Permalänk
Medlem

Z170, Skylake barnsjukdomar?

Hej

Funderar på utöka med en PC till och då är det ju skylake som gäller.

Hur är erfaranheten så här i början med olika moderkort/bios versioner och 6700k ?

Nåt strul alls som behöver nya bios patchar eller rullar det på fint ?

Win10 drivers finns inbyggt eller måste man ladda ner massa från moderkort tillverkarna ?

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för min erfarenhet med Asus Z170 Pro Gaming. Och vad gäller drivrutiner så hittade inte windows 10 min nätverksport under installationen, så laddade den från USB minne. Sen använde jag senaste drivrutiner från ASUS hemsida. Jag hade även lite stabilitets problem innan jag uppdaterade till senaste 0301 BIOS. Så du ska nog räkna med att behöva ladda hem drivrutiner och kanske uppdatera BIOS med.

Efter mina första problem så funkar det väldigt bra nu, inga som helst problem har dykt upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med RAM minnen. Vet inte om det beror på hårdvara eller barnsjukdomar. Får bara systemet att köra stabilt med två stickor.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk

Fungerar bra, har inte testad OC förutom inbyggda turbon, 6700k kommer upp i ca 50c som mest på mitt PH-TC14PE. RAM har varit stabil dock så kör jag bara med 2x8gb. Saknar fortfarande en drivrutin som inte ligger på hemsidan och inte på MSI live update heller.

Var bara noggrann vilken layout ditt moderkort har. Tror jag föll för moderkortet med den sämsta layouten och ångrar rejält. Dock gäller väl detta alla moderkort och inte specifikt z170.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att Asus har sänkt kvaliteten på sitt instegskort, Z-170A, som nu har tunnare PCB än något Asus-kort tidigare. Det verkar inte gå att klocka minnena något vidare heller. Detta enligt hardocp. Så, dom billigare moderkorten verkar gå bort denna generation, vilket är en nackdel för konsumenter. Dom tidigare "A"-korten från Asus var förvånansvärt lika Pro och DeLuxe, så inte längre ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

G-sync + SLI + Win10 samt Skylake fungerar inte så undvik det för tillfället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Värt att nämna är att Asus har sänkt kvaliteten på sitt instegskort, Z-170A, som nu har tunnare PCB än något Asus-kort tidigare. Det verkar inte gå att klocka minnena något vidare heller. Detta enligt hardocp. Så, dom billigare moderkorten verkar gå bort denna generation, vilket är en nackdel för konsumenter. Dom tidigare "A"-korten från Asus var förvånansvärt lika Pro och DeLuxe, så inte längre ...

Känns likadant med MSI. Trodde det skulle vara sådant men nu sitter jag här "fast" med ett A kort jag ångrar.

Permalänk
Medlem

Jag slog till med ett MSI Gaming M5 / MSI 980Ti och 6700K. Har varit lite småstrul, tänkte kan beskriva här:

Moderkortet verkar inte "tunt" i PCBn fastän det är ett Z170-A.
Skulle kollat specen bättre dock för nu e jag utan e-sata, kom på det efteråt att hade varit bra.

Montering i Fractal R5 gick fint. Kör helt luftkylt med en Noctua D15.
Idle temp 29-30. Men varierar mycket mer än van vid tidigare system. Kan slå på 10-15 grader i en instant. Prime95 så toppade den på 63grader. Vet inte om det är "normalt" för en 6700K att variera tempsen så mycket eller om kylaren är felmonterad på nåt sätt. Allt verkar ok.

Windows 10 strul:
"Killer" nätverkskortets drivrutiner med QoS har en känd memory leak. Får ladda ner de utan "gaming" prioritering så plötsligt hade jag 14% minne used vid boot iställlet för 63%.

Steam läcker också minne, detta i kombination med nätverksdrivruten gjorde att när skulle ladda ner alla spelen så fylldes minnes snabbt och datorn låste sig hårt. Steam får skynda sig med en fix.
Det går ladda ner men efter några spel så blir det omboot.

Den envisas med att inte ansluta alla mappade nätverks sharesen vid boot. Så störigt att Microsoft inte fått ordning på detta sen XP tiden.

One Finger Death Punch hårdlåste datorn en gång, kan varit relaterat till fullt minne från Steam men vet inte. Upptäckte det senare.

Bra saker:
Batman (nya spelet) verkar har blivit fixat. Det flöt fint och strula inte alls.
WoW har inte hängt sig än (gjorde det på min andra dator i win10).

Överlag är jag nöjd ändå, ska fortsätta trimma in allt och sen försöka klocka upp den lite.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det har fått väldigt bra betyg över allt där jag läst i alla fall. Vad innebär "tunn PCB" i praktiken?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Jag har också bara sett lovord om dessa moderkort, är intresserad av att veta vad som är dåligt (då jag överväger inköp inom några månader).

Permalänk
Medlem

En sak till om ni vill registrera era MSI produkter för eventuella promotions. Så skriv upp båda serie nummren innan montering. De är inte enkla att få fram i ett monterat system där en stor cpu kylare blockar de små etiketterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

@BrottOchStraff: Jag har också bara sett lovord om dessa moderkort, är intresserad av att veta vad som är dåligt (då jag överväger inköp inom några månader).

Mitt är redan beställt. Har bara läst bra reviews över allt:
http://techreport.com/review/28737/asus-z170-a-motherboard-re...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Hoppas på det bästa. Jag har inget behov av massa fräsiga features och lysande dioder i Gaming-versioner av moderkorten. Vill bara ha stabilt moderkort med bra UEFI och SLI stöd. Och detta kortet har allt, i alla fall på pappret.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Jag slog till med ett MSI Gaming M5 / MSI 980Ti och 6700K. Har varit lite småstrul, tänkte kan beskriva här:

Har exakt samma system som dig just nu.

Skrivet av winne:

Idle temp 29-30. Men varierar mycket mer än van vid tidigare system. Kan slå på 10-15 grader i en instant. Prime95 så toppade den på 63grader. Vet inte om det är "normalt" för en 6700K att variera tempsen så mycket eller om kylaren är felmonterad på nåt sätt. Allt verkar ok.

Håller med om att temps hoppar upp och ner som en jojo men så länge det inte sticker iväg så får det väl göra så. Jag har inte testat Prime än men i spel går min aldrig över 65 grader och då kör jag inte mina AIO fläktar i PWM utan fixerat lågt varvtal.

Skrivet av winne:

Windows 10 strul:
"Killer" nätverkskortets drivrutiner med QoS har en känd memory leak. Får ladda ner de utan "gaming" prioritering så plötsligt hade jag 14% minne used vid boot iställlet för 63%.

Detta kände jag inte igen. Jag övervägde faktiskt att bara installera drivrutinerna och inte plocka ner hela paketet eftersom bredbandshanteraren är kass (stryper all nedladdning till någon MB/s) men å andra sidan har jag inte tweakat den så mycket så jag skall inte säga för mycket.

Skrivet av winne:

Steam läcker också minne, detta i kombination med nätverksdrivruten gjorde att när skulle ladda ner alla spelen så fylldes minnes snabbt och datorn låste sig hårt. Steam får skynda sig med en fix.

Kände jag heller inte till. Håller med om att RAM användningen ibland är hög och ibland stannar den högt även om jag stängt ner ett spel. Tex när jag körde Witcher 3 sist och avslutade spelet så låg RAM användningen på 8GB trots att jag bara idlade i Desktop.
Trodde dock att RAM användningen berodde på mina gamla 970SLI där senaste WHQL hade ett RAM problem som löstes med 355.80 Hotfix.

Skrivet av winne:

Bra saker:
Batman (nya spelet) verkar har blivit fixat. Det flöt fint och strula inte alls.

Skall testa nya Batman men hur är det med texturbuggarna osv?
Håller med om att WoW flyter på fint!

För övrigt har jag märkt att jag har stutter, ca en gång per sekund i två spel hittills (Dragon Age Inquisition samt Metro: Last Light Redux). Testat lite olika saker men problemet försvann efter att jag avinstallerade GFE samt startade om datorn. Osäker på om det är en permanent fix då jag bara spelade en kort stund efteråt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Evga Z170 Stinger (mITX) + Skylake 6700K + Crucial Ballistix Sport DDR4 PC19200/2400MHz fungerar utan problem.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Jag har en i7-6700K på ett ASUS Z170 Pro Gaming, ihop med 4x8 GB Crucial Ballistix 2400 MHz. Kör Windows 10 Pro (ej uppgradering) och har inte haft några mjukvaruproblem alls.

Skrivet av RogerL:

Jag kan bara tala för min erfarenhet med Asus Z170 Pro Gaming. Och vad gäller drivrutiner så hittade inte windows 10 min nätverksport under installationen, så laddade den från USB minne.

Du har väl Intel I219-V på ditt kort också? Mitt funkade direkt vid installation, dock läst en till tråd med någon som hade samma problem som dig. Vilket BIOS hade ditt kort vid leverans?

Skrivet av RogerL:

Jag hade även lite stabilitets problem innan jag uppdaterade till senaste 0301 BIOS.

Vad hade du för bekymmer?

Skrivet av the squonk:

Det är mindre bling på korten än tidigare, själv har jag ett Z170 Pro Gaming, men i övrigt har det alla features man kan önska sig. Kan dock hålla med om att det inte var riktigt samma exklusiva känsla som tidigare Pro-kort haft, men jag är riktigt nöjd med hur det presterar i övrigt.

Har du någon länk till HardOCP med "sågningen"?

Permalänk
Medlem

Hett tipps är att kolla efter nya BIOS till era moderkort ofta. Tillverkarna verkar mata ut nya versioner ganska tätt just nu. Asus Z170-A fick en ny version senast i fredags. Sen tror jag måga av era problem är W10 relaterade snarare än pga själva plattformen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aouch, allt det du skrev nedan gör mig lite lätt nervös. För det är i stort sett dessa komponenter jag hade tänkt köpa till mitt Skylake-bygge. :\

Skrivet av winne:

Moderkortet verkar inte "tunt" i PCBn fastän det är ett Z170-A.
Skulle kollat specen bättre dock för nu e jag utan e-sata, kom på det efteråt att hade varit bra.

Montering i Fractal R5 gick fint. Kör helt luftkylt med en Noctua D15.

Windows 10 strul:

Den envisas med att inte ansluta alla mappade nätverks sharesen vid boot. Så störigt att Microsoft inte fått ordning på detta sen XP tiden.

One Finger Death Punch hårdlåste datorn en gång, kan varit relaterat till fullt minne från Steam men vet inte. Upptäckte det senare.

Bra saker:

Överlag är jag nöjd ändå, ska fortsätta trimma in allt och sen försöka klocka upp den lite.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har exakt samma system som dig just nu.

Håller med om att temps hoppar upp och ner som en jojo men så länge det inte sticker iväg så får det väl göra så. Jag har inte testat Prime än men i spel går min aldrig över 65 grader och då kör jag inte mina AIO fläktar i PWM utan fixerat lågt varvtal.

På ett sätt skönt att det är "normalt". Ska hålla ögonen på det...

Skrivet av Mocka:

Detta kände jag inte igen. Jag övervägde faktiskt att bara installera drivrutinerna och inte plocka ner hela paketet eftersom bredbandshanteraren är kass (stryper all nedladdning till någon MB/s) men å andra sidan har jag inte tweakat den så mycket så jag skall inte säga för mycket.

Kände jag heller inte till. Håller med om att RAM användningen ibland är hög och ibland stannar den högt även om jag stängt ner ett spel. Tex när jag körde Witcher 3 sist och avslutade spelet så låg RAM användningen på 8GB trots att jag bara idlade i Desktop.
Trodde dock att RAM användningen berodde på mina gamla 970SLI där senaste WHQL hade ett RAM problem som löstes med 355.80 Hotfix.

Kanske inte drabbar alla, jag körde med de drivrutinerna som MSI Live Update drog ner.
Både Killer och Steam memory leaks är lätta hitta info om, det är kända problem.

Skrivet av Mocka:

Skall testa nya Batman men hur är det med texturbuggarna osv?
Håller med om att WoW flyter på fint!

Är inte helt uppdaterad på olika Batman strul under sommarens alla patchar, testade det vid release och var ospelbart
och nu funkar det fint. Såg inget konstigt med texturerna.

Ska testa GTA5 och Witcher3 ikväll. Bara stora downloads och ville testa steam spelen först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Aouch, allt det du skrev nedan gör mig lite lätt nervös. För det är i stort sett dessa komponenter jag hade tänkt köpa till mitt Skylake-bygge. :\

Det är inte så farligt ändå, har ju gått att lösa. Skulle jag valt igen kanske skulle tagit ett moderkort med ett intel-nätverks chip på istället för Killer. Det är allt. Det är skönt när Windows hittar det under installen och inte kräver att lägga in drivrutin efteråt för nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Bara du inte pysslar med SLI och G-sync så är det inga stora saker som kan gå fel.

Skrivet av winne:

På ett sätt skönt att det är "normalt". Ska hålla ögonen på det...

Kanske inte drabbar alla, jag körde med de drivrutinerna som MSI Live Update drog ner.
Både Killer och Steam memory leaks är lätta hitta info om, det är kända problem.

Får Googla om saken, rätt viktig grej trots allt.

Skrivet av winne:

Är inte helt uppdaterad på olika Batman strul under sommarens alla patchar, testade det vid release och var ospelbart
och nu funkar det fint. Såg inget konstigt med texturerna.

Ska testa GTA5 och Witcher3 ikväll. Bara stora downloads och ville testa steam spelen först.

Vill du läsa mer om Batman? Ta en titt här isf
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150821/batman-arkham-knig...
Återkom gärna med FPS och inställningar för GTA5 och Witcher 3 (såvida du har en 1440p skärm)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Återkom gärna med FPS och inställningar för GTA5 och Witcher 3 (såvida du har en 1440p skärm)

Har snabbt testat GTA5. Körde 1440p windowed fullscreen, det mesta på högsta, MSAA 4x och allt advanced off och låg på 70:ish fps i benchmarken och när springer runt på gatan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Har snabbt testat GTA5. Körde 1440p windowed fullscreen, det mesta på högsta, MSAA 4x och allt advanced off och låg på 70:ish fps i benchmarken och när springer runt på gatan.

Tackar, skall jämföra med vad jag får hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig nån slags rapport efter kört GTA5 benchmarken men den bara ladda in spelet igen.

Kom på sen också att jag hade XSplit igång också, man kanske får en frame eller två till utan.

Man blir sugen på att skaffa Gsync skärm åsså, men kanske får vänta en månadslön...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mina RAM minnen, defekta minnesplatser och blåskärm då och då.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Hade förväntat mig nån slags rapport efter kört GTA5 benchmarken men den bara ladda in spelet igen.

Resultaten finns i en textfil i katalogen Benchmarks, i GTA V-katalogen i Dokument.

Permalänk
Medlem

Har kört mer GTA-V och datorn pallar maxa ut allt (advanced grejjerna också) utom just MSAA, antar att det är för tungt i 1440p. MSAA 2x får duga om man vill ha det andra på max för att hålla sig över 60fps stabilit.

Inga blåskärmar eller crasher hittils alls. Enda som jag inte får ordning på är faktiskt skärmsläckaren.
Den kan få för sig att inte starta alls. Googlar på det och andra som har samma. Nån enhet nånstans som tycker den ska blocka det. Inte forskat mer på det än. Windows 10 är fortfarande ungt och det handlar bara om en screensaver så vaffan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört utan uppdateringar tills nu. Hämtat ner hela bunten med uppdateringar till moderkortet.
Började oturligt med att uppdatera Realtek HD Audio driver V6.0.1.7524. Det gick bra att avinstallera. Efter ombooten startar installationen men den hänger när det är ca 80% kvar. Det står "IstallShield Wizard installerar..." Första gånger avslutade den efter ett tag med en felkod som jag dumt nog inte sparade. Andra gånger så verkar installationen hänga för evigt Verkar bara vara att boota om...

Testat överklocka till 10%. Får multiplikator på 44 och en frekvens på 4400 MHz. Enablade XMP och fick minnena att gå i 2400 MHz. Provkörde lite med Prime95. Efter ett tag så pendlade CPU tempen mellan 80 o 60-65 grader fast CPUn går på 100% hela tiden. Tycker det är lite mysko. Kanske beror på att energischemat är satt till energisparläge. Tänker köra Prime95 igen efter alla uppdateringar.

Har lite problem med nätverket. Kör med ASUS USB-AC53 Adapter i datorn och en ASUS RT-AC56U Router. Växlar man mellan att vara inloggat i administrationskontot och användarkontot så tappar man uppkopplingen mot internet. Måste boota om routern för att det ska börja fungera igen!

Sedan har jag haft någon hängning. Men inte så ofta. Kör inga krävande spel. Men har ställt in Photoshop att få utnyttja 20 GB primärminne. Photoshop har hängt sig en gång vid uppstart.

Lite uppdateringar:
Det var samma version av Realtek HD Audio driver på skivan som följde med moderkortet och på ASUS hemsida. Skillnaden är att det ligger en hotfix på skivan. Den följer inte med nedladdningen. Så installationen letade efter hotfixen. Problemet löst, fast lite klantigt att inte titta på vilken version som var installerad.

Uppdaterade BIOS till 701. Windows dumpar nu ca var 10 minut
Fortsätter felsöka...

Uppdatering 2:
Windows dumpar bara 3 gånger. Sedan har det gått bra.
Lite mysko.

Fortsatte uppdatera lite drivrutiner. Ändrade till balanserat. Vet inte att jag ändrat på det. Men det ligger lite undangömt i W10. Försökte ta bort att överklockning. Både i AI Suite 3 och i BIOS. Men då startar inte dator. Men det går bra med 7% överklockning och XMP läge 1. Tycker det är lite kul att det går bättre överklockat än oklockat.

Ändrat fläktarna från tyst till standard.

Har nu kört Prime95 ett tag och temperaturen ligger runt 60 grader. Detta känns tryckt.
Kör så här nu ett tag

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem

Har fått mina prylar nu och slängt in W10 (uppgraderade från W7).
ASUS Z170-A (senaste bios 2015-09-14), 6700K, 16gb Crucial DDR4 2133MHz^

Minnena har ingen XMP-profil, men överklockar väldigt bra. Testade 2666 14-14-14-32 1N 1.35V utan problem, men ställde sen tillbaka till Stock för att börja med CPU-klock först. Väldigt bra minnen utan flashig kylning, 995kr på Komplett för 16gb får anses vara ett bra köp.

Än så länge bara skrämt upp den i 4.5ghz @1.275v, tror den kan klara det på ännu lägre volt. H50n klarar inte mer än ca 1.35v då börjar temp att skena iväg mot 90c. Så jag ska försöka hitta en sweetspot runt 4.6 helst under 1.3v om det går. Kanske med lite BCLK om det behövs.

Har också ställt in FCLK till 1000mhz efter sweclockers nyhet om det. Verkar inte påverka stabiliteten negativt.

Känner att det är enormt mycket inställningar jag inte har koll på, bara klockat AMD senaste åren. Men tänkte först och främst på hur man ska hantera speedstep, turbo, LLC och MAX TDP inställningar osv, som kan tänkas påverka OC.

Reagerade också på att windows inte visar att CPUn går i 4.5ghz, i egenskaper så står det @4ghz men i CPU-Z ser jag att den går upp i 4.5 som vanligt. Ska det vara så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Evga Z170 Stinger (mITX) + Skylake 6700K + Crucial Ballistix Sport DDR4 PC19200/2400MHz fungerar utan problem.

Jag funderar starkt på att uppgradera min nuvarande ITX-rigg till Skylake och detta moderkort är ett av 2 kort jag spanat in, så ursäkta om jag verkar lite nyfiken och uppnosig men vilken kylare använder du och var det några problem vid installation av eventuell backplate till kylaren?
Skälet till att jag frågar är för att mitt nuvarande ITX-kort (Intel DH67CF) hade en stor IC på baksidan av kortet som omöjliggjorde installationen av backplate för kylaren (beQuiet Shadowrock Topflow). Se bild på backplate här: http://www.thinkcomputers.org/be-quiet-shadow-rock-topflow-sr...

..also, har du uppmätt hur mkt effekt datorn drar vid idle/last?

Jag blev glatt överraskad av min nya Skylake-HTPC (Asus Z170M, 6700K, 1SSD, 1HDD) som drar 18W vid idle och HDD igång.

Permalänk
Skrivet av Chib:

Jag har haft problem med RAM minnen. Vet inte om det beror på hårdvara eller barnsjukdomar. Får bara systemet att köra stabilt med två stickor.

Vilka minnen? för 2666Hz är inte att rekommendera på skylake.

Skrivet av the squonk:

Vad menas med tunnare PCB? Sen såg jag inte fel följde inget IO plåt på vissa av deras billigaste kort. Är ju för helt jäkla galet om så är fallet.

Jag menar finna ju annat att snåla in på än en tunn IO plåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar