Permalänk
Medlem

Datorn startar ej längre

Hej, köpte en ny dator förra veckan, märkte efter några dagar att något låter konstigt i datorn, kom fram till att det var min ena hårddisk som lät.

Har windows installerat på SSD disken.

Tagit ur min lagrings hårddisk och lämnat in den till inet.

Nu när jag kom hem och försökte starta datorn så får jag felmeddelande

Unable to boot from disc.

Frågan är då, varför säger den så när windows är installerat på min SSD disk som fortfarande sitter ikopplad i datorn.

Moderkort: MSI Z97-S02 INET EDITION ATX

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och välj rätt booting device. Tror den fick knas när du drog din HDD. Ska nog inte vara några problem!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Kan vara så att Boot Sequence inte är korrekt inställt. Har du möjlighet att komma in på BIOS?

EDIT: såg att någon hann före!

Permalänk
Medlem

Hej, var inne i BIOS. SSD disken som sitter i datorn och där windows ligger på är på Boot priority #1.

Kan inte boota ändå :S

Permalänk
Skrivet av FlAxXx:

Hej, var inne i BIOS. SSD disken som sitter i datorn och där windows ligger på är på Boot priority #1.

Kan inte boota ändå :S

fick du datorn byggd av inet så är det väl bara lämna in hela datorn ?

skriv ner alla delar i datorn

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen har väl datorn haft både HD och SSD anslutet när windows installerades och därför har bootsektor (eller något annat vitalt) hamnat på HDn som nu är borta. Kan gå att lösa med reparationsinstallation men eftersom du inte skriver i princip någonting om din dator är det svårt att ge exakt guide. Googla på ditt OS och läs hur du ska göra.

Läs gärna den klistrade tråden i denna forumavdelningen om hur en tråd bör utformas för att underlätta tips och felsökning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro