Visste inte att Windows var så här smart?
Hej!
Windows 7 är smartare än jag trodde. På något lurigt sätt håller det reda på shortcuts även när man flyttar runt filer och ändrar sökvägen. Hur lyckas Windows med det?
Här är ett exempel
-E:
|
-musik
|
-post-rock
|
-godspeed you black emperor
|
-lift your skinny fists...
|
-albumplaylist.pls
Jag skapar en shortcut för albumplaylist.pls som jag placerar i musikmappen.
Om jag tittar i Egenskapar för shortcut:en så har den:
Target location: lift your skinny fists...
Target: "E:\musik\post-rock\godspeed you black emperor\lift your skinny fists...\albumplaylist.pls"
Start in: "E:\musik\post-rock\godspeed you black emperor\lift your skinny fists..."
Allt frid och fröjd! Dubbelklick på shortcut:en i musikmappen så spelas albumet.
Men sen börjar jag pillra i mappstrukturen och byter namn och flyttar till en annan hårddisk
-D:
|
-musik
|
-post-rock
|
-gybe
|
-lift your skinny fists...
|
-albumplaylist.pls
Så nu finns shortcuten på en annan disk och en av mapparna i sökvägen har bytt namn. Men shortcut:en i musikmappen fungerar fortfarande!
Min första tanke är att när jag flyttade och bytte namn, så korrigerade Windows informationen för shortcut:en, men när jag kollar i Egenskapar för shortcut:en så finns inga tecken på det: target location, target och start in visar fortfarande den gamla sökvägen som inte finns längre.
Hur fixar indows det här? Är det för att target location fortfarande är korrekt och då spelar det ingen roll om target och start in är fel?