Permalänk
Medlem

Speldator runt 10k, åsikter?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8479103/2015-09-11

Som rubriken lyder, vad tycker ni om denna dator? Spelar mest dota2, men även kunna ha möjligheten att streama 1080. Har jag för lite ram, har ni några andra åsikter? Tacksam för svar då jag är värdelös på detta!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, men hade valt http://www.inet.se/kundvagn/visa/8479171/2015-09-16 för att få ett mycket bättre moderkort från ASUS med goda överklockningsmöjligheter. Med deras AI Suite så kan du låta mjukvara göra en automatisk överklockning på din processor. Även en ordentlig inbyggd ljudkrets (om det heter så), Crystal Sound 2. Klämde in en 212 Hyper Evo också för att få något bättre kylning.

RAM:en ska nog räcka till de flesta situationer, men är ju alltid lätt att korrigera i efterhand om det skulle strula. Nätagget har jag ingen erfarenhet ifrån, men lär ju göra sitt jobb utan problem!

Folk får gärna fylla i det jag inte kan uttala mig om Lycka till i vilket fall!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tack för inputen! Någon som har några andra åsikter eller ideér?

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, men kan tycka en 4790k är overkill för en casual gamingrigg.

Finns "samma" kitt med asus mobot o 4690k för en tusing mindre:
http://www.inet.se/produkt/v100370/asus-z97-a-intel-i5-4690k#...

Asso inget fel på 4790kk men känns lite OP.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@stimpen:
Hörde dock någonstans att för kunna streama 1080 krävs det 4790k, eller är denna person ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tycker det ser bra ut, men kan tycka en 4790k är overkill för en casual gamingrigg.

Finns "samma" kitt med asus mobot o 4690k för en tusing mindre:
http://www.inet.se/produkt/v100370/asus-z97-a-intel-i5-4690k#...

Asso inget fel på 4790kk men känns lite OP.

För streaming är en i7a att föredra, men endast för spelande så är det (än så länge) lite i överkant, med så tight budget.

Skrivet av Dengrove:

@stimpen:
Hörde dock någonstans att för kunna streama 1080 krävs det 4790k, eller är denna person ute och cyklar?

En i7a är att föredra för streaming, och 4790k passar alldeles perfekt för detta.
Har du någon HDD att sätta in i datorn? Eller tänkte du att du klarar dig på 240GB SSD?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dengrove:

@stimpen:
Hörde dock någonstans att för kunna streama 1080 krävs det 4790k, eller är denna person ute och cyklar?

Hmmm tycker det låter lite väl att en 4790k skulle krävas, ej 100a koll på streaming så ngn annan får gärna reda ut det.
Spela in i 1080p är nada problem för en 4690k, men om det sen tar så mycket mer att streama det vet jag inte.

Streamar du på twich? Klockrent med AMD grafikkort då de har inbyggt stöd för twitch streaming i sin mjukvara så du slipper köra extra program och sparar resurser.

EDIT ok fick svar ovan medan jag själv skrev.

Skrivet av Pamudas:

För streaming är en i7a att föredra, men endast för spelande så är det (än så länge) lite i överkant, med så tight budget.

En i7a är att föredra för streaming, och 4790k passar alldeles perfekt för detta.
Har du någon HDD att sätta in i datorn? Eller tänkte du att du klarar dig på 240GB SSD?

Men varför tar streaming så mycket mer än att spela in, tänker att spela in och komprimera video är det som tar kraft och det klarar en 4690k utan problem, sen att streama ut det på nätet borde ej ta så mycket mer extra, det är ju bara att ladda upp paket med färdigkomprimerad video. Har man en quad core borde trådar etc räcka.

Asso jag misstror dig inte mer jag undrar vad gällande streaming tar så mycket mer än recording?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmmm tycker det låter lite väl att en 4790k skulle krävas, ej 100a koll på streaming så ngn annan får gärna reda ut det.
Spela in i 1080p är nada problem för en 4690k, men om det sen tar så mycket mer att streama det vet jag inte.

Streamar du på twich? Klockrent med AMD grafikkort då de har inbyggt stöd för twitch streaming i sin mjukvara så du slipper köra extra program och sparar resurser.

EDIT ok fick svar ovan medan jag själv skrev.

Men varför tar streaming så mycket mer än att spela in, tänker att spela in och komprimera video är det som tar kraft och det klarar en 4690k utan problem, sen att streama ut det på nätet borde ej ta så mycket mer extra, det är ju bara att ladda upp paket med färdigkomprimerad video. Har man en quad core borde trådar etc räcka.

Asso jag misstror dig inte mer jag undrar vad gällande streaming tar så mycket mer än recording?

Eftersom en i7a är gjord för multi-tasking pga HT(Hyper Threading) så klarar den jobbet mycket lättare än en i5a som saknar detta.
En i5a orkar inte med att dra både inspelningen samt spelet i full fart pga brist på trådar. i7an är gjord för detta mer eller mindre, och har så det räcker för både och.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom en i7a är gjord för multi-tasking pga HT(Hyper Threading) så klarar den jobbet mycket lättare än en i5a som saknar detta.
En i5a orkar inte med att dra både inspelningen samt spelet i full fart pga brist på trådar. i7an är gjord för detta mer eller mindre, och har så det räcker för både och.

Ja men behövs så många trådar för streaming då själva inspelningen inte är några problem på en i5a, sitter själv med en 4670k och blir knappt ngt sämre med recording på.
Ej pysslat med streaming så vet ej om det tar extra mycket.

Asso jag tjafsar ej emot är bara att jag verkligen vill veta hur det ligger till, för man ser en del säga att man bör ha en i7a, men sen om man söker lite är det de som testat stänga av HT och menar att det inte blivit någon skillnad i prestanda vid streaming jämfört med när HT var på.

Tänker om ngn vet ett test som utförts gällande prestanda vid streaming på typ dual core, quad core, octa core lr HT i lite olika bra och mindre bra trådade spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Något sånt här kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8485574/2015-09-17