Permalänk
Medlem

Hur bli rik?

Jag är den person som alltid drömt om att kunna köpa det man vill ha, köpa lite roliga bilar, motorcyklar, slösa pengar och ändå veta att det gör inte så hemskt mycket för att jag har mitt sätt att få tillbaka pengarna. Kunna glida runt och veta att jag har pengar att leva på även om jag slösar. ( Nu menar jag inte en sån som har oändligt med pengar, superrik 100 miljoner +, som kan göra vad som helst ) utan bara att man har pengar, gör saker, arbetar in/gör saker för att få tillbaka pengarna och så vidare.

Jag har mitt jobb, tjänar ca 25k brutto med 33% skatt. Tar lång tid att spara till något. Söker extra -och helgjobb, men vet ej om det lönar sig, utan istället kommer att gå in i väggen.

Har funderat på att köpa och sälja, fixa och dona. Men problemet är att jag vet inte vart jag ska börja, vad människor strävar efter. Har sökt i flera dagar på detta men kan inte riktigt komma fram till något. Har även kikat på aktier, fonder bla bla bla, men det tar alldeles för lång tid.

Finns det några sätt som man kan tjäna bra med pengar på? Har ett startkapital att börja med för att köpa saker om så behövs.
Fotograferar, men har väldigt svårt att börja och ta mig igenom allt med kunder osv. Kan vara att jag är för blyg också.

Detta är ett dilemma för mig, och jag har polare som har gott om pengar och kan göra lite som de vill. Jag vill vara som dem, men har ej pengar. Har frågat hur dem gör, men de vill liksom inte svara precis. Visst, de kanske har ärvt pengar ifrån släkten, har föräldrar med god ekonomi eller som är rika redan. Jag vet inte.

Hoppas inte detta ser ut som en blogg. Meningen med denna tråd är egentligen att man ska kunna diskutera om hur man tjänar pengar vid sidan om sitt arbete till exempel.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Jag har en enskild firma som jag ibland använder när jag arbetar utanför arbetet, kalla det lite konsultverksamhet, tar inte in några monstersummor men det brukar bli tillräckligt för att hålla mina teknikprylar i senaste generationen samtidigt som de är saker jag använder "i jobbet".

Sysslar mest med it, transport och bygg genom firman. Jobbar åt andra företag och en del arbeten mot privatpersoner.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Gift dig rik

Annars är det väl tur som gäller.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag vet att de flesta tjänar rätt bra "fickpengar" genom ODDS o så..
Är du en fotbolls fanatiker, så har du rätt mycket pengar där..

Har själv en kollega på jobbet som oddar runt 200 i veckan och kommer oftast ut med vinst.. någon gång förlorar han men han vinner också mer då.. Hans normala vinst är väl 2-3k.. för 200kr odds..

Kanske inte mkt men där har han iaf extra "lön"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Gift dig rik

Annars är det väl tur som gäller.

Tur? Knappast!

Plugga hårt så kan vem som helst nå sina drömmar.

Permalänk
Medlem

Svårt att gämföra sig med folk som får pengar av föräldrar alt ärva.

Vinn pengar?, grymt låg chans dock.
Jobba extra , se över utgifter.

Snabba pengar ärligt o legalt finns inte. Tyvärr.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Man blir ej rik av att jobba``

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Du skall se till att dina utgifter är mindre än dina inkomster. Varje månad så trimmar du detta, det ger en rejäl skjuts i kassan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Skaffa ett bättre jobb? 25k är ju inte mycket att hänga i granen. Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem

Att jobba med 50k+ i månaden skulle vara trevligt men oftast så är det få arbeten som ger det och sen krävs det många års erfarenhet. Men det lättaste att blir rik är att skapa något som människan vill ha. Altså en app eller en uppfining det är den snabba vägen om du inte går och rånar en bank.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

De flesta som blir "rika" är produktiva och engagerade personer som aldrig ger upp. Man behöver inte bra betyg eller ett bra jobb, utan ett bra affärssinne och mycket (MYCKET) hårt arbete.
1. Gör en unik produkt eller en redan befintlig produkt som på något sätt är mer attraktiv än motståndarnas (pris t.ex).
2. Sälj! Det spelar ingen roll hur bra idé eller produkt du har om ingen köper den. Du kan försöka sälja idén till företag hur många gånger som helst och misslyckas. Men allt som krävs är att du lyckas en gång!
3. När (om) du har mycket pengar, investera dem i fler företag eller att hålla din produkt eller idé uppdaterad & vid liv. Köp inte en Ferrari det första du gör t.ex.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Imvestera i hyreshus, blir en himla massa jobb vid sidan av privatlivet men sen efter några år är det nog värt det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Här är en blueprint för att bli rik.

https://www.youtube.com/watch?v=4jlhMhA5ll0

Som andra har sagt så krävs hårt arbete. Som du ser nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=quF3ioiiSb0

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Har du kollat något på Bitcoins eller liknande online valutor.
Har inte kollat så mycket men är väl möjligt att man kan tjäna endel på det med rätt utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz:

Jag är den person som alltid drömt om att kunna köpa det man vill ha, köpa lite roliga bilar, motorcyklar, slösa pengar och ändå veta att det gör inte så hemskt mycket för att jag har mitt sätt att få tillbaka pengarna. Kunna glida runt och veta att jag har pengar att leva på även om jag slösar. ( Nu menar jag inte en sån som har oändligt med pengar, superrik 100 miljoner +, som kan göra vad som helst ) utan bara att man har pengar, gör saker, arbetar in/gör saker för att få tillbaka pengarna och så vidare.

Jag har mitt jobb, tjänar ca 25k brutto med 33% skatt. Tar lång tid att spara till något. Söker extra -och helgjobb, men vet ej om det lönar sig, utan istället kommer att gå in i väggen.

Har funderat på att köpa och sälja, fixa och dona. Men problemet är att jag vet inte vart jag ska börja, vad människor strävar efter. Har sökt i flera dagar på detta men kan inte riktigt komma fram till något. Har även kikat på aktier, fonder bla bla bla, men det tar alldeles för lång tid.

Finns det några sätt som man kan tjäna bra med pengar på? Har ett startkapital att börja med för att köpa saker om så behövs.
Fotograferar, men har väldigt svårt att börja och ta mig igenom allt med kunder osv. Kan vara att jag är för blyg också.

Detta är ett dilemma för mig, och jag har polare som har gott om pengar och kan göra lite som de vill. Jag vill vara som dem, men har ej pengar. Har frågat hur dem gör, men de vill liksom inte svara precis. Visst, de kanske har ärvt pengar ifrån släkten, har föräldrar med god ekonomi eller som är rika redan. Jag vet inte.

Hoppas inte detta ser ut som en blogg. Meningen med denna tråd är egentligen att man ska kunna diskutera om hur man tjänar pengar vid sidan om sitt arbete till exempel.

Har markerat det man inte ska göra för att bli "rik", Ska du kunna ha råd med sånt och ändå ha cash över så gäller det att ha tur och lyckas med något speciellt för det är inget du får via någon form av normalt arbete.

Enkelt tumregel brukar vara att det finns inget sett du kan arbeta tillräckligt mycket för att bli rik själv, du måste ha personer som arbetar för att göra dig rik.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har tankar kring börsen? Inte omöjligt att tjäna pengar där om man är insatt och jag själv har dubblat min portfölj senaste halvåret med lite risktagande men ändå påläst intresse.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Om du nu är seriös så spar du redan en hel del av din lön, så varför inte investera dem i aktier och fonder?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tur? Knappast!

Plugga hårt så kan vem som helst nå sina drömmar.

Nix det är helt fel och skolan borde shämas att de lär ut sånt trams. Alla KAN INTE plugga sig till kunskap på grund av olika talanger och fallenhet, intelligens. Man kandäremot utveckla det man har fallenhet för. Är det att plugga är det helt rätt. är det att sälja bilar är det helt rätt, är det att spela hockey osv.
Säger det igen, alla kan INTE bli allting. Det är en sak man lär sig genom livet. Alla kan bli NÅGOINTING, det gäller bara att hitta vad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Oj, förväntade mig inte så många svar direkt haha.
Ser att många verkar ha missförstått med vad jag menar med "rik". Jag anklagar inte någon,inget är dåligt utan allt som skrivs är bara positivt.
Men som någon skrev, det går inte att köpa bilar ( menar inte hur många som helst ) men kanske runt en 3st, en dyrare, en mellandyr å en slit och släng t.ex. Vet fler som redan har det så och dom är inte "rika" utan har bara gott om pengar och kan leva på det ändå, och vad jag vet har dom inga som arbetar för dem.

Har kollat på Bitcoins, men jag känner att jag kommer inte riktigt in i det och vet inte hur jag ska ta tillvara på det.

Jag är snart 25 år, har lallat runt mellan olika jobb då det är näst intill omöjligt att få fast anställning, men nu äntligen har jag fått fast
anställning. Har ej utbildning inom området, så därför jag tycker att 25k brutto är OK lön, till att börja med i alla fall.
Att få högre lön än det krävs väl många års studerande som ingenjör eller liknande, och det känner jag att jag inte har tid med. Enligt min erfarenhet är studering = ändå inget jobb, men det tåls att diskutera om beroende på mycket.

Hört att man kan köpa antingen defekta saker, fixa, sälja och tjäna en liten slant, men tror inte det räcker i längden för att få mycket pengar till övers. Droghandling vill jag inte göra, är ingen sådan person. Vill göra saker på ett lagligt vis.

Får sitta och klura ut fler saker, läsa vidare, tänka... ja.

Känner bara att MÅNGA har det som jag vill ha det, och mer blir det hela tiden. Visst, många vinner på olika lotto och spel, men många andra inte.

Väldigt många som är i samma sits som mig finns ju också. Men jag känner att nu är det dags att nånting sker, men jag har svårt för att börja någonstans.
Försökte ta fotograferingen på allvar ett tag. Det gick bra, tills jag tappade lusten då jag plötsligt fastnade och inte kunde ta mig vidare, så jag lade det åt sidan och har inte orkat ta upp det igen. Har läst och även fått berättat av kompisar som gjort likande tjänat bra pengar på det, speciellt bröllopsfotografering. Har en i släkten som är proffsfotograf och fotograferar för Volvo och Smarteyes och är jämt och ständigt utomlands för att fotografera för företag, samt mycket mer. Har varit med honom som assitent och tagit lärdom av mycket. Men har svårt att gå vidare med någonting jag börjat med, även om det gått hur bra som helst ett tag.

Väldigt frustrerande, sanna mina ord hehe.

Ny dag imorgon och nya möjligheter.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Har du kollat något på Bitcoins eller liknande online valutor.
Har inte kollat så mycket men är väl möjligt att man kan tjäna endel på det med rätt utrustning.

Ja, för ett antal år sedan, nu finns det företag som minar det som finns kvar. Man kan spekulera, men då skulle jag säga att det är bättre att investera i aktier.

Permalänk
Medlem

Ett tips är också att skapa en budget. Det är inget du blir jätte rik på men för oss mer dödliga så är det koll på ens utgifter, ha ett sparande och inte köpa saker på kredit som på sikt gör en rikare.

www.smartbudget.se är en bra online lösning

Permalänk
Medlem

@Andrezz: Jösses det finns ingen genväg till att bli äckligt-rik, rik eller bara ha det gått ställt.
Utbildning leder inte till jobb? var har du fått det ifrån?
De flesta som har tre bilar eller prylar av liknade värde har jobbat hårt för dem och har antagligen dessutom lån.
Ja 25000 är ganska långt över medelinkomst för en 25 åring 74% tjänar mindre än dig enligt svt pejl's lönekoll från sep 2014.
Vill du komma mkt högre än det som anställd så är det nog så att du får skaffa dig en utbildning som oss andra.

Du säger att du skulle bli utbränd av att jobba helger, de flesta entrepenörer jobbar i princip dygnet runt och är dom duktiga och orkar hålla ut så blir dom "rika".

Du verkar leta efter den lätta vägen, ledsen men den är väldigt få förunnad, å hade man kunnat ställa frågan på ett forum å sen bli rik... ja gud va smidigt det hade varit.

Lycka till med livet å ta å bit ihop.

Permalänk
Administrativ avgift

Jag gjorde såhär för att få ihop min miljon vid 21 års ålder

Läser nyheter världen om investerat i aktier/fonder sen jag var 10-12 år
Läs på hur det går mer världen , ex skulle jag inte satsa något idag då USA pumpar olja och allting redan ligger högt kan säga att jag började med 50,000 och under dessa år ligger jag nu med 1miljon sparat på ett konto med bra sparränta pga aktier osv är ostadigt då USA´s ekonomi är lite knas. Ex är det några forskare som kan skapa bränsle med luft + vatten och det ska börja massproduceras runt 2017 så det gäller att satsa på något liknande. Kan säga att Ja jag hade appleaktier som stod för 40% av allt jag kännat.

Kan ha haft tur kan ha varit allt jag läst xD

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd

@Andrezz:

Jag fick jobb direkt efter 5 års utbildning. Civilingenjör i samhällsbyggnad, jobbar som brandkonsult just nu. Alla kompisarna jag hade där som gick ut samtidigt fick också jobb på en gång, då började vi med 29-30 tusen i ingångslön. Lev på existensminimum. Finns inget "knep" för att bara få råd med massa bilar och skit utan att göra någonting för att få högre lön eller lära sig investera i fonder/aktier.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

köpa sälja aktier funkar rätt bra om man lär sig marknaden, en kollega till mig sparade till ett start kapital på ca 100 000 för 25år sedan, sen arbetade han sig upp och är nu en av de 15 rikaste i malmö. Och han jobbar fortfarande som sopgubbe för det sociala =P

Permalänk
Medlem

Hade det funnits en genväg till att bli rik, hade jag inte skrivit ut den här!
Alla sätt att bli "rik" innebär hårt arbete, 24/7 i dom flesta fall.
Att ha det "skapligt" handlar om prioriteringar för det mest, är en dyr bil målet så är nudlar rätt gott

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Som du skriver så har även jag en väldigt rik kompis. Ville också ha det som han , men jag har en sak som gör mig mer rik än han på alla sätt!!!
Jag har en familj med 2 barn som har en underbar hälsa. Det är rikedom för mig.
Lycka till att bli rik / Mange

Permalänk
Medlem

Lär dig C++ och starta eget

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

Det finns ingen specifik formel för att bli rik, om den fanns så skulle alla vara rika

Att ta studierna riktigt seriöst är dock något som kan garantera att man blir någonlunda rik, läkare tjänar alla runt 55000-70000 efter färdig utbildning, och uppemot 100000-150000 utomlands.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |