Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Blaster/Sasser var lustiga malware. Inte så svårt att ta bort, men så fort du anslöt en XP eller 2k maskin med eget ip till nätet utan att slå på en firewall så fick de skit genom "remote registry" som laddade ned malware och försökte göra samma med alla datorer på nätverket som de kunde nå innan de startades om.

Hur man löste problemet om man inte ville installera en 3djeparts brandvägg på 2000: SLIPStream:a en ny 2k iso med "remote registry" avstängt och "net send" borttaget.

(Windows 95 hade ett liknande exploit som var att man kunde skicka en winpopup med con/con i den och datorn blåskärmade direkt, riktigt kul på lanpartyn då de flesta inte kom ihåg att stänga av winpopup efter de installerat windows)

Heh... detta väcker minnen

Idag är väl senaste trenden att bomba iPhones med SMS de inte kan få bort, eller krasha enheten.
http://9to5mac.com/community/turn-off-iphone-bug/

*Men Apples mjukvara är ju säker* ...fortsätt tro det va

Permalänk
Medlem

tror det kan vara fler som vill bli övervakade här än i övriga världen. w10 är nog bra på många vis, men privatlivet verkar inte många bry sig om enligt utfallet i röstningen.

https://fix10.isleaked.com/ beskriver en liten del av allt som microsoft nu hamstrar in om dig och allt du gör. inte något jag vill ställa upp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

tror det kan vara fler som vill bli övervakade här än i övriga världen. w10 är nog bra på många vis, men privatlivet verkar inte många bry sig om enligt utfallet i röstningen.

https://fix10.isleaked.com/ beskriver en liten del av allt som microsoft nu hamstrar in om dig och allt du gör. inte något jag vill ställa upp på.

Det där beskrev ju bara hur man ska göra om man vill använda datorn när man bor under en sten. I skogen. Utan internet. Typ.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Stationära och bärbara är givna 10:or för mig men vet inte riktigt hur jag ska göra med plattan, trivs oerhört bra med 8.1 där.

Gjorde jag med, men tamej den ännu bättre trivs 10 även på platta.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av pytonOrm:

klarar sig gott på windows 7 kul för er med win 10 och microsoft spionerar på er eller andra parter.
program som sprider användares lösenord är ju inget kul. http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/75be3b4...

Kan ju läsa lite mer http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/connectivity/use...

"Letting you exchange password-protected Wi-Fi network access with your contacts to give and get Internet access without seeing each other's Wi-Fi network passwords.

You can have it do all of these things, some of them, or none at all. That's up to you."

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Boss302:

Då får de reda på vilka spel jag har installerade. Allt annat sker på ext4 partition som inte windows kan läsa.

Tell me more!? Hur fungerar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Personligen har jag aldrig tänkt att något fattas i W8.1 som många andra gör (startmenyn). Med tanke på all informationsinsamling i W10 och inga spel med DX12 så tror jag jag stannar vid 8.1 tills det faktiskt finns en anledning att byta.

Kan upplysa dig om att jag installerade 8.0 och sen uppgraderade till 8.1 på en laptop för någon dag sedan. MYCKET av dessa "hemska informatiuonsinsamlings knappar" finns i 8.1 också, bara ingen som påpekat dem. Jag blev själv förvånad, men stängde glatt av dem, och samma i Win 10 sen när jag uppdaterade den.

Så tro inte du är mer säker i Win 8.1... om de går att stänga av i 10:an (och inte magiskt är på ändå) så lär samma gälla Windows 8.1 iaf.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan upplysa dig om att jag installerade 8.0 och sen uppgraderade till 8.1 på en laptop för någon dag sedan. MYCKET av dessa "hemska informatiuonsinsamlings knappar" finns i 8.1 också, bara ingen som påpekat dem. Jag blev själv förvånad, men stängde glatt av dem, och samma i Win 10 sen när jag uppdaterade den.

Så tro inte du är mer säker i Win 8.1... om de går att stänga av i 10:an (och inte magiskt är på ändå) så lär samma gälla Windows 8.1 iaf.

Mer uppmärksammat i win 10 bara för det ligger mindre dolt

Bra att kunna stänga av detta, har ju gått mer åt storebrors samhälle.
Synd dock att tidigare os tydligen har bättre sekretess dock (om man ska tro swec medlemmar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Tell me more!? Hur fungerar detta?

Dualboot med linux

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur man helt inaktiverar synkning för bilder/dokument och liknande. Känns inte som om jag vill ha det på. Har rensat inne på OneDrive mapparna som var synkade. Men tänkte vill försäkra mig om att det är inaktiverat. Mvh!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan upplysa dig om att jag installerade 8.0 och sen uppgraderade till 8.1 på en laptop för någon dag sedan. MYCKET av dessa "hemska informatiuonsinsamlings knappar" finns i 8.1 också, bara ingen som påpekat dem. Jag blev själv förvånad, men stängde glatt av dem, och samma i Win 10 sen när jag uppdaterade den.

Så tro inte du är mer säker i Win 8.1... om de går att stänga av i 10:an (och inte magiskt är på ändå) så lär samma gälla Windows 8.1 iaf.

Sant. Har du kanske en guide/länk om hur man stänger av allt detta i W8.1? Tror jag hade varit mycket uppskattat utav folk.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Sant. Har du kanske en guide/länk om hur man stänger av allt detta i W8.1? Tror jag hade varit mycket uppskattat utav folk.

Jag som sagt uppmärksammat detta när jag installerade om det nyligen. Och stängde då av allt i installationen. Jag har (tyvärr) redan accepterat att vara spionerad på så, jag har inte tänkt på det tidigare.

Eftersom både 8.1 och 8.0 maskinen nu är uppdaterade till Win 10 så har jag inte direkt möjligheten att göra detta. I Windows 10 ligger de snyggt samlade, frågan är om de gör det i Win 8.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag som sagt uppmärksammat detta när jag installerade om det nyligen. Och stängde då av allt i installationen. Jag har (tyvärr) redan accepterat att vara spionerad på så, jag har inte tänkt på det tidigare.

Eftersom både 8.1 och 8.0 maskinen nu är uppdaterade till Win 10 så har jag inte direkt möjligheten att göra detta. I Windows 10 ligger de snyggt samlade, frågan är om de gör det i Win 8.

Ok. Alltså som jag förstår dig, gör man detta vid en ominstallation utav OS (W81)? Dvs man väljer att inte dela någon data alls till MS? Och använder sig utav ett lokalt konto istället för ett MS konto kopplat till OS:et? Alltså inte använda sig alls utav "Express settings".

En fråga är om det inte räcker med att ställa in och stänga av delningsalternativ på befintlig installation via datorinställningar?

Har redan bockat av det mesta gällande Sök och Appar, Sekretess. Kör med ett lokalt konto. Använder inte OneDrive.

Men jag gissar att svaret är att man bör installera om och inte alls använda sig utav "Express settings" utan istället använda sig utav "customize" och stänga av delningsalternativ via det i "Settings". Stämmer det?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Alltså som jag förstår dig, gör man detta vid en ominstallation utav OS (W81)? Dvs man väljer att inte dela någon data alls till MS? Och använder sig utav ett lokalt konto istället för ett MS konto kopplat till OS:et?

Jag fick det när jag uppgraderade en laptop med 8.0. I uppgraderingen mellan Win 8.0 och 8.1, så kom dessa alternativ fram, väldigt likt när man uppgraderar till Windows 10, men med mindre tydliga förklaringar. Så detta verkar finnas i just 8.1 också.

Edit: Jo det borde räcka med att stänga av dessa inställningar, precis som Windows 10, i teorin iaf.
Sen är ju frågan vad vi faktiskt kan stänga av.... egentligen. ("Foliehatt på")
Men ja... precis som alla andra program man laddar ner från internet... ta alltid avancerad inställning.

Min poäng är att det inte skiljer så mycket mellan Win 8.1 och Win 10 ändå ang detta.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag fick det när jag uppgraderade en laptop med 8.0. I uppgraderingen mellan Win 8.0 och 8.1, så kom dessa alternativ fram, väldigt likt när man uppgraderar till Windows 10, men med mindre tydliga förklaringar. Så detta verkar finnas i just 8.1 också.

Okej Kolla mitt inlägg ovan. Redigerade och förtydligade det med mer text och fler frågor. Nyfiken.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan upplysa dig om att jag installerade 8.0 och sen uppgraderade till 8.1 på en laptop för någon dag sedan. MYCKET av dessa "hemska informatiuonsinsamlings knappar" finns i 8.1 också

Fast de defaultar till "off" i Win 8.1, men till "on" i Win 10

Och "koka grodan" teorin antyder att om ett år eller så tar Microsoft bort inställningarna helt.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Fast de defaultar till "off" i Win 8.1, men till "on" i Win 10

Och "koka grodan" teorin antyder att om ett år eller så tar Microsoft bort inställningarna helt.

Stämmer fint det:

Alltid något

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Fast de defaultar till "off" i Win 8.1, men till "on" i Win 10

Och "koka grodan" teorin antyder att om ett år eller så tar Microsoft bort inställningarna helt.

Heh, jo, det är sant.

Frågan är dock hur länge de gör det... De kan ju ändra det i alla nya 8.1/8.0 ISO som man tar ner, eller i nästa 8.1 uppgradering. Det vet vi inte.

Är nog redan hett för grodan, men han har inte insett det än bara..

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag fick det när jag uppgraderade en laptop med 8.0. I uppgraderingen mellan Win 8.0 och 8.1, så kom dessa alternativ fram, väldigt likt när man uppgraderar till Windows 10, men med mindre tydliga förklaringar. Så detta verkar finnas i just 8.1 också.

Edit: Jo det borde räcka med att stänga av dessa inställningar, precis som Windows 10, i teorin iaf.
Sen är ju frågan vad vi faktiskt kan stänga av.... egentligen. ("Foliehatt på")
Men ja... precis som alla andra program man laddar ner från internet... ta alltid avancerad inställning.

Min poäng är att det inte skiljer så mycket mellan Win 8.1 och Win 10 ändå ang detta.

Ok. Tack för svar. Delar din inställning till "Sen är ju frågan vad vi faktiskt kan stänga av.... egentligen. ("Foliehatt på")"

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag fick det när jag uppgraderade en laptop med 8.0. I uppgraderingen mellan Win 8.0 och 8.1, så kom dessa alternativ fram, väldigt likt när man uppgraderar till Windows 10, men med mindre tydliga förklaringar. Så detta verkar finnas i just 8.1 också.

Edit: Jo det borde räcka med att stänga av dessa inställningar, precis som Windows 10, i teorin iaf.
Sen är ju frågan vad vi faktiskt kan stänga av.... egentligen. ("Foliehatt på")
Men ja... precis som alla andra program man laddar ner från internet... ta alltid avancerad inställning.

Min poäng är att det inte skiljer så mycket mellan Win 8.1 och Win 10 ändå ang detta.

Skrivet av septembro:

Ok. Tack för svar. Delar din inställning till "Sen är ju frågan vad vi faktiskt kan stänga av.... egentligen. ("Foliehatt på")"

Hört att man även behöver in i registret för att få av det helt, hur nödvändigt det är är annan femma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hört att man även behöver in i registret för att få av det helt, hur nödvändigt det är är annan femma.

Japp. Är nog så. Finns ju något som heter TelemetryClient (W8.1) i regedit.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\TelemetryClient

Huruvida man ska in och pilla där och kanske eventuellt fylla i 0 vet jag inte.. Men antagligen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

w7:
Genomtänkt, Bra utfört, Bekant och inga övertramp eller bloatware som inte gick att ta bort.

w8:
Katastrof att tvinga på folk metro, som ingen utan PAD ville ha, inga fördelar över w7 annars.

w10:
Stora övertramp i privatliv, Bloatware i massor (svårt att ta bort)
Förutom DX12 och en talande "(spion?) assistent" så är det inga fördelar över varken w7 eller w8.

I Windows 10 så godkänner du Microsoft att kontrollera din "privata mappar" och dela detta med 3e part om det bryter mot vissa regler. Det farliga med detta är ju bara att dom inte säger vilka, Copyright Organisationer, Staten ja vem vet.

Kalla mig naiv men jag tror Farbror blå mm kommer få mycket enklare att jaga t.ex. Filmrippare och andra "IT brotslingar".

Men W8 startas upp snabbare än W7 och har bättre prestanda, eller?

Permalänk
Medlem

@jonilo:

Skillnaden är marginell..

Gick själv över till w10 (två timmar senare så har jag lyckats stänga av all data insamling) och förutom ett färskt UI så känner jag ingen skillnad alls ifrån w7 än så länge.

FPS'en i spelen jag spelar är identiskt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället