Ny CPU ger ingen bild - Athlon 860k [Solved]

Permalänk

Ny CPU ger ingen bild - Athlon 860k [Solved]

Hej

Jag har en ny CPU, Athlon 860k, som ersatt min tidigare APU A6-6400. Problemet uppstod direkt när jag inte fick ut någon bild från systemet. Efter att ha bråkat och bytt processor några gånger stängde jag av onboard graphics vilket gjorde att jag fick igång den nya CPUn. Men efter en stund stängde jag av datorn i 30 min och när jag skulle starta den igen fick jag ingen bild.

Efter det har jag återställt CMOS, bytt processor stängt av onboard graphics och dragit ut alla komponenter och tillbaka igen. Det går att starta allt igen med APUn men får det inte att funka med CPUn.

BIOS har den senaste uppdateringen så tycker det borde funka. Någon som har någon lösning?

Systemet:

MB - Asrock fm2a88m extreme 4+
GPU - Club HD7950
CPU - Athlon 860k (nya)
APU - A6-6400 (gammal)

EDIT

Lösningen som funkade för mig:

Avinstallera drivrutinerna till grafikkortet
Kontrollera att BIOS är uppdaterat
Återställa BIOS till fabriksinställningar
Ändra inställningen Onboard Graphics till Disabled
Ändra PCI-E porten för grafikkortet.

Hoppas min lösning funkar för någon annan

Permalänk
Medlem

Har du kopplat din kabel från skärmen direkt till grafikkortet och inte till moderkortet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Har du kopplat din kabel från skärmen direkt till grafikkortet och inte till moderkortet?

Skärmen är kopplad till GPU då den nya processorn saknar grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter då som ett problem med CPU:n, speciellt då allt fungerar bra med senaste BIOS och med APU:n. Har du möjlighet att testa CPU:n med ett annat moderkort, eller kanske testa med ett annat grafikkort?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Låter då som ett problem med CPU:n, speciellt då allt fungerar bra med senaste BIOS och med APU:n. Har du möjlighet att testa CPU:n med ett annat moderkort, eller kanske testa med ett annat grafikkort?

Har nog inte möjlighet att testa med ett annat moderkort eller med ett annat grafikkort. Men eftersom det funkade en gång med den nya CPUn känns det konstigt att den dör efter en omstart.

Permalänk
Medlem

Kollat att kylningen är monterad rätt? Den kanske bli för varm direkt.

Får köra vanliga uteslutningsmetoden. Kolla i moderkortsmanualen om det är några leds eller ljudsignaler som indikerar vad som är fel (brukar alltid finnas).

* Prova att göra en CMOS-reset med pins eller ta ut batteriet en stund.
*Kolla att alla kablar sitter i ordentligt, speciellt ATX kabeln är intryckt hela vägen. Och att GPUn har rätt antal PCI-E ström inkopplade. har du använt MOLEX->PCIE adaptrar se till att du tar från olika linor, inte båda adaptrarna på samma kabel.
* Koppla ur alla USB-enheter du inte behöver låt bara tangentbordet vara kvar.
* koppla ur ett RAM-minne i taget, testa dem enskilt och i olika slots.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ja du det är väldigt konstigt!

Har du kollat så att ingen pinne är böjd/avbruten på CPU:n? Testat att byta kabel mellan GPU:n och skärmen?

Just ja, försök att göra en CMOS Reset också (som Brott och Straff påpekat) genom att ta ut batteriet på moderkortet i ca 15 min och stoppa tillbaka det!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Feberhunden:

Skärmen är kopplad till GPU då den nya processorn saknar grafik.

Var just det jag funderade på, när jag såg tråd titeln Hm, nu har en köpt 860k och visste inte att gpu är avstängd

Hur som testat nollat bios?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att du uppdaterat BIOS korrekt? Jag har en 860k och fick ingen bild förrens jag uppdaterat bios. Ifall det är korrekt uppdaterat låter det som att processorn är defekt..

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Kollat att kylningen är monterad rätt? Den kanske bli för varm direkt.

Får köra vanliga uteslutningsmetoden. Kolla i moderkortsmanualen om det är några leds eller ljudsignaler som indikerar vad som är fel (brukar alltid finnas).

* Prova att göra en CMOS-reset med pins eller ta ut batteriet en stund.
*Kolla att alla kablar sitter i ordentligt, speciellt ATX kabeln är intryckt hela vägen. Och att GPUn har rätt antal PCI-E ström inkopplade. har du använt MOLEX->PCIE adaptrar se till att du tar från olika linor, inte båda adaptrarna på samma kabel.
* Koppla ur alla USB-enheter du inte behöver låt bara tangentbordet vara kvar.
* koppla ur ett RAM-minne i taget, testa dem enskilt och i olika slots.

Kylningen sitter rätt, CMOS-reset med pins har jag gjort men inte med batteri, allt får ström då allt funkar med APUn, kopplade ut musen med usb men ingen lycka och har även testat olika RAM-konstellationer.

Är det annorlunda mellan CMOS-reset med pins vs batteri?

Permalänk
Skrivet av Icte:

Har du kollat så att ingen pinne är böjd/avbruten på CPU:n? Testat att byta kabel mellan GPU:n och skärmen?

Just ja, försök att göra en CMOS Reset också (som Brott och Straff påpekat) genom att ta ut batteriet på moderkortet i ca 15 min och stoppa tillbaka det!

Alla pins ser bra ut på CPUn, testat både DVI och HDMI få jag brukar ha två skärmar till datorn. Testar dock bara en nu vid uppstart.

Som jag frågade Brottochstraff är det skillnad mellan reset med pins vs batteri?

Permalänk
Medlem

860K (95W) har denna fotnot i rekommendationstabellen:
"◊ For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Kan moderkortet eventuellt ha problem att lämna tillräckligt med ström till CPU (och grafikkort)?
(A6 6400 har TDP 65W)

Alternativt problem med nätaggets kapacitet på 12V...
Vilket nätagg har du?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

860K (95W) har denna fotnot i rekommendationstabellen:
"◊ For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Kan moderkortet eventuellt ha problem att lämna tillräckligt med ström till CPU (och grafikkort)?
(A6 6400 har TDP 65W)

Alternativt problem med nätaggets kapacitet på 12V...
Vilket nätagg har du?

Har ett Be Quiet på 800W. GPUn får även ström från två st 6pins

Permalänk
Medlem

#15597763 ?

Testa det som kan testas, även det som verkar mindre troligt...
(blandar vilt )

Dvs
-annat grafikkort
-minnen ett och ett i olika slottar
-annan skärmkabel
-annan skärm
-ta loss allt USB-anslutet, inkl USB-kontakt på moderkortet, till frontpanel.
-annat nätagg (ja, jag inser att det är ytterst osannolikt att ditt BQ är trasigt)
-Etc

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feberhunden:

Alla pins ser bra ut på CPUn, testat både DVI och HDMI få jag brukar ha två skärmar till datorn. Testar dock bara en nu vid uppstart.

Som jag frågade Brottochstraff är det skillnad mellan reset med pins vs batteri?

Jag har märkt ett fåtal gånger att batteri inte resettar CMOS helt, antar att jag inte väntat tillräckligt länge för att strömmens ka gå ur kretsen. Men annars ska det vara samma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om du har testat allt och du har testat att nya GPUn funkar med gamla CPUn i. Så är det förmodligen fel på nya CPUn, om det inte är någon konstig inställning i BIOS ang. primär GPU som spökar när du tar bort APU:n. det är det enda jag kan komma på nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla manualen:
"Clear Cmos Jumper" - sid11
ftp://europe.asrock.com/manual/FM2A88M%20Extreme4+.pdf

Kolla att du satt GPUn i PCIE1 och inte PCIE3 (prova båda bara för att)

Kolla denna inställning i bios:
Primary Graphics Adapter
This item will switch the PCI Bus scanning order while searching for video
card. It allows you to select the type of Primary VGA in case of multiple
video controllers. The default value of this feature is [PCI Express]. Coniguration
options: [Onboard], [PCI] and [PCI Express].

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du är 100a på du har senaste 2.60 BIOS?
Från 2.40 fick mobot stöd för 860k och din gamla prolle har stöd från äldsta BIOS version 1.10.

Bara så det är konfirmerat. Du har kollat i BIOS lr med CPUid-z i moderkortsfliken? Så det ej blivit ngt strul med BIOS updaten.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Ringde Inet där jag köpte den ifrån. Killen jag snackade frågade om BIOS, vilket jag vet har rätt uppdatering. Och sa sen att han var helt säker på att CPUn var defekt eftersom det funkade med APUn innan. Så får reklamera och hoppas på att det var fel på bara den och inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

öhhhm 15 minuter o vänta bara för att ta ur batteriet ? kan tas ur efter par sekunder. Bios rensas direkt efter att batteri är urtagen.
har själv gjort detta hur mångar gånger som helst o det fungerar.

Feberhunden

hoppas det löser sig för dig har du kollat att inga pinnar är av eller böjda ? har du kollat noga på cpu support list för din bios att den verkligen stöder den processorn ? har du testat att ta ur alla delar o köra utanför chassit mm. även plocka ur minne och köra olika minnes platser etc. ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feberhunden:

Ringde Inet där jag köpte den ifrån. Killen jag snackade frågade om BIOS, vilket jag vet har rätt uppdatering. Och sa sen att han var helt säker på att CPUn var defekt eftersom det funkade med APUn innan. Så får reklamera och hoppas på att det var fel på bara den och inget annat

Vilken BIOS version har du? Har du uppdaterat den eller hur vet du att du har rätt?
Om du uppdaterat har du kollat sen i bios eller med cpuid-z så det verkligen blivit rätt så inget strulat under uppdateringen?

Sveriges mest vaktade hemlighet verkar vara vilken bios version TS har ;), då man verkligen får dra det ur honom

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Löst!

Precis efter att jag felanmält till Inet blev jag tvungen att testa lite mer vilket ledde till att det funkade!

Det jag gjorde var:

Koppla in förra processorn och tog bort Catalystprogrammet. Därefter gick jag in i BIOS och gjorde en återställning till default, startade om datorn och kontrollerade i BIOS att Onboard Graphics var Disabled, samt att BIOS uppdateringen var den rätta, för mig P2.60 då CPUn ska vara okej från P2.40. Därefter Bytte jag CPU och flyttade grafikkortet till nästa PCI-E port. Och efter det har allt funkat fint

Kudos till @BrottOchStraff: som nämnde det i en post tidigare

Tack för alla hjälpsamma svar!

Permalänk
Medlem

@Feberhunden Kul att det löste sig!

Visa signatur