Dell utmanar Ipad Pro med XPS 12 – 4K-hybrid med penna

Permalänk
Melding Plague

Dell utmanar Ipad Pro med XPS 12 – 4K-hybrid med penna

Det blir en högupplöst skärmpanel och påkostade finesser när Dell hakar på Surface-tåget och utmanar Ipad Pro med en funktionsrik hybrid för professionella användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med pennorna. Har alltid gillat det alternativet, att kunna skriva med penna direkt på skärmen. Det är super när man vill anteckna något snabbt.

Detta med 4K-hypen är jag inte lika med på dock. 1080p är fortfarande OK, men 1440p tycker jag är sweetspot nowadays.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tycker det är bra med pennorna. Har alltid gillat det alternativet, att kunna skriva med penna direkt på skärmen. Det är super när man vill anteckna något snabbt.

Detta med 4K-hypen är jag inte lika med på dock. 1080p är fortfarande OK, men 1440p tycker jag är sweetspot nowadays.

Håller med, 1440p lär bli "nya 1080p" om inte alltför lång tid, 4K är överdrivet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller med, 1440p lär bli "nya 1080p" om inte alltför lång tid, 4K är överdrivet.

Varför stanna vid 1440p när 4K redan nu är så utbrett och börjar komma ned i kostnad? Vi konsumenter är inte heller alltid så rationella som att köpa det vi behöver och stanna där. "4K" låter ordentligt mycket fräsigare än det betydligt tråkigare 1440p, som majoriteten av konsumenter inte ens vet vad det betyder. Jag tror 1440p kommer förbli något vi 'nördar' använt oss av medan den stora massan hoppar över detta segment. Dessutom arbetas det flitigt på att gå över till 4K inom media, Netflix som ett exempel, så en 1440p kommer inom några år att vara en begränsning snarare än en uppgradering.

Jag hälsar vår nya 'standardupplösning' välkommen med en öppen famn!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Håller med om pennorna, så länge dom är elektroniska. Dom släpar inte efter och tappar kontakt med ytan så som plastpennorna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Varför stanna vid 1440p när 4K redan nu är så utbrett och börjar komma ned i kostnad? Vi konsumenter är inte heller alltid så rationella som att köpa det vi behöver och stanna där. "4K" låter ordentligt mycket fräsigare än det betydligt tråkigare 1440p, som majoriteten av konsumenter inte ens vet vad det betyder. Jag tror 1440p kommer förbli något vi 'nördar' använt oss av medan den stora massan hoppar över detta segment. Dessutom arbetas det flitigt på att gå över till 4K inom media, Netflix som ett exempel, så en 1440p kommer inom några år att vara en begränsning snarare än en uppgradering.

Jag tänker mest för att det inte finns några kort idag som ger acceptabel FPS i 4K. Sen vill jag personligen gärna ha mer än 60Hz och där ligger nästa problem, finns ingen teknik som tillåter 4K i mer än 60Hz idag. Gäller det TV apparater så är det såklart fräsigt att ha en 4K skärm men även om Netflix har ett litet utbud av 4K material lär det dröja länge innan vi får se TV sändningar i 4K samt att UHD BluRay filmer säkert kostar mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Ja så länge det inte tummas på responstid, uppdateringsfrekvens, färgrymd, paneler, ljusstyrka, kontrast, svärta etc tillsammans med höga priser, så håller jag med dig.

Alltså, för tillfället håller jag inte med dig. Men i framtiden - Då håller jag med dig.

Edit: För många är upplösning allt, för mig är det helheten. 4K har inte nått till den helheten 1080p har gjort på dyrare TV-apparater till exempel vad gällande saker jag inte tycker det ska tummas på.

Jag sitter hellre på en riktigt grym 1080p-TV än en specifikationsmässigt sämre, förutom upplösningen, 4K-TV. Tills den dagen 4K når upp till samma nivå som nuvarande premium 1080p till ett vettigt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Därför man säljer 4K-TV redan idag och hur många TV med 1440" finns det? spelare med 4K kommer nästa år. 1440p lär inte vara annat än ett sidospår. 4K är den standard som kommer ta över efter 1080p.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Mitt problem med 4K är främst att det drar så mycket av batteritiden på en laptop/tablet.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tänker mest för att det inte finns några kort idag som ger acceptabel FPS i 4K. Sen vill jag personligen gärna ha mer än 60Hz och där ligger nästa problem, finns ingen teknik som tillåter 4K i mer än 60Hz idag. Gäller det TV apparater så är det såklart fräsigt att ha en 4K skärm men även om Netflix har ett litet utbud av 4K material lär det dröja länge innan vi får se TV sändningar i 4K samt att UHD BluRay filmer säkert kostar mycket.

Och vad har spelprestanda/60hz+ att göra med en jävla hybridplatta?

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Entusiast

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av Dells utvecklingsavdelning som lyckas designa en ny enhet som svar på Ipad Pro på bara ett par dagar. För det kan ju inte vara så att de skissat på den en längre tid och positionerat den som ett svar på Surface Pro och att Ipad Pro bara hängde med på en befintlig designtrend i branschen... Måste väl även ge Lenovo en eloge som lyckades svara på Ipad Pro med sin Miix 700 redan veckan innan Ipad Pro avslöjades.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Det största problemet för mig med iPad Pro är att den kör iOS, och inte OS X med alla de begränsningar detta medför.

Utgår från att Dell's modell kör x86-arkitektur, och därmed öppnar upp för Windows och alla de kraftfulla program som följer med detta OS.

Ett Pro förutsätter att det är just för proffsen, och jag känner att Apple har lite väl övertro till sin egen App Store här. Men men, vi får väl se...

Edit: Står ju att den ska köra Win10...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

"BUT GAEMZ!!!!11!"

Spel är ju det enda som hägrar hos PC-folket. Kan inte en dator, hybridplatta, surfplatta etc driva ett spel i minst 60 fps och minst 60 hz så är den värdelös.

Permalänk
Medlem

Denna lär inte va speciellt billig. Antar att de slänger in en Core M - Skylake i den?

Ser riktig nice ut dock. Kommer nästan garanterat köpa en hybrid inom en snar framtid. Den fyller alla de behov en ipad inte kunde fylla när det begav sig. Köpte ipad 1 när den kom, kan inte säga att jag haft speciellt mkt glädje av den annat än slösurf och spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på att något dyker upp i handeln. Och att MS presenterar sin Surface Pro 4...

Edit: Core M och 4K kan jag tänka mig kommer bli lite segt i vissa applikationer. Blir intressant att se vad det blir för konfigurationer när den presenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skrivet av celoz:

Skrivet av Barren Wuffet:

"BUT GAEMZ!!!!11!"

Spel är ju det enda som hägrar hos PC-folket. Kan inte en dator, hybridplatta, surfplatta etc driva ett spel i minst 60 fps och minst 60 hz så är den värdelös.

Har ni alla missat att den har Thunderbolt 3? Intel har ju öppnat för extern GPU och då blir det GAMEZZ med så höga effekter att de inte går att uppfatta, mest för att PPI är så skrämmande hög..

Gillar att fler gör kompetenta hybrider, ogillar att upplösningen är högre än min 27" som jag finner högupplöst (1440). .

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av Dells utvecklingsavdelning som lyckas designa en ny enhet som svar på Ipad Pro på bara ett par dagar. För det kan ju inte vara så att de skissat på den en längre tid och positionerat den som ett svar på Surface Pro och att Ipad Pro bara hängde med på en befintlig designtrend i branschen... Måste väl även ge Lenovo en eloge som lyckades svara på Ipad Pro med sin Miix 700 redan veckan innan Ipad Pro avslöjades.

Dell började förmodligen arbeta på en hybridplatta så fort det började ryktas om en större Ipad för några år sedan. Sen så ska man heller inte glömma bort den enorma omfattningen av företagsspionage som brukas flitigt av kinesiska bolag som t.ex. Lenovo och Huawei. Kina är känd för sin dataintrångverksamhet på västerländska företag där ritningar och dokument stjäls och sedan säljs vidare till kinesiska bolag som tillverkar och säljer billigare alternativ än originalet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det största problemet för mig med iPad Pro är att den kör iOS, och inte OS X med alla de begränsningar detta medför.

Utgår från att Dell's modell kör x86-arkitektur, och därmed öppnar upp för Windows och alla de kraftfulla program som följer med detta OS.

Ett Pro förutsätter att det är just för proffsen, och jag känner att Apple har lite väl övertro till sin egen App Store här. Men men, vi får väl se...

Edit: Står ju att den ska köra Win10...

Håller med dig här.
Ser inte riktigt poängen med iPad Pro, känns som en surfplatta med en penna.
XPS 12 och Surface Pro känns mycket mer vettigt för vad de gör.
Hade iPad Pro kört OS X hade den varit vettigare.

Trevligt att det kommer fler alternativ till Surface Pro om man vill ha en premium hybriddator med penna!

Min Surface Pro 3 med 8GB RAM får leva ett tag till, men alltid trevligt med alternativ när det är dags för nytt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har själv 2 skärmar med 1440p men kommer troligen aldrig bli något mer än ett sidospår, då utvecklingen redan går mot 4k. Om man tittar på till exempel steam hardware stats så använder i princip 1% utav användarna 1440p just nu och det släpps redan 4k skärmar i hanterbara prisnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

1440p är sweetspot för gaming. Har haft 1440p sedan 2011. 4k är väldigt många pixlar för grafikkort att hantera. Har man inte lust att köra multi-gpu (dubbla gtx 980 ti/Amd Fury x, känns i plånboken!) setup så ser 1440p faktiskt ut som just det man ska använda sig av.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Har själv på 2 skärmar med 1440p men kommer troligen aldrig bli något mer än ett sidospår, då utvecklingen redan går mot 4k. Om man tittar på till exempel steam hardware stats så använder i princip 1% utav användarna 1440p just nu och det släpps redan 4k skärmar i hanterbara prisnivåer.

Må vara hanterbara prisnivåer på 4k skärmar. Inte så kul sen när man sitter med en en single gpu som man sen inte ens kan få up i 30fps på sin nya 4k skärm.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja så länge det inte tummas på responstid, uppdateringsfrekvens, färgrymd, paneler, ljusstyrka, kontrast, svärta etc tillsammans med höga priser, så håller jag med dig.

Alltså, för tillfället håller jag inte med dig. Men i framtiden - Då håller jag med dig.

Edit: För många är upplösning allt, för mig är det helheten. 4K har inte nått till den helheten 1080p har gjort på dyrare TV-apparater till exempel vad gällande saker jag inte tycker det ska tummas på.

Jag sitter hellre på en riktigt grym 1080p-TV än en specifikationsmässigt sämre, förutom upplösningen, 4K-TV. Tills den dagen 4K når upp till samma nivå som nuvarande premium 1080p till ett vettigt pris.

Som många andra i tråden sagt håller även jag med om att 1440p för gaming idag den perfekta blandningen av upplösning kontra prestanda. Mitt argument var för att 1440p ej kommer att bli 'nya 1080p'. Det kommer aldrig att bli den nya upplösningen som får ett branschbrett genomslag likt 4K redan håller på att bli.

Idag sitter jag också hellre med en 1080p i toppsegmentet, vilket jag faktiskt också gör. Bra bildegenskaper som du säger går idag före upplösning då dagens 4K material dessutom ändå har lägre totalkvalitet än det som finnes i en Blu-Ray. OLED 4K däremot? Där har vi en utmanare! Priserna borde väl vara överkomliga inom 2-3 år nu när både Samsung och LG storsatsar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Dell började förmodligen arbeta på en hybridplatta så fort det började ryktas om en större Ipad för några år sedan. Sen så ska man heller inte glömma bort den enorma omfattningen av företagsspionage som brukas flitigt av kinesiska bolag som t.ex. Lenovo och Huawei. Kina är känd för sin dataintrångverksamhet på västerländska företag där ritningar och dokument stjäls och sedan säljs vidare till kinesiska bolag som tillverkar och säljer billigare alternativ än originalet.

Eller så har de helt enkelt bara tittat på Microsoft som släppte första Surface Pro för två och ett halvt år sedan. Det verkar som att Microsoft hittat en bra nisch där med prestandan hos en ultrabook i en formfaktor som ligger närmare en surfplatta vilket verkar tilltala en del företag. Att välja en aktiv digitizer verkar också ha varit en bra taktik eftersom det då faktiskt går att skriva direkt på plattan. Vanlig kapacitiva touch är för trubbig för att det ska vara bekvämt att göra annat än att peka med ett finger. Nu ett par år senare när Skylake slår rekord i energieffektivitet och priserna på SSD hoppat ner ett steg till plus att Microsoft fixat till lite designmissar så verkar fler vilja vara med på tåget. I det här fallet är det Dell, Lenovo och Apple som hänger på Microsoft. Det här är inte en utmanare till Ipad Pro, det är en utmanare till Surface Pro, precis som Ipad pro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Pratade väl om 4K generellt men kanske dumt att ta upp det i en tråd som handlar om hybridplattor som du säger. Kasst av mig där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Som många andra i tråden sagt håller även jag med om att 1440p för gaming idag den perfekta blandningen av upplösning kontra prestanda. Mitt argument var för att 1440p ej kommer att bli 'nya 1080p'. Det kommer aldrig att bli den nya upplösningen som får ett branschbrett genomslag likt 4K redan håller på att bli.

Idag sitter jag också hellre med en 1080p i toppsegmentet, vilket jag faktiskt också gör. Bra bildegenskaper som du säger går idag före upplösning då dagens 4K material dessutom ändå har lägre totalkvalitet än det som finnes i en Blu-Ray. OLED 4K däremot? Där har vi en utmanare! Priserna borde väl vara överkomliga inom 2-3 år nu när både Samsung och LG storsatsar.

Det kan vi alltid hoppas, men är väl lite samma sak där att bildegenskaperna måste vara tillräckliga för min del där med. Men ja, OLED framför LCD i framtiden. Hoppas inte för många går på LCD-4K-hypen, dom lär ju svimma den dagen OLED blir prismässigt värd att köpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas och tror att 1440 blir nya 720, det vill säga att det motsvarande dagens bärbara där billiga kör HD Ready och dyra Full HD kan det bli 1440 och UHD istället. Vore trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte kalla denna platta ett svar på Ipad Pro, snarare ett resultat av MS initiativ Surface for Business som startades när Surface 3 kom ut. Och som vanligt tror folk att Apple var de som fick tillverkare att börja med penna till plattan. Men jag tror inte Dell utvecklade denna på några dar efter Ipad Pro releasen...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

De hakar på trenden att hemlighålla hårdvaruspecarna?

Det står "mycket påkostade komponenter" i artikeln men sedan står det ingenting om typ av CPU, GPU, RAM-minne, lagring och så vidare. Är det skärmen, thunderbolt och kamerorna man tänker på eller vilka komponenter är det som är påkostade?

Permalänk
Medlem

Hejdå Apple...
De har inte mycket att sätta emot i denna klassen. Bara priset som matchar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att Dell ser ipadpro som huvudkonkurrent.
För att fungera i företagsvärlden så krävs x86 och windows numera.
Och det är just därför Surface har blivit så populär.
Dessutom vad kan ipadpro göra som man inte redan kan göra med vilken ipad som helst ?