Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Det står ISO Nordic och under bilden står "Photo of ANSI-US international layout for reference only", men kontakta dem om du är osäker.

Aa, såg också det. Men dom svarade att den hade samma layout som pok3r ISO nordic.

Denna : http://corus-kb.com/472-thickbox_default/poker-3-pbt-iso-nord...

Summa summarum= jag la en beställning

Sen blir det aswd tanjentbord med MX-clear. Sedan röda o-ringar (0,2mm) och handlovstöd.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Efter lite mer funderande och efterforskning blir det nog ett Pok3r. Ska bara bestämma mig för om jag ska köpa ett vitt med MX clears eller om jag ska vänta tills de får in med MX Brown. Men vita keycaps har kanske en tendens att bli gula eller helt enkelt skitiga efter ett tag? Smuts går ju att tvätta bort men om de gulnar blir det värre. Men är kanske inte ett problem med dagens keycaps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Efter lite mer funderande och efterforskning blir det nog ett Pok3r. Ska bara bestämma mig för om jag ska köpa ett vitt med MX clears eller om jag ska vänta tills de får in med MX Brown. Men vita keycaps har kanske en tendens att bli gula eller helt enkelt skitiga efter ett tag? Smuts går ju att tvätta bort men om de gulnar blir det värre. Men är kanske inte ett problem med dagens keycaps?

Jag har inte hört att det skulle vara ett problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Efter lite mer funderande och efterforskning blir det nog ett Pok3r. Ska bara bestämma mig för om jag ska köpa ett vitt med MX clears eller om jag ska vänta tills de får in med MX Brown. Men vita keycaps har kanske en tendens att bli gula eller helt enkelt skitiga efter ett tag? Smuts går ju att tvätta bort men om de gulnar blir det värre. Men är kanske inte ett problem med dagens keycaps?

ABS gulnar, PBT gör det inte. Tangenterna är tillverkade av PBT på ett Poker 3.

Permalänk

Hade också fått för mig att detta var fallet. Tack för snabba svar!
Undra hur en övergång till clears skulle kännas? Använder röda idag och skulle inte vilja påstå att jag "slår" något på mina tangenter när jag skriver.

Edit: Failade med citeringen. Inte så van vid det nya forumet

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Svenn3SaataN:

Hade också fått för mig att detta var fallet. Tack för snabba svar!
Undra hur en övergång till clears skulle kännas? Använder röda idag och skulle inte vilja påstå att jag "slår" något på mina tangenter när jag skriver.

Det kommer kännas sanslöst trögt i början och du kommer missa att trycka på vissa tangenter.
Men om du gillar motståndet så kommer du ju vänja dig och gilla switcharna efter ett tag, men det gäller att ge det tid om du redan trivs med röda.

Personligen kan jag inte använda clears för min musarm blir bananas av såpass starka fjädrar som clears har.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det kommer kännas sanslöst trögt i början och du kommer missa att trycka på vissa tangenter.
Men om du gillar motståndet så kommer du ju vänja dig och gilla switcharna efter ett tag, men det gäller att ge det tid om du redan trivs med röda.

Personligen kan jag inte använda clears för min musarm blir bananas av såpass starka fjädrar som clears har.

Tack för svaret! Är också rädd att jag kommer tycka det är för trögt. Ergo clears hade nog varit det ultimata, men känner mig inte riktigt manad att börja modda ett så fint tangentbord som ett Pok3r och absolut inte som första moddning.
Hur är övergången från röda till bruna? Minns att jag har läst att vissa som är vana vid röda tycker att de bruna känns som "dirty reds" eftersom den taktila feedbacken är så pass liten? Inbillar mig att jag kommer gilla den taktila feedbacken det är därför jag har siktet inställt på bruna.

Edit: Spelar det egentligen någon roll om man köper via amazon eller direkt på corus-kb? Vad är att föredra? Man åker på tull och moms oberoende av vilken jag väljer?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Svenn3SaataN:

Skulle verkligen inte rekommendera varken bruna eller ergoclears.

Gjorde en bräda med ergoclears själv och de fjädrarna är såpass svaga att switchen knappt återställde sig när man tryckt ner den. Tänk då hur det blir om man ska spela eller trycka samma bokstav två gånger i följd, det går knappt, man måste släppa switchen helt.

Bruna är som dirty reds, usch och fy. De är sköna när man "känner" på dom, alltså inte skriver, men om du börjar skriva snabbt så rispar det bara i switcharna och man känner knappt bumparna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Svenn3SaataN:

Tack för svaret! Är också rädd att jag kommer tycka det är för trögt. Ergo clears hade nog varit det ultimata, men känner mig inte riktigt manad att börja modda ett så fint tangentbord som ett Pok3r och absolut inte som första moddning.
Hur är övergången från röda till bruna? Minns att jag har läst att vissa som är vana vid röda tycker att de bruna känns som "dirty reds" eftersom den taktila feedbacken är så pass liten? Inbillar mig att jag kommer gilla den taktila feedbacken det är därför jag har siktet inställt på bruna.

Edit: Spelar det egentligen någon roll om man köper via amazon eller direkt på corus-kb? Vad är att föredra? Man åker på tull och moms oberoende av vilken jag väljer?

Instämmer med huttala. De bruna känns verkligen inte taktila när man skriver på dem bara när man känner på dem. Jag har övergett bruna helt och hållet och håller mig hellre till röda eller blåa. Man får snarare känslan ibland av att det är något gruskorn eller nåt i switchen som bråkar med en stundtals. Men det finns ju så klart dem som gillar bruna också smaken är som baken. Men vill man ha taktilt så tycker jag man bör satsa på något annat och inte något halvdant.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av huttala:

@Svenn3SaataN:

Skulle verkligen inte rekommendera varken bruna eller ergoclears.

Gjorde en bräda med ergoclears själv och de fjädrarna är såpass svaga att switchen knappt återställde sig när man tryckt ner den. Tänk då hur det blir om man ska spela eller trycka samma bokstav två gånger i följd, det går knappt, man måste släppa switchen helt.

Bruna är som dirty reds, usch och fy. De är sköna när man "känner" på dom, alltså inte skriver, men om du börjar skriva snabbt så rispar det bara i switcharna och man känner knappt bumparna.

Det du skriver ligger mycket i linje med den uppfattningen jag har fått. Summa summarum, jättesvårt att välja switch. Använder nog det 50/50 mellan spel och skriva.

Som jag nämnde ovan, vilken hemsida rekommenderas det att köpa ifrån när det gäller Vortex?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Svenn3SaataN:

Jag skulle stanna med röda, det är en mysig switch och finns egentligen ingen anledning att byta förens det kommer något nytt skoj.

Köpa Vortex tangentbord vet jag inte var man gör bäst tyvärr.

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Instämmer med huttala. De bruna känns verkligen inte taktila när man skriver på dem bara när man känner på dem. Jag har övergett bruna helt och hållet och håller mig hellre till röda eller blåa. Man får snarare känslan ibland av att det är något gruskorn eller nåt i switchen som bråkar med en stundtals. Men det finns ju så klart dem som gillar bruna också smaken är som baken. Men vill man ha taktilt så tycker jag man bör satsa på något annat och inte något halvdant.

Tack för svaret! Blåa tror jag inte är något för mig med tanke på hur mycket de låter. Det säkraste kortet vore kanske att hålla kvar vid de röda brytarna som jag redan idag använder. Det är lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan och vill testa en ny typ av switch.

Permalänk

@huttala:

Tack för svaren! Tur man samspråkar med proffsen innan man beställer nya prylar. Får se hur lång tid det tar innan man vill ge sig in på att byta keycaps, det lär dessvärre blir en svårare nöt att knäcka med tanke på att jag vill ha ISO layout och gärna PBT caps. Men det är senare bekymmer!

Permalänk

Nu har jag beställt ett Svart Poker 3 med röda brytare! Velade lite mellan svart och vitt men Svart fanns i lager så fick bli ett sånt, är kanske lite tråkigt men ska väl förhoppningsvis lyckas hitta några roligare keycaps framöver. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hej på er. Jag sitter med ett Razer blackwidow chroma som börjat strula lite. Först så märkte jag att alt+2 och alt+3 inte längre ger specialtecken. Dock funkar resten av alt+nummer. Sen så får Razer Synapse för sig att byta till engelskt tangentbord hela tiden så å, ä och ö blir andra tecken.

Jag har provat å avinstallera Synapse, men problemen kvarstår. Har senaste versionen av Synapse som stödjer Win 10.

Permalänk
Medlem

Halloj! Är lite sugen på ett nytt tangentbord, speciellt ett tenkeyless. Har snöat in mig mot ett Vortex poker 3 med Cherry Mx-Clear. Är det någon här som äger ett sådant och vart beställde ni ert ifrån i så fall? Billigaste alternativet jag har hittat (tror jag) är från Amazon uk. Hjälp skulle uppskattas! Är lite nojig över att beställa det med en gång av någon anledning.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

@fiski

Jag har ett ca 2 veckor gammalt pok3r beställt från just Amazon UK. Inga problem med beställningen därifrån. Trevligt tangentbord med bra kvalité. Prisvärt speciellt med tanke på aluminiumchassit. MX-clears är lite tyngre än allt annat jag använder och jag vet inte riktigt om jag gillar dem ännu. Det kanske kommer. Vet du att du gillar MX-clear så tycker jag det är ett bra köp.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har haft JORDENS datafrustration idag min dator bootade bara kanske 1 gång utav hundra. Var redo att slita håret av mig för jag inte kunde lösa det. Började med lite småstrul för ett tag sedan ett tag efter att jag har dragit in Win10 så tänkte det kunde vara det som behövde en reset då jag bara uppgraderade. Men nix när jag väl lyckades reseta allt så blev det inte bättre. Bootloop typ hela tiden och full boot en gång i halvtimman kanske.

Då, bara för att, drog jag ur 2st utav 3 tangentbord som jag hade inpluggade och vips så funkade allt klockrent igen. Bootar varenda gång. Boven i dramat denna gång är ett tangentbord med en Teensy 2.0 i det. Datorn får spunk och vägrar boota för det mesta. Även upplevt problem med att få den vakna upp ur standby till och från och andra skumme USB problem med musen t.ex. Sen så vägrade en SSD även boota som jag gjorde en clean install av med Win10 på tills jag drog ur det tangentbordet (blue screen), och att för att inte prata om att lyckas få igång USB-stickan med installationsfilerna på till att börja med...

Jävligt weird men så är det. Får plugga in det Efter boot när jag ska använda det samt plugga ur vid reboot eller så.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

@fiski

Jag har ett ca 2 veckor gammalt pok3r beställt från just Amazon UK. Inga problem med beställningen därifrån. Trevligt tangentbord med bra kvalité. Prisvärt speciellt med tanke på aluminiumchassit. MX-clears är lite tyngre än allt annat jag använder och jag vet inte riktigt om jag gillar dem ännu. Det kanske kommer. Vet du att du gillar MX-clear så tycker jag det är ett bra köp.

Alright, blir nog till att lägga en beställning! Schysst!
Angående clears så har jag aldrig personligt testat dem, men vad jag har fått reda på från /r/mechanicalkeyboards så säger nästan majoriteten av de som har testat clears att aldrig gå tillbaka till något annat, så jag är taggad på att testa!

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

@fiski Det enda sättet att veta är att prova. Om Clears inte faller dig i smaken går det säkert lätt att sälja vidare tangentbordet utan att förlora för mycket på det hela.

Jag tycker inte alls om Clears, de är alldeles för tröga, och det samma gäller mina 62g ErgoClears. Men YMMV och som du skriver är det många som svär vid sina Clears.

Dock skall man ha klart för sig att Clears länge varit väldigt hypeade då det varit svårt att få tag på tangentbord med dem. I min mening har det lett till en klubb för inbördes beundran runt dem. Nu när Clears finns att få tag på i Poker 3 kan jag tänka mig att hypen svalnar då de helt plötsligt blivit lättåtkomliga...

Nästa Cherry-hype är Zealios purple. Just sayin'

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SirC79:

Hej på er. Jag sitter med ett Razer blackwidow chroma som börjat strula lite. Först så märkte jag att alt+2 och alt+3 inte längre ger specialtecken. Dock funkar resten av alt+nummer. Sen så får Razer Synapse för sig att byta till engelskt tangentbord hela tiden så å, ä och ö blir andra tecken.

Jag har provat å avinstallera Synapse, men problemen kvarstår. Har senaste versionen av Synapse som stödjer Win 10.

Har för mig att samma problem uppstod när man hade något Asus program installerat. Programmet tog över "alt+x" kombinationer och gjorde allt möjligt konstigt.

Om det inte är problemet så vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har för mig att samma problem uppstod när man hade något Asus program installerat. Programmet tog över "alt+x" kombinationer och gjorde allt möjligt konstigt.

Om det inte är problemet så vet jag tyvärr inte.

Aha, då ska jag testa avinstallera det ASUS program som följde med mitt grafikkort. Tusen tack för hjälpen.

Permalänk

Fick precis hem mitt Vortex Pok3r men är riktigt besviken på kvaliteten på keycapsen. Alla har ett mer eller mindre synligt kryss på ovansidan från infästningen av brytare på undersidan. Har skickat ett mail och bild till Corus KB, får se vad de säger. Men det är enligt mig helt oacceptabelt då jag betalar för en premium produkt där jag förväntar mig premium kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Fick precis hem mitt Vortex Pok3r men är riktigt besviken på kvaliteten på keycapsen. Alla har ett mer eller mindre synligt kryss på ovansidan från infästningen av brytare på undersidan. Har skickat ett mail och bild till Corus KB, får se vad de säger. Men det är enligt mig helt oacceptabelt då jag betalar för en premium produkt där jag förväntar mig premium kvalitet.

Tråkigt att du inte är nöjd. Jag är inte säker, men jag tror det är samma keycaps, som detta. Också från Corus Keyboards:

http://www.sweclockers.com/forum/post/15638501

Man ser kryssen på några, tydligast på de större, om man tittar rakt uppifrån. Men snett framifrån, som man ofta sitter, tycker jag inte det syns så mycket.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Fick precis hem mitt Vortex Pok3r men är riktigt besviken på kvaliteten på keycapsen. Alla har ett mer eller mindre synligt kryss på ovansidan från infästningen av brytare på undersidan. Har skickat ett mail och bild till Corus KB, får se vad de säger. Men det är enligt mig helt oacceptabelt då jag betalar för en premium produkt där jag förväntar mig premium kvalitet.

Det är så det är och så det alltid varit med Vortex PBT-caps, tyvärr. Premium är relativt, det finns dyrare och det finns bättre, även om Vortex är dyrare och bättre än mycket annat.

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Tråkigt att du inte är nöjd. Jag är inte säker, men jag tror det är samma keycaps, som detta. Också från Corus Keyboards:

http://www.sweclockers.com/forum/post/15638501

Man ser kryssen på några, tydligast på de större, om man tittar rakt uppifrån. Men snett framifrån, som man ofta sitter, tycker jag inte det syns så mycket.

Skrivet av Khers:

Det är så det är och så det alltid varit med Vortex PBT-caps, tyvärr. Premium är relativt, det finns dyrare och det finns bättre, även om Vortex är dyrare och bättre än mycket annat.

Trist att höra. Tycker ändå att kryssen syns relativt tydligt på mitt exemplar. Får väl helt enkelt lära mig att leva med det.. Tappar ju lite meningen med att köpa med pbt keycaps om man ska behöva byta dem direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@fiski Det enda sättet att veta är att prova. Om Clears inte faller dig i smaken går det säkert lätt att sälja vidare tangentbordet utan att förlora för mycket på det hela.

Jag tycker inte alls om Clears, de är alldeles för tröga, och det samma gäller mina 62g ErgoClears. Men YMMV och som du skriver är det många som svär vid sina Clears.

Dock skall man ha klart för sig att Clears länge varit väldigt hypeade då det varit svårt att få tag på tangentbord med dem. I min mening har det lett till en klubb för inbördes beundran runt dem. Nu när Clears finns att få tag på i Poker 3 kan jag tänka mig att hypen svalnar då de helt plötsligt blivit lättåtkomliga...

Nästa Cherry-hype är Zealios purple. Just sayin'

grejen med clears verkar vara att dom behöver nötas in för att kännas riktigt bra, var inte alls så imponerad över helt nya som satt på pok3r:n jag hade en kort sväng men till mitt senaste bygge kände jag ändå för att ge det en chans och fick tag på ordentligt begagnade.
tillsammans med lite hårdare/längre fjädrar känns dom som topre's med trevligare bottom out samtidigt som resten av materialen i bygget ger ett rätt trevligt "thock"-liknande ljud
verkar vara en hel del som förespråkar användning innan man smörjer/moddar just av den anledningen.
att zealios kommer bli en hit tvivlar jag inte en sekund på efter att ha småpratat med honom och folk som fått samples, designen är bla omarbetad jämfört med cherrys just för att få bort det "tröga" du beskriver

Permalänk

Låter spännande med dessa nya Zealios purple, när tros dessa släppas? Kommer det enbart gå att köpa lösa brytare eller kommer det på sikt hamna på färdiga tangentbord? Är verkligen sugen på att testa några sköna taktila brytare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

grejen med clears verkar vara att dom behöver nötas in för att kännas riktigt bra, var inte alls så imponerad över helt nya som satt på pok3r:n jag hade en kort sväng men till mitt senaste bygge kände jag ändå för att ge det en chans och fick tag på ordentligt begagnade.
tillsammans med lite hårdare/längre fjädrar känns dom som topre's med trevligare bottom out samtidigt som resten av materialen i bygget ger ett rätt trevligt "thock"-liknande ljud
verkar vara en hel del som förespråkar användning innan man smörjer/moddar just av den anledningen.
att zealios kommer bli en hit tvivlar jag inte en sekund på efter att ha småpratat med honom och folk som fått samples, designen är bla omarbetad jämfört med cherrys just för att få bort det "tröga" du beskriver

Tack, bra att veta att känslan i clears kan ändras med tiden.

Jag tror zealios blir bra men kraftangivelserna kan kanske konfundera folk lite. Läste igår att zealios har kraften angiven i "bottom out force" inte actuation så 65g är tydligen marginellt hårdare än bruna. Tur det för jag hade annars tänkt beställa 62g men nu blir det 67g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Låter spännande med dessa nya Zealios purple, när tros dessa släppas? Kommer det enbart gå att köpa lösa brytare eller kommer det på sikt hamna på färdiga tangentbord? Är verkligen sugen på att testa några sköna taktila brytare!

Zealios går att köpa i en groupbuy som pågår till den 30e september. Hamnar de nånsin i färdiga tangentbord så tror jag det blir i små volymer för entusiaster. Jag hoppas jag har fel
https://geekhack.org/index.php?topic=74807.0

Synd att keycapssen på ditt pok3r var fula. Själv märkte jag inte nåt sånt på mitt men jag använde iofs aldrig originalcapsen, bytte direkt. Ska kolla sen hur det ser ut på mina.