Kommunikation i rymden

Permalänk
Melding Plague

Kommunikation i rymden

Större datamängder och astronomiska avstånd ställer allt högre krav på rymdbaserade överföringar. Jörgen Städje går igenom hur kommunikationen fungerar när Jorden lämnas i kölvattnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra lördagsläsning! Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Min nördometer gick just i botten, bbl

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk

Riktigt go läsning! Tack!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Blivit kidnappad av aliens, deras radio är nere.
men min telefon funkar bra.
Jord tech ftw

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kul och intressant artikel.

Permalänk

Mycket intressant läsning, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt intressant. Nerdgasm!

Permalänk
Avstängd

Tack för den, riktigt intressant.
Och konstigt sugen på att spela kerbal blev jag

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Permalänk
SpelClockers

i rymden kan ingen höra dig skrika så tala i normal nivå.

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt intressant artikel!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

Wow, sjukt intressant läsning! Mer av detta!

Permalänk
Avstängd

Mer rymden åt folket!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Artikeln har massor av stavfel, dock intressant läsning.

EDIT Hörru Jörgen tänker du korrekturläsa?

Permalänk
Medlem

Det görs redan genombrott om huruvida man får rörelseenergi av materia, dvs snart har vi "Star Trek" i verklighet och kan befolka andra planeter än bara våra närliggande.

Men nu ska jag återgå till mina hundratals bilder från djuprymden och jobba med dem.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om inte det mesta teknologi har tagits från utomjordingar. Svårt att tro på allt har människan själv uppfunnit.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Intressant. Men snart är det väl dags för marskoloni va? Så att vi kan använda den framstående kommunikationen till något nytta (kolonin själv lär ju vara värdelös ).

Permalänk
Hedersmedlem

Rymden är fantastisk!

Skrivet av XPerion:

Ibland undrar jag om inte det mesta teknologi har tagits från utomjordingar. Svårt att tro på allt har människan själv uppfunnit.

Varför har du svårt att tro det?

Den vanligaste orsaken till dessa kommentarer brukar vara att man har svårt att greppa komplexiteten i tekniken, vilket gör att det hela känns främmande och "utomjordiskt". Men vad är egentligen rimligare, att utomjordingar har skickat data och tekniker till människor som har utvecklat de för eget bruk och samtidigt lyckats hålla denna kommunikation hemligt för miljarder människor i gud vet hur många år, ELLER att det finns människor som är smartare än en själv?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clarke

Skrivet av Miska:

Det görs redan genombrott om huruvida man får rörelseenergi av materia...

Har du någon länk till detta? Låter intressant!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tack för en välskriven artikel. Kul att se dessa!

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Radiokommunikation är intressant.. synd man är för korkad för att förstå allt runt detta bara
Har varit lite sugen på att bli radioamatör ibland. Lämnas åt snillena

När jag var liten så klädde jag in blomkrukor och annat med folie och kopplade med en tråd till antennen på en

, bärbar kasettradio om bilden inte fungerar..
Fick in lite märkliga stationer på AM, fascinerades av detta !

Det jag har svårast att greppa är att man lyckas förstärka de löjligt svaga signaler man får in och kunna plocka ut meningsfull information ur dem, samtidigt som mitt trådlösa tangentbord gnäller om man har lite möbler i vägen

mer
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miska:

Det görs redan genombrott om huruvida man får rörelseenergi av materia, dvs snart har vi "Star Trek" i verklighet och kan befolka andra planeter än bara våra närliggande.

Men nu ska jag återgå till mina hundratals bilder från djuprymden och jobba med dem.

Nu kanske du bara skämtar men även om vi någon gång skulle komma på ett sätt att resa med ljusets hastighet så är det fortfarande på tok för långsamt för att utforska andra solsystem. Den närmsta stjärna med vad som tros vara planeter ligger på ca 10,5 ljusårs avstånd. För att inte tala om vilket avstånd andra galaxer ligger på som Andromeda med drygt 2.5 miljoner ljusårs avstånd, och då är den "nära" relativt sett. Vad som krävs är förmodligen någon form av manipulation av rumtiden för att ta sig an de svårbegripliga avstånden i rymden.

Angående artikeln så är det verkligen ett högintressant område men vad den gör på Sweclockers vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Rymden är fantastisk!

Varför har du svårt att tro det?

Den vanligaste orsaken till dessa kommentarer brukar vara att man har svårt att greppa komplexiteten i tekniken, vilket gör att det hela känns främmande och "utomjordiskt". Men vad är egentligen rimligare, att utomjordingar har skickat data och tekniker till människor som har utvecklat de för eget bruk och samtidigt lyckats hålla denna kommunikation hemligt för miljarder människor i gud vet hur många år, ELLER att det finns människor som är smartare än en själv?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clarke

Faktiskt mycket. ex kortfattat:
- Kisel -> halvledare
- Olja > bensin
- Ljud/Bild > TV svart vitt till färg. Ljud utsändningar. Satellit.
- Utvinna material för dess syfte.
- Ettor och nollor kan förvandlas till bild/ljud och "internet".
o.s.v

Kan bara inte låta bli att tänka hur otroligt utvecklingen gått framåt. Typ, hur fasiken kan människan vars förr i tiden var primater och numera "einsteins" med hög teknologiska uppfinningar.

Rena Arkiv X.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Faktiskt mycket. ex kortfattat:
- Kisel -> halvledare
- Olja > bensin
- Ljud/Bild > TV svart vitt till färg. Ljud utsändningar. Satellit.
- Utvinna material för dess syfte.
- Ettor och nollor kan förvandlas till bild/ljud och "internet".
o.s.v

Kan bara inte låta bli att tänka hur otroligt utvecklingen gått framåt. Typ, hur fasiken kan människan vars förr i tiden var primater och numera "einsteins" med hög teknologiska uppfinningar.

Rena Arkiv X.

Man kunde långt innan vikingatiden beräkna många olika astronomiska händelser och cykler med förvånansvärt god noggrannhet trotts enkla medel. Mycket vetenskaplig forskning gjordes med instrument som vi skulle betrakta som oanvändbara men med stor uppfinningsrikedom och klurighet duger till forskning som fascinerar. Romarna byggde akvedukter med noga avvägd lutning utan våra moderna instrument och Egyptens pyramider krävde stenblock som fraktades långväga med enkla medel - dock inte alls omöjligt att göra. I mellanöstern gjordes många vetenskapliga upptäckter och framsteg, säkert för att man också inspirerades av lärda från andra delar av världen. Redan för flera hundra år sedan så forskades det runt våran hjärna och man kartlade olika delar av hjärnan, studerade synnerv och syncentra, anatomi i kroppen mm. Så underskatta inte människorna som levde för ett tag sedan, innan elektriciteten, det finns urgamla inskriptioner som nämner ekonomi och affärer, astronomi och historia och människor med liknande funderingar som idag. Någon som kan påvisa dokument med information som tyder på att folk var dummare förr ?

Så att koka fram bensin eller skicka digital information är ganska banalt när man tänker på det. Telegrafen är faktiskt digital, så det förekom den analoga informationen och man kunde tidigt skapa program till vävstolar, så när man lägger ihop teknik från telegrafen och vävstolar så är man snart i databehandlingsåldern etc.. utvecklingen är ett resultat av att man kunnat bygga på många andras arbete.

Det är lätt att tro att vi är så högt stående idag för att vi har massa trådlösa manicker som "hjälper oss" idag och att vi kan vara "google smart", men knappast skulle kunna leva så länge utan att handla i mataffären och betala räkningar över internetbank utan istället behöva bygga sin egen bostad och bruka sin egen jord för att få mat på bordet.

Som en företagsägare sade en gång (hört personligen): "för varje sak man förenklar så tycks folk bli ännu mer korkade och tänka ännu mindre själva", i avseende på hur fördummade vi blir när någon annan löser alla våra vardagliga ting och vi bara är produkt och tjänstkonsumenter.

Visst, jämför man obildade människors oförstående (kanske grundat på korkat ointresse att fördjupa sig) idag med det som åstadkommits förr så verkar det vara fantastiskt, men många av oss är inte så otroligt stora snillen idag bara för att vi fått kunskapen serverad, precis som många fortfarande tror på massa vidskepligheter idag men redan de antika grekerna tycks ha laborerat med batterier, eller någon gjorde ett bronsurverk som påvisade planeters cykler för hemskt länge sedan.. Det fanns mycket okunskap förr men också mycket intelligens !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Det görs redan genombrott om huruvida man får rörelseenergi av materia, dvs snart har vi "Star Trek" i verklighet och kan befolka andra planeter än bara våra närliggande.

Men nu ska jag återgå till mina hundratals bilder från djuprymden och jobba med dem.

"rörelseenergi av materia" får du nog utveckla, då rörelseenergi ur materia inte precis är något nytt...
- Rörelseenergi eller mer rätt Kinetisk energi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetisk_energi
- Materia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Materia

Som ex. så fixade Kineserna det på 800-talet med svartkrut i raketer, sen har det skett naturligt långt innan och säker även med människans hjälp.
Däremot att få ut energi ur materia med en bra verkningsgrad har alltid varit ett gissel, som verkningsgraden vid elproduktion i dagens kärnkraftverk ligger på ca:33% och en modern bilmotor har ca:21~22%.

@JörgenS
Mycket intressant och läsvärt, tack!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Den delvis skalenliga bilden av solsystemet har asteroidbältet på fel ställe!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning det har du gjort bra. @JörgenS

Vi har mycket att tacka till alla dessa människor som gjort alla dessa uppfinnar annars skulle vi inte suttit med den teknologin vi sitter med i dag.

Permalänk
Medlem

Tack för en cool artikel.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant!