Muskampen 2025: Segraren korad!

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då är Finland snorrika i så fall. BNP per capita? Då är Norge snorrika. Nej, du får nog motivera dina påståenden lite bättre.

Jag missade/missar nog något, men var det inte det han menade man kan inte använda sig av just/enbart bnp/capita?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej du har inte påstått det. Men du har endast kopplat problemet till invandrade individer. Jag noterar att du inte ser någon annan lösning än att utvisa dem som går och inte åtgärda de kvarvarande.

I en diskussion om invandring vore det konstigt om jag inte gjorde det.

Lösningar? Tja, vi har testat enorma lönesubventioner. Vi betalar massvis för att utbilda invandrare. Det hjälper inte. Alliansen gjorde mycket på området arbetsmarknadsintegration med 0 och inget resultat alls. Vi har ingen stor låglönejobbssektor i Sverige. Den finns inte.

Vi ska utvisa dem som saknar asylskäl, vi ska minska incitamenten för asylshoppare att välja Sverige. Sedan kommer vi att få leva med att försörja en stor del av de människor som kommit hit resten av deras liv, därför att de är inte anställningsbara.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

@skruvis: Med capita; betyder per person; Alltså det som kommer nu som invandrare räknas som capita. Alltså delat med Bnp blir mera pengar att spendera. Obs dessa ska ha ett jobb. Om inte blir dom tärande för kommun och stat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis är det relevant att lyfta fram att brottsligheten minskar.
Är det så att din granne drabbas av inbrott så kommer du känna dig mer otrygg än innan inbrottet. Otrygghet är psykosocial fråga som sällan hänger samman med faktiska risker.

Följande kvarstår obestritt:

• Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.

• Brottsligheten minskar.

• Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Du har rätt. Givetvis är det relevant. Men det är även relevant att den organiserade brottsligheten möjligtvis ökar i förorterna (eller kanske invandrartäta områden, du får rätta mig här) medan den minskar i det övriga landet. Det blir alltså bättre där det redan är bra medan sämre där det är dåligt. Då är det orättvist att med moraliska argument hävda att det är en bra idé med fortsatt invandring i samma takt när de flesta här vet att flyktingarna med säkerhet kommer att placeras/bosätta sig i redan segregerade områden vilket bäddar för mer arbetslöshet och tillhörande gängkriminalitet.

Visst, det är säkert mer säkert än någonsin att ta en promenad i Bromma eller vid Stureplan men saker har förvärrats betydligt i områden som Rinkeby och antalet områden där polisen inte kan ta sig fram har ökat.

Det hjälper inte att ta statistik och tillämpa den i en annan kontext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nja, jag har nog bara missat det då, jag är inte mer än människa. Dina slutsatser angående vilken typ jag är får stå för dig. Dock en fin komplimang till Huzzbutt om än så onödigt.

Som jag skriver har jag nog missat det då.

Huzzbutt påstår:

- Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.
- Brottsligheten minskar.
- Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Får väl hoppas att det blir vidareutvecklat på något sätt, kunde vara nog så intressant.

Skillnaden är att när någon påstår nåt så gormar Huzzbutt om källor för att styrka påståendet.
När det gäller Huzzbutt själv så skall plötsligt alla andra överbevisa honom.

Det går inte att resonera med en vägg som aldrig ger sig.
Jag är inte så ofta i ÖÄ men från och med nu så sätter jag ignorera på honom för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

När har jag påstått att det inte är ett problem? Skillnaden är att vi inte kan hindra svenska medborgare från att vistas i Sverige, men vi kan neka utlänningar att göra det. Sverige är inte världens socialkontor.

Vi kan göra mer än så vi kan neka alla som inte är skrivna & betalar skatt i sverige att utnyttja våra fasciliteter såsom sjukvård etc.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skillnaden är att när någon påstår nåt så gormar Huzzbutt om källor för att styrka påståendet.
När det gäller Huzzbutt själv så skall plötsligt alla andra överbevisa honom.

Det går inte att resonera med en vägg som aldrig ger sig.
Jag är inte så ofta i ÖÄ men från och med nu så sätter jag ignorera på honom för all framtid.

Jag kikade bakåt som snabbast och hittade tyvärr inte de inlägg som påstås svara på Huzzbutt´s påståenden. Dock tvivlar jag inte på att de finns, någon som har lust att länka?

Jag vet inte om det kommit något svar på detta inlägg: #15720044

Hade varit intressant att läsa Huzzbutt´s svar där.

Sen måste jag som trådstartare säga att det hade varit kul om trådens topic hade kommit på tal också.

Edit. Hittade svaret men jag vet inte om jag blev klokare på det. #15720489

"Att andra länder är rikare än Sverige är inte ett argument mot att Sverige är rikare än vad Sverige någonsin varit.
Den norska kronan föll under den Svenska, Norge ett land som är beroende av olja drabbas hårt av de priser nu råder. Finland har nolltillväxt och som du själv ser så har vi i Sverige nu en högre BNP per capita än Danmark"

Edit 2. @Huzzbutt: Har du lust att utveckla dina påståenden så att en vanlig människa förstår vad du menar. Efter en snabb kik i tråden känner även jag att det hade varit önskvärt med lite klargörande.

- Sverige är rikare än vad det någonsin har varit. / Rikare på vilket sätt?
- Brottsligheten minskar. / Enligt vilken statistik eller hur menar du?
- Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer. / Vad innebär en bättre ekonomi?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur såg välfärden ut? Ja förutom det faktum att Per-Albins Hanssons ide om välfärden först genomföras under Tage Erlander som tog över efter att Per-Albin Hansson dog 1946 så skulle jag säga att den då var icke existerande och därför per automatik var värre. Den välfärd som vi har idag började dock inte ta form förrän på mitten av 60-talet. Tåls att nämnas att under den tid på 90-talet då Sverige hade ett ganska tjockt tryck av flyktingar från t.ex. Jugoslavien så kom Sverige ut som en ekonomisk vinnare men en av de starkaste ekonomierna i Europa. Ungefär som det ser ut nu. Skillnaden från då och nu var att då hade man ider hur man skulle lösa saker och ting och nu har man inte en susning ens. Så problemet ligger uppenbarligen inte hos flyktingarna eller ens antalet utan att iden över hur man ska fixa läget är icke existerande.

Absolut jag har levt med en av dessa familjer från forna Jugoslavien under en lång tid, Bosnien närmare bestämt fast har även Serber och Kroater ingift i släkten samt bland vänner osv. Jag vet att detta inte är en populär åsikt i dagens PK Sverige bland diverse indoktrinerat folk som lever under propagandatäcket, men jag tänker säga det iaf då det är sanning så som jag levt igenom den överlag, visst finns det alltid undantag men jag menar rent generellt så till den vida grad man nu kan generalisera ett folk så här?

Folket from forna Jugoslavien så som tex Bosnier absolut avskyr ofta att vara arbetslösa, dom har en stark drivkraft och har en hög arbetsmoral. Det var mycket svårt för min före detta tjej och hennes familj när dom anlände till Sverige -90, efter flyktingförläggningen så lärde dom sig kommunicera på Svenska på ett enda år el t.o.m snabbare för de yngre och hela vuxna familjen arbetade och betalade skatt kort därefter, mycket inponerande i min mening ett starkt folk jag har mycket stor respekt för. Likaså de första Assyrier/Syrianer som kom hit har arbetat sig upp, jag vet att det finns Svenskar som mumlat och kollat snett på dom ang deras fina Mercor/BMW's osv men dom jobbar överlag mycket hårt, att driva resturanger/pizzerior kräver mycket input och långa timmar och jag har all respekt för dom. Sen har vi Finnar, Polacker osv oftast vill dom jobba enligt vad jag har sett under mina år och räds inte för att göra rätt för sig alls men så igen jag generaliserar och det finns alltid undantag i alla grupper speciellt i förorten skulle jag tro?

Man kan tyvvärr inte säga det för alla grupper som söker sig hit idag, jag är iofs uppvuxen runt olika grupper av flyktingar så har sett det mesta men jag tror att ryktet sprider sig i länderna där flyktingarna kommer ifrån och när det ryktet sen når alla kommer vi att drunkna i flyktingströmmen om inget görs, inte konstigt att SD växer så det knakar när 7 klöver tokvägrar att ta i problemet med tång ens. Jag har personligen varit arbetslös och tagit socialbidrag (nej inte stålt för 5 öre) och blev då tvingad att genomgå arbetsträning (vuxendagis) och ingick i en sygrupp i ett helt år, detta var i Rinkeby och umgicks med för det mesta Somaliska kvinnor där och vi hade samhällsdebatter var dag men extremt olika syn på saker och ting. Av totalt kanske 50 Somaliska kvinnor så vill jag påstå att iaf 90% (i verkligheten fler vill bara inte överdriva) sa åt mig rakt i ansiktet helt utan att skämmas ett dugg att dom anser sig ha rätt till ekonomiskt stöd i Sverige utan att att behöva arbeta en enda dag och ursäkterna till detta är för många för att gå igenom här och nu i denna redan allt för långa text, jag minns specifit en kvinna som ansåg sig ha rätt att köpa nya Nike skor för närmare 2k paret till alla sina söner, detta varannan månad på skattebetalarnas bekostnad år in och år ut igen och igen och hon var fullt allvarlig och blev t.o.m arg på mig när jag inte såg hur det kan vara rättvist? Hon menade på att hennes söner annars fick skämmas likt en luffare i trasiga, skitiga kläder och därmed kan bli mobbad detta sa hon i ansikten på mig med upphetsad, darrande röst med stirriga ögon och allt. Dvs extra inkomster utöver standard bidraget som följer en norm som är lika för alla grupper oavsett, dessa kvinnor sökte extra (massor av extra) varje månad så som tex nya barnnagnar, extra kläder (utöver vad som ingår i bidragsnormen) och en av dom anklagade t.o.m en Latino soc sekreterare för att vara rasist när hon inte fick allt extra en månad, summa kardemumma dom tror att Sverige är så rikt att det påverkar ingenting att dom får allt detta månad efter månad och förväntar att det aldrig upphöra samt att det är orättvist att gå på arbetsträning och andra sysslor soc/arbetsförmedling tillhandahåller när man lyfter bidrag.

Dom har en annan kultur och jag vet att deras kvinnor ofta inte arbetar i Somalien (utöver hemma sysslor menar jag) men vi är så sjukt mjuka här och detta är såklart inte hållbart i längden det kan ju vilken 5 åring som helst räkna ut på 3 minuter. Men jag skyller inte på dessa kvinnor/grupper heller även då jag inte håller med dom i deras tänk, jag skyller på våra politiker som tillåter utnyttjandet hade vi visat från dag ett att detta inte är acceptabelt i Sverige så hade vi kanske inte haft ryktet vi har idag när alla vill hit, Tyskland el liknande land.
Dessutom var fanken är vår politik när det kommer till att stoppa vansinnet, stoppa krigen väst står för i demokratins namn? Jag vill ha ett parti att rösta på men känner att det inte finns något som passar mig, SD är närmast men håller inte heller med dom om allt och def inte nån rasist, jag har nog umgåtts mer med utlänningar i betongdjungeln än dom flesta här inne har i hela sitt liv och många av de tidigare utlänningar jag umgås med röstade faktiskt SD nu senast, how about that! Tänk om våra politiker faktiskt kunde skapa jobb åt oss alla och undvika integrationen, vi skulle nog kunna gå en bra framtid till mötes. Dom flesta är inte dåliga människor oavsett etnicitet men för allas bästa finns det mycket som måste göras, helst igår redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Sen måste jag som trådstartare säga att det hade varit kul om trådens topic hade kommit på tal också.

Ärligt talat, vad hade du förväntat dig med den titeln?

Redan när jag såg titeln kasta jag in micro-pop i ugnen och hällde upp drickan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Nog förstod jag att det skulle bli livat men 15(!) sidor invandring trodde jag faktiskt inte.

Nåja, nu är ju tråden ändå "dödad" men lite klokare har i alla fall jag blivit så återigen, tack alla ni som orkar deltaga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

dagens bästa myser.

Permalänk
Medlem

Lösningar? Tja, vi har testat enorma lönesubventioner. Vi betalar massvis för att utbilda invandrare. Det hjälper inte. Alliansen gjorde mycket på området arbetsmarknadsintegration med 0 och inget resultat alls. Vi har ingen stor låglönejobbssektor i Sverige. Den finns inte.

Vi ska utvisa dem som saknar asylskäl, vi ska minska incitamenten för asylshoppare att välja Sverige. Sedan kommer vi att få leva med att försörja en stor del av de människor som kommit hit resten av deras liv, därför att de är inte anställningsbara.

"Alliansen gjorde mycket på området arbetsmarknadsintegration..."

Nu får du väl ändå ge dig? Man har i efterhand konstaterad att de så kallade etableringslotsarna som var Alliansens största satsning på det här området hade i stort sett NOLL effekt, förutom att överföra offentliga medel till privata företag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Aha! Jag kanske missade kontexten. Jag tycker bara att man kan konstatera att det är ett problem med missbruk av "systemet" och att vi behöver ett rättssäkert och humant välfärdssystem men också förstås rättvist och långsiktigt. Man behöver med andra ord inte översätta det till stänga gränserna och utvisa människor.

Jag håller inte med om slutsatsen att "det hjälper inte" och att resultat saknas. Men det är ju ett ämne som tål att diskuteras även fast jag inte tänker göra det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Som jag skriver ovanför önskar även jag en utveckling av det som påstås. Kanske inte är det jag efterfrågar ni önskar men jag blir i alla fall inte klok på just det jag skriver.

Såg inte det förrän efter jag postat

Skrivet av ilstallione:

Någon som har något angående topic att tillägga?

Resultatet blir förhoppningsvis att starkaste budget (oavsett partitillhörighet) vinner framöver.
Det kommer troligen också att innebära att partierna kommer tvingas att prata med SD om dom vill ha säker majoritet, samtidigt tvingas SD bevisa att dom kan delta i samtalen på ett konstruktivt sätt.

Sen kan man aldrig vara säker på att partierna inte fortsätter rösta på samma sätt som DÖ innebar, trotts DÖ har fallit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:
  1. Utgår vi ifrån BNP per Capita så är Monaco rikare än USA

Helt fel påstående, utgår vi från BNP per Capita så har Monaco bättre ekonomiska förhållanden (för invånarna) än USA. Vilket är helt korrekt.

BNP är mer eller mindre direkt relaterat till populationen vilket gör det till ett dåligt verktyg att jämföra hur rikt ett land är med varierande population. Därför använder man BNP per Capita.

Skrivet av Huzzbutt:
  1. Anmälda brott är inte detsamma som Begågna brott

Nej, bra där.
Antalet dömde brott är inte heller detsamma som antalet "begågna" brott.

Därför är det svårt att dra en slutsats om detta och att brottsligheten minskar vilket du påstår.

Skrivet av Huzzbutt:
  1. Finland och Danmark har haft nolltillväxt i flera år och den Norska ekonomin är beroende av oljan och den norska kronan har sjunkit under den svenska.

Vad har något av det för relevans för ditt påstående?

Du påstod att "Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer." Enligt grafen jag hänvisade till har våra två närmaste länder bättre ekonomiska förhållanden när vi jämför BNP per Capita (man kan även se dippen du pratar om). Om du har förslag på ett bättre verktyg att jämföra relativa ekonomier får du lägga fram det. Att du påpekar att den norska kronan har sjunkit under den svenska kronan gör det klart att du har väldigt dålig koll på vad du pratar om i detta sammanhang.

Citat:

Följande kvarstår obestritt:
•Sverige är rikare än vad det någonsin har varit.
•Brottsligheten minskar.
•Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer.

Alla punkter kan vi komma överens om att de är bestridda nu, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Såg inte det förrän efter jag postat

Resultatet blir förhoppningsvis att starkaste budget (oavsett partitillhörighet) vinner framöver.
Det kommer troligen också att innebära att partierna kommer tvingas att prata med SD om dom vill ha säker majoritet, samtidigt tvingas SD bevisa att dom kan delta i samtalen på ett konstruktivt sätt.

Sen kan man aldrig vara säker på att partierna inte fortsätter rösta på samma sätt som DÖ innebar, trotts DÖ har fallit.

Jag redigerade mitt inlägg så det kan vara därför.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till SD faktiskt, känns som de kan behöva några år till för att få ordning på partiet, dess struktur och medlemmarna ute i landet. Lite för ungt helt enkelt.

Den senaste rundan med SDU och tillsättningen av dess ordförande fick mig att tvivla lite på SD som demokratiskt parti men nu har jag bara medias bild av det hela. Finns kanske logiska förklaringar till varför det sköttes som det gjorde av SD även om det gav ett väldigt knasigt intryck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag missade/missar nog något, men var det inte det han menade man kan inte använda sig av just/enbart bnp/capita?

Jag vill bara få fram vad han tycker är ett lämpligt mått. Han påstår flera saker och tycker det är upp till andra att bevisa att de inte stämmer, så funkar det ju inte riktigt. Även om man köpkraftsjusterar BNP/capita så ligger vi långt efter Norge. Det finns helt ärligt inte mycket alls som pekar på att vår ekonomi är bättre än Norges. Men det verkar ju den killen blunda för

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Absolut jag har levt med en av dessa familjer från forna Jugoslavien under en lång tid, Bosnien närmare bestämt fast har även Serber och Kroater ingift i släkten samt bland vänner osv. Jag vet att detta inte är en populär åsikt i dagens PK Sverige bland diverse indoktrinerat folk som lever under propagandatäcket, men jag tänker säga det iaf då det är sanning så som jag levt igenom den överlag, visst finns det alltid undantag men jag menar rent generellt så till den vida grad man nu kan generalisera ett folk så här?

Folket from forna Jugoslavien så som tex Bosnier absolut avskyr ofta att vara arbetslösa, dom har en stark drivkraft och har en hög arbetsmoral. Det var mycket svårt för min före detta tjej och hennes familj när dom anlände till Sverige -90, efter flyktingförläggningen så lärde dom sig kommunicera på Svenska på ett enda år el t.o.m snabbare för de yngre och hela vuxna familjen arbetade och betalade skatt kort därefter, mycket inponerande i min mening ett starkt folk jag har mycket stor respekt för. Likaså de första Assyrier/Syrianer som kom hit har arbetat sig upp, jag vet att det finns Svenskar som mumlat och kollat snett på dom ang deras fina Mercor/BMW's osv men dom jobbar överlag mycket hårt, att driva resturanger/pizzerior kräver mycket input och långa timmar och jag har all respekt för dom. Sen har vi Finnar, Polacker osv oftast vill dom jobba enligt vad jag har sett under mina år och räds inte för att göra rätt för sig alls men så igen jag generaliserar och det finns alltid undantag i alla grupper speciellt i förorten skulle jag tro?

Man kan tyvvärr inte säga det för alla grupper som söker sig hit idag, jag är iofs uppvuxen runt olika grupper av flyktingar så har sett det mesta men jag tror att ryktet sprider sig i länderna där flyktingarna kommer ifrån och när det ryktet sen når alla kommer vi att drunkna i flyktingströmmen om inget görs, inte konstigt att SD växer så det knakar när 7 klöver tokvägrar att ta i problemet med tång ens. Jag har personligen varit arbetslös och tagit socialbidrag (nej inte stålt för 5 öre) och blev då tvingad att genomgå arbetsträning (vuxendagis) och ingick i en sygrupp i ett helt år, detta var i Rinkeby och umgicks med för det mesta Somaliska kvinnor där och vi hade samhällsdebatter var dag men extremt olika syn på saker och ting. Av totalt kanske 50 Somaliska kvinnor så vill jag påstå att iaf 90% (i verkligheten fler vill bara inte överdriva) sa åt mig rakt i ansiktet helt utan att skämmas ett dugg att dom anser sig ha rätt till ekonomiskt stöd i Sverige utan att att behöva arbeta en enda dag och ursäkterna till detta är för många för att gå igenom här och nu i denna redan allt för långa text, jag minns specifit en kvinna som ansåg sig ha rätt att köpa nya Nike skor för närmare 2k paret till alla sina söner, detta varannan månad på skattebetalarnas bekostnad år in och år ut igen och igen och hon var fullt allvarlig och blev t.o.m arg på mig när jag inte såg hur det kan vara rättvist? Hon menade på att hennes söner annars fick skämmas likt en luffare i trasiga, skitiga kläder och därmed kan bli mobbad detta sa hon i ansikten på mig med upphetsad, darrande röst med stirriga ögon och allt. Dvs extra inkomster utöver standard bidraget som följer en norm som är lika för alla grupper oavsett, dessa kvinnor sökte extra (massor av extra) varje månad så som tex nya barnnagnar, extra kläder (utöver vad som ingår i bidragsnormen) och en av dom anklagade t.o.m en Latino soc sekreterare för att vara rasist när hon inte fick allt extra en månad, summa kardemumma dom tror att Sverige är så rikt att det påverkar ingenting att dom får allt detta månad efter månad och förväntar att det aldrig upphöra samt att det är orättvist att gå på arbetsträning och andra sysslor soc/arbetsförmedling tillhandahåller när man lyfter bidrag.

Dom har en annan kultur och jag vet att deras kvinnor ofta inte arbetar i Somalien (utöver hemma sysslor menar jag) men vi är så sjukt mjuka här och detta är såklart inte hållbart i längden det kan ju vilken 5 åring som helst räkna ut på 3 minuter. Men jag skyller inte på dessa kvinnor/grupper heller även då jag inte håller med dom i deras tänk, jag skyller på våra politiker som tillåter utnyttjandet hade vi visat från dag ett att detta inte är acceptabelt i Sverige så hade vi kanske inte haft ryktet vi har idag när alla vill hit, Tyskland el liknande land.
Dessutom var fanken är vår politik när det kommer till att stoppa vansinnet, stoppa krigen väst står för i demokratins namn? Jag vill ha ett parti att rösta på men känner att det inte finns något som passar mig, SD är närmast men håller inte heller med dom om allt och def inte nån rasist, jag har nog umgåtts mer med utlänningar i betongdjungeln än dom flesta här inne har i hela sitt liv och många av de tidigare utlänningar jag umgås med röstade faktiskt SD nu senast, how about that! Tänk om våra politiker faktiskt kunde skapa jobb åt oss alla och undvika integrationen, vi skulle nog kunna gå en bra framtid till mötes. Dom flesta är inte dåliga människor oavsett etnicitet men för allas bästa finns det mycket som måste göras, helst igår redan.

Jag har också bott i ett område som till hälften bestått av familjer vars kvinnor kommer från Somalia. Jag har också sett den märkliga kulturen angående bidrag i Sverige som spridits och har hört mycket om sätt att kringgå regler, vilket jag faktiskt inte tvivlar en sekund på. Det gör mig arg. För så får det inte gå till. Men det är heller inget annat parti som tycker heller. Det är här Politisk korrekthet kommer in. För att det aldrig går att formulera ett problem av den karaktären idag. Men arbetet görs ständigt att på ett rättssäkert sätt hindra missbruk av systemet. Även om det självfallet går långsamt och garanterat hade gått ap-fort med SD i majoritet.

edit: Jag vill understryka att det inte vore något direkt positivt att som i exemplet ovan låta SD göra en snabb, känslobaserad, icke genomarbetad förändring av en enskild liten fråga utan att se en större helhet. Det är precis detta som skiljer seriös politik mot deras. /edit

Men att från detta, gå till att rösta på SD, är helt otänkbart när man vet vad SD står för och ser vad de faktiskt gör och arbetar för (dvs i stort sett inget förutom att i förlängningen förespråka noll invandring). Det är sorgligt att höra att de fick din röst. Men det är som sagt inte konstigt att de lyckats få igenom sin propaganda. Att rösta på underdogen som "vågar se sanningen" och motsätter sig etablissemanget (för sakens skull) är inte värdigt ett demokratiskt system. Mycket tråkigt.

Nej jag tycker man ska hitta sätt att lösa problemen som uppstår utan att slå ihop grupper av människor och peka med hela handen mot dessa. Dessutom tror jag att det finns viktigare saker att prioritera i dagsläget. Som t ex att skapa jobb. Och i den frågan är de övriga partierna oense. Därför tycker jag egentligen att vi borde låta dem ta debatten om det istället.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vi kan göra mer än så vi kan neka alla som inte är skrivna & betalar skatt i sverige att utnyttja våra fasciliteter såsom sjukvård etc.

Att göra svensk välfärd exklusiv för svenska medborgare vore ett stort steg på vägen för att stävja migrationsvågen, ja.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

"Alliansen gjorde mycket på området arbetsmarknadsintegration..."

Nu får du väl ändå ge dig? Man har i efterhand konstaterad att de så kallade etableringslotsarna som var Alliansens största satsning på det här området hade i stort sett NOLL effekt, förutom att överföra offentliga medel till privata företag.

Poängen var just det: man genomförde diverse reformer som skulle hjälpa invandrare i arbete med ingen effekt. Det var i princip helt meningslösa reformer. Inte för att svenskarna är rasister, inte för att det inte finns något behov av arbetskraft utan för att det inte finns något som helst behov av outbildade, ej svensktalande, ej socialt assimilerade arbetare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21565140.ab

Björklund uppmanar Löfven att bilda en ny regering utan MP. Det hade ju onekligen varit ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har redan besvarat ditt påstående: Om vi enkom utgår ifrån BNP per Capita så är Monaco rikare än USA.

Att räkna skulder mot BNP är vanskligt. De Svenska hushållens skulder ska räknas mot värdet av deras tillgångar, likvida som belånade. Ser vi till bostadsmarknaden så är det så att vi även idag kan köpa bostäder i storstadsområdena till priser betydligt lägre än nyproduktion. En bubbla förutsätter att belåningen överstiger värdet, så är inte fallet ännu och det kommer förmodligen ej heller så bli.

Vad syftar du på med värdet på tillgångar? Är det vad ex en bostad säljs för? Om det är det värdet du syftar på så är påståendet "En bubbla förutsätter att belåningen överstiger värdet" falskt.

Skrivet av ilstallione:

Björklund uppmanar Löfven att bilda en ny regering utan MP. Det hade ju onekligen varit ett steg i rätt riktning.

Nu blev det spännande idag också. Jag får ta fram chipsen ikväll.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om Löfven vill kunna ha en riksdagsmajoritet så måste han göra sig av med både V och MP. Han får söka sig till de borgerliga eller utropa nyval.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag redigerade mitt inlägg så det kan vara därför.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till SD faktiskt, känns som de kan behöva några år till för att få ordning på partiet, dess struktur och medlemmarna ute i landet. Lite för ungt helt enkelt.

Den senaste rundan med SDU och tillsättningen av dess ordförande fick mig att tvivla lite på SD som demokratiskt parti men nu har jag bara medias bild av det hela. Finns kanske logiska förklaringar till varför det sköttes som det gjorde av SD även om det gav ett väldigt knasigt intryck.

Där ser du hur lätt en tråd som denna glider off topic, ditt svar är ju inte direkt ON topic
Eller du menar att SD's struktur och hur dom sköter saker inom partiet är ett direkt resultat av att KD övergav DÖ

Permalänk
Medlem

Att göra svensk välfärd exklusiv för svenska medborgare vore ett stort steg på vägen för att stävja migrationsvågen, ja.

Poängen var just det: man genomförde diverse reformer som skulle hjälpa invandrare i arbete med ingen effekt. Det var i princip helt meningslösa reformer. Inte för att svenskarna är rasister, inte för att det inte finns något behov av arbetskraft utan för att det inte finns något som helst behov av outbildade, ej svensktalande, ej socialt assimilerade arbetare.

Du drar alltså slutsatsen att människor inte kan integreras i vårt samhälle pga urusla "insatser" inte klarade av att göra det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men att från detta, gå till att rösta på SD, är helt otänkbart när man vet vad SD står för och ser vad de faktiskt gör och arbetar för (dvs i stort sett inget förutom att i förlängningen förespråka noll invandring). Det är sorgligt att höra att de fick din röst. Men det är som sagt inte konstigt att de lyckats få igenom sin propaganda. Att rösta på underdogen som "vågar se sanningen" och motsätter sig etablissemanget (för sakens skull) är inte värdigt ett demokratiskt system. Mycket tråkigt.

Men ge dig! Är ju betydligt värre med folk som röstar på vänsterpartiet i sådana fall. Som är för det "goda" våldet och inte vågar ta i frågor som hederskultur. Sådan dubbelmoral utan dess like men allt är den vita mannens fel. Komiskt är det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Där ser du hur lätt en tråd som denna glider off topic, ditt svar är ju inte direkt ON topic
Eller du menar att SD's struktur och hur dom sköter saker inom partiet är ett direkt resultat av att KD övergav DÖ

Nja, mitt svar är i linje med vad tråden tagit riktning mot. Nu har jag dock inga problem med det som trådstartare(!) utan var mer eller mindre beredd på det. Trodde dock inte att skulle bli så våldsamt mycket invandring/flyktingmottagande som det trots allt blivit.
Hörde dock på nyheterna häromdagen att det är väljarnas mest viktiga fråga nu så det är väl helt enkelt det man får förvänta sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av Daniel:

Vad syftar du på med värdet på tillgångar? Är det vad ex en bostad säljs för? Om det är det värdet du syftar på så är påståendet "En bubbla förutsätter att belåningen överstiger värdet" falskt.

En bubbla är per definition överbelåning, det är inte ett problem på Svensk bostadsmarknad. Lånesummorna understiger i regel till och med byggkostnaden för bostaden.

Skrivet av Defeat^:

Vi har redan världens högsta skatter, räcker inte det? Sverige är även extremt skuldsatt, faktiskt ett av de mest skuldsatta länderna per capita. Ekonomin ser ut att gå bra för att svenskar lånar sjuka mängder pengar till bostäder = priserna går upp och folk säljer sina bostäder med vinst och konsumerar prylar. I praktiken lånar unga svenskar så att de äldre kan konsumera.. Det blir inte roligt när bubblan spricker och folk sitter med högre lån än vad bostaden är värd.

Sen tömmer ju löven våra statliga bolag på pengar atm så att de i sin tur måste börja låna. Riktigt smart faktiskt, låna pengar genom statliga företag, på så vis syns det inte i statsskulden..

Vad spelar för roll om vi har världens högsta skatter när vi har ett av världens bästa sjukvårdssystem, väl utbyggd välfärd och bland den högsta konkurrens kraften i världen?

Återigen så förutsätter en bubbla att belåningen överstiger bruksvärdet, vi är inte där än.
Återigen så är det legio att man som kapitalägare drar nytta av det alstrade överskottet.
Återigen så finansierade Alliansen och Åkesson sina skattesänkningar genom att sälja gemensamma tillgångar.

Skrivet av Kakann:

Ja, och du motsätter dig väl inte precis att Monaco har en bättre ekonomi än USA? Hur vill du mäta hur bra ekonomin är? Växelkursen på valutan (som du tog upp med Norge som exempel)? Då är Finland snorrika i så fall. BNP per capita? Då är Norge snorrika. Nej, du får nog motivera dina påståenden lite bättre.
För övrigt väldigt roligt att du fortsätter med din lista och påstår att det är helt obestritt när du får statistik rakt i ansiktet att det är fel. Svårt att lära sig någonting när man bara vägrar ta in fakta.

^Jo, tjena hejsan.

Nu har du blandat ihop våra ekonomiska förutsättningar och vår rikedom.
Men eftersom många verkar ha svårt för det här så tar jag dina frågor sen.

Skrivet av anon99339:

Du har rätt. Givetvis är det relevant. Men det är även relevant att den organiserade brottsligheten möjligtvis ökar i förorterna (eller kanske invandrartäta områden, du får rätta mig här) medan den minskar i det övriga landet. Det blir alltså bättre där det redan är bra medan sämre där det är dåligt. Då är det orättvist att med moraliska argument hävda att det är en bra idé med fortsatt invandring i samma takt när de flesta här vet att flyktingarna med säkerhet kommer att placeras/bosätta sig i redan segregerade områden vilket bäddar för mer arbetslöshet och tillhörande gängkriminalitet.
Visst, det är säkert mer säkert än någonsin att ta en promenad i Bromma eller vid Stureplan men saker har förvärrats betydligt i områden som Rinkeby och antalet områden där polisen inte kan ta sig fram har ökat.
Det hjälper inte att ta statistik och tillämpa den i en annan kontext.

Tror du att minskad invandring minskar den kriminaliteten som finns eller att det behövs åtgärder för att minska den redan existerande kriminaliteten?

Skrivet av EnJoker:

Helt fel påstående, utgår vi från BNP per Capita så har Monaco bättre ekonomiska förhållanden (för invånarna) än USA. Vilket är helt korrekt.
BNP är mer eller mindre direkt relaterat till populationen vilket gör det till ett dåligt verktyg att jämföra hur rikt ett land är med varierande population. Därför använder man BNP per Capita.
Nej, bra där.
Antalet dömde brott är inte heller detsamma som antalet "begågna" brott.
Därför är det svårt att dra en slutsats om detta och att brottsligheten minskar vilket du påstår.
Vad har något av det för relevans för ditt påstående?
Du påstod att "Vi har en bättre ekonomi än våra grannländer." Enligt grafen jag hänvisade till har våra två närmaste länder bättre ekonomiska förhållanden när vi jämför BNP per Capita (man kan även se dippen du pratar om). Om du har förslag på ett bättre verktyg att jämföra relativa ekonomier får du lägga fram det. Att du påpekar att den norska kronan har sjunkit under den svenska kronan gör det klart att du har väldigt dålig koll på vad du pratar om i detta sammanhang.
Alla punkter kan vi komma överens om att de är bestridda nu, eller hur?

Och där kan vi ta och samla oss.

BNP per capita är inte ett mått på ett lands rikedom, det är ett en meningslös division som visar ett nominellt värde.
- Köpkrafts justerad BNP per capita däremot, det visar värdet på pengar, inte mängden och där ser vi att vi aldrig har varit ett så rikt land som idag.

Det dödliga våldet minskar, det allvarligaste våldet minskar det kan vi vara säkra på för det finner vi stöd för hos akutmottagningarna. Anmälningsbenägenheten ökar, det finns inga kriminologer som talar om ökande brottslighet. Är det så att brottsligheten ökar I Sverige så är det inte de allvarligaste brotten som ökar: mindre Hells Angels, mer tjyven Gustav som knyckar plastkoppar.

Finlands ekonomi har stått stilla i fem år, Danmarks är inte mycket bättre den, Norge är beroende av olja och drabbas hårt av de låga oljepriserna. Inget av detta gäller oss, vi tog oss igenom krisen och har haft en växande ekonomi under tiden. Nu ser vi hur vår bostadsmarknad börjar närma sig jämvikt, vi går ifrån en hyressituation till en ägande situation. Det driver upp belåningen men ännu och förmodligen aldrig heller: över den faktiska kostnaden för bostäderna.

Många av er har på försökt bemöta mina punkter, vissa av er har nöjt er med personangrepp andra har hänvisat till källor som tyvärr har varit irrelevanta, därmed så upprepar jag mig.

(Är dina frågor besvarade @ilstallione?)

Följande är fortfarande obestritt:

Onödiga svar utan egentliga svar
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du drar alltså slutsatsen att människor inte kan integreras i vårt samhälle pga urusla "insatser" inte klarade av att göra det?

Den svenska mångkultursutopin har funnits länge och drivits hårt framåt av alla partier (utom SD). Det har inte gått något vidare. Det är inte så att vi försökt integrera i 8 år, vi har försökt att integrera i tiotals år. Det har inte funkat. Varför var insatserna urusla (om vi bortser från att de inte nådde önskat resultat)?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Den svenska mångkultursutopin har funnits länge och drivits hårt framåt av alla partier (utom SD). Det har inte gått något vidare. Det är inte så att vi försökt integrera i 8 år, vi har försökt att integrera i tiotals år. Det har inte funkat. Varför var insatserna urusla (om vi bortser från att de inte nådde önskat resultat)?

Är Jugoslaverna ointegrerade? Är Hanif Bali ointegrerad? Är Finnarna ointegrerade? Är Chilenarna ointegrerade?
Man brukar tala om att integration tar en generation (20 år) för det är den tiden som krävs för att man ska uppleva alla delar av samhället och förstå dem. Det är väl knappast särskilt konstigt Valiumballong? Infödda får inte rösta förrän de är 18 och inte förrän de är 25 så är de fullt ut likvärdiga medborgare. Att finna sin plats i samhället tar tid, inte mycket annat och vi kan tyvärr inte få tiden att gå fortare genom att kasta pengar på klockan.

edit: La till Chilenare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Är Jugoslavern ointegrerade? Är Hanif Bali ointegrerad? Är Finnarna ointegrerade?
Man brukar tala om att integration tar en generation (20 år) för det är den tiden som krävs för att man ska uppleva alla delar av samhället och förstå dem. Det är väl knappast särskilt konstigt Valiumballong? Infödda får inte rösta förrän de är 18 och inte förrän de är 25 så är de fullt ut likvärdiga medborgare. Att finna sin plats i samhället tar tid, inte mycket annat och vi kan tyvärr inte få tiden att gå fortare genom att kasta pengar på klockan.

Du glömde chilenarna.

Visa signatur