Asus RT-AC5300 sägs vara världens snabbaste trådlösa router

Permalänk
Medlem

Känns designmässigt som något taget ur Total Annihilation. Riktigt fräck

Permalänk

Om man får frekvenserna att ta sig längre så skiter jag i hur det ser ut, har ändå min router undanstoppad i serverrummet. Men jag antar att det finns dom som vill ha den framme på köksbordet och visa upp, hehe!

Skrivet av BrottOchStraff:

är inte en långvågsradio detta:P

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk

@Elakekocken: I latens och stabilitet så slår en gigabitlina den på fingrarna alla dagar i veckan.
Routern presterar säkert inte dåligt men jag kan nog endast tänka mig att enda egentliga användningsområdet är där man inte kan dra kablar men har höga krav på minimala latenser och responstider och framförallt bandbredd, sen är också frågan hur stor skillnad den gör mot godtycklig ac router i 1000-1500krs segmentet.
Massa antenner gör inte routern "snabbare", utan förbättrar bandbredd och teckning. Jag kommer ihåg när N-routrarna utlovade 1Gbps för drygt 5 år sedan, vilket självfallet de inte kom i närheten av i verkligheten.

Min källa är att jag läst flertalet kurser om nätverk på universitet.

Permalänk
Medlem

Och världens fulaste. Seriöst, den ser ju ut att komma direkt i från Mordor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Världens sanbbaste router som även fungerar som fruktskål!

Permalänk
Medlem

"best for gaming"

Tjena, om man bryr sig det minsta om latency och spelupplevelse så kör man trådat.
Iofs kanske routern är enastående även i trådat läge, who knows.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de måste se så spexiga ut. Fast det är klart, ska man dra över okunniga konsumenter så är det ju bra om man sticker ut. Gillar mer googles stuk om man ska satsa på trådlöst för hemmet https://on.google.com/hub/

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Diggar utseendet

Håller med dig ..Den lär inte vara billig och då vill man att den ska stå ut lite extra i hallen så polarna ser den direkt och frågar wtf is that hehehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

några fläktar så har vi en drönare på köpet

Permalänk

Skulle inte bli förvånad om den kunde sväva över marken också

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem

Stöd för 4K? Över wifi? Bahahah.. Tja då borde den ju klara 1080p utan problem iallafall (man får gå ett steg bakåt för att saker garanterat ska funka när det gäller Asus routers).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Den som sätter den på huvudet blir nästa Lich King

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ser ut som något från Supreme Commander eller likande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fattas bara ett matchande nätverkskort med lika många antenner så man kan dra nytta av bandbredden.

Eller är det mer tänkt att om man har 8 olika trådlösa enheter så ska dessa få en egen radiokanal vardera för att slippa dela bandbredd med andra på nätverket?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket bättre räckvidd man får? Skulle gärna haft en router som krämar på rejält så att man får lång räckvidd.

Montera en mast på tomten som skickar ut 5 GHz över hela grannskapet.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk

Den ser ut som Saurons huvudbonad.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Är rätt dålig på nätverk så min fråga är om den nu är så snabb med alla sina tentakler, hur står den sig mot en trådad variant som är billigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Routrar har olika hastighet på sina portar, där de flesta under 500kr endast pushar igenom 100mbit/s, medans resterande, även denna, ligger på 1000mbit/s. Dock har olika routrar olika "igenomträngningshastigheter, eller thoughput", mellan WAN och LAN, som kommer vara olika beroende på processor och hur den bearbetar iso modellen etc. DVS hur snabb den är på att göra den en router ska göra. På grund av detta så finns den ingen router med 1000mbit/s port som pushar igenom detta, utan de snabbaste brukar ligga på runt 920/930mbit/s.
SÅS: http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Sedan när man tittar på wifi hastigheter så kan det vara bra att veta att man som mest får ca 45-55% utsagda hastighet, och detta är då också om klienten har samma höga stöd som routern. DVS har routern TurboQAM ac 1300 så blir man bara hjälpt av det om man har ett nätverkskort med TurboQAM ac1300(eller högre). t.ex Asus PCE-AC68 toppar som högst ca 700mbit/s

Denna router tror jag inte kommer komma över 950mbit/s i troughput, och än så länge så existerar inga nätverskort med dessa hastigheter. Dessutom så tror jag inte det finns en adapter som toppar ac1900, dvs runt 950mbit/s i verkligheten, om ens det.

Kontentan är att du kommer alltid ha högre hastighet via kabel, i verkligheten har man mycket lägre wifi hastigheter och du kommer aldrig få mer via wifi än lan kabel.

hoppas att något av detta make'ar sense

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Ser ur som en död spindel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Frågan är hur mycket bättre räckvidd man får? Skulle gärna haft en router som krämar på rejält så att man får lång räckvidd.

Montera en mast på tomten som skickar ut 5 GHz över hela grannskapet.

Och när dina grannar gör samma sak hur bra blir det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

8 ben... rätt säker på att min sambo inte ens godkänner den i teknikskåpet.

8 är väl lyckotal i Asiatiska länder

Permalänk
Avstängd

Ser ut som någon plattform som Sauron ska slåss mot Voldemort eller nåt!

Permalänk
Avstängd

Ingen 10 Gbit Ethernet.
Ingen USB 3.1.
Bara en USB 3.0.

Meh, I am not impressed!

Permalänk

inga 10gbit portar på den :c

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd

Någon mer som tänker på typ finalbanan i Minecraft? xD

Eller någon hednisk cirkel för druiders djävulsdyrkan.

Häftig design.

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att både Asus och Netgear gör många (men inte alla) hyfsade konsumentprodukter inom nätverksområdet. Långt ifrån perfekta, men oftast tillräckligt mycket bättre än andra varumärken, så att jag normalt föredrar dom framför andra.

Men det finns en gräns för hur fula saker man ens gömmer i skåpen... den här tar verkligen priset.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja asså det lär ju inte vara Bang Olufsen eller NAD som står för designen man man säger så...

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Routrar har olika hastighet på sina portar, där de flesta under 500kr endast pushar igenom 100mbit/s, medans resterande, även denna, ligger på 1000mbit/s. Dock har olika routrar olika "igenomträngningshastigheter, eller thoughput", mellan WAN och LAN, som kommer vara olika beroende på processor och hur den bearbetar iso modellen etc. DVS hur snabb den är på att göra den en router ska göra. På grund av detta så finns den ingen router med 1000mbit/s port som pushar igenom detta, utan de snabbaste brukar ligga på runt 920/930mbit/s.
SÅS: http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Sedan när man tittar på wifi hastigheter så kan det vara bra att veta att man som mest får ca 45-55% utsagda hastighet, och detta är då också om klienten har samma höga stöd som routern. DVS har routern TurboQAM ac 1300 så blir man bara hjälpt av det om man har ett nätverkskort med TurboQAM ac1300(eller högre). t.ex Asus PCE-AC68 toppar som högst ca 700mbit/s

Denna router tror jag inte kommer komma över 950mbit/s i troughput, och än så länge så existerar inga nätverskort med dessa hastigheter. Dessutom så tror jag inte det finns en adapter som toppar ac1900, dvs runt 950mbit/s i verkligheten, om ens det.

Kontentan är att du kommer alltid ha högre hastighet via kabel, i verkligheten har man mycket lägre wifi hastigheter och du kommer aldrig få mer via wifi än lan kabel.

hoppas att något av detta make'ar sense

Är det inte så att man även behöver flera antenner på datorn också, bara för den når viss hastighet per antenn (spelar i för sig inte så stor roll)?

Skrivet av martinot:

Personligen så tycker jag att både Asus och Netgear gör många (men inte alla) hyfsade konsumentprodukter inom nätverksområdet. Långt ifrån perfekta, men oftast tillräckligt mycket bättre än andra varumärken, så att jag normalt föredrar dom framför andra.

Men det finns en gräns för hur fula saker man ens gömmer i skåpen... den här tar verkligen priset.

Håller helt med, dock vad jag läst andra erfarenheter verkar netger vara stabilare (men svårt att sia om). I alla fall deras AC68U är dyrare och marginellt sämre än R7000. Sen saknar asus vettiga routers under 1000kr (har någon enstaka bara).

Annars är det hugget som stucket vilket märke mellan dessa två

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

hm verkar vara en wave 1 ac router . annars hade den haft stöd för 6.93Gbps
wave2 routrar ska ha stöd för 8x8 256QAM rate 5/6 160 Mhz .

Ja titta de kallar 256QAM för turboqam .. löjligt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ja, och så designar vi den som ett jävla rymdskepp, för rymdskepp är ju snabba.... Puckon.

Snälla ASUS, sparka folket bakom designen av routern.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4