SweClockers drop!

Intel i7 4770k Haswell @ 3,5 gHz, överhettning?

Permalänk

Intel i7 4770k Haswell @ 3,5 gHz, överhettning?

Hej! Som titeln föreslår så undrar jag om min cpu genererar för mycket värme. Den ligger just nu i idle med ett snitt på 48 grader celsius. Vad jag vet så borde den inte ligga över ca 35 i idle? Jag använder Coolermaster Seidon 120M som kylning. Radiatorn rengör jag minst var 3:e vecka.

I ett cpu-krävande spel som tex. minecraft eller wow så kommer den upp i mellan 70-85 grader. Jag tror det inte ska vara något problem så länge den håller sig under 90? Kan även nämna att jag nyligen stängt av "Intell Speed step technology" i BIOS, som det föreslogs i denna tråd: http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/2140507814 (Hade problem i vissa spel tex. d3 och sc2).

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Repriever:

Hej! Som titeln föreslår så undrar jag om min cpu genererar för mycket värme. Den ligger just nu i idle med ett snitt på 48 grader celsius. Vad jag vet så borde den inte ligga över ca 35 i idle? Jag använder Coolermaster Seidon 120M som kylning. Radiatorn rengör jag minst var 3:e vecka.

I ett cpu-krävande spel som tex. minecraft eller wow så kommer den upp i mellan 70-85 grader. Jag tror det inte ska vara något problem så länge den håller sig under 90? Kan även nämna att jag nyligen stängt av "Intell Speed step technology" i BIOS, som det föreslogs i denna tråd: http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/2140507814 (Hade problem i vissa spel tex. d3 och sc2).

Tack på förhand!

Innetemp? 48c låter högt i idle. Du måste monterat den fel eller nåt.
Min 4790k blir max 55c varm i spel. Och då går radiatorfläktarna på 650 rpm, dvs ingenting nästan..
70c~är väl lugnt, men 85c låter högt med den kylaren som sagt..

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bra kylning så skaffa en tower-kylare. Låter som att pumpen inte fungerar som den ska? Ström till den inkopplat etc?

Permalänk

Det är 2 fläktar på vardera av radiatorn som kyler. Dom är kopplade till moderkortet och ökar när det blir varmare. Själva kopparplattan är ju också inkopplad på moderkortet. Men jag funderar på om det är så att jag behöver ny kylpasta som kan vara problemet. Ska testa imorgon.

Edit: Glömde nämna att jag har ett asus RoG moderkort som överklockar från 3,5 gHz till 4 gHz. Är tempen då normal?

Permalänk
Medlem

@Repriever:
Nej den är inte normal, har du monterat radiatorn upp och ned? Slangarna ut från radiatorn måste vara i nederkanten, annars kan något som beskrivs som "luftlås" uppstå då vätskan inte cirkulerar.

Permalänk

Slangarna är i botten, monterat efter bruksanvisningen, men jag har precis insett att jag eventuellt kopplat in pumpen i fel slot. Vart ska den sitta? Fläktarna är ju CPU fan, det enda jag har ledigt förutom den är cpu opt vilket just nu pumpen sitter i (det var tvärt-om innan). Nu ligger jag på 40 grader i idle.

Men 40 är väl ändå normalt? Jag tror bara att pumpen inte fick tillräckligt med ström innan. Det är ju inte så att datorn stänger av sig iaf. Bytte även kylpastan.

Permalänk
Medlem

@Repriever:
Skaffa en adapter från molex till 3-pin så slipper du oroa dig om att pumpen går för sakta eller får för lite ström.
Sen om du har att moderkortet autoklockar din cpu så så brukar det inte bli bra för det ställer alltid volten alldeles för högt och därför gör den varmare än vad den ska bli.
4770k är också ganska känd för att få överhettningsproblem pga dålig kontakt mellan kärnan och ihs, jag har själv fått göra en delid på min 4770k pga det.
Men först och främst om problemen kvarstår så skaffa en adapter och se om du kan lära dig lite om hur du klockar manuellt
Anledningen till hög idle beror på att du stängt av intel speedstep, det är nämligen det som gör att datorn klockar ner sig i idle och drar mindre ström och blir svalare, men när du har det avstängt så klockar den inte ner sig längre i idle, det är inga problem med 40 grader i idle när det är så, det är mer tempen under belastning som man ska hålla koll på.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Repriever:

moderkortet kan inte kontrollera pumpen och den bör inte kopplas in i något PWM styrt. dvs inte moderkortet eller fläktkontroller. Har du en adapter för att koppla in den i en molex kontakt eller dylik?

Permalänk

Hmm bra fråga... men om jag fixar en adapter som Mac tidigare nämnde så kommer pumpen alltid att gå på max? Det kanske räcker, vet inget om OC själv och tar nog upp lite för mycket tid.

Edit: Hittade en 4 pin till 3 pin adapter, nu ligger mellan 38-40 grader i idle så jag antar att mitt problem är löst. Ska testa lite spel och se. Tack för all hjälp.

Permalänk

Om man ska klocka processorn till tex 4ghz kan man bara ändra multipliern till 40 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Om man ska klocka processorn till tex 4ghz kan man bara ändra multipliern till 40 då?

Det fungerar utmärkt
Det kan göra att den går lite varmare än nödvändigt om du kör volten på automatisk inställning men om den inte blir för varm så är det inga problem
Ska du klocka cpun högre så bör du dock ställa volten manuellt.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om du stänger av Intel Speed step technology så klockar inte processorn ner sig ordentligt vid idle. Kan vara därför du ser höga idle temps men "ok" load temps.

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Det fungerar utmärkt
Det kan göra att den går lite varmare än nödvändigt om du kör volten på automatisk inställning men om den inte blir för varm så är det inga problem
Ska du klocka cpun högre så bör du dock ställa volten manuellt.

Ok men om jag ska ändra volten vilken av volten ändrar jag då? jag har haft tur i lotteriet tror jag iaf på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Ok men om jag ska ändra volten vilken av volten ändrar jag då? jag har haft tur i lotteriet tror jag iaf på processorn.

Den heter oftast core voltage men det kan variera lite beroende på vad man har för moderkort.
Jag rekommenderar att inte gå över 1,35volt, helst under 1,30.
Jag själv kan köra min på 1,22volt vid 4,5GHz men det kan variera stort vad man behöver för volt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Den heter oftast core voltage men det kan variera lite beroende på vad man har för moderkort.
Jag rekommenderar att inte gå över 1,35volt, helst under 1,30.
Jag själv kan köra min på 1,22volt vid 4,5GHz men det kan variera stort vad man behöver för volt.

Ok, skulle jag kunna tex köra: Core Ratio Sync all cores och sen 42. CPU CORE voltage Adaptive Mode och sen Additional Tubo Mode cPu core Voltage 1.200 eller kan jag köra så lågt som 1.100?

kan jag låta The CPU Ring, vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Ok, skulle jag kunna tex köra: Core Ratio Sync all cores och sen 42. CPU CORE voltage Adaptive Mode och sen Additional Tubo Mode cPu core Voltage 1.200 eller kan jag köra så lågt som 1.100?

kan jag låta The CPU Ring, vara?

Bara core volt, kör adaptive för då kan den justera lite om det behövs, 1.200volt brukar vara nog vid den klocken.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Bara core volt, kör adaptive för då kan den justera lite om det behövs, 1.200volt brukar vara nog vid den klocken.

Så denna guide är "säker" att följa? http://www.overclockersclub.com/guides/overclock_intel_4770k_...

Final BIOS Settings 4.2GHz:

Reaching 4.2GHz should not be a problem for most people. Some current chips do take 1.2v to reach it these settings and my BIOS settings below is only a guide to what you may have to apply in order to reach the same as me.

CPU Voltage
1.1v
CPU Frequency
4200
CPU Multiplier
42
CPU Ring Ratio
39 (3900)
CPU Ring Voltage
1.064v /(Auto)
System Agent Voltage
1.088v / (+ .250)
I/O Analog Voltage
1.016v / (Auto)
I/O Digital Voltage
------- / (Auto)
BLCK
100
CPU Temp
68 °C

Hur verkar d?

Permalänk
Medlem

@Mikeyland:
Den går bra att följa
Ring volt och ring ratio är inte tvunget att öka, man tappar marginell prestanda på att låta den vara på 39 och gör cpun lite stabilare om man lämnar den där men annars är det bara att köra på med cpun

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[quote postid="15710660" userid="222396" name="Mac83"]
@Mikeyland:

yo jag har en 4790k kör 48 på multip men av någon andleding blir basklocken 98.5 och går inte å ändra.. datorn i sign

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

cpu_opt uttaget speglar ofta cpu_fan kontakten. Säker på inte pumpen går ner i varv när dina fläktar gör det? Avaktivera PWM där du sätter pumpen

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

[quote postid="15710660" userid="222396" name="Mac83"]
@Mikeyland:

yo jag har en 4790k kör 48 på multip men av någon andleding blir basklocken 98.5 och går inte å ändra.. datorn i sign

Kan hjälpa med en biosuppdatering, men det är inget problem egentligen att den inte kör mer än så.

Senaste biosen är ifrån 17 augusti i år så ganska så ny.
http://www.msi.com/support/mb/Z97-GAMING-9-AC.html/#down-bios

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mac83:

@Mikeyland:
Den går bra att följa
Ring volt och ring ratio är inte tvunget att öka, man tappar marginell prestanda på att låta den vara på 39 och gör cpun lite stabilare om man lämnar den där men annars är det bara att köra på med cpun

Ok ska man ha intel boost på eller av? jag kör blanserat på energi läge så den går ju inte max hela tiden.

Testade Cpu core Voltage på Adaptive bara så går den max upp i 1.086 på multiplier på 40 i full game load. sen går den ner i 0.713 vid idle.
Men varför är min Bus Speed 99.98 mhz? ska den inte vara 100mhz?

Permalänk
Medlem

@Mac83: jag har senaste bios en.. :/

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

@Mac83: jag har senaste bios en.. :/

Det kan bli en liten sänkning på basklocken när man klockar men det är inte något att bry sig om egentligen, det är först när den går över 100mhz som det inte är bra.

Visa signatur