Byte moderkort, kan inte aktivera win10

Permalänk

Byte moderkort, kan inte aktivera win10

Den frågade efter produktnyckel så skrev in min win7 nyckel som jag köpt innan uppgradering. fungerar inte, hur ska jag lösa detta :S?

Visa signatur

Kika in min hemsida där jag lägger upp detaljerade byggloggar för mina projekt!
https://www.crispycustoms.cc
https://www.instagram.com/crispy.customs/

Permalänk
Hjälpsam

Ring microsoft aktiverkingssupport, borde finnas telnummer i felmeddelandet, knappa tills du får snacka med någon IRL.

Det är inte OK att byta moderkort för uppgradering med en OEM licens. Däremot är det OK att byta moderkort om det är en garantifråga, för då är det "samma dator".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Din gamla nyckel för Win 7 är ersatt av en ny för Win 10

Permalänk

Lånar tråden lite!
Hur får man den nya nyckeln till Windows 10? tänker om man vill göra en ren installation..

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Skrivet av Diezelpower:

Lånar tråden lite!
Hur får man den nya nyckeln till Windows 10? tänker om man vill göra en ren installation..

Du får inte en ny nyckel, din hårdvara registreras mot Microsoft. När du kör en ren installation hoppar du över steget med att slå in nyckel sen verifierar du din mjukvara mot Microsoft.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Den frågade efter produktnyckel så skrev in min win7 nyckel som jag köpt innan uppgradering. fungerar inte, hur ska jag lösa detta :S?

Har du Windows 7 retail så installera 7an och uppgradera till 10 igen. Man får ingen nyckel till 10an. Har du Windows 7 oem så får du installera och ringa ms och se om du kan få den aktiverad. Sen uppgradera till 10an.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Windows 10 nyckeln går att få fram i diverse program.
Typ aida64 under operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har du Windows 7 retail så installera 7an och uppgradera till 10 igen. Man får ingen nyckel till 10an. Har du Windows 7 oem så får du installera och ringa ms och se om du kan få den aktiverad. Sen uppgradera till 10an.

Så här funkar det. Gjorde så själv när jag bytte mobo. Bara installera windows 7/8 igen sen uppgradera till 10an.

Permalänk
Medlem

@laledan
@RealElwood
@Diezelpower
@NoWin
@Fluf

Ni alla bör all läsa @hulkenstrong post (och @coopish), för det är det enda rätta svaret i hela tråden.

Ni har ingen nyckel till Win 10, ni har ingen licens till det. Allt är hårdvarulåst, och eftersom TS har bytt hårdvaran, så får han börja om igen med att installera Win 7 och sen uppgradera igen, för att få en ny hårdvarulåsning. Så länge du inte byter hårdvara, då kan du installera om igen, direkt från "ISO", men byter du hårdvara så måste du uppgradera igen.

Detta knep fungerar iaf så länge Win 10 erbjudandet finns. Vad som sker efter det är lite okänt än, och tiden får avgöra det. (Och ja, det är osäkert, även om du tror annat, då ingen officiell info finns, någonstans om hur det ska gå till)

Permalänk
Skrivet av RealElwood:

Du får inte en ny nyckel, din hårdvara registreras mot Microsoft. När du kör en ren installation hoppar du över steget med att slå in nyckel sen verifierar du din mjukvara mot Microsoft.

Aha Ok, tackar så mycket!!

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I