Lova mig en dator som inte är seg!

Permalänk
Inaktiv

Jag har en macbook air som jag är riktigt nöjd med. Det enda jag saknar är väll ett uttag för trådat nätverk. Jag har inga problem med 4GB i os x eller i windows 7 som jag bootcampar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Förmodligen för att den kostar 14495:- istället för 9990:-.

aha kollade aldrig trodde bara den va billigare än air..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@fufuheo
Varför började du snöa in på OS X? Trådskaparen ville ha tips en snabb laptop (som inte laggar vid normalt bruk) för att slippa köpa en Mac till flickvännen.

I mitt första inlägg skrev jag att basmodellen av Macbook Air inte var bra, då det är den enda macbooken för 10000:-. Efteråt kom det andra upp. Så det var faktiskt inte jag som "började snöa in".
Sedan så finns det faktiskt betydligt bättre alternativ till priset av Macbook Air.

Skrivet av walkir:

Sedan kör jag OnyX på OS X för att just tweaka sådana saker du säger slöar ned. Det är väldigt få normala användare som bryr sig om de kör OS X eller Windows så länge de har en webbläsare och Office-programmen.

Och det är väldigt få vanliga användare som kommer ladda ner OnyX. Som jag tidigare påpekat så handlar diskussionen i första hand om hur OSX beter sig. Tror inte att TS kommer köpa en Mac och köra bootcamp.

Skrivet av walkir:

Visst sker det utveckling på mjukvarufronten, men du glömmer bort vad datorn i detta fallet ska användas till. Bara för att du kör videoredigering på _din_ dator, så betyder det inte att allt annat är värdelöst. Själv hade jag exempelvis aldrig valt en dator utan IPS-panel, då jag håller på med bildredigering. Däremot behöver jag inte tvinga alla i hela världen att göra samma sak.

Frågan är om vi inte redan skrämt bort trådskaparen...

Vänta lite här nu. Du frågade mig varför jag behövde 16GB RAM och jag svarade. Jag har aldrig sagt att TS flickvän kommer använda datorn på samma sätt eller behöver lika mycket minne. Det enda jag har sagt är att 4GB RAM kommer vara för lite om några år, i alla fall under OS X. Därför så tycker jag att en dator man lägger 10000:- bör ha minst 8GB RAM, just eftersom att man inte vill/har inte råd att byta ut den efter tre år. Just på grund av utvecklingen på mjukvarusidan så bör man framtidssäkra sig lite om man köper en så dyr dator där minnet inte går att uppgradera.

Kan du svara på vad jag skrev i förra inlägget?

Permalänk

@Hugligan: Jag personligen tycker att skalningen/bilden är riktigt bra på den skärmen.

Då jag har en ASUS, Lenovo också så kan jag säga direkt att Dellen tar dom två!

Permalänk
Medlem

Lenovo X1 Carbon är så sjukt jävla asbra Har själv senaste generationen med i5 och 256ssd. Tunnaste & lättaste 14 tummaren på marknaden

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ännu inte bestämt mig. Men nya kriterier jag funnit.
i5>
ram 6g>
ssd 200>

Jag är väldigt sparsam på egna och andras pengar, så sånt här tar mig ofta tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Ännu inte bestämt mig. Men nya kriterier jag funnit.
i5>
ram 6g>
ssd 200>

Jag är väldigt sparsam på egna och andras pengar, så sånt här tar mig ofta tid

Okej. Vad får datorn kosta och vad får den väga?

EDIT: Såg att budgeten var 10k. Vad får datorn väga?

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt 900kr på en 256GB SSD och en ren installation av Windows först och främst, testat med det i några veckor. Är hon fortfarande missnöjd, inget snack om saken, en ny laptop samtidigt som du sätter tillbaka den mekaniska hårddisken i datorn och lägger ut säljannonser på den och SSD:n på SweC Marknad och/eller Blocket.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Hej!
Ännu en gång vänder jag mig till er på Sweclockers i hopp om att få hjälp vid val av laptops.
För ett år sedan skulle jag bestämma dator till min tjej, jag hade tittat igenom allt och hittat den perfekta. Den fanns ej på lager tyvärr och fick istället hjälp av ett rövhål på netonet som tyckte datorn jag skriver från nu skulle vara minst lika bra, fel!

Den fryser,hänger sig är allmänt långsam. Jag skäms över att jag på något sätt är ansvarig till detta skitköp.
Vi ska nu köpa en ny dator till henne. Denna gång får det inte bli fel!

Budgeten är 10.000 då hon hotar med att köpa en Mac om jag inte kommer på något som lever upp till hennes förväntningar.
Jag säger att hennes budget egentligen kan ligga på ..6000? Hon vill ha en dator som hon ska ta med sig till och från plugget, kunna använda sig av webläsare samt word samtidigt utan att det hänger sig. Sen gillar hon surfa som allmänt, något enklare spel kanske.

Min åsikt är att detta är inte svårt att leva upp till, men efter det senaste köpet på 5000 så litar jag bara på medmänniskor som sweclockers, och inte netonet t ex

Tack

Netonnet har rea på macbook pro 9900:-
Edit: kollade närmare och såg att det var en gammal model utan SSD tyvärr

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och låt henne köpa sin Macbook Air, om hon använder en Iphone så kommer hon känna sig betydligt mer hemma en vid en pc. Alla har inte samma intresse som vi har för datorer och det är bara onödigt att tvinga en pc på en person som uppenbarligen inte vill...
Du slipper huvudvärken med att ständigt bli ansvarig om något händer (du har redan hamnat i den situationen, inte för att vara elak men skulle du gått hem och gjort lite research skulle du inte hamnat i denna "knipa" från allra första början). Lär dig från ditt misstag och låt henne skaffa en Air.

Förstår inte varför folk hatar så mycket på det, den kommer fungera galant för hennes önskemål. Spelandet är för dig då eller för henne? va spelar hon isåfall? ett intel HD 5500 klarar enklare spel utan bekymmer.

Om du mot all förmodan vägrar ge upp pc tipset

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/lenovo...

då ska du köpa den där, tjejer bryr sig om utseende. Kommer du hem med en svart laptop kan du lika gärna säga hejdå och godnatt. Hon kommer bli betydligt gladare om den är lite fräsch.

Lycka till

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

@Sweetlee:

Om hon vill ta den till och från skolan så är det en viktigast att den är lätt, vilket leder till en Ultrabook eller Mac. Min flickvän köpte en Macbook Pro i början på året och har inte tittat tillbaka sen dess, men hon la också ut 12-13k på den. Det som avgjorde det för henne var att den är tyst, lätt och hade en väldigt bra batteritid (på hennes skola så är strömuttag sällsynta). Sånt kan vara viktigt att kolla på också. Tips:

  • Kolla upp bra Ultrabooks som ett alternativ, jag vet att vi kollade en hel del på Asus Zenbooks och HP Spectre ett bra tag.

  • Tänk på studentrabatter (som iallafall i början på året var ganska ordentliga ifrån både Apple och HP), t.ex. hade vi fått en Spectre som låg på 12,5k för strax över 10k.

  • Kolla upp prioriteterna hos henne, för när det kommer till Intel så är deras M-serie väldigt strömsnåla (4.5W TDP) och därmed helt fläktlösa, jämfört med U-serien som ger bättre processorprestanda. Både Zenbooks och Mac använder M-serien på deras senaste, men enligt vad jag ser på HPs hemsida så använder Spectre U-serien.

.

Fläktlösa Zenbooks produktsida

Artikel om den nya fläktlösa Macen

Glömde bort den eventuella vikten av batteritid
Permalänk
Medlem

Fortsätter väl i tråden då det i princip är samma grej som gäller för mig.
Sitter på en ASUS VivoBook U38N just nu som är väldans seg och laggar konstant på olika grejer trots att jag klämt i en SSD och kört en ren windows install.

Touchskärmen blir jag bara galen på, använde den väl kanske första veckan för att det var en rolig grej men sedan blev det endast en irriterande grej då den är extremt känslig för smuts och sådant och börjar klicka av sig själv om det kommer en fläck på skärmen... AMD är fullkomligt värdelöst på en laptop då batteriet dör på typ en timme.

Det jag letar efter är en ny under 8000.
Det skall finnas SSD, storleken spelar ingen egentlig roll. 128 räcker. Bra batteritid. Mellan 13"-15".

Använder laptopen i sängen för att kolla på serier vid läggdags och under resor. Så det är största användningsområdena.

Är det en Lenovo U31-70 som gäller eller finns det hetare kandidater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenih:

Fortsätter väl i tråden då det i princip är samma grej som gäller för mig.
Sitter på en ASUS VivoBook U38N just nu som är väldans seg och laggar konstant på olika grejer trots att jag klämt i en SSD och kört en ren windows install.

Touchskärmen blir jag bara galen på, använde den väl kanske första veckan för att det var en rolig grej men sedan blev det endast en irriterande grej då den är extremt känslig för smuts och sådant och börjar klicka av sig själv om det kommer en fläck på skärmen... AMD är fullkomligt värdelöst på en laptop då batteriet dör på typ en timme.

Det jag letar efter är en ny under 8000.
Det skall finnas SSD, storleken spelar ingen egentlig roll. 128 räcker. Bra batteritid. Mellan 13"-15".

Använder laptopen i sängen för att kolla på serier vid läggdags och under resor. Så det är största användningsområdena.

Är det en Lenovo U31-70 som gäller eller finns det hetare kandidater?

Enligt recensioner som jag har läst verkar U31-70 vara en bra dator för pengarna men med medioker batteritid. (Rent ut sagt dålig batteritid jämfört med de flesta andra ultrabooks.)
Vill du ha likvärdig prestanda (mindre SSD dock) men med bättre batteritid och chassi (helt i aluminium bortsett från ramen runt skärmen) skulle du kunna lägga på 500 kr till budgeten och köpa en Asus UX303LA: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-z...