Cowspiracy eller helt enkelt rätten att överleva

Permalänk
Medlem

Cowspiracy eller helt enkelt rätten att överleva

Hej,

Hur många har sett dokumentären Cowspiracy? Ni som inte sett den bör se den.

Nu är jag inte ute efter att sätta fast någon liten mjölkbonde ute på den svenska landsbygden utan snarare att kanske få folk hur det står till med världen egentligen, egentligen kanske jag nu är alldeles för godtrogen när jag tror på denna dokumentär men den verkar seriös.

Bara för att ge någon förståelse för vad den handlar om så läs dom raderna som är skrivna i fetstil på denna sida:

Cowspiracy fakta

Om detta nu stämmer hur ska man gå till väga för att komma till rätta med världen?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Nu har ju dokumentären väldigt lite att göra med mjölk, mera slaktande? eller snarare de enorma mängder djur som uppfostras årligen, för slakt.

"Ät mindre kött", om det ännu vore så simpelt..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Nu har ju dokumentären väldigt lite att göra med mjölk, mera slaktande? eller snarare de enorma mängder djur som uppfostras årligen, för slakt.

"Ät mindre kött", om det ännu vore så simpelt..

Dokumentären handlar i stort om boskapshållande och dess betydelse för växthuseffekten och annat dåligt. Tror inte att det är så simpelt som att säga åt folk att sluta äta kött för då kommer folk aldrig att sluta med det. Kött har ju inte direkt något substitut som mjölk har. Även den enorm mängd vatten som går åt, har för mig att dom nämnde att för 250 gram kött går det åt 1000 liter vatten, samtidigt som det i u-länder knappt finns rent vatten. Även hur boskapshållande påverkar vattendrag och annat tas ju upp.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Dokumentären handlar i stort om boskapshållande och dess betydelse för växthuseffekten och annat dåligt. Tror inte att det är så simpelt som att säga åt folk att sluta äta kött för då kommer folk aldrig att sluta med det. Kött har ju inte direkt något substitut som mjölk har. Även den enorm mängd vatten som går åt, har för mig att dom nämnde att för 250 gram kött går det åt 1000 liter vatten, samtidigt som det i u-länder knappt finns rent vatten. Även hur boskapshållande påverkar vattendrag och annat tas ju upp.

Det går åt helvete förr eller senare på ett eller annat sätt oavsett vad man själv gör.
Kött är vansinnigt gott, finns inget motargument som klår det.
Har inga barn och tänker inte skaffa några heller, så vad som händer med jorden och mänskligheten efter min tid här spelar ingen som helst roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kött är uppskattat av många (inklusive mig) men det är sjukt ineffektivt som föda om man tittar till resurserna som krävs för att få fram det. Alternativa proteinkällor kommer garanterat ta över på sikt.

http://www.lantbruk.com/lantbruk/forskare-insekter-ar-framtid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Kött är uppskattat av många (inklusive mig) men det är sjukt ineffektivt som föda om man tittar till resurserna som krävs för att få fram det. Alternativa proteinkällor kommer garanterat ta över på sikt.

http://www.lantbruk.com/lantbruk/forskare-insekter-ar-framtid...

Kan inte annat än att hålla med, jo alternativ måste fram så är det. Tycker det är väldigt spännande hur man lägger på fordon när det är är korna som skitar ner mest av alla

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Dokumentären handlar i stort om boskapshållande och dess betydelse för växthuseffekten och annat dåligt. Tror inte att det är så simpelt som att säga åt folk att sluta äta kött för då kommer folk aldrig att sluta med det. Kött har ju inte direkt något substitut som mjölk har. Även den enorm mängd vatten som går åt, har för mig att dom nämnde att för 250 gram kött går det åt 1000 liter vatten, samtidigt som det i u-länder knappt finns rent vatten. Även hur boskapshållande påverkar vattendrag och annat tas ju upp.

Så vi (eller någon annan) ska skjuta av alla djuren för att människan ska få det lite bättre på jorden.
Medan vi ändå är igång så kan vi skjuta av alla gnuer, bufflar, elefanter, noshörningar mm som strövar omkring på jorden.

Vad tycker alla djurvännerna om det?

Angående vatten har vi här i norden stor tillgång på sötvatten i form av regn. Kanske kan bli en stor exportvara till torrare länder om miljöpåverkan fortsätter. Världens största tankfartyg har en lastvolym på drygt 500 miljoner liter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Så vi (eller någon annan) ska skjuta av alla djuren för att människan ska få det lite bättre på jorden.
Medan vi ändå är igång så kan vi skjuta av alla gnuer, bufflar, elefanter, noshörningar mm som strövar omkring på jorden.

Vad tycker alla djurvännerna om det?

En av de stora bovarna är kommersiellt uppfödd nötkreatur. De senaste 5 åren har vi haft en population på runt 1,5 miljarder djur årligen. Det pågår en rad forskningsprojekt för att försöka sänka metanutsläppen från dessa djur. Vissa raser av nötkreatur släpper ut betydligt mindre och även maten man ger dom kan sänka metanutsläppen med så mycket som hälften.

Om vi börjar med att få ordning på dessa så tror jag nog att de vilda djuren klarar sig rätt bra.

Metangas (för dom som inte vet det) är en betydligt mer potent växthusgas än C02. En Metanmolekyl är sett över en 20-årsperiod hela 72 gånger värre än en C02-molekyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

En av de stora bovarna är kommersiellt uppfödd nötkreatur. De senaste 5 åren har vi haft en population på runt 1,5 miljarder djur årligen. Det pågår en rad forskningsprojekt för att försöka sänka metanutsläppen från dessa djur. Vissa raser av nötkreatur släpper ut betydligt mindre och även maten man ger dom kan sänka metanutsläppen med så mycket som hälften.

Om vi börjar med att få ordning på dessa så tror jag nog att de vilda djuren klarar sig rätt bra.

Ja, för ett gäng kor är ju verkligen "den största miljöboven som världen har skådat"

Bättre du lägger energi på att få länder att sluta med kolkraftverk, rening av enskilda avlopp på andra sidan östersjön etc

Fnyser bara när jag läser sådant här, ordet "conspiracy" är verkligen fel använt ibland.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

En djupare fråga är: Varför ska vi överhuvudtaget bry oss om framtiden? Vi skulle kunna utplåna oss själva på några generationer och sedan skulle naturen få ordning på planeten på egen väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Så vi (eller någon annan) ska skjuta av alla djuren för att människan ska få det lite bättre på jorden.
Medan vi ändå är igång så kan vi skjuta av alla gnuer, bufflar, elefanter, noshörningar mm som strövar omkring på jorden.

Vad tycker alla djurvännerna om det?

Angående vatten har vi här i norden stor tillgång på sötvatten i form av regn. Kanske kan bli en stor exportvara till torrare länder om miljöpåverkan fortsätter. Världens största tankfartyg har en lastvolym på drygt 500 miljoner liter.

Antar att du inte sett dokumentären, nej det handlar inte om att alla djur ska skjutas. Men däremot så måste man komma på något att göra åt alla avgaser som boskap släpper ut, för rent kast så är det så att idag så blir vi långsamt ihjälgasade utan att vi får veta det. Till exempel så står boskap för 51% av om jag minns rätt så var det kväveoxider eller nåt liknande och det är alltså mer än vad alla fordon tillsammans släpper ut.

Se dokumentären, den förklarar mycket bättre än vad jag kan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

En av de stora bovarna är kommersiellt uppfödd nötkreatur. De senaste 5 åren har vi haft en population på runt 1,5 miljarder djur årligen. Det pågår en rad forskningsprojekt för att försöka sänka metanutsläppen från dessa djur. Vissa raser av nötkreatur släpper ut betydligt mindre och även maten man ger dom kan sänka metanutsläppen med så mycket som hälften.

Om vi börjar med att få ordning på dessa så tror jag nog att de vilda djuren klarar sig rätt bra.

Metangas (för dom som inte vet det) är en betydligt mer potent växthusgas än C02. En Metanmolekyl är sett över en 20-årsperiod hela 72 gånger värre än en C02-molekyl.

Den informationen är viktig men folk har till och med blivit mördade för att ha försökt spridit den informationen. Regeringen lägger hellre högre skatter på fordon för att sedan lägga pengarna på annat som inte har med miljön alls att göra.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ja, för ett gäng kor är ju verkligen "den största miljöboven som världen har skådat"

Bättre du lägger energi på att få länder att sluta med kolkraftverk, rening av enskilda avlopp på andra sidan östersjön etc

Fnyser bara när jag läser sådant här, ordet "conspiracy" är verkligen fel använt ibland.

Nej inte ett gäng men alla tillsammans skapar oerhörda problem. Och ordet är inte conspiracy det är cowspiracy.

I Sydamerika märks till exempel problemet genom att största delen regnskog som skövlas tas ner för att man ska kunna odla mat åt boskap.

Men det är sant att kolkraft och annat också är ett problem.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nej inte ett gäng men alla tillsammans skapar oerhörda problem. Och ordet är inte conspiracy det är cowspiracy.

I Sydamerika märks till exempel problemet genom att största delen regnskog som skövlas tas ner för att man ska kunna odla mat åt boskap.

Men det är sant att kolkraft och annat också är ett problem.

Jo, det förstås, men där är det ju bara ett desperat plåster för fattigdom, inget annat, då nötter som vi i det här landet betalar för att få billigt kött fraktat runt halva jorden

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Är ju bara att höja skatten i Sverige med några miljarder så försvinner alla utsläpp och jorden är räddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ja, för ett gäng kor är ju verkligen "den största miljöboven som världen har skådat"

Bättre du lägger energi på att få länder att sluta med kolkraftverk, rening av enskilda avlopp på andra sidan östersjön etc

Fnyser bara när jag läser sådant här, ordet "conspiracy" är verkligen fel använt ibland.

Jag har inte sagt att det är "den största miljöboven som världen har skådat". Däremot att det är en av bovarna. Om du läser på lite så ska du se att det faktiskt kan bli ett problem. Problemet med metagas är att det kan bli en s.k. "tipping point", d.v.s det som får bägaren att rinna över när det gäller klimatförändringar. Men, fördelen med metanmolekylen är att den försvinner ur atmosfären mycket snabbare än C02 (typ 5-6 ggr snabbare), vilket betyder att vi kan använda det till vår fördel, få ner metanutsläppen så kan vi klara den mycket längre påverkan som C02 har.

Sen är det såklart sjukt viktigt att få bort kolkraften också. Hörde nånstans att Kinas ekonomiska förluster p.g.a miljöpåverkan från svaveloxid (bilar och kolkraft) ligger på över 500 miljarder kronor om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har inte sagt att det är "den största miljöboven som världen har skådat". Däremot att det är en av bovarna. Om du läser på lite så ska du se att det faktiskt kan bli ett problem. Problemet med metagas är att det kan bli en s.k. "tipping point", d.v.s det som får bägaren att rinna över när det gäller klimatförändringar. Men, fördelen med metanmolekylen är att den försvinner ur atmosfären mycket snabbare än C02 (typ 5-6 ggr snabbare), vilket betyder att vi kan använda det till vår fördel, få ner metanutsläppen så kan vi klara den mycket längre påverkan som C02 har.

Sen är det såklart sjukt viktigt att få bort kolkraften också. Hörde nånstans att Kinas ekonomiska förluster p.g.a miljöpåverkan från svaveloxid (bilar och kolkraft) ligger på över 500 miljarder kronor om året.

Well, gäller att börja i rätt ände.

Jag skrev sådär för att det nog är dags med lite perspektiv, jag har inga siffror och fina grejer att svinga mig med, men det här är nog mer vegandravel än det är annat egentligen

Sure, det kan absolut påverka, men i det stora hela så om man tar väck allt annat som gör världen sjuk, så är det nog bättre att börja där än att plocka bort kor.

Det är iallafall min åsikt, även om den nog inte är så uppskattad som vanligt^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag skrev sådär för att det nog är dags med lite perspektiv, jag har inga siffror och fina grejer att svinga mig med, men det här är nog mer vegandravel än det är annat egentligen

Precis, perspektiv är bra. Det är tur att det finns forskare som producerar siffror, perspektiv och andra fina grejer att svinga sig med. Låt säga att forskningen får fram ett fullvärdigt foder som halverar metangasutsläppen. Det vore ju väldigt bra. Då kan jag fortsätta äta biff på lördagen och fräsa runt i min bil några år till utan att jorden går åt skogen p.g.a det i varje fall.

Vegandravel orkar jag inte med (inte annat ovetenskapligt dravel heller för den delen).

Permalänk
Medlem

Känns som att det är bättre att börja avveckla kolkraft än kor, kolkraft släpper ut många miljarder ton co2 och sen en massa andra giftiga saker.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Känns som att det är bättre att börja avveckla kolkraft än kor, kolkraft släpper ut många miljarder ton co2 och sen en massa andra giftiga saker.

Saxat från Cowspiracy.com:

Cows produce 150 billion gallons of methane per day. 250-500 liters per cow per day, x 1.5 billion cows globally is 99 - 198.1 billion gallons. Rough average of 150 billion gallons CH4 globally per day.

Methane is 25-100 times more destructive than CO2 on a 20 year time frame.

Livestock and their byproducts account for at least 32,000 million tons of carbon dioxide (CO2) per year, or 51% of all worldwide greenhouse gas emissions.

Methane has a global warming potential 86 times that of CO2 on a 20 year time frame.

Tar man dom siffrorna och gnuggar sina grå emot dom så tror jag man kan förstå att det inte räcker med att bara stoppa kolkraften utan många saker måste göras samtidigt.

Vill även tillägga att jag inte på något sätt är någon vegan.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: 100-200kg CH4 per dag låter rätt mycket, på en ko som snittar runt 650-700kg.
Men det är säkert rätt nära sanningen, tycker fortfarande att dom borde rikta blickarna mot kolkraften innan dom tar fram slaktmasken på 150 miljarder kor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fossil-fuel_power_station#Envir...

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

@FlashTec: 100-200kg CH4 per dag låter rätt mycket, på en ko som snittar runt 650-700kg.
Men det är säkert rätt nära sanningen, tycker fortfarande att dom borde rikta blickarna mot kolkraften innan dom tar fram slaktmasken på 150 miljarder kor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fossil-fuel_power_station#Envir...

Jag förstår inte varför folk tror att man på en gång skulle slakta alla kor?

Det handlar om att man argumenterar för en minskad köttkonsumtion och således minskad kouppfödning framöver. Inte en omedelbar masslakt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

En djupare fråga är: Varför ska vi överhuvudtaget bry oss om framtiden? Vi skulle kunna utplåna oss själva på några generationer och sedan skulle naturen få ordning på planeten på egen väg.

Det funderar jag också på. Något annat vi kan fundera på är om det verkligen behövs 7,3 miljarder människor, som beräknas bli 9,5 miljarder 2050, på jorden här på jorden för att mänskligheten ska överleva. Jag menar, alla problem med miljön som diskuteras är ju kopplade till människans handlingar.
Skulle vi ha en befolkning på max 50 miljoner människor (alltså 6,8 promille av dagens befolkningsmängd) så skulle i princip alla miljöproblem lösa sig själva, och ekosystemet skulle återhämta sig. T.ex. skulle ingen regnskog skövlas för ekonomisk vinning, samt att all energi enkelt skulle vara förnyelsebar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det funderar jag också på. Något annat vi kan fundera på är om det verkligen behövs 7,3 miljarder människor, som beräknas bli 9,5 miljarder 2050, på jorden här på jorden för att mänskligheten ska överleva. Jag menar, alla problem med miljön som diskuteras är ju kopplade till människans handlingar.
Skulle vi ha en befolkning på max 50 miljoner människor (alltså 6,8 promille av dagens befolkningsmängd) så skulle i princip alla miljöproblem lösa sig själva, och ekosystemet skulle återhämta sig. T.ex. skulle ingen regnskog skövlas för ekonomisk vinning, samt att all energi enkelt skulle vara förnyelsebar.

Skulle vara kul att höra en ekvation om hur du ska lyckas få till en befolkning så låg.
1812 var vi cirka en miljard människor, 1912 var det 1,7 miljarder och nu är vi runt 7 miljarder så känns ju inte direkt som att det går åt rätt håll när det kommer till befolkningen, har för mig att den även ökar med någonstans runt 200,000 per år.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Är väl knappast kornas population som är problemet, det är ju människans...
Överpopulationen kommer göra att detta går åt helvete, spelar ingen roll om vi petar på andra områden(kor,kol,olja,"hen"-ordets vara eller icke vara, m.m.).
Sjukvård samt forskning inom detta skulle behöva ta en paus en generation eller två för att få ordning på detta.
Dock är ju detta inte moraliskt försvarbart så kommer ju självklart inte att hända. Kanske kunde man införa något slag system som premierar om man skaffar max 1 barn (a'la Kina).

Svår nöt att knäcka men tror inte att man ska skylla på kossorna iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är väl knappast kornas population som är problemet, det är ju människans...
Överpopulationen kommer göra att detta går åt helvete, spelar ingen roll om vi petar på andra områden(kor,kol,olja,"hen"-ordets vara eller icke vara, m.m.).
Sjukvård samt forskning inom detta skulle behöva ta en paus en generation eller två för att få ordning på detta.
Dock är ju detta inte moraliskt försvarbart så kommer ju självklart inte att hända. Kanske kunde man införa något slag system som premierar om man skaffar max 1 barn (a'la Kina).

Svår nöt att knäcka men tror inte att man ska skylla på kossorna iaf

Tror inte direkt att befolkningen är fel utan att vi använder oss av sätt som är anpassade för en väldigt mycket lägre befolkning. Hade vi varit färre så hade färre ätit kött vilket i sin tur hade resulterat i mindre boskapsbehov vilket i sin tur gett mindre dynghögar vilket i sin tur gett mindre växthusgaser uppe bland molnen. Men nu när vi är så många som vi är så måste vi börja se oss om efter alternativ och alternativ finns och skapas hela tiden det gäller bara att människorna på denna planet tar till sig det nya precis som vi behöver ta till oss ny teknik för att göra energiskapande mera miljövänligt. Ekologiska morötter i all ära men när det finns billigare alternativ glömmer människor ofta bort varför dom är billigare.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB