Råd önskas till Linuxbaserad mediadator

Permalänk
Medlem

Råd önskas till Linuxbaserad mediadator

Hej, önskar lite tips baserat på mina krav.

Har idag en Linuxbaserad "mediadator" med ett mITX baserat moderkort. Jag kör inte något mediacenter och vill inte heller göra så. Används i princip bara till surfning och att titta på film. Den är kopplad till projektor och en äldre receiver.

Den har dock två problem. Den har ett pico psu som emellanåt har kraftigt högfrekvent tjutande från spolarna. Problem då detta är i samma rum jag sover i.
Andra problemet är att min nuvarande kombination inte stödjer 5.1.
Prestanda etc är inga som helst problem.

Säker nu något nytt som löser dessa två problem (utan att ge mig nya problem....).
Känns som att en NUC vore perfekt men hur löser jag ljudet? Min receiver är lite till åren och har bara spdif samt analoga ingångar.
Löser alltså förhoppningsvis problemet med tjutandet och jag får tillräcklig prestanda men 5.1 är fortfarande ett problem. Finns det någon bra lösning på det?
Finns det någon bättre totallösning?

Byter ogärna till windows. Inte av religiösa skäl men jag vill gärna ha en Linuxdator utöver min vanliga windowsbaserade dator.
Byter ogärna receiver till en som klarar HDMI då jag ändå driver bilden enbart från datorn så receivern är enbart en förstärkare som bara är kopplad till datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med ljudet, har du bara coax och inte toslink på receivern? Det finns konverterare toslink > coax om det är det som är problemet för dig.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Har du ingen digitalutgång så får du lösa det via ett usbinterface/ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med ljudet, har du bara coax och inte toslink på receivern? Det finns konverterare toslink > coax om det är det som är problemet för dig.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Har du ingen digitalutgång så får du lösa det via ett usbinterface/ljudkort.

Jodå, båda typerna på receivern. Men ingen sådan utgång, mig veterligen, på en NUC. Den har väl bara 5.1 ut på HDMI, eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nizztos:

Jodå, båda typerna på receivern. Men ingen sådan utgång, mig veterligen, på en NUC. Den har väl bara 5.1 ut på HDMI, eller?

Jag tänkte på din nuvarande dator, till en nuc behöver du nått externt interface som ansluter till datorn via usb eller hdmi.
Men det borde väl vara billigare att fixa nätdelen på den dator du redan har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte nätdelen utan det "interface" som sitter mellan inkommande 12V och kontakten på moderkortet. Kan ju köpa ett nytt men troligen får jag samma tjut från det.
Annars skulle det fungera men frågan kring hur jag får ut 5.1 ljud skulle kvarstå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nizztos:

Det är tyvärr inte nätdelen utan det "interface" som sitter mellan inkommande 12V och kontakten på moderkortet. Kan ju köpa ett nytt men troligen får jag samma tjut från det.
Annars skulle det fungera men frågan kring hur jag får ut 5.1 ljud skulle kvarstå.

Att få ut ljudet får du lösa på samma sätt som om du skaffar en nuc, endera via en "audio extractor" för hdmi http://www.ebay.com/itm/New-HDMI-to-HDMI-Optical-SPDIF-RCA-L-...
eller via nått usbanslutet, oljudet kan du lösa genom att bryta 12V matningen om det piper när nätdelen är obelastad, en strömbrytare på kabeln eller en grendosa som bryter 230n till nätdelen så blir det tyst.

Visa signatur