Muskampen 2025: Segraren korad!

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Nu är jag inte riktigt insatt i de. Då jag aldrig hört talas om detta själv? Men visst jag håller med dig, visar det sig att flyktingen/invandrare har ljugit om flertal uppgifter så har man ingen rätt att befinna sig här heller.

Efter en snabb googlesökning: http://www.svd.se/hur-manga-ensamkommande-barn-ar-vuxna

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Förklarade det med att hjälpa på plats i ett svar till "friterad". Det jag menade att den diskussionen är slut är att använda det argumentet till att stänga gränserna, det är naivt och trångsynt. Vi ska givetvis inte sluta med att hjälpa plats i närområden! Det är helt rätt, men att säga att detta kan ersätta invandringen helt, det är där jag tycker man har fel.

Varför kan det inte ersätta invandring helt?

Skrivet av breakwin:

Nej, jag tänker inte skriva på något som säger att folk saknar asylskäl i europa. Turkiet och andra grannländer till syrien klarar inte trycket själva. Dock kan jag mycket väl skriva på ett papper som tvingar fler länder att ta mycket större ansvar istället för att "endast" Tyskland och Sverige ska ta emot sådant tryck.

Andra länder är inte intresserade av svensk/tysk migrationspolitik, så det kan vi glömma på en gång. Man har tjatat om det i åratal i EU. Inget händer. Man vill inte ha svensk politik. Vi ses inte som ett föredöma i övrigt Europa, snarare motsatsen.

Klarar inte trycket själva som det ser ut idag, nej. Det behövs resurser. Det är inte så att det är brist på mark som gör att Turkiet och Libanon har det tufft.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Väldigt tråkigt att man ljuger om sin ålder när man ändå har fått hjälp här. Jag har tyvärr inget konkret svar på vad man ska göra. Kan endast säga att det är väldigt fel och att man inte riktigt förtjänar den hjälp som man har bett om.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Återigen en massa påhittat trams utan någon som helst verklighetsförankring. Den överväldigande majoriteten som röstar på SD är givetvis inte rasister, men det är klart att det är enklare att försöka svartmåla personer än att faktiskt argumentera mot dem. Som vi ser i opinionssiffrorna är det dock inte ett lika stort framgångskoncept som eliten och vår vridna media trodde.
Att tycka att vi måste begränsa invandringen i Sverige betyder inte att man är rasist. Om det kommer fyra personer och knackar på din dörr mitt i natten och vill komma in och värma sig, är du främlingsfientlig som inte släpper in dem? Självklart inte; att påstå det vore helt befängt.

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att de som röstar på SD's politik är rasister. Därtill kommer resten som röstar på dem.

Skrivet av Jonny Myran:

Återigen får jag poängtera att du uppenbarligen inte vet vad ett enfrågeparti är för något, eftersom SD inte alls passar in i begreppet. SD skyller inte brottsligheten eller andra problem på invandrare (men att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken är ren och skär fakta), utan på de politiker som har skapat den skandalösa invandringspolitiken och totalt misslyckade integrationen. Jag tycker precis som SD att man ska ta seden dit man kommer, men istället har en regering gått över huvudet på folk och beslutat att Sverige ska anpassa sig efter de som kommer hit, i en strävan att bli mångkulturellt.

Jo jag anser att SD fyller kriterierna för att vara ett en-fråge-parti då de har en fråga och ett svar.

Skrivet av Jonny Myran:

Och varför skulle ett parti behöva ha en ekonomisk tanke som grund? Sverigedemokraterna är socialkonservativa och värnar därför om välfärden – ekonomi är endast ett medel för att uppnå detta. Jag tänker inte ödsla mer tid på dig eftersom du uppenbarligen sväljer det som skrivs i Aftonbladet och Nyheter24 med hull och hår, och sannolik inte ens har slagit ett öga på SD:s partiprogram. Lev du kvar i din lilla sagovärld så länge du kan – verkligheten kommer snart ikapp.

Det var du som skrev att SD tog upp den ekonomiska aspekten av invandring. Jag har aldrig påstått att det skulle vara ett krav för att driva ett parti. Jag har tvärtom inget emot idealism.

SD är nationalister och tro inget annat. De värnar om sig själva - att få fler väljare, inte om välfärden. Läs om hur populism fungerar.

Självklart har SD ett partiprogram som innehåller många punkter. Det har alla en-fråge-partier utom de seriösa.
Jag har sett deras riksmöten sedan SVT började sända dem. Ibland har partimedlemmar kommit med kloka, bra ideer, och då är det lätt att få dessa upptagna i programmet. Jag har aldrig påstått att Sverigedemokrater är dumma.

Läser du Aftonbladet och Nyheter24? Jag följer riksdagen. Och jag har märkt att i det är förvånansvärt ofta som public service återger sanningen därifrån. Det kan bli lite förenklat och rubrikskapande ibland. Men ganska ofta är det schysst rapporterat. Men jag brukar försöka ta reda på sanningen på egen hand. Om jag inte hinner har jag relativt stort förtroende för public service. Vilket jag inte har för t ex Aftonbladet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Väldigt tråkigt att man ljuger om sin ålder när man ändå har fått hjälp här. Jag har tyvärr inget konkret svar på vad man ska göra. Kan endast säga att det är väldigt fel och att man inte riktigt förtjänar den hjälp som man har bett om.

Framöver så tycker jag att man inte borde ge dom något ekonomiskt stöd alls. Ska dom bo här får dom bo på gatan om dom ljuger på det viset. Det ska dom vara glada för i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Har läst det mesta här.. Det mesta är ENLIGT MIN MENING meninglösa diskussioner och kommentarer. Men jag märker ju som resten av media att mycket handlar om invandringen och flyktingpolitiken.
Här är lite vad jag själv tycker... Hur jag helt enkelt tycker politiken ska styras. Läs den meningen en gång till innan du hoppar på mig med massa uttalanden. Fuck it, jag skriver den åt dig. Det här är vad JAG TYCKER. Läste du rätt? bra

Jag är en kurd, 19 år, född i Sverige och bott här hela mitt liv. Mina föräldrar har sitt ursprung från Kurdistan. Vilket betyder att det är mitt folk som mördas, blir våldtagna, halshuggna, varje dag. Det går inte en dag utan att något barn dör, eller att någon får se sina kära dö framför ögonen.
Många av mina släktingar har tyvärr dött i kriget mot ISIS. Många av dem har jag aldrig träffat (endast varit i kurdistan 2ggr) men ändå, det är mitt kött och blod.

Det här med att hjälpa folk på plats, den diskussionen är död enligt mig. Det finns ingen plats, vad är det för plats du snackar om? Pratar du om ruinerna i staden kobane? Där hus är helt förstörda, sjukhusen inte längre är i drift och där de flesta har flytt. Hur ska det hjälpa att pumpa in pengar? Säg att ni skulle kunna ge regeringen där oändligt mycket pengar. Hur f*n hjälper det? Pengar skapar inte magiskt ett bra samhälle när man har ISIS som är ren ondska som även sprider sig som kackerlackor. Det här med att vi hjälper folk här eller där, den diskussionen är slut, PUNKT. Folk behöver hjälp, människor behöver hjälp att överleva, inte ekonomiskt eller psykiskt, det handlar om ren överlevnad, att inte dö, att inte bli halshuggen. Att trycka handflatan i folks ansikten och säga "stopp, åk tillbaka dit ni kom från. Men ni behöver inte oroa er, vi pumpar in massa pengar" Det är omänskligt. Jag tänker inte använda ordet rasism. Du kan för all del inte tycka om eller hålla med om vissa andras kulturer, men vi snackar om ren jäkla omänsklighet nu. Rasism går att bota, genom kunskap. Omänsklighet går inte att bota. Beter man sig omänskligt så är man självisk och ond. Och det är precis det SD är, de är själviska, onda och omänskliga.

Jag ser även mycket diskussioner kring invandrarna här samt brottslighet och socialbidrag osv osv. Här tycker jag att samtliga partier har gjort fel. Det har spårat ur, rejält. Det handlar inte om att stoppa invandringen, det handlar om att lösa problemen vi har idag med invandringen.
Allt för många förblir arbetslösa, utan utbildning och utan erfarenheter. Jag tycker såhär, kommer man till ett land så ska man se till att man blir en del av folket/landet och inte en börda. Med det menar jag inte att man behöver ta åt sig alla svenska traditioner osv, utan att man tar ett ansvar som individ. Skaffar man sig en utbildning så kan man även öppna egna företag, skaffa jobb osv. Kommer man hit och vägrar anstränga sig efter ett antal år så tycker jag man ska bli utvisad. Spelar ingen roll om du kommer hit från krig eller nån annan stans. Kommer man till ett land som hjälpt dig att överleva så får man även hjälpa landet att överleva.

Jag skulle kunna skriva i flera timmar till men jag kände mest att jag behövde få ut lite efter att läst en massa bullshit här. Fakta hit och dit, invandrare här eller där, det spelar ingen roll längre. Människor behöver hjälp, och det är vår plikt att som medmänniskor hjälpa dem.

Några kortare frågor, hur tycker du att mänskligheten ska lösa problemen med IS och se till att folk inte behöver fly.

Jag förstår mycket väl att folk flyr från krigsdrabbade områden, men hur kommer det sig att man tar sig till Kiruna för att sen klaga på att det är kallt. Om man inte är beredd på att det är kallt i Sverige halva året så känns det ju som att man egentligen inte vet speciellt mycket om landet så varför väljer man att fly hit?

Är det inte bättre att arrangera tältläger för flyktingar i närheten av kriget än här där det blir typ - 30 grader, självklart måste man ju få ut folket ur dom krigsdrabbade områdena men tycker inte att Sverige känns som det mest logiska valet att hjälpa folk på just på grund av distansen till där flyktingarna kommer ifrån. Jag kanske tycker helt fel enligt många men jag har min åsikt om det hela.

Ska vi få hit folk så måste dom utbildas och ut på arbetsmarknaden men dock så såg jag senast i år ett skrämmande exempel på min arbetsplats, var en kille från Somalia tror jag det va som kom ner till jobbet med papper från arbetsförmedlingen att han gått en massa kurser och verkade väldigt lämpad för ett jobb. Han hade till och med truck kort för att få köra stora truckar i gruvor. Redan första dagen blev vi lite förvånade då det visade sig att killen inte ens klarade av att flytta på en halvpall med hjälp av en liten handjagad truck. Det tog han flera veckor innan han kunde hantera en sak som dom flesta skulle kunna lära sig på fem minuter.

Det finns så många fel i det här landet att utbildningar för flyktingar som måste ut i arbetslivet inte funkar då anstormningen helt enkelt är för stor. Och nej alla som kommer hit är inte fullt utbildade hjärnkirurger som tvingas köra taxi även om det finns exempel på det med vilket i sig är helt banalt.

SD vill se en minskad invandring ja, så att den blir i procent liknande vad andra länder i EU tar emot, jag ser inget fel med det, men Sveriges regering tycks vara rädda för att inte anses vara politiskt korrekta, det är den anledningen som gör att jag hellre hade sett ett danskt system i Sverige, ett system för att ställa krav innan man anses vara en av landets medborgare, men Sveriges regering tycks mest köra ett system som går ut på att ge varenda flykting ett permanent medborgarskap sen väljer man ibland att avvisa någon, då är dom så urbotat korkade att dom väljer någon stackars man som lyckats bli egenföretagare med familj och allt istället för att ta någon med en i Sverige kriminell historia.

Jag kanske har fel i hela min världsbild men det är den jag fått genom att försöka granska svensk media med ett kritiskt öga

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Majoriteten av företagen finns inom landets gränser för att deras produkter och tjänster efterfrågas inom landets gränser. Den Svenska industrin finns I sverige för här finns skogen, Malmen och energin som krävs för produktionen. Bortsett från några IT-företag så finns det inte särskilt många företag som ens kan flytta från Sverige.

Alla former av lågförädlande industri är dock dömda att dö ut i ett högskatteland som Sverige, precis som en lång rad såna industrier redan gjort under 70- och 80-talen. Efterfrågan inom landets gränser spelar ingen roll om det går att importera samma produkt för halva priset. Kulturen att "köpa svenskt" är tämligen svag i Sverige, och jag skulle tro att ingen känner skillnad på om dasspappret är tillverkat i Jönköping, Polen eller Slovakien. Lågförädlande industri är inte Sveriges framtid, även om nuvarande statsminister tror det.

Skrivet av Huzzbutt:

Skatterna i samhället tas redan utifrån privatpersoner genom arbetsgivareavgifter och skatt på lön, Bolagsskatten är försvinnande liten i jämförelse med dessa.

Lönekostnaden i Sverige är dock bland de absolut högsta i världen, och det är det som avgör om en vara är värd att producera i Sverige, och för många produkter så motiverar inte "made in sweden" kunderna att betala något extra.

Skrivet av Huzzbutt:

Och handen på hjärtat så är de flesta invandrare produktiva samhällsmedborgare.

Problemet är inte invandrarna utan välfärdsstaten, LAS och andra saker som i praktiken hindrar dem från att försörja sig själva inom rimlig tid. Enligt ledande politiker är ju somliga jobb inte tillräckligt fina för att försörja sig på, och man tar sig för pannan varje gång de tror att skattehöjningar är en outtömlig källa till inkomster för staten. Som om medborgarna satt på varsin liten guldhög som man kan tulla av lite vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är inte invandrarna utan välfärdsstaten, LAS och andra saker som i praktiken hindrar dem från att försörja sig själva inom rimlig tid. Enligt ledande politiker är ju somliga jobb inte tillräckligt fina för att försörja sig på, och man tar sig för pannan varje gång de tror att skattehöjningar är en outtömlig källa till inkomster för staten. Som om medborgarna satt på varsin liten guldhög som man kan tulla av lite vid behov.

Jag tvivlar på att det är LAS eller ens lönerna som är problemet. Problemet är bristen på svensk social kompetens, kunskaper i det svenska språket och, för den svenska arbetsmarknaden, relevanta yrkeserfarenheter och utbildning. Inte ens när staten står för 80% av lönekostnaden får utomeuropeiska invandrare utan utbildning arbete. Jag tror vi behöver ge upp idén om att låglönejobben skulle finnas, bara lönerna blir tillräckligt låga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Jag tvivlar på att det är LAS eller ens lönerna som är problemet. Problemet är bristen på svensk social kompetens, kunskaper i det svenska språket och, för den svenska arbetsmarknaden, relevanta yrkeserfarenheter och utbildning. Inte ens när staten står för 80% av lönekostnaden får utomeuropeiska invandrare utan utbildning arbete. Jag tror vi behöver ge upp idén om att låglönejobben skulle finnas, bara lönerna blir tillräckligt låga.

Men 80% ersättning är för lågt, nu när fas3 kommer försvinna kommer nog staten stå för 125% av alla lönekostnader, vilket innebär att man precis som i fas3 får betalt för att ta emot arbetslösa. När vi har kommit i detta skede, ja då blir långtidsarbetslösa mer attraktiva.

Angående jobb, så är de de ungdomarna som vandaliserar och har sig som är de främsta jobbskapare i vissa platser, då de skapar så otroligt mycket arbete att ta reda efter dem som annars inte hade funnits. -Min poäng här är att minskad arbetslöshet per automatik inte är bra och staten enkelt kan lösa deras mål genom att skapa jobb som annars inte hade behövt utföras.

Sedan tycker jag svenska språket och seder för att klara av arbetslivet här är överdrivet, problemet idag är att arbetsmarknaden går emot ett kompetenssamhälle och många som har haft riktigt bra förutsättningar har det skitsvårt. En person som då har haft sämre skolor och varit på flykt i många år, hur tusan ska den kunna konkurrera med oss andra? -Vara extremt begåvad som många är eller staten betalar arbetsgivare för att ta emot dem. - Då inte bara 80% av lönen som idag för det räcker ej, 150% upp till 200% skapar ett bättre resultat. Fas 3orna fick arbetsgivare 5000kr/månaden i början, men sedan sänktes vad jag hörde.

*edit*
Staten betalade Wallenbergägda Aleris 60 000kr/månaden för bostad till en flykting. Om staten nu säger till arbetsgivare att vi betalar alla löner, försäkringar etc för flyktingarna och så får ni 60 000kr/månaden för att ta emot dem, så är jag knappast ensam om att fundera på att säga upp mig för att bli arbetsgivare och anställa ett gäng såna. -Så arbetslöshetfrågan är superenkel att lösa om staten fortsätter bedriva den politik som de bedriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vad händer?

Politik är vad som händer.
Ebba Busch Thor gör antagligen vad varje nyvald ledare, politiker whatever med prestationsångest gör för att visa handlingskraft - något så irrationellt så det förefaller osannolikt att det inte kan vara en mer genomtänkt plan.
Den verkliga anledningen är sannolikt att flytta fokus från den annalkande insikten att genuspaniken KD drabbats av när de välja en kvinna utan livserfarenhet skulle slå tillbaka och sänka dem under 4%-spärren. Eller på ren svenska: Det är ett spel för galleriet.

Somna om...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

LAS ger en trögrörlighet och en otroligt hög tröskel till försörjning, eftersom det gör det omöjligt att selektera anställda utifrån deras kompetens eller prestation. Det finns ju folk på i princip varje större arbetsplats som sedan länge slutat jobba, eller t.o.m. fått någon meningslös icke-uppgift att utföra, bara på grund av att de blivit anställda för så lång tid sedan att de är omöjliga att avskeda. Själva har de svårt att få ett nytt jobb eftersom de inte kommer få några vettiga meriter med sig från nuvarande arbetsgivare, så deras situation är nästan lika kass.

Facit från andra länder visar att det funkar att få in folk på arbetsmarknaden utan att först passera byråkratins Gå. Jag läste en intressant rapport för ett par år sedan, som handlade om hur lång tid det tog innan en långväga/kulturfrämmande/språkförbistrad immigrant integrerades i samhället, och där låg Sverige bland de absolut sämsta länder där det tog som längst tid. Bland de bästa var USA, där de t.o.m. accepterades som amerikaner av andra medborgare, långt innan samma person ens skulle fått ett riktigt jobb i Sverige.

Det finns massor av akademiker som fastnar i svensk byråkrati, och på grund av bl.a. LAS så blir de inte anställbara hos en svensk arbetsgivare med självbevarelsedrift. Idag finns det ju dock ingen som helst politisk driftkraft (ens bland "högern"/den nya socialdemokratin) att ens reformera LAS, då vanföreställningen om att Sverige lyder under några andra ekonomiska lagar än resten av världen oavbrutet gör sig påmind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

LAS ger en trögrörlighet och en otroligt hög tröskel till försörjning, eftersom det gör det omöjligt att selektera anställda utifrån deras kompetens eller prestation. Det finns ju folk på i princip varje större arbetsplats som sedan länge slutat jobba, eller t.o.m. fått någon meningslös icke-uppgift att utföra, bara på grund av att de blivit anställda för så lång tid sedan att de är omöjliga att avskeda. Själva har de svårt att få ett nytt jobb eftersom de inte kommer få några vettiga meriter med sig från nuvarande arbetsgivare, så deras situation är nästan lika kass.

Facit från andra länder visar att det funkar att få in folk på arbetsmarknaden utan att först passera byråkratins Gå. Jag läste en intressant rapport för ett par år sedan, som handlade om hur lång tid det tog innan en långväga/kulturfrämmande/språkförbistrad immigrant integrerades i samhället, och där låg Sverige bland de absolut sämsta länder där det tog som längst tid. Bland de bästa var USA, där de t.o.m. accepterades som amerikaner av andra medborgare, långt innan samma person ens skulle fått ett riktigt jobb i Sverige.

Det finns massor av akademiker som fastnar i svensk byråkrati, och på grund av bl.a. LAS så blir de inte anställbara hos en svensk arbetsgivare med självbevarelsedrift. Idag finns det ju dock ingen som helst politisk driftkraft (ens bland "högern"/den nya socialdemokratin) att ens reformera LAS, då vanföreställningen om att Sverige lyder under några andra ekonomiska lagar än resten av världen oavbrutet gör sig påmind.

På tal om vanföreställningar; LAS är inget hinder för att anställa. Det är ren propaganda från Svenskt näringsliv för att driva igenom försämrade arbetsvillkor för arbetstagaren. Samma urvattnade argument vi hört de senaste 50 åren att företagen flyttar utomlands om inte skatten sänks.
Majoriteten av invandrare idag är dock inte akademiker. De saknar formell utbildning och praktisk erfarenhet inom efterfrågade yrkesgrupper. Kvalificerade yrken ställer krav på språklig kompetens och detta kombinerat med invandrarfientliga och oseriösa arbetsgivare med slavliknande arbetsvillkor utgör ett långt större hinder än det konstruerade problemet med LAS.
Inom vårdyrket har byråkratin däremot en stor roll och det med rätta då det kan vara livsviktigt att patient och läkare kan kommunicera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Hur såg välfärdssverige ut 1944 i jämförelse med 2015? Sedan kan vi konstatera att flyktingströmmarna i slutet på andra världskriget var övergående, men som det ser ut nu är så inte fallet - det här kommer vara normalläget under lång tid framöver om vi inte gör något åt förd politik.

Hur såg välfärden ut? Ja förutom det faktum att Per-Albins Hanssons ide om välfärden först genomföras under Tage Erlander som tog över efter att Per-Albin Hansson dog 1946 så skulle jag säga att den då var icke existerande och därför per automatik var värre. Den välfärd som vi har idag började dock inte ta form förrän på mitten av 60-talet. Tåls att nämnas att under den tid på 90-talet då Sverige hade ett ganska tjockt tryck av flyktingar från t.ex. Jugoslavien så kom Sverige ut som en ekonomisk vinnare men en av de starkaste ekonomierna i Europa. Ungefär som det ser ut nu. Skillnaden från då och nu var att då hade man ider hur man skulle lösa saker och ting och nu har man inte en susning ens. Så problemet ligger uppenbarligen inte hos flyktingarna eller ens antalet utan att iden över hur man ska fixa läget är icke existerande.

Jämför siffrorna från 2001 fram till nu och säg igen att det är krig som är anledningen till att det ser ut som det gör idag. Det var krig i Irak och Afghanistan samtidigt, vi var ändå inte uppe i de volymer vi ser idag. Det finns väldigt lite - om något - annat än hårdare regler i Sverige som kommer minska antalet invandrare som väljer att ta sig hit.

Det är heller inte så att invandrarna stannar i första bästa säkra land och söker asyl där, de förflyttar sig till Sverige och Tyskland där reglerna och bidragen är mest generösa. Vi kan definitivt påverka hur och vart strömmarna går.

Nu sitter du och spekulerar. En sak du inte tar upp är att de på vägen inte får någon asyl alls. Det är orsaken varför de söker sig vidare och inte för att det är "generösare här".. För då hade de inte stuckit till Danmark och Finland.

Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att övriga Nordeuropeiska länder, inklusive det sönderbombade Tyskland lyckades bygga upp sin välfärd efter kriget så är ska vi nog sluta hävda att det var vår neutralitet som ledde fram till välfärdsstaten.

Sen så är det så att din åsikt om flyktingmottagande rent utsagt är larvig, Dina åsikter handlar om moraliska förpliktelser som har till effekt att fattiga länder som exempelvis Etiopien ska ta emot fler flyktingar, trots att de bevisligen inte kan hantera det; För att de ligger närmast.

Nu sitter du och ignorerar vissa faktum. Tyskland byggde upp sin välfärd efter kriget på de enorma summor som USA lånade till delar av Europa via Marshallplanen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen

Ta en titt och se på hur exakt pengarna fördelades. Frankrike och Tyskland fick mer pengar än hela Norden och stora delar centraleuropa totalt. Där har du vad som finansierade välfärden och återuppbyggandet av Europa. Sverige höll sig utanför kriget och hade en fullständigt intakt industri som i sin tur blomstrade under guldåren på 50 och 60-talet då arbetarna var så många att utan arbetskraftsinvandring så hade Sverige haft enorma problem.

Skrivet av Huzzbutt:

Och FInland? Och Danmark? Och Nederländera? Och Belgien? Och Österrike? Faktum är att vid 70-talets början sa hade alla nord och västeuropeiska länder en jämförbar välfärd oavsett om de deltagit i kriget eller ej. Förklaringen att vår välfärd var beroende av vår neutralitet har inte stöd i historien.
Ja Larsionin jag står för åsikten att det är larvigt att anse att ett av världens fattigaste länder: Etiopien med återkommande svältkatastrofter ska ta emot fler somaliska flyktingar än något annat land bara för att du känner att det är moraliskt rätt att närmsta land ska ha störst ansvar.

Norge och Finland var faktiskt hyfsat förskonade från kriget. Det var bara under vinterkriget i början av kriget och Lapplandskriget i slutet som stod på finsk mark och då mestadels långt ifrån närmsta stad. Visst bombade Ryska bombplan vissa finska städer men detta byggdes snabbt upp igen. Norge såg mest stridigheter runt Narvik och var mestadels lugnt om man förbiser en viss del bombräder från Norska partisaner. Så orsaken till välfärden var dels kraven från befolkningen men även en sund ekonomi. Sverige hade en blomstrande ekonomi och Tyskland och Belgien förlitade sig på enorma summor i form av lån från USA.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur såg välfärden ut? Ja förutom det faktum att Per-Albins Hanssons ide om välfärden först genomföras under Tage Erlander som tog över efter att Per-Albin Hansson dog 1946 så skulle jag säga att den då var icke existerande och därför per automatik var värre. Den välfärd som vi har idag började dock inte ta form förrän på mitten av 60-talet. Tåls att nämnas att under den tid på 90-talet då Sverige hade ett ganska tjockt tryck av flyktingar från t.ex. Jugoslavien så kom Sverige ut som en ekonomisk vinnare men en av de starkaste ekonomierna i Europa. Ungefär som det ser ut nu. Skillnaden från då och nu var att då hade man ider hur man skulle lösa saker och ting och nu har man inte en susning ens. Så problemet ligger uppenbarligen inte hos flyktingarna eller ens antalet utan att iden över hur man ska fixa läget är icke existerande.

Vilka idéer hade man då som man inte har nu, menar du?

Skrivet av Tumnus:

Nu sitter du och spekulerar. En sak du inte tar upp är att de på vägen inte får någon asyl alls. Det är orsaken varför de söker sig vidare och inte för att det är "generösare här".. För då hade de inte stuckit till Danmark och Finland.

Men snälla du, den lilla grupp som väljer att vandra vidare till Finland för att de har släkt där är knappast representativa. Jämför totalt antal asylsökande - både vad gäller vuxna och ensamkommande "barn" så ser du själv att Sverige sticker ut som en ko i en myrstack.

Hur vet de att de inte får asyl på vägen om de inte söker om asyl?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Vilka idéer hade man då som man inte har nu, menar du?

Men snälla du, den lilla grupp som väljer att vandra vidare till Finland för att de har släkt där är knappast representativa. Jämför totalt antal asylsökande - både vad gäller vuxna och ensamkommande "barn" så ser du själv att Sverige sticker ut som en ko i en myrstack.

Hur vet de att de inte får asyl på vägen om de inte söker om asyl?

Till att börja med så saknar man helt byggnadpolitik idag. Det är brist på bostäder.. något som inte direkt var så hemsk på 90-talet. Sedan hade man även en ide hur man skulle få ut dessa personer i arbete och integrationen fungerade betydligt bättre. Inom 2-3 år så hade man fått in många i arbete eller i annan sysselsättning. Idag saknar man dessa ider. Man saknar lösningar och därför fallerar integrationen. Sedan så borde du läsa på om asyl.. Internationell lag säger att de måste söka asyl i det första landet de tar sig till och sedan i varje land de passerar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

På vilket sätt är de saker du nämner självklarheter? För att du tycker det? Ganska säker på att det inte finns gemensam konsensus som säger att det är så.

Här är exempelvis lite statistik från SCB på antalet anmälda våldsbrott, ja befolkningen har blivit större men inte i samma takt som anmälningarna ökat.
http://i.imgur.com/YSvWo1O.jpg

Så du anser alltså att människor anmäler långt mycket mer idag? Varför skulle människor anmäla brott om de inte skett i större grad idag än förr?

Huruvida jag har studerat eller ej är föga relevant men sannolikt på högre eller samma nivå som dig, tack för mig och nog med semi-offtopic.

Bonus:
Här har du en källa på att BNP per capita går sådär också http://www.svd.se/ny-varning-skenet-bedrar-om-svensk-ekonomi
I och med inflation och det ekonomiska system och den tekniska utveckling vi har så är i princip alla i världen "rikare än någonsin" för man har fler kronor som är värda mindre. Dessutom plockar man ut pengar ur statliga bolag för att ha råd att finansiera budgeten http://www.dn.se/ekonomi/statens-bolag-mjolkas-for-att-tacka-....

Du gör ett ganska fatalt misstag i ditt resonemang. Du menar att antal anmälda brott = antal gjorda brott vilket i sig är helt fel. Antal anmälda brott behöver inte betyda att fler brott sker utan att mörkertalet sjunker. För att få en bättre slutsats så måste man titta på brott som lett till domar.

Skrivet av Fade:

Rikare, med en allt mer nedsatt offentlig sekto, större klyftor och segregerade områden. 50+ no go zoner där brandkår, ambulans och poliser blir angripna. Statliga företag säljs ut.
Brottsligheten, ja vissa brott har minskat. Exempelvis att du skulle bli utsatt för brott i hemmet. Men risken är också större att du blir utsatt för brott utanför ditt hem.

Något vi är bra på i det här landet är att smussla med statistik... Hur ser verkligheten ut, fråga poliser, anställda i vården, lärare osv och sluta läsa aftonbladet...

Dessa "No go-zoner" har blivit dementerad från alla håll och kanter. Rikare är landet.. Man har mindre skulder, större återväxt och en växande BNP. Statliga företag säljs ut beror på Alliansens syn på att privatisering är bättre än förstatligande och att deras syn på att privata företag ger bättre priser för slutkund. Det är en liberal ståndpunkt helt enkelt. Sedan sluta läsa aftonbladet? Istället för att hoppa på en sida som aftonbladet.. Gör lite källgranskning istället? Läs och kolla upp källor. Står det att rikspolisen har yttrat sig så borde det nog stämma.

Skrivet av Jonny Myran:

Du har med andra ord ingen aning om vad ett enfrågeparti är och allt du har att komma med är trötta floskler om att SD skulle vara rädda för invandrare. Det var det jag misstänkte. När såna extrema mängder resurser läggs på invandring är det inte konstigt att det är en aspekt av svensk politik som har oerhörd påverkan på resten av samhället.

SD ÄR ETT KLASSISKT enfrågeparti. Man behöver inte lyssna länge på Åkesson i diverse debatter eller läsa deras partiprogram (som består av över 50% invandringsrelaterade frågor) för att inse detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Till att börja med så saknar man helt byggnadpolitik idag. Det är brist på bostäder.

Och hur påverkar det?

Skrivet av Tumnus:

Sedan hade man även en ide hur man skulle få ut dessa personer i arbete och integrationen fungerade betydligt bättre. Inom 2-3 år så hade man fått in många i arbete eller i annan sysselsättning. Idag saknar man dessa ider.

Och vilka idéer var det?

Skrivet av Tumnus:

Sedan så borde du läsa på om asyl.. Internationell lag säger att de måste söka asyl i det första landet de tar sig till och sedan i varje land de passerar.

Nerru, det är du som behöver utbilda dig. Migranter som kommer till Sverige söker i väldigt liten utsträckning asyl i första säkra land de kommer till. Så fort du har registrerat dig i ett EU land - med fingeravtryck - så kan du inte resa vidare och söka asyl i ett annat land. Personerna som kommer till Sverige och har sökt asyl i Grekland eller Ungern ska, i enlighet med Dublinförordningen, skickas tillbaka dit. Det är därför man INTE söker asyl i Grekland eller Ungern.
*** raderat ***

Onödigt § 1.2
Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Och hur påverkar det?

Och vilka idéer var det?

Nerru, det är du som behöver utbilda dig. Migranter som kommer till Sverige söker i väldigt liten utsträckning asyl i första säkra land de kommer till. Så fort du har registrerat dig i ett EU land - med fingeravtryck - så kan du inte resa vidare och söka asyl i ett annat land. Personerna som kommer till Sverige och har sökt asyl i Grekland eller Ungern ska, i enlighet med Dublinförordningen, skickas tillbaka dit. Det är därför man INTE söker asyl i Grekland eller Ungern.

Dublinförordningen säger så men ytterst få länder följer den. Enligt den ska man söka asyl i det första landet man kommer till ja men vid avslag ska du söka till nästa och fortsätta genom Europa.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Man stänger inte gränsen, man minskar antalet som får komma in vilket är bra men dom överdriver en aning när dom säger 90%.

Sedan behöver man vara hårdare vid gränsen för det är flera asylsökare som beviljas som redan bor och har asyl i ett annat EU land. Eller dom som ljuger om sin ålder som ändå beviljas medan dom som faktiskt behöver hjälp och är hederliga människor inte beviljas.

Ja IS krigare borde antingen skickas in bakom galler eller inte få komma hit överhuvudtaget.

Nu är det så att Jomshof och indirekt Åkesson har ändrat det där till 100% stängda gränser. Problemet är att IS-krigare inte har det stående i pannan utan de har antagligen bättre papper än de som flyr från landet. Sedan håller jag med dig om att IS-soldater inte ska få komma in i landet men här måste vi se ett problem... Har denne person bara ett medborgarskap (alltså svenskt) så får man inte enligt mänskliga rättigheter ta bort detta. Alla har rätt att ha ett land. Och är denne en svensk medborgare så får man inte heller enligt svensk grundlag neka denna tillstånd att fara in i landet. Fram tills det är olagligt att åka och slåss för IS så kan denne inte heller åtalas OM det inte finns starka bevis för att denne gjort brott i Syrien. Vilket är väldigt svårt och dessutom kan leda till slöseri med skattepengar. IS-soldater med dubbla medborgarskap däremot kan bli av med sitt svenska och utvisad.

Skrivet av Friterad:

Även om flyktingen är en lögnare? Ljuger man om sin ålder så har man bevisat att man inte är att lita på och då tycker jag att man inte har rätt att få asyl

Problemet är att man får inte ta bort asylrätten. Man kan slå ned på asylsökan men att neka asylrätt är ett lagbrott enligt både svensk och internationell lag.

Vilka länder passerade en "flykting" på vägen till Sverige och Tyskland? Mig veterligen gränsar inget europeiskt land till Syrien.

Beror på hur man ser det. Israel har t.ex. blivit tillåtna att söka till EU och spelar t.ex. Fotbolls EM. Sedan gränsar även Syrien till Turkiet som i sin tur räknas som ett Europeiskt land trots att 3/4 av landet teoretiskt sett ligger i mellanöstern.

Skrivet av Dr.Mabuse:

På tal om vanföreställningar; LAS är inget hinder för att anställa. Det är ren propaganda från Svenskt näringsliv för att driva igenom försämrade arbetsvillkor för arbetstagaren. Samma urvattnade argument vi hört de senaste 50 åren att företagen flyttar utomlands om inte skatten sänks.
Majoriteten av invandrare idag är dock inte akademiker. De saknar formell utbildning och praktisk erfarenhet inom efterfrågade yrkesgrupper. Kvalificerade yrken ställer krav på språklig kompetens och detta kombinerat med invandrarfientliga och oseriösa arbetsgivare med slavliknande arbetsvillkor utgör ett långt större hinder än det konstruerade problemet med LAS.
Inom vårdyrket har byråkratin däremot en stor roll och det med rätta då det kan vara livsviktigt att patient och läkare kan kommunicera.

Vården är ett särfall där kommunikation är vital som du säger. Däremot har jag ibland ifrågasatt folk som gnäller för att läkaren inte pratar felfri svenska men däremot pratar klockren Engelska. Och då menar jag inte hos den generation som inte hade Engelska som krav utan hos de som är lika gamla som mig. Det är ganska uppenbart att dessa personer även sitter och gnäller för att ha något att gnälla på..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dublinförordningen säger så men ytterst få länder följer den. Enligt den ska man söka asyl i det första landet man kommer till ja men vid avslag ska du söka till nästa och fortsätta genom Europa.

Nej, så är det inte. Du får inte välja vart du ska söka asyl. Har du sökt asyl och fått avslag så gäller det för alla länder som är anslutna till Dublinförordningen. Du får inte fortsätta att resa genom Europa och hoppas att din ansökan godkänns i nästa land. Du får söka asyl i ett land. Punkt. Det är precis därför vi har Dublinförordningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu är det så att Jomshof och indirekt Åkesson har ändrat det där till 100% stängda gränser. Problemet är att IS-krigare inte har det stående i pannan utan de har antagligen bättre papper än de som flyr från landet. Sedan håller jag med dig om att IS-soldater inte ska få komma in i landet men här måste vi se ett problem... Har denne person bara ett medborgarskap (alltså svenskt) så får man inte enligt mänskliga rättigheter ta bort detta. Alla har rätt att ha ett land. Och är denne en svensk medborgare så får man inte heller enligt svensk grundlag neka denna tillstånd att fara in i landet. Fram tills det är olagligt att åka och slåss för IS så kan denne inte heller åtalas OM det inte finns starka bevis för att denne gjort brott i Syrien. Vilket är väldigt svårt och dessutom kan leda till slöseri med skattepengar. IS-soldater med dubbla medborgarskap däremot kan bli av med sitt svenska och utvisad.

Det är dock sådana som man vet har krigat för IS. Hade man inte vetat det så hade det inte skrivits om sådana fall eller hur? Kan dom inte bli utvisade så ska dom straffas, inte få en plats i bostadskön

Citat:

Problemet är att man får inte ta bort asylrätten. Man kan slå ned på asylsökan men att neka asylrätt är ett lagbrott enligt både svensk och internationell lag.

Då är det fel på lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dessa "No go-zoner" har blivit dementerad från alla håll och kanter. Rikare är landet.. Man har mindre skulder, större återväxt och en växande BNP. Statliga företag säljs ut beror på Alliansens syn på att privatisering är bättre än förstatligande och att deras syn på att privata företag ger bättre priser för slutkund. Det är en liberal ståndpunkt helt enkelt. Sedan sluta läsa aftonbladet? Istället för att hoppa på en sida som aftonbladet.. Gör lite källgranskning istället? Läs och kolla upp källor. Står det att rikspolisen har yttrat sig så borde det nog stämma.

Det är då inte alliansen som plockar ut 6.5 Miljarder från akademiska hus. (http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-tar-ut-65-miljarder-ur-ak...). Varifrån har du fått att dessa no-go zoner inte existerar? Känner en ambulanssjukvårdare som alltid måste få polisescort när de åker in i ett visst område. Påstår man att dessa zoner inte finns så är man rätt bra naiv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Antar du inte har någon insyn i hur dagens sjukvård, äldrevård och skola ser ut idag. Kvaliten är så undermålig och de anställda går på knäna.
Jo det finns det, men de har blivit ombedda att inte använda uttrycket no-go zon och använder ett annat namn för dessa områden. Som jag skriver ovan har jag en vän inom ambulansen som alltid får polisescort när de ska in till ett visst område.

Du borde anta mindre och förlita dig mer på fakta och verklighet: Kötider och vårdtider har minskat, fler personer och mer åkommor botas
Detsamma gäller Äldrevården och detsamma gäller skolan Att påstå något annat är fullkomligt osakligt, du gick själv i skolan under krisåren, då hade vi inte lärarbrist i samhället utan tusentals arbetslösa lärare för att man skar ner i skolan med motorsåg.
Du hänvisar till en rapport som inte finns och försöker styrka ditt falska påstående med: "en kompis, asså inte jag."

Tror du att trycket på Grekland hade varit lika stort om det tog stopp i Grekland? Om du fick välja mellan att stanna i Turkiet eller söka asyl i Grekland eller Ungern, hur mycket hade inte det påverkat?
Acceptera att folk inte flyr undan krig när de kommer från Turkiet. De är ute efter en bättre framtid, och även om det är fullt förståeligt så är det inte ett asylskäl.

Du är också fullkomligt medveten att Grekland och Ungern ens tillsammans kan hantera flödena du vet också att Turkiet ensamt inte heller klarar av det. Nej Valiumballong du argumenterar med moralism och bortser från de faktiska förutsättningarna.

Skrivet av Sveklockarn:

Alla former av lågförädlande industri är dock dömda att dö ut i ett högskatteland som Sverige, precis som en lång rad såna industrier redan gjort under 70- och 80-talen. Efterfrågan inom landets gränser spelar ingen roll om det går att importera samma produkt för halva priset. Kulturen att "köpa svenskt" är tämligen svag i Sverige, och jag skulle tro att ingen känner skillnad på om dasspappret är tillverkat i Jönköping, Polen eller Slovakien. Lågförädlande industri är inte Sveriges framtid, även om nuvarande statsminister tror det.
Lönekostnaden i Sverige är dock bland de absolut högsta i världen, och det är det som avgör om en vara är värd att producera i Sverige, och för många produkter så motiverar inte "made in sweden" kunderna att betala något extra.

Den lågförädlande industri vi har kvar idag är basindustrin som av sin natur är bunden till just naturen den kan inte flytta.
LAS ser jag som ett mindre problem, Även i andra mindre reglerade länder så återfinns problematiken. Jag tror snarare att det rör sig om en kapital fråga för samhället och en attityd fråga för arbetsgivarna.

Skrivet av Tumnus:

Nu sitter du och ignorerar vissa faktum. Tyskland byggde upp sin välfärd efter kriget på de enorma summor som USA lånade till delar av Europa via Marshallplanen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen

Ta en titt och se på hur exakt pengarna fördelades. Frankrike och Tyskland fick mer pengar än hela Norden och stora delar centraleuropa totalt. Där har du vad som finansierade välfärden och återuppbyggandet av Europa. Sverige höll sig utanför kriget och hade en fullständigt intakt industri som i sin tur blomstrade under guldåren på 50 och 60-talet då arbetarna var så många att utan arbetskraftsinvandring så hade Sverige haft enorma problem.
Norge och Finland var faktiskt hyfsat förskonade från kriget. Det var bara under vinterkriget i början av kriget och Lapplandskriget i slutet som stod på finsk mark och då mestadels långt ifrån närmsta stad. Visst bombade Ryska bombplan vissa finska städer men detta byggdes snabbt upp igen. Norge såg mest stridigheter runt Narvik och var mestadels lugnt om man förbiser en viss del bombräder från Norska partisaner. Så orsaken till välfärden var dels kraven från befolkningen men även en sund ekonomi. Sverige hade en blomstrande ekonomi och Tyskland och Belgien förlitade sig på enorma summor i form av lån från USA.

Summa sumarum, Även de länder som deltog i kriget var vid 1970-talets början välfärdsstater. Neutraliteten är en dålig förklaring

Skrivet av Fade:

Rikare, med en allt mer nedsatt offentlig sekto, större klyftor och segregerade områden. 50+ no go zoner där brandkår, ambulans och poliser blir angripna. Statliga företag säljs ut.
Brottsligheten, ja vissa brott har minskat. Exempelvis att du skulle bli utsatt för brott i hemmet. Men risken är också större att du blir utsatt för brott utanför ditt hem.
Något vi är bra på i det här landet är att smussla med statistik... Hur ser verkligheten ut, fråga poliser, anställda i vården, lärare osv och sluta läsa aftonbladet...

Den offentliga sektorn är knappast nedsatt, och är det så att det behövs mer resurser där så ska man minnas att Alliansen genomförde stora skattesänkningar som givetvis går att ta tillbaka.
Det finns inga no-go zoner i Sverige, begreppet används inte av polisen och den listan som avpixlat mfl. hänvisar till är en lista över 50 områden där polisen anser att det ibland är lite knepigt att utreda brott, listan omfattar flera välbärgade, "Svenska" områden.
(Läs gärna rapporten.)

Som sagt brottsligheten har minskat.

Skrivet av FlashTec:

Bara en liten undran här, bara för att Sverige då ses som en välfärdsstat är det då ett krav att vi tar emot flest flyktingar per capita (sagt av löfven tidigare i veckan så det får jag väl se som fakta) och ger det flyktingarna rätt att bryta mot dublinförordningen som är en hörnsten i EUs flyktingpolitik, Tar mig rätten att citera Wikipedia här:

"Dublinförordningen reglerar vilken medlemsstat inom Europeiska unionen som ansvarar för att handlägga ansökan om asyl, och utgör en hörnsten i unionens asylpolitik och är en viktig del i området med frihet, säkerhet och rättvisa."

Löfven tycker ju till och med att det är rätt att fortsätta flyktingströmmen in i landet även om vi så ska trycka in dom i tältläger för att det är fullt överallt. Redan idag så protesterar ju flyktingar i detta land över hur dom får bo, vad händer om vi sätter stackarn i tältläger. Folk har alltså flytt från krig, kommit hit och klagar sen över att det är fel färg på tapeterna typ.

Fler och fler krigsdrabbade personer kommer till det här landet, personer som lider bland annat av PTSD samtidigt som platserna för psykvård minskar, låter det som en sund utveckling?

Regeringen hittar fler och fler sätt att dra in pengar för att kunna ta hand om flyktingar, bland annat höjd fordonsskatt, låter det rimligt? Enligt mig så är en höjd fordonsskatt förenligt med bättre vägar.

Den förra regeringen sänkte skatten och finansierade detta med att sälja gemensamma tillgångar, på grund av detta så är skatteintäkterna idag per person lägre än vad de var när Göran Persson överlämnade makten.

Skrivet av Yoshman:

Är det sant?

Tittar man på listan över Europas rikaste ligger Norge före Sverige oavsett hur man mäter. Norge får ändå räknas som grannland, eller? Enligt denna "price level ratio" så är även Danmark rikare än Sverige även om skillnaden är hårfin. Mäter man BNP per capita verkar vi däremot klå våra danska grannar.

I listan över världens rikaste länder "toppade" Sverge formen med en 4:e plats 1970, vi har backat sedan dess (verkar ligga på en 17:e plats enligt ett par sökningar). Så hur är vi rikare än någonsin?

Du verkar också vara lite oense med Olle Krantz, professor i ekonomisk historia vid Umeå universitet, angående den ekominska effekten det hade för Sverige att stå utanför andra världskriget. Ska man tro det som står här toppade Sveriges ekonomi inte 1970 utan redan 1950, vilket i.o.f.s. skulle kunna förklara varför flera länder som faktiskt deltog i kriget kom ikapp oss på 70-talet.

Notera att jag inte hävdar att länkar ovan är sanningen, men förklara gärna varför de är felaktiga om du anser det.

Och bara för protokollet: jag anser definitivt att Sverige ska hjälpa till så mycket det bara går vad det gäller krisen i Syrien, det inkluderar naturligtvis att vi låter så många vi kan få komma hit. Det som fångade mitt intresse är mer det du skriver och vad du får den informationen ifrån, för den stämmer inte med vad jag "hört" och läst.

Att andra länder är rikare än Sverige är inte ett argument mot att Sverige är rikare än vad Sverige någonsin varit.
Den norska kronan föll under den Svenska, Norge ett land som är beroende av olja drabbas hårt av de priser nu råder. Finland har nolltillväxt och som du själv ser så har vi i Sverige nu en högre BNP per capita än Danmark

*** raderat ***

Upprepning som i onödan fyller ut tråden
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Den offentliga sektorn är knappast nedsatt, och är det så att det behövs mer resurser där så ska man minnas att Alliansen genomförde stora skattesänkningar som givetvis går att ta tillbaka.
Det finns inga no-go zoner i Sverige, begreppet används inte av polisen och den listan som avpixlat mfl. hänvisar till är en lista över 50 områden där polisen anser att det ibland är lite knepigt att utreda brott, listan omfattar flera välbärgade, "Svenska" områden.
(Läs gärna rapporten.)

Som sagt brottsligheten har minskat.

Antar du inte har någon insyn i hur dagens sjukvård, äldrevård och skola ser ut idag. Kvaliten är så undermålig och de anställda går på knäna.

Jo det finns det, men de har blivit ombedda att inte använda uttrycket no-go zon och använder ett annat namn för dessa områden. Som jag skriver ovan har jag en vän inom ambulansen som alltid får polisescort när de ska in till ett visst område.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du är också fullkomligt medveten att Grekland och Ungern ens tillsammans kan hantera flödena du vet också att Turkiet ensamt inte heller klarar av det. Nej Valiumballong du argumenterar med moralism och bortser från de faktiska förutsättningarna.

Nu upprepar du dig bara i hopp om att jag inte ska orka svara(?).

Det är en väldigt liten del av världens flyktingar som tar sig till Europa. Knappt så det märks i det stora hela. Ändå spenderar Europa hundratals miljarder på att försörja och integrera denna lilla klick, istället för att bidra med resurser till de stora flyktingläger som finns i närområdet.

Det är inte markarea som är bristvara i Turkiet och Libanon.

Och igen: om det var färdigrest när man kom till Ungern eller Grekland så hade trycket givetvis minskat kraftigt. Om de nordeuropeiska länderna slutade vifta med morötter så hade färre försökt korsa medelhavet. Om EUs yttre gräns upprätthölls så hade även det lett till att betydligt färre försöker.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu upprepar du dig bara i hopp om att jag inte ska orka svara(?).
Det är en väldigt liten del av världens flyktingar som tar sig till Europa. Knappt så det märks i det stora hela. Ändå spenderar Europa hundratals miljarder på att försörja och integrera denna lilla klick, istället för att bidra med resurser till de stora flyktingläger som finns i närområdet.
Det är inte markarea som är bristvara i Turkiet och Libanon.
Och igen: om det var färdigrest när man kom till Ungern eller Grekland så hade trycket givetvis minskat kraftigt. Om de nordeuropeiska länderna slutade vifta med morötter så hade färre försökt korsa medelhavet. Om EUs yttre gräns upprätthölls så hade även det lett till att betydligt färre försöker.

Jag upprepar mig för att du flyttar på målstolparna Valiumballong. Nu pratar du om mark istället för ekonomisk kapacitet, nyss pratade du om närhet. Du vet att du far med osanning när du säger att det finns mark i Libanon och hade det varit tillgänglig mark som styrt då hade Sverige varit ett givet mottagarland.
Sen så måste jag påpeka igen, för att du har glömt bort det. Att de stora flyktingläger som finns i närområdet gång på gång har visat sig osäkra. Syrien tog emot flest flyktingar från Irak under kriget där, Libanon tog emot flest Palestinska flyktingar under kriget där. Båda dessa grupper har fått fly igen.

Ditt moraliserande har ingen förankring i verkligheten och du är väl medveten om det.

*** raderat ***

Upprepning av vad som redan skrivits
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

Angående sjukvården, kan du ge några exempel på den undermåliga kvalitet du säger existera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

På tal om flyktingskrisen, flyktingar som flyr från krig lyckas komma till länder med gott skydd och trygghet. Varför stannar dom inte där? Varför bemöda sig en enorm resa norrut till sverige? Är det bara pga av bidragen? För jag ser ingen annan orsak till varför dom gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:
  • Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

• Brottsligheten minskar.

• Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Men det beror väl inte på hög invandring eller tror du det? Det kunde ju förmodligen varit ännu lägre brott och våran ekonomi kunde lika gärna vart det dubbla ifall vi hade haft sträng invandrar politik. Lika lite vet jag om hur det hade varit som du vet, jag vet inte för har ingen fakta utan bara lägger fram en hypotes. Men du kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag upprepar mig för att du flyttar på målstolparna Valiumballong. Nu pratar du om mark istället för ekonomisk kapacitet, nyss pratade du om närhet. Du vet att du far med osanning när du säger att det finns mark i Libanon och hade det varit tillgänglig mark som styrt då hade Sverige varit ett givet mottagarland.
Sen så måste jag påpeka igen, för att du har glömt bort det. Att de stora flyktingläger som finns i närområdet gång på gång har visat sig osäkra. Syrien tog emot flest flyktingar från Irak under kriget där, Libanon tog emot flest Palestinska flyktingar under kriget där. Båda dessa grupper har fått fly igen.

Libanon och Turkiet (eller Sverige) har inte brist på mark. Mark finns. Det problematiska är mat, säkerhet, utbildning, sjukvård och andra samhällstjänster som krävs. Skillnaden är att dessa förnödenheter och tjänster kostar avsevärt mer att erbjuda i Sverige än i Libanon eller Turkiet. Om det är jobb till alla, [fast] bostad till alla eller social integration som är målet, för att erbjuda någon ett helt nytt liv, så kostar det väldigt mycket mer än att erbjuda ett tillfälligt skydd. Det är inte en mänsklig rättighet att få PUT bara för att det är krig och konflikt i hemlandet.

Att de två grupper du nämner har fått fly igen är förstås tragiskt, men det betyder inte att de ska migrera till Europa.

§ 1.2
Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10