Macbook Air - Skärmen släcks vid inaktivet. Tänds inte igen

Permalänk
Medlem

Macbook Air - Skärmen släcks vid inaktivet. Tänds inte igen

När jag har varit inaktiv en stund från datorn så blir skärmen svart.

Men när jag försöker aktivera den igen genom att röra touchpaden eller på någon tangent så stannar den kvar i det läget. Man kan få det att börja funka igen om man stänger igen skärmen en stund (kanske 30 sekunder?).

Varför beter den sig så? Går det att göra något åt det?

Det är förresten en Macbook Air 13" late 2013 med i7

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Testa nollställa SMC:n. Den styr lite saker som t ex power management, led's och lite såna där saker, så det kan vara något där som strular om sleep/wake inte fungerar som det ska. Ta gärna en backup innan, bara "just in case".

Koppla in strömmen och stäng ner datorn, och plugga ur allt från datorn förutom strömsladden. Håll in (på vänster sida tangentbordet) shift + ctrl + alt och tryck ner strömknappen. Släpp alla knappar. Du får inget pip eller att skärmen flashar eller så när du resettar SMC om jag minns rätt. Sedan kan du boota som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem pa en late 2013 och sambons early 2014 efter nagon uppdatering, vilken det nu kan ha varit, pa ena fungerade en reset av SMC, pa den andra forsvann det nar jag installerade El Capitan-betan. Vad det an ar verkar det vara mjukvarurelaterat vilket kanske ar en trost.

Permalänk

Har även hört om att vissa prylar, t ex USB-ljudkort och liknande, kan vara orsaken. Om inte SMC-reset hjälper, så testa iaf att plugga ur en sak i taget från datorn och se om det är den prylen som orsakar det.