Permalänk

Tror min dator underpresterar

Hej,

Sitter på en sådan här dator som är 1 vecka gammal.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_MEDION-P5256D,90952,175...

Det enda jag använder datorn till är CS:GO och det är mer lr mindre det enda jag har installerat på datorn.
Jag får mellan 150-250 i fps med denna datorn , ofta runt 170 och efter att jag har hört runt med andra som sitter med likadana eller t.om sämre setup så har dom mycket högre fps. Andra ligger på 250fps minst.
Kan vara bra att veta att jag kör CS:GO på absolut lägsta inställningar också, allt för att få ut så mkt fps som möjligt.

Så dom säger att min dator underpresterar och jag vill försöka få reda på varför och vad jag kan göra åt det.

När jag kollar aktivitetshanterarn så ligger det 48st bakrundsprocesser och kör och 29st windowsprocesser.
Är det mycket , och är det något som påverkar prestationen ?

Ett screenshot på detta: http://imgur.com/GwHUdEA

Jag vet att ni e sjukt duktiga här, kan någon försöka hjälpa mig få ordning på detta

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Har du kollat temps på CPU, GPU och allt annat?

Permalänk
Skrivet av zsebbez:

Har du kollat temps på CPU, GPU och allt annat?

Hur kan jag göra det enklast ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Använd programmet MSI Afterburner, gå in i inställningar, aktivera On-Screen Display och lägg till Framerate, GPU Usage, CPU Usage, GPU temp och CPU temp. Gå sedan in och försök leka runt lite, håll koll på vad du får för usage på GPU och CPU, samt temperaturerna på dessa två.

Permalänk

Detta var det jag fick fram.
http://imgur.com/dRvIdxN

Såg ganska normalt ut, ingame hade jag fortfarande 150-250 fps. Väldigt ostabilt.
Är det vanligt och ha så många bakrundsprocesser som ligger o kör?
Varför har man typ 5-10st som e chrome när man har det igång?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk

Om man vill formatera om datorn. Gör man det då via Återställning om man söker på det ?
Har windows 8.
Fick med en skiva när jag köpte datorn : Recovery Disc - Windows 8.1.

Är det något jag behöver använda ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luciano999:

Om man vill formatera om datorn. Gör man det då via Återställning om man söker på det ?
Har windows 8.
Fick med en skiva när jag köpte datorn : Recovery Disc - Windows 8.1.

Är det något jag behöver använda ?

Det kommer bedömt inte lösa några av dina problem. Personligen tycker jag det ser ganska rätt ut för ett 750Ti. Du kan ju alltid prova att uppdatera grafikdrivrutinerna. Även Windows 10 kan ge lite mer fart

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det kommer bedömt inte lösa några av dina problem. Personligen tycker jag det ser ganska rätt ut för ett 750Ti. Du kan ju alltid prova att uppdatera grafikdrivrutinerna. Även Windows 10 kan ge lite mer fart

Jag ska ha dom senaste drivrutinerna.
Jag tycker det är konstigt att jag har en korrekt fps när folk som sitter med sämre utrustning har bättre/stabilare fps än vad jag har.

Är det värt alltså att uppgradera till windows 10 ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luciano999:

Jag ska ha dom senaste drivrutinerna.
Jag tycker det är konstigt att jag har en korrekt fps när folk som sitter med sämre utrustning har bättre/stabilare fps än vad jag har.

Är det värt alltså att uppgradera till windows 10 ?

Hur bedömmer du en liknande / sämre utrustning? 750Ti (som har) är inte ett snabbt grafikkort och kommer bli omkört av flera år gamla prylar.

Angående processerna du visar upp i dina bilder är det absolut inga problem och inget som påverkar prestandan. Jag har för det allra mesta 100+ processer igång på min dator, som kör en gammal i5.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Hur bedömmer du en liknande / sämre utrustning? 750Ti (som har) är inte ett snabbt grafikkort och kommer bli omkört av flera år gamla prylar.

Angående processerna du visar upp i dina bilder är det absolut inga problem och inget som påverkar prestandan. Jag har för det allra mesta 100+ processer igång på min dator, som kör en gammal i5.

Det e från vad dom själva har sagt.

"Jag har en i5 4690 med ett gammalt GTX750 (rätt mycket sämre än ditt) och jag går aldrig under 200, jag kör också på låga inställningar."

en annan:

"jag har GTX 550Ti och sämsta i5 processorn och ligger på 200+ fps hela tiden"

Stämmer inte det då att deras utrustning är sämre än min? Är min utrustning sämre , därav lägre fps ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för upplösning?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Vad kör du för upplösning?

1024x768 ingame

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

GTX 750Ti är ju inget superkort..

Kolla så du har nyaste nvidia drivisar
Samt kan rekommendera dig Driver booster (uppdaterar alla dina drivrutiner) Se dock upp så du inte väljer att installera en toolbar

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

GTX 750Ti är ju inget superkort..

Kolla så du har nyaste nvidia drivisar
Samt kan rekommendera dig Driver booster (uppdaterar alla dina drivrutiner) Se dock upp så du inte väljer att installera en toolbar

Jag skulle då fan aldrig rekommendera att använda liknande mjukvara för att installera drivrutiner.
Så svårt och jobbigt är det inte att ladda ner 2-3st för moderkortet och en enda för grafikkortet.

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk

@hakd: Men är inte CS:GO ett CPU krävande spel? Nu vet jag inte hur dåligt grafikkortet måste vara för att flaska, men känns ju som att en i7 borde ge bättre resultat?

@Luciano999: Gå in Nvidia Control Panel, under 3D settings, och testa sätta "Maximum pre-rendered frames" till 1. Kolla om det blev bättre.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag skulle då fan aldrig rekommendera att använda liknande mjukvara för att installera drivrutiner.
Så svårt och jobbigt är det inte att ladda ner 2-3st för moderkortet och en enda för grafikkortet.

Att behöva glida in på alla dina komponenters hemsidor för att se om det finns nya drivrutiner då och då är ju bara dötid.
Varför krångla till det? Windows är ju också mycket bra på att hämta gamla drivisar trots att nya finns ute.

Har installerat ett sextiotal datorer med DB, sjukt smidigt och scannar automatiskt en gång i månaden efter nya.
Men back on TOPIC, uppdatera alla drivers är mitt tips.. Hur OT gör det är helt upp till han

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Att behöva glida in på alla dina komponenters hemsidor för att se om det finns nya drivrutiner då och då är ju bara dötid.
Varför krångla till det? Windows är ju också mycket bra på att hämta gamla drivisar trots att nya finns ute.
http://i.imgur.com/9dly1yO.png

Har installerat ett sextiotal datorer med DB, sjukt smidigt och scannar automatiskt en gång i månaden efter nya.
Men back on TOPIC, uppdatera alla drivers är mitt tips.. Hur OT gör det är helt upp till han

Om man inte sitter med ett externt ljudkort etc behöver man bara två hemsidor. En för moderkortet(chipset, lan, audio etc) och en för grafikkortet. Inte direkt svårt.

Men ja, vilket som. Varken chipset, audio eller lan har någonsin gjort någon prestandaskillnad för mig inom spel, utan det är oftast grafikkortet i så fall och det hade ju TS redan uppdaterat sa han. Så vad jag skulle göra här och nu är att köra t.ex 3DMark och se om delarna ligger i prestandan de ska göra.

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

@hakd: Men är inte CS:GO ett CPU krävande spel? Nu vet jag inte hur dåligt grafikkortet måste vara för att flaska, men känns ju som att en i7 borde ge bättre resultat?

@Luciano999: Gå in Nvidia Control Panel, under 3D settings, och testa sätta "Maximum pre-rendered frames" till 1. Kolla om det blev bättre.

MVH

Jag ska kika på det ! Och ja, CS:GO ska vara ett CPU krävande spel, därför jag tycker att den underpresterar för CPUn är tillräckligt bra för att leverera mkt bättre.

Skrivet av hakd:

http://i.imgur.com/9dly1yO.png

Jag testar DB , installerade och den sa direkt att ett par drivers var "Extremly Old". Testar uppdatera allt som den ville så får vi se.

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk

Här: https://www.youtube.com/watch?v=YEro4IWgRcI

En kille med samma grafikkort , men sämre processor. Ligger på 300 fps stabilt typ.

Hur kan jag med bättre processor ligga på 150 ibland ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Själv får jag 150-220fps med:
3570k @ 4.4GHz
GTX770 1189MHz boost
16GB RAM 1600MHz

Förstår inte hur andra kan få 200+ någorlunda stabilt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Lekt runt med Multicore Rendering?

Posta screen shot på video inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Här: https://www.youtube.com/watch?v=YEro4IWgRcI

En kille med samma grafikkort , men sämre processor. Ligger på 300 fps stabilt typ.

Hur kan jag med bättre processor ligga på 150 ibland ?

Ett bidragande problem kan vara att din processor är _för bra_. Det är en i7 med HyperThreading och hela köret, men den är lågt klockad. Det ställer till problem i ett gammalt spel som CS som är dåligt trådat. Hög klockfrekvens är vad som hjälper.

Intel är inte så hjälpsamma med sin namngivning, i7-4790 (notera avsaknaden av k) som du sitter med har en klockfrekvens på relativt låga 3,6 GHz. Den betydligt populärare k-modellen, som alla(?) hemmabyggare väljer, i7-4790k är på 4GHz, och klockas lätt betydligt högre.

När det sedan kommer till i5 så saknar den HT. En funktion som inte gör någon som helst nytta, och ibland även försämrar prestandan i äldre spel. Möjligen kan du pröva stänga av HT i bios/uefi för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kolla också vilka maps folk spelar. Folk kan ju ligga på 300+ fps, men bara köra en massa simpsons, vem vet?

Jag kan säga att jag sitter med en i7 4790k och ett 290x, och ligger på 150 fps på dust2 och god knows hur mycket på exempelvis simpsons... dock med allt satt så högt som det bara går!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Vad är det för moderkortsdrivisar som han skulle ha? Man behöver väl för nätverk men något mer har jag aldrig installerat. Dock i Linux och Windows 10 så fungerar även nätverk utan att jag har installerat drivrutiner från tillverkarens hemsida. Det är i alla fall inte jobbigt som du sa att ladda ner lite drivrutiner, bäst att ta från dom officiella sajterna med så man inte får in annan skit, då vet man att det är det senaste också.

Skrivet av Hardware guy:

Ett bidragande problem kan vara att din processor är _för bra_. Det är en i7 med HyperThreading och hela köret, men den är lågt klockad. Det ställer till problem i ett gammalt spel som CS som är dåligt trådat. Hög klockfrekvens är vad som hjälper.

Intel är inte så hjälpsamma med sin namngivning, i7-4790 (notera avsaknaden av k) som du sitter med har en klockfrekvens på relativt låga 3,6 GHz. Den betydligt populärare k-modellen, som alla(?) hemmabyggare väljer, i7-4790k är på 4GHz, och klockas lätt betydligt högre.

När det sedan kommer till i5 så saknar den HT. En funktion som inte gör någon som helst nytta, och ibland även försämrar prestandan i äldre spel. Möjligen kan du pröva stänga av HT i bios/uefi för att se om det gör någon skillnad.

Det är inte lågt egentligen, borde klara CS med väldigt hög fps. Det beror väl på inställningar. Märkt att Multithreaded/core render inställningen i CS:GO gör en väldigt stor fps boost när den är avstängd.

Permalänk
Medlem

Jag har mellan 170-300 FPS med min rig. Min prolle blev för varm (FPSen sjönk till 20-80 när den trottlade) så jag satte på vattenkylning, Har varit stabil sen dess. Ett gtx 750 är inte ett underverk direkt. Speciellt inte med många spelare och mycket smoke,
EDIT allt på low såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Testa skriva "-threads 4" i launch options. Testa även 2, vet inte om 8 fungerar.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Lekt runt med Multicore Rendering?

Posta screen shot på video inställningar?

Här är screen på videoinställningarna ingame : http://imgur.com/JZ9ui9o

Skrivet av kangarooster:

Testa skriva "-threads 4" i launch options. Testa även 2, vet inte om 8 fungerar.

Detta har jag testat , hjälper inte.

Tycker bara det är väldigt konstigt hur någon med samma grafikkort som jag har så mkt bättre fps än jag trots att jag har bättre rig i övrigt.

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Skrivet av Luciano999:

Här är screen på videoinställningarna ingame : http://imgur.com/JZ9ui9o

Detta har jag testat , hjälper inte.

Tycker bara det är väldigt konstigt hur någon med samma grafikkort som jag har så mkt bättre fps än jag trots att jag har bättre rig i övrigt.

CS är inget bra bench spel. Är så mycket som kan påverka, många kör ju lägsta inställningar som går och låg upplösning. Cpu:n begränsar oftast FPS när man ska upp i så höga som 200.

Men ärligt är det bättre med stabil FPS, än högsta möjliga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar