Intel: "Dags att fokusera på PC-spel"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Dags att fokusera på PC-spel"

Efter en period av dalande intresse har spelande på PC den senaste tiden fått ordentligt med luft under vingarna. Under IDF 2015 meddelar Intel att företaget är med på noterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kom igen Intel om ni är seriösa med gaming så släpper ni ett dedikerat grafikkort som får Jensen att svettas i skinnjackan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad dom spottar ut för go saker gärna ström snåla saker med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Samtidigt som Steamspy's skapare postade denna https://medium.com/steam-spy/your-target-audience-doesn-t-exi...

Så har jag lite svårt att tro denna 1.8b siffran från Intel.... Eller tja kanske, men mestadels av den summan är nog inte på 'PC' i så fall utan snarare mobil idag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kul att se att marknaden är påväg uppåt. Jag tycker dock att det känns som att mer prestanda inte är det enda som håller tillbaka utvecklingen av grafik etc. Känns som att t.ex. Witcher III borde gått att optimera bättre för PC då jag tycker att spelet visserligen är snyggt, men inte i förhållande till hur mycket kraft de drar. Om de stora aktörerna skulle kunna samarbeta mer för att göra spelen effektivare tror jag att de skulle tjäna på det eftersom att de gamers som köper nya, kraftfulla komponenter ofta är långt ifrån alla. De skulle då kunna nå en bredare publik. Men sen är det såklart att teknikutvecklingen måste gå framåt också, särskilt nu när 4k är på intåg.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Tycker att den hårdvara som Intel släppt hittills känts rätt ok för pc-spelande...
Skämt åsido, ska bli kul att se vad de hittar på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Får se vad detta ger för utdelning till oss "gamers".

Skrivet av MugiMugi:

Samtidigt som Steamspy's skapare postade denna https://medium.com/steam-spy/your-target-audience-doesn-t-exi...

Så har jag lite svårt att tro denna 1.8b siffran från Intel.... Eller tja den kanske 1.8b finns men mestadels av den summan är nog inte på 'PC' i så fall utan snarare mobil idag.

Väldigt intressant läsning! Tack!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Detta är ju sjukt viktigt! Äntligen är det någon som vågar stå upp för PC-spelarna istället för att fjäskelipjåska för konsolspelarna hela tiden. Jag hoppas att PC-spelandet går en ljusnande framtid till mötes. Nu när man kan få en speldator i så litet format så blir desutom konsolen som ett koncept ganska förlegad. Hoppas nu vi får se fler AAA-titlar som släpps först på PC, eller ännu hellre, blir PC-exklusiva. Jag är så trött på att konsolspel ska få att uppmärksamhet jämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade föredragit om de faktiskt vad "fokusering på spel" egentligen innebär för spel i deras tycke. Personligen hade jag gärna sett att Intel börjar satsa på spelkort, två aktörer är för lite.

Intressant att se om något faktiskt händer från Intels sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Detta är ju sjukt viktigt! Äntligen är det någon som vågar stå upp för PC-spelarna istället för att fjäskelipjåska för konsolspelarna hela tiden. Jag hoppas att PC-spelandet går en ljusnande framtid till mötes. Nu när man kan få en speldator i så litet format så blir desutom konsolen som ett koncept ganska förlegad. Hoppas nu vi får se fler AAA-titlar som släpps först på PC, eller ännu hellre, blir PC-exklusiva. Jag är så trött på att konsolspel ska få att uppmärksamhet jämt.

Konsolenras stora fördel med att bara stoppa i skiva o köra är ju borta tycker jag alltid får sitta i 15-30minuter o uppdatera de gånger jag får sug att spela något på mitt 360 eller wiiu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

AMD är 10 år före Intel där redan.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Konsolenras stora fördel med att bara stoppa i skiva o köra är ju borta tycker jag alltid får sitta i 15-30minuter o uppdatera de gånger jag får sug att spela något på mitt 360 eller wiiu.

Ja så är det ju. Det är ingen skillnad mot PC längre i den bemärkelsen. Det skall patchas och det skall vara DLC och fan och hans Moster. Plus att de flesta väl kör spelen direkt från disk även på konsol numera. Så en konsol idag är inget annat än en klen PC med begränsade möjligheter. Varför skulle någon vilja ha det när det finns PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Konsolenras stora fördel med att bara stoppa i skiva o köra är ju borta tycker jag alltid får sitta i 15-30minuter o uppdatera de gånger jag får sug att spela något på mitt 360 eller wiiu.

Du kan inte ha testat Xbox One eller PS4. Ständiga day one patches och uppdateringar som kan ta flera timmar. Det är nästan värre än på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att göra eDRAM standard för alla K modeller i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför skulle någon vilja ha det när det finns PC.

Jadu, det är århundradets gåta. Du får nog ta och forska i det. Alla tycker ju likadant eller hur?

Permalänk
Medlem

Vore fett om Intel kom med ett eget grafikkort, eller en serie. Vore bra för nVidias sjuka priser.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mycket positivt att Intel börjar inse detta. Detta var något som diskuterades bla i Broadwell tråden mellan mig @tvelander och @Yoshman där jag anser att Intel behöver börja sätta spelarna som större kundkrets. Det finns en hel del av dem som artikeln även visar.

Intel kan inte fortsätta att leva på bara "server CPU" längre, då största delen av PC marknaden är hög-prestanda spelmaskiner, snåla små konsument maskiner och servrar, vilket alla 3 behöver olika "CPUer" för att vara som mest effektiva. Intel gjorde redan ett stort hopp mot portabla marknaden de senaste åren, så det är trevligt att de inser den 3:e kategorin de behöver.

Det krävs inte samma optimeringar för servrar som för spel, vilket broadwell visat, där den vinner på en front och förlorar på en annan. Och med tanke på att de inte får mycket mer IPC ur dem, och spel inte gynnas vidare av 16 trådar eller DDR4 system RAM, så behöver de nog optimera lite annorlunda för just spel CPUer.

Permalänk
Medlem

@Flopper: Vad har AMD att erbjuda som är bättre på CPU sidan än Intel?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt. Konstigt att Intel säger det NU av alla gånger...

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide PC lär knappast dö

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja så är det ju. Det är ingen skillnad mot PC längre i den bemärkelsen. Det skall patchas och det skall vara DLC och fan och hans Moster. Plus att de flesta väl kör spelen direkt från disk även på konsol numera. Så en konsol idag är inget annat än en klen PC med begränsade möjligheter. Varför skulle någon vilja ha det när det finns PC.

På dator går det i alla fall fort att få hem grejerna. Sen kan du göra vad du vill medan din dator laddar ner uppdateringen på konsolen får du sitta och stirra på när den laddar ner så kanske därför det känns segt.

Skrivet av anon99339:

Du kan inte ha testat Xbox One eller PS4. Ständiga day one patches och uppdateringar som kan ta flera timmar. Det är nästan värre än på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker redan wiiu och 360 är värre än pc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KalBumling:

Dom kan ju börja med att göra eDRAM standard för alla K modeller i framtiden.

Med tanke på de förändringar man gjort kring stöd för eDRAM i Skylake där nu alla typer av enheter som jobbar mot RAM kan få en boost borde rimligen ge fler modeller med eDRAM framöver.

Folk måste bara inse att 64/128MB eDRAM tar ett icke försumbar antal transistorer i anspråk, så det är inte på något sätt gratis att slänga in sådant stöd. Å andra sidan är det inte helt självklart vad man ska använda den extra mängd transistorer som mindre tillverkingsnoder möjliggör, lägga till eDRAM borde ligga rätt högt upp på den listan (definitivt vettigare än klämma in fler CPU-kärnor när man pratar konsumentmodeller).

Som lite referens, de 32MB eSRAM som sitter i XboxOne är tillräckligt för att den kretsen ska vara något större än kretsen i PS4 trots att den senare har 50% större GPU (och GPUn är en rätt stor andel av kretsytan i konsolerna).

XboxOne

PS4

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Samtidigt som Steamspy's skapare postade denna https://medium.com/steam-spy/your-target-audience-doesn-t-exi...

Så har jag lite svårt att tro denna 1.8b siffran från Intel.... Eller tja kanske, men mestadels av den summan är nog inte på 'PC' i så fall utan snarare mobil idag.

Kul artikel. Klart som fan DOTA2 gamers inte äger/spelar så många andra spel. Har några vänner som kör dota (och har själv kört) vill man bli bra på dota, så ska man spela dota, varje dag, bara dota och inget annat. Man har inte TID att spela nått annat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jadu, det är århundradets gåta. Du får nog ta och forska i det. Alla tycker ju likadant eller hur?

Det är snarare en gåta varför någon skulle vilja rycka ett citat ur sitt sammanhang och sedan gå i polemik mot det. Läs vad jag skriver istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

@Flopper: Vad har AMD att erbjuda som är bättre på CPU sidan än Intel?

Deras APUer är ju riktigt bra. Kikar du på vilken intel cpu du behöver för att ha en chans att vinna över en 7870k som kostar 1461kr är det brodwell som kostar 2890kr. Och då ligger den ofta under i grafikprestanda. Blandar du in externa grafikkort är det andra bullar men då är det ju dumt att välja en APU.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Dom kan ju börja med att göra eDRAM standard för alla K modeller i framtiden.

Men vadå, har inte 6700k och 6600k eDRAM redan?
Jag har blivit förvirrad mellan L4 cash i Broadwell och snacket om eDRAM. Det är inte samma sak antar jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med tanke på de förändringar man gjort kring stöd för eDRAM i Skylake där nu alla typer av enheter som jobbar mot RAM kan få en boost borde rimligen ge fler modeller med eDRAM framöver.

Folk måste bara inse att 64/128MB eDRAM tar ett icke försumbar antal transistorer i anspråk, så det är inte på något sätt gratis att slänga in sådant stöd. Å andra sidan är det inte helt självklart vad man ska använda den extra mängd transistorer som mindre tillverkingsnoder möjliggör, lägga till eDRAM borde ligga rätt högt upp på den listan (definitivt vettigare än klämma in fler CPU-kärnor när man pratar konsumentmodeller).

Dock måste man också inse att spelarna behöver inte fler CPU-kärnor, vi behöver dock mer optimeringar för just det vi ska använda den, och där är eDRAM tydligen en fördel, förutsatt att den i övrigt optimeras runt det också så klart.

"Gratis och dyrt spelar verkligen ingen roll, alls, när man förväntas punga ut 3500kr för en ny CPU, för att få små fördelar mot förra generationen. Om jag då måste lägga 4000kr+ istället för att få en som verkligen ger mer prestanda så är det ju ett enkelt val. Om man ser det till att alla CPUer plötsligt ska ha 128MB eDRAM så förstår jag vad du menar, men även 32/64MB lär göra skilland, och det gör inte mig något om jag får mer på dyrare modell, och mindre på tex i3/i5, så länge de har samma optimering bakom.

Slutpoängen är att man måste sluta bara stirra på priset att tillverka förbättringarna, och faktiskt fråga sig vad är folk beredda att betala för? Vi betalar redan premium pris för dessa i7/i5 (pga det inte finns bra konkurrens), så var i ligger problemet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Men vadå, har inte 6700k och 6600k eDRAM redan?
Jag har blivit förvirrad mellan L4 cash i Broadwell och snacket om eDRAM. Det är inte samma sak antar jag.

Du kanske du blir än mer förvirrad av att i Skylake så kommer inte ens modeller med eDRAM har L4-cache då sättet man använder eDRAM har ändrats

I Haswell/Broadwell med eDRAM (de med Iris Pro) så är eDRAM minnet kopplat som en extension av L3-cachen, varje gång något måste slängas ut från L3 kopieras det i stället in i eDRAM om sådan finns. Man har då en L4-cache med en policy som kallast victim cache.

I Skylake är eDRAM en del av RAM-buss logiken, rent praktisk för en iGPU borde resultatet bli väldigt mycket samma sak men sett från CPU-delen finns ingen L4-cache utan vissa läsning/skrivningar mot RAM kommer ibland lite magiskt gå snabbare (det cachades i eDRAM i stället). Detta betyder att alla enheter som använder DMA nu kan dra nytta av eDRAM, är nog främst disk I/O och nätverks I/O som kan ge en vinst för konsumenter. Främst är det nog ett sätt att spara ström, drar mindre ström att läsa/skriva mot eDRAM än RAM + om det går fortare kan CPU-delen snabbare gå till vila.

6600K/6700K har inte eDRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Först thunderbolt och nu detta.
Kommer Intel köpa loss AMDs GPU divison?

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: personligen ser jag inga problem alls med priset om det på något sätt motsvarar mervärdet, men får känslan att mycket gnäll man ser om att saker är "dyrt" kommer från en total avsaknad av insikt i hur komplicerat saker är.

Och håller med om CPU-kärnor, skrev ju det i posten du citerar att det är nog är bättre att investera transistorer i eDRAM än fler kärnor för just spel. Inte ens de få teknikdemon som släppts för DX12 verkar skala förbi 4 kärnor, det är inte heller linjär skalning med kärnor fram till 4st, ett rimligt antagande är att riktiga spel kommer skala max lika bra som teknikdemon med kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Kom igen Intel om ni är seriösa med gaming så släpper ni ett dedikerat grafikkort som får Jensen att svettas i skinnjackan!

Kanske göra slag i saken med en slutgiltig Larrabee/Knights corner/Knights ferry, men en variant för gamers istället.
Nya Intel Grafikkort var ju på tapeten för inte så många år sen

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!