Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Intel i5 6600K vs i7 6700K vs i7 5820K

Permalänk
Medlem

Intel i5 6600K vs i7 6700K vs i7 5820K

Ja, jag är sugen på en ny CPU då gamla 6-kärniga Thuban går bet i singletrådade applikationer och flaskar 280X CF fint.

Frågan är bara vad jag ska skaffa, har lite dålig koll på vad mina behov skulle speglas i för hårdvara!

Tänker mig antingen Skylake i5 eller i7, dock är prisskilldnaden mellan i7 6700K och Haswell-E 5820K så liten att det blir svårt att välja där med.

Någon som har synpunkter?

I dagsläget spelar jag mest bara på datorn. Observera att jag spelar väldigt lite Battlefield och liknande populära titlar! Det jag främst spelar är det (i stort sett) singeltrådade Supreme Commander och diverse Unreal Engine 3 spel, med lite blandade skurar av annat så som The Witcher 3, PlanetSide 2 och Civilization V. Men, när jag får fiber ser jag fram emot att kunna streama spel och då är frågan om det är någon fördel med en i7a äver en i5a?

Målet är helst att CPUn ska räcka i en 5-6 år, precis som Thuban (Dvs AMD Phenom II) har gjort för mig så här långt, känns mest ekonomiskt så.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ett tips
Bättre än skylake i spel enligt testerna
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Permalänk
Medlem

Ska de räcka länge rekommenderar jag att välja en med 6 kärnor. Även om det inte hjälper idag lär de hjälpa om 4 år.

Förr sa folk att c2q var onödigt inga spel använde ändå mer än 2 trådar men idag kan man fortfarande använda en c2q dator med okej prestanda medan de som köpte ex e 8400 eller e 6600 antagligen inte sitter kvar med de idag.
Säger inte att samma sak kommer ske här men dumt att chansa när du vill kunna behålla processorn länge.
Men om du ska uppgradera processor varannat år så kan du likagärna köra skylake.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att gilla skylake, så satsade på en 6700k med ett maximus viii hero moderkort. Vi verkar ha lite samma sorts krav märkte jag 😁 Finns de som säger mycket negativt om just skylake samt att de klockar dåligt etc, vilket är rent nonsens. Med moderkortet ovan klockar en 6700 4.7ghz stabilt helt automatiskt via Asus 5-way optimization.
(2-3 klick + vänta = klart)

Tror att det kommer räcka de närmsta 5 åren, viktigare blir nog grafikkorten, speciellt Pascal som kommer 2016. Hoppas AMD kan häva ur sig något redigt då 😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Ett tips
Bättre än skylake i spel enligt testerna
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Jag är medveten om den CPUn, men prestandaskilldnaden lär vara minimal i 1440p som jag spelar i. Då värderar jag en nyare plattform mer. 990FX som jag har nu känns verkligen daterad

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska de räcka länge rekommenderar jag att välja en med 6 kärnor. Även om det inte hjälper idag lär de hjälpa om 4 år.

Förr sa folk att c2q var onödigt inga spel använde ändå mer än 2 trådar men idag kan man fortfarande använda en c2q dator med okej prestanda medan de som köpte ex e 8400 eller e 6600 antagligen inte sitter kvar med de idag.
Säger inte att samma sak kommer ske här men dumt att chansa när du vill kunna behålla processorn länge.
Men om du ska uppgradera processor varannat år så kan du likagärna köra skylake.

Visserligen, men och andra sidan har det pratats om 6-kärnor ända sedan jag skaffade nuvarande CPU.

Skrivet av Necrophor:

Jag har fått för mig att gilla skylake, så satsade på en 6700k med ett maximus viii hero moderkort. Vi verkar ha lite samma sorts krav märkte jag 😁 Finns de som säger mycket negativt om just skylake samt att de klockar dåligt etc, vilket är rent nonsens. Med moderkortet ovan klockar en 6700 4.7ghz stabilt helt automatiskt via Asus 5-way optimization.

Tror att det kommer räcka de närmsta 5 åren, viktigare blir nog grafikkorten, speciellt Pascal som kommer 2016. Hoppas AMD kan häva ur sig något redigt då 😁

Absolut ingen dålig CPU, beror ju på vad man har för förväntningar från början.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tvivlar på att det är stabilt. Hur länge har du stressat den klocken?, Vilka temperaturer fick du i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Visserligen, men och andra sidan har det pratats om 6-kärnor ända sedan jag skaffade nuvarande CPU.

Jo men hade du skaffat den phenom II med 2 3 eller 4 kärnor hade du troligtvis redan bytt den. De två extra kärnorna kan göra endel nytta om man som jag kör lite saker i bakgrunden medan man ex spelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Entusiast

@NodCommander: Kan säga på en gång att 6700k är bra för att live streama medans den samtidigt är snabbare i spel än en 5820k. 720p@60fps är inga som helst problem för mig i GPU tunga spel och inte värst märkbart i StarCraft 2(som är enbart CPU).

Jag är inte lika säker på hur mycket skillnad en 5820k gör för OBS, vill du köra exempelvis 1080p@60fps så skulle jag tro att den är värd. Men det kräver ganska hårda bitrates, något du inte kommer kunna få snyggt på Twitch. Möjligtvis Youtube gaming med sin högre bitrate gräns på 6k.

Jämfört med min gamla i5-3570k så är det en världs skillnad där 720p@30fps var ganska tungt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II