"Kodad Signal" på alla kanaler utom 1:an, 2:an, 4:an och 6:an.

Permalänk
Medlem

"Kodad Signal" på alla kanaler utom 1:an, 2:an, 4:an och 6:an.

Försöker hjälpa en äldre granne med sin TV. Hon har tidigare haft 1:an, 2:an, 4:an, 6:an och 7:an. Men nu för några dagar sedan försvann 7:an för henne och det står "kodad signal". Finns det något vis att få tillbaka 7:an? Jag pillade runt lite på inställningarna på TVn men kunde inte få fram kanalen igen, hon har även någon digitalbox som hon köpt på typ coop eller något konstigt ställe, på den kunde jag få in lite fler kanaler men inte 7:an. Hon vill endast ha tillbaka 7:an för att hennes barnbarn eller något (Linus?) är med på 'Hela Sverige Bakar' och är helt förstörd över att hon inte kan se det. Måste man åka och köpa en ny box, eller teckna något avtal med viasat eller något sådant för att hon ska kunna se på 7:an igen?

Är det verkligen sådant litet basutbud på digitaltv via antenn? Hur fungerar det hela?

Tacksam för all hjälp jag kan få, tanta har panik

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall hon haft kanalen innan kan det vara någon annan metod som användes. Till exempel att hon fick 7:n via analog kabel-TV.

Med "antenn", menar du antennkontakt i väggen eller har hon egen antenn på taket till villan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall hon haft kanalen innan kan det vara någon annan metod som användes. Till exempel att hon fick 7:n via analog kabel-TV.

Med "antenn", menar du antennkontakt i väggen eller har hon egen antenn på taket till villan?

Jag menar antennkontakt i väggen, dock så är det förmodligen till en antenn på taket. Jag har provat växla till kabel-tv på tvn, men där fanns inga kanaler alls att hitta när man gjorde kanalsökning. Vi bor långt ute i skogen, så tvivlar på att det finns .. marknät(?) här. Varit in och pillat mer på tvn men fungerar inte alls

Permalänk

I det vanliga "digitala" marknätet har man bara SVT1 SVT2 TV4 TV6 SVT24 samt Barnkanalen gratis, sen ska man ha mer så är det att skaffa ett basutbud hos någon leverantör, enklast gå till din lokala media handlare och skaffa Boxer, inte bäst bild eller ljud men det funkar och fyller den funktion det erbjuder.

Hälsningar Thord

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Försöker hjälpa en äldre granne med sin TV. Hon har tidigare haft 1:an, 2:an, 4:an, 6:an och 7:an. Men nu för några dagar sedan försvann 7:an för henne och det står "kodad signal". Finns det något vis att få tillbaka 7:an? Jag pillade runt lite på inställningarna på TVn men kunde inte få fram kanalen igen, hon har även någon digitalbox som hon köpt på typ coop eller något konstigt ställe, på den kunde jag få in lite fler kanaler men inte 7:an. Hon vill endast ha tillbaka 7:an för att hennes barnbarn eller något (Linus?) är med på 'Hela Sverige Bakar' och är helt förstörd över att hon inte kan se det. Måste man åka och köpa en ny box, eller teckna något avtal med viasat eller något sådant för att hon ska kunna se på 7:an igen?

Är det verkligen sådant litet basutbud på digitaltv via antenn? Hur fungerar det hela?

Tacksam för all hjälp jag kan få, tanta har panik

Skulle vara bra om du kollar vad det är för nät osv som används, men antar att det är det digitala marknätet som boxer/terracom kör med, sjuan är inte en fri kanal, så utan abonnemang med programkort osv kan man inte få in sjuan.

Dock kan det hända att kanalen då och då har frivisningar, eller så ingick det en del extra kanaler under en period när boxen skaffades tex

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men detta har hänt mig när jag hjälpte min morfar med ett liknande problem...

Sitter programkortet i ordentligt? försök ta ut och sätta i kortet igen.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Skrivet av RowBan:

Finns det något vis att få tillbaka 7:an?

Är det verkligen sådant litet basutbud på digitaltv via antenn? Hur fungerar det hela?

Boxer har 7an i sitt betalkanalutbud.

Här finns info om vilka kanalpaket den ingår i, och vad det kostar.
https://www.boxer.se/tv/tv-kanaler/sjuan/

Skrivet av JuCke:

Dum fråga, men detta har hänt mig när jag hjälpte min morfar med ett liknande problem...

Sitter programkortet i ordentligt? försök ta ut och sätta i kortet igen.

Programkort kan glappa, sen kan det ju hända när man tar ut och sätter in det igen, så hamnar det fel väg, så att det inte alls funkar.

Att koppla bort strömsladden en stund, och sedan starta om den, kan också hjälpa (ibland).

..
edit.
Här finns lite felsökningshjälp.
https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/om-kan...
..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Boxer har 7an i sitt betalkanalutbud.

Här finns info om vilka kanalpaket den ingår i, och vad det kostar.
https://www.boxer.se/tv/tv-kanaler/sjuan/

Programkort kan glappa, sen kan det ju hända när man tar ut och sätter in det igen, så hamnar det fel väg, så att det inte alls funkar.

Att koppla bort strömsladden en stund, och sedan starta om den, kan också hjälpa (ibland).

..
edit.
Här finns lite felsökningshjälp.
https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/om-kan...
..

Tjenare!

Antingen formulerade jag mig väldigt illa eller så citerade du fel person,
Jag menade att trådskaparen skulle kolla så att kortet satt i ordentligt eftersom det var det som var felet när jag hjälpte min morfar.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Sjuan är en del av TV4 sedan några år tillbaka, och de här egenproducerade programmen finns med stor sannolikhet på TV4 Play.
Kostar väl en hundring i månaden för Premium.

http://www.sjuan.se/

Visa signatur

««« »»»