Permalänk
Medlem

Vlan för IPTV

Hej!

Har ett litet problem eller så är det jag som inte gör rätt. Skulle vilja dela ut IP-tv till flera delar av huset via min Zyxel GS1900-24 switch, men får de inte att fungera. Har bild ca. 1 minut sen dör allt.

Har fiber -> Inteno FG500 (modem) -> Zyxel GS1900-24. Bredbandsoperatören har konfat modemet så att IP-tv fungerar endast om de är inkopplat på port 4 i modemet.

I switchen har jag taggat och untaggat 2 portar och kopplar sedan in port 4 från modemet i ena och i andra IP-tvboxen. Kör samma VLAN nummer i switchen som finns i modemet.

Gör jag något fel eller är de så att switchen eller modemet inte klarar av VLAN?
Tacksam för svar

Tackar för svar.
Permalänk
Medlem

Får du bild under en minut så har du inget fel på dina vlan.

Jag skulle i stället tro att du har problem med igmp i din switch. Jag har ingen koll på just din switch men du bör köra igmpv2 snooping på tv-vlanet och aktuella portar.

Permalänk
Medlem

Provat sätta igång igmp på switchen och de hjälper tyvärr inte. De går ca. 1 minut sen lägger de av igen, provade byta kanal och då är e andra svarta utom dne jag hade på före jag kopplade in boxen på switchen.

Permalänk
Medlem

Prova ta bort dina vlan helt på din switch.

Permalänk
Medlem

Provat ta bort vlanen och kör på standard som är inbyggt, då fungerar de utan problem. Nästa steg är troligen att man bygger eget vlan för data och låter ip-tv ligga i de inbyggda vlanet.

Permalänk
Medlem

Hur går det aahlstro har du fått styr på det? kopplade in två 2st Zyxel GS1900-24 igår,
har telia fiberlan cat6-nät så har kopplat WAN'et direkt in på switchen->pfsense->trunk tillbaka.
Ska börja labba lite tänkte jag

Visa signatur

Intel i7 5960X@4.2ghz@EK Water • ASUS R5E bios 0802 • 16GB DDR4 G.Skill 3000mhz • Samsung 850 256GB PRO • 3x512gb Samsung 850 PRO RAID-0 • EVGA P2 1600W • Corsair Obsidian 900D • Gigabyte GeForce GTX 780Ti@EK Water • Samsung 27" T27A950

Permalänk
Medlem

Hej,

Om det är som du säger att port 4 är dedikerat för IPTV så ska du inte tagga VLAN alls, utan du ska sätta båda portarna i switchen som access-port (otaggat) i det VLAN som du tänkt använda.

ex:
Du skapar VLAN 10 i switchen, sätter port 2 och 3 som access-portar i VLAN 10, kopplar port 4 till 2:an på switchen och IPTV boxen till port 3.

Tagga vlan gör man bara om det kommer in taggad trafik, eller om du ska trunka vidare 2 eller fler VLAN mellan två (eller fler) switchar.

Hoppas du hängde med.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --