 skulle uppstå).

Men att bara titta på konsumtionen gynnar endast monopolet, eftersom det är effektivast på tillgänglighetsbegränsning.

Jag vill alltså påstå att vi inte har ett svar på huruvida monopolet är effektivt eller inte. Vi kan se att det fungerar till att reducera tillgängligheten och att tillgänglighet är en del av lösningen.
Effektivitet skulle jag mäta i skador per liter alkohol. Hur väl monopolet fungerar skulle vi kunna se i antal skador per 100.000 invånare. Genomsnittsförbrukningen hänger givetvis ihop med båda, men säger (i min mening) inte mycket mer än så.

Jag hoppas det som är nämnt ovan svarar på vad jag menar. Jag tror att båda fungerar, men jag är skeptisk till hur effektivt monopolet verkligen är och effektivitet hittar du inte i genomsnittssiffrorna.

Kanske. Men samtidigt hänger ju genomsnittsförbrukningen ganska väl ihop med problemförbrukningen eftersom de står för den största andelen av den totala förbrukningen. Dock varierar förstås den andelen beroende på hur mycket en icke-problemkonsument konsumerar.

I Sverige har jag hört att mellan 60 och 80% av den totala alkoholkonsumtionen utgörs av problemkonsumenter men det beror förstås på vad man ser som problematisk konsumtion och så. Om vi tar i i underkant och säger 50% av alkoholen konsumeras av de 10% med problem så har vi något att räkna med. Enligt Wiki så konsumeras det 7,4 liter ren alkohol per person och år i Sverige och det betyder ju då att en problemkonsument skulle dricka 37 liter ren alkohol per år och en normalkonsument 4,1 liter, vilket inte är helt orimligt. Om andelen missbrukare och andelen alkohol de konsumerar av totalen i exempelvis Frankrike är samma så hamnar vi på 60 liter per alkoholist och 6,7 liter per normalkonsument, antar vi att en fransk alkis dricker lika mycket som en svensk men att de fortfarande utgör 10% så innebär det att en fransk normalkonsument dricker drygt 9 liter. Det sistnämnda scenariot bedömer jag som mer troligt men samtidigt har Frankrike ungefär dubbla dödligheten av alkohol gentemot oss så sanningen lär ligga någonstans i mitten eller närmare det första scenariot. Om problemet bara är problemkonsumenter alltså och alkohol som inte är problemkonsumtion inte har en inverkan på dödlighet (och andelen problemkonsumenter är konstant, vilket verkar stämma ganska bra i typ västeuropa eller mellan andra liknande länder som USA, Australien eller så). Tittar man på Danmark så ligger konsumtionen ganska nära Frankrike men dödligheten ligger långt över, vilket borde innebära en större andel problembrukare i Danmark än i Frankrike dock men det kan ju betyda att man räknar annorlunda eller så.

Alltså är genomsnittsförbrukning en väldigt viktig siffra i sammanhanget, men säger inte så mycket ensamt utan man måste titta på den relaterat till antalet döda och så som du säger. Andelen problemkonsumenter och deras andel av den totala förbrukningen tillsammans med genomsnittsförbrukningen är vad vi kan titta på för att se hur bra vår politik fungerar, och skadorna i relation till detta förstås.

Citat:

Jag tror även att monopolet i större grad driver på en illegal utveckling, eftersom man stryper tillgången utan att strypa efterfrågan.

Monopolet ensamt minskar tillgängligheten främst, de är de höga alkoholskatterna som minskar efterfrågan. Dock tror jag inte att det är monopolet som gör att folk köper alkohol illegalt eller utomlands, möjligtvis för de som inte har åldern inne, annars är det just de höga skatterna som gör att folk tar andra vägar till sin berusning.

Citat:

Av att döma på det du skrev har vi bara olika infallsvinkel om jag förstår dig rätt. Där din är mer "praktisk här och nu för oss i Sverige" och jag är generellt intresserad av metodiken och dess effektivitet.

Fast det är ju ganska mycket samma sak. Det som är praktiskt för oss här och nu är den metodik som fungerar och alltså är effektiv. Den kanske inte hade varit riktigt lika effektiv på helt andra platser i andra kulturer (eller så hade den kanske varit mer effektiv), men att det är en metod som fungerar är det svårt att säga emot i mina ögon. Sedan systemet kom så har vi fått ner alkoholkonsumtionen rejält och mer än andra länder som inte införde liknande system men som var liknande oss tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om man generaliserar så finns det två parter i denna tråd, de som dricker fulöl, dunkvin och skräpsprit och vill ha bort Systembolaget och de som dricker finöl, dyrt vin och finsprit och tycker Systemet gör ett bra jobb.

Intressant.

De som dricker som Sydeuropa vill ha monopol eftersom dyra produkter på systemet är billigare än marknadspriset.
De som dricker som en typisk svensk, finne eller ryss vill ha bort det. Just de personer som är orsaken till systemet/Alko.

Höga priser hindrar åtminstone de mindre bemedlade från att dricka ännu mera. De har kanske inte råd att åka till Tyskland/Estland och köpa de sjuka mängder som behövs för att göra det lönsamt utan köper mindre mängder till högre priser istället, vilket ju är positivt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag dricker inte alkohol. Har sparat mycket pengar.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Nu har jag medvetet inte svarat på allt, då jag sitter tight med tid. Jag vill alltså inte undvika, om det är en fråga jag missat där vi står i konflikt, så påpeka det i nästa svar till mig.

Det mesta håller jag helt med dig om, men mitt inlägg känns något haltande då det var avsett som svar/förtydligande till cinder.

Däremot har jag svårt att förstå mig på följande påstående:

Skrivet av snajk:

Fast det är ju ganska mycket samma sak. Det som är praktiskt för oss här och nu är den metodik som fungerar och alltså är effektiv.

Här kan jag inte hålla med, eller så förstår jag dig inte.
Det ena är "hur kan vi hantera problemet som finns precis nu?" det andra är "gör vi rätt sak?" "bör vi förändra vår framtidsplan?"

Det är väldigt olika lösningar på samma problem. Det ena är fortsätt det vi gör, men vrid på någon ratt ibland, det andra är om vi ska förändra hela systemet till en mer effektiv form.

En kortsiktig "lösning" för att minska skador är att höja alkoholskatten, vilket skulle påverka omedelbart.
En långsiktig "lösning" skulle kunna vara mer utbildning/kultur/annat (vad man nu hittar som är bra), för att få ner skadetalen om 10+ år.

Skrivet av snajk:

Det som är praktiskt för oss här och nu är den metodik som fungerar och alltså är effektiv.

Det här kan jag bara inte hålla med dig om.
Ibland är rätt val det långsiktiga, för det lönar sig över tid, eftersom det är mer effektivt.

Jag skulle helst vilja undvika analogier till bilar, maskiner och servrar, men nu känner jag mig nödgad.
Exempelvis, köp mer ram nu, eller bygg om applikationen och spara ram för all tid framåt. (du kan fortfarande köpa mer ram också).
Reparera kolkraftverket och höj kolskatten nu, eller bygg om det efter moderniserade rön och minska förbrukning och utsläpp för all tid framåt.

Det som fungerar här och nu, är inte nödvändigtvis effektivt, bara för att det fungerar.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, Men som vinsamlare av lite exklusivare utgåvor så skiljer inte priserna märkbart mellan länderna. Men ni som föredrar att handla över gränsen behöver köpa på er ett redigt lager för att tjäna några ynkliga kronor, Bil,bensin, slitage på bil, vägskatt osv käkar upp det mesta av förtjänsten. Men det tänker de flesta inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Varför ska du handla sprit på kvällar och helger? Det är väl bara att planera ett par dagar i förväg eller se till att hålla sig med ett förråd hemma. Köper du ölen i förväg kan du även se till att den är väl kyld om det är så du vill förtära din dryck.

Är det carpe diem-mentaliteten som gör folk oförmögna att föreställa sig vad de kommer göra om några dagar? Man lever för nuet och glömmer bort att man tänkt dricka några flak öl på söndag morgon.

Håller med helt och hållet! Tycker mataffärerna skulle göra samma sak, det räcker om de har öppet mellan 10 och 6 på vardagar, och fram till 13 på lördagar. Folk får väl planera sina inköp. Helst skulle de bara ha öppet en dag i veckan, det vore ju det allra bästa. Nej, förresten, det bästa vore om staten tog ut 100% skatt och sedan bestämde vad varje familj skulle äta och dricka, och sedan levererade mat hem till dem. Sån där äcklig frihet vill vi inte ha.

Ni som gillar det svenska systemet, har ni aldrig varit utomlands? Prova att åka till Frankrike och säga att de har en "dålig alkoholkultur" för att de dricker vin varje dag, och ger barnen vin utspätt med vatten till maten. De skulle skratta åt er och tycka att ni var dumma i huvudet som behöver någon annan som håller koll på er.

Fan vad jag hatar Sverige och svenskarna.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Tycker att @Aleshi sammanfattade tanken bakom priserna rätt bra.

Det appliceras även på en med lägre inkomst som inte anser sig "ha råd med en fylla". Vill du dricka mer motiveras du till att jobba mer eller utveckla dig och gå framåt i någon karriärstege, vilket i sin tur kommer betyda att du inte kommer ha tid att dricka så mycket mer.

Sen modereras droger och alkohol inte bara för att man bryr sig om folkets hälsa. Vår produktivitet är förstås topp-prioritet för ekonomin.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Föredrar faktiskt Systembolaget över hur det är i exempelvis Tyskland. Visst, det är betydligt billigare i Tyskland men utbudet är för det mesta kasst jämfört med Systembolaget. Deras privatimport är dessutom en väldigt trevlig tjänst de erbjuder.

Systembolaget var väl dessutom ett svar på att det var alltför utbrett drickande i Sverige innan?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IshethZenunim:

Håller med helt och hållet! Tycker mataffärerna skulle göra samma sak, det räcker om de har öppet mellan 10 och 6 på vardagar, och fram till 13 på lördagar. Folk får väl planera sina inköp. Helst skulle de bara ha öppet en dag i veckan, det vore ju det allra bästa. Nej, förresten, det bästa vore om staten tog ut 100% skatt och sedan bestämde vad varje familj skulle äta och dricka, och sedan levererade mat hem till dem. Sån där äcklig frihet vill vi inte ha.

I jämförelsen med matbutiker så är ju de bakomliggande orsakerna ganska olika. Alkoholen drar med sig så jädra mycket kostnader och problem så det är inte så konstigt att man försökt stävja problemet. Visserligen kan man väl säga att övervikt säkert kan tävla när det kommer till hälsorisker. Men mat är samtidigt något vi behöver vilket alkoholen knappast kan beläggas med samma relevans.
Men visst är det så att butiker i en del andra länder faktiskt är mer stängda i andra länder än i Sverige. Butiker, även matbutiker har stängt på söndagar. Två nära och tydliga exempel är England och Norge där de inte får ha öppet hur som helst på söndagar. Känns väldans märkligt när man är där, hehe.

Ni som gillar det svenska systemet, har ni aldrig varit utomlands? Prova att åka till Frankrike och säga att de har en "dålig alkoholkultur" för att de dricker vin varje dag, och ger barnen vin utspätt med vatten till maten. De skulle skratta åt er och tycka att ni var dumma i huvudet som behöver någon annan som håller koll på er.

Fan vad jag hatar Sverige och svenskarna.

Ja, jag har bott i london och delar av Australien och rest en hel del i andra länder. Och visst får man en lite annan syn på en hel del samhällsfunktioner. Jäkla bekvämt att gå ner till kiosken 5 meter bort 22.30 en lördagkväll och köpa en flaska vin när det var läge. Drive-in spritkiosker i Australien var också en rolig grej, men inget jag saknar direkt.
Jag uppskattar ändå systembolaget ;). Effektiviteten i systembolagsupplägget vet jag ej, men tanken på samhällsnyttan före individens bekvämlighet är jag positivt inställd till.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Jag kan tycka att det är något skevt när man kan få tag på en öl billigare än vad läsk/vatten på flaska är.

Vet att i Österrike hade de problem med att ungdomar vale alkohol framför läsk eftersom det var billigare när man var ute.

det är INTE en utveckling jag vill ha. 9 kr för en 33 cl eller 11 för en 50 cl öl på systemet anser inte jag vara dyrt.

Här har vi ett riktigt bra argument! Alkohol ska helt klart vara dyrare än en läsk/ramlösa om vi ska ha ett hälsosamt samhälle!

Håller med om att Systembolagets öppetider ska vara bättre men de tror jag även vi kommer se om ett par år.

Permalänk
Medlem

Och till er som påstår att man inte tjänar pengar på mer exklusiva sorter:

http://www.puttgarden.bordershoppa.se/Skotsk-Maltwhisky/Aberl... - 423 kr
http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/aberlour-44501 - 639 kr

http://www.puttgarden.bordershoppa.se/Skotsk-Maltwhisky/Ardbe... - 573 kr
http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ardbeg-1040701 - 699 kr

http://www.puttgarden.bordershoppa.se/Cognac/Gronstedts-VSOP - 237 kr
http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/gronstedts-monopol-vs... - 341 kr

http://www.puttgarden.bordershoppa.se/Champagne/Dom-Perignon-... - 1 158 kr
http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/dom-perig... - 1 319 kr

På många whiskysorter sparar man ett par hundra kronor per flaska, eller ca. 30%.

Fast billigast är såklart ölen, tyvärr, då jag inte är någon öldrickare. Ett flak Newcastle Brown Ale kostar 334 kr på Systemet, 125 kr i Tyskland.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Systembolaget var väl dessutom ett svar på att det var alltför utbrett drickande i Sverige innan?

Enligt vem? Vem bestämmer hur mycket man "ska" dricka? Jävla förmyndarsamhälle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, för resten av världen är drängfulla dygnet runt.

Och du har full koll på vad tex. Frankrikes alkoholrelaterade sjukvård kostar?

Det betyder inte att folk är dräggfulla hela tiden, men man har betydligt fler alkolister, nej inte sånna som sitter på parkbänken utan sånna som dricker måttligt men varje dag och får abstinens när de inte dricker, detta medför också en helvetes massa kostnader för sjukvården.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

De som betalar för din sjukhusräkning sen..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

På många whiskysorter sparar man ett par hundra kronor per flaska, eller ca. 30%.

Fast billigast är såklart ölen, tyvärr, då jag inte är någon öldrickare. Ett flak Newcastle Brown Ale kostar 334 kr på Systemet, 125 kr i Tyskland.

För att tjäna ihop resa, bensin och bensinkostnad så ska du alltså köpa en 25-50 flaskor starksprit... Värt!

Permalänk
Medlem

Det där faller inte in bland exklusiva sorter för en samlare.

Vi kan ta et exempel.
En flaska CHATEAU LATOUR CHÂTEAU LATOUR 1. CRU PAUILLAC 1995 köpte jag på systembolaget för 43,000:-
I Frankrike får du nu betala ca 55,000:- för samma flaska.

Permalänk
Medlem

Citat:

Spritkonsumtionen i Sverige var alltså mycket hög. Det är nog inte för mycket sagt att svenska folket – i synnerhet den manliga delen – höll på att supa ihjäl sig. I början av 1800‑talet var det som värst. Räknat i femtioprocentigt brännvin var konsumtionen 46 liter brännvin per invånare och år. I dag ligger konsumtionen på ungefär en fjärdedel av detta.

http://basti.dinstudio.se/diary_23_10.html

Som sagt under 1800-talets början framförallt söps det rätt så hårt i sverige.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |