SweClockers vinterdator 2015

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Låter mest som gnäll från din sida för att du fovoriserar AMD men de visade sig att de fick lite sämre resultat. Valen av spel är inte svårare än att de tar de spel som är bland de populäraste och rätt krävande och jämför med.

Du har inte sett många chassin ifall du anser ad Fractal Design Define R5 är det största chassi som går att hitta.

ATX Chassi kan du läsa inte XL-ATX eller E-ATX eller HPTX chassi.

STÖRSTA ATX chassi.

Ja det finns många större chassin men inte många som bara stödjer ATX.
Vi pratar inte sånt här.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Du har inte sett många chassin ifall du anser ad Fractal Design Define R5 är det största chassi som går att hitta.

Det var ett bildligt uttryck. Men OK. Om vi slår en kik på Prisjakt kan vi se att det inte är helt taget ur luften:

• Det finns 20 ATX-chassin som har större angiven volym än Define R5 (de som klarar ATX minus de som även sväljer E-ATX). Där hittar jag förutom Define R4 bara relativt obskyra chassin som ingen köper.

• Det finns 139 ATX-chassin som har mindre angiven volym än Define R5 (med E‑ATX-chassin exkluderade precis som ovan).

• Det finns totalt 606 ATX-chassin på Prisjakt (E‑ATX exkluderat även här). Många av dessa kan nog antas vara sådana som i stort sett ingen köper (vilket också betyder att de antagligen inte är särskilt stora), eftersom de inte ens har sin volym angiven.

Många chassin verkar alltså inte ha sin volym angiven på Prisjakt, och mina siffror är säkerligen inte exakta i vilket fall, men man kan iallafall ana någon form av verklighetsförankring i påståendet att Define R5 är ett av de absolut största chassin som folk normalt köper till ATX-byggen.

Kan vi vara överens om att existensen av bautachassin som 900D, Enthoo Pro och Storm Stryker (som riktar sig till en annan målgrupp och/eller fyller ett annat syfte) inte motsäger att Define R5 är överdrivet stort?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ATX Chassi kan du läsa inte XL-ATX eller E-ATX eller HPTX chassi.

STÖRSTA ATX chassi.

Ja det finns många större chassin men inte många som bara stödjer ATX.
Vi pratar inte sånt här.

http://i.imgur.com/abn1fh.jpg

Den där monsterlådan är väl ändå en gnutta overkill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Det får du gärna tycka om du vill! Faktum kvarstår att The Witcher 3 är mer tungdrivet med AMD och att spelet har Nvidia Gameworks. Jag har Nvidia själv och ska snart byta till ett nytt kort från dem för det passar min nuvarande situation bättre. Balans är trevligt och det lönar sig aldrig för konsumenter att favorisera märken.

Men det har ju fortfarande inte med favorisering att göra, de har ju testat med båda korten och de har testat med de spel som i dagsläget är populära och de har testat med olika benchmarks och resultatet kvarstår.
Varför inte bara erkänna att AMD Radeon R9 390 presterar snäppet sämre än vad Nvidia Geforce GTX 970 gör? Det är ingen stor skillnad, men den finns där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bonaqua:

Den där monsterlådan är väl ändå en gnutta overkill

Nej då

Finns folk som vill ha sånt :3

Theif project

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men det har ju fortfarande inte med favorisering att göra, de har ju testat med båda korten och de har testat med de spel som i dagsläget är populära och de har testat med olika benchmarks och resultatet kvarstår.
Varför inte bara erkänna att AMD Radeon R9 390 presterar snäppet sämre än vad Nvidia Geforce GTX 970 gör? Det är ingen stor skillnad, men den finns där.

Se fram emot en youtube-benchmark till svar. En vild gissning är att den innehåller JayzTwoCents och är drygt 3 månader gammal.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flamso:

3DMark är inget bra sätt att jämföra verklig prestanda mellan kort från olika tillverkare. Ännu mindre än spel med Gameworks.

Håller med om 3DMark, man får ta det för vad det är: ett benchmark vars resultat kanske inte är helt representativt för spelprestanda.

Gameworks är det bara att acceptera att det används i verkliga spel, spel som i flera fall är populära stortitlar. Hur olika kort presterar där är fullt relevant om de spel man själv är intresserad av använder sig av Gameworks.

Med tanke på att Gameworks är gratis att använda samt att fokus mycket ligger på att underlätta konverteringar från konsol till PC på ett sätt som enkelt (lika med billigt) möjliggör en högre renderingskvalité på den kraftfullare PC-maskinvaran så lär användningen av Gameworks knappast minska framöver.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Se fram emot en youtube-benchmark till svar. En vild gissning är att den innehåller JayzTwoCents och är drygt 3 månader gammal.

...och det har med saken att göra hur?! Resultatet presenteras ju redan här i artikeln om du kan läsa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

...och det har med saken att göra hur?! Resultatet presenteras ju redan här i artikeln om du kan läsa.

Jag kan tyvärr inte läsa.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Hej Sweclockers!

Ni är snabba på att poengtera att R390 i prinsip är en 290 men ni säger INGENTING om 970 skandalen.
Synd att ni har blivit uppköpta av de gröna laget.

Vi ses!

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

"Dator världens volvo" Fick ett gott skratt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldphag:

Hej Sweclockers!

Ni är snabba på att poengtera att R390 i prinsip är en 290 men ni säger INGENTING om 970 skandalen.

Vi ses!

Fast det har ju ingen betydelse när resultatet talar för sig själv, det hur saker presterar som i slutändan har betydelse och "skandalen" som du nämner är ytterligare en hönsgård skapad av en och samma fjäder som bara blåsts upp utav media.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Hej Sweclockers!

Vi ses!

Haha va? Gå tillbaka och lägg dig under den sten du gömde dig under. De har skrivit flertalet artiklar om just det ämnet och riktat stark kritik mot Nvidia själva för det. Men det förändrar inte faktumet att GTX970 fortfarande är ett prisvärt och högpresterande kort och utan tvekan en värdig motståndare till R9 390.

Permalänk
Avstängd

Bra dator men jag hade hellre valt dessa delar till en speldator. Detta är mitt förslag till vinterdator:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2936341&view=m
Har 3570k, 980ti, 8gb ram, 2tb för lagring, är nöjd och kan spela alla spel i 4k med bra fps. Sleeping Dogs som är ett av dom mest tungdrivna spelen på min dator i 4k:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Haha va? Gå tillbaka och lägg dig under den sten du gömde dig under. De har skrivit flertalet artiklar om just det ämnet och riktat stark kritik mot Nvidia själva för det. Men det förändrar inte faktumet att GTX970 fortfarande är ett prisvärt och högpresterande kort och utan tvekan en värdig motståndare till R9 390.

Ok, då kan jag gömma mig under min sten där 4GB är -4gb- och du kan gömma dig under din sten där det är ok med fusk.
(försiktigt så du inte får stenen på huvet bara )

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Rajat:

Prestanda är prestanda, inget jag ska kommentera. Det här är ju exakt som VW skandalen, du köper något i tron om att specifikationerna stämmer med det gör ju inte det.. då ska enligt mig inte ett "fusk-kort" vara med på en reklam artikel.

SweC har ju 980/Ti och andra kort att välja på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fullständigt obegripligt hur ni inte nämner varken 840 EVO- eller GTX 970- kontroverserna när ni använder 970 respektive uppföljaren till 840 EVO, 850 EVO i datorn.

Ni kanske skulle informera om den dator ni plockat ihop?! Jag litar i.a.f. inte på Samsungs TLC, och vem vet vad som händer med Nvidias specialdrivare till 970-minnet om några år?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Kommer datorn klar med Windows 10? Står som beställningsvara på Webhallen, någon som har koll på hur länge man får vänta om man beställer? Är den färdigmonterad?

Permalänk
Medlem

För er som faktiskt ska bygga denna dator rekommenderar jag att uppgradera till i7 6700k samt ett 980, men priset går onekligen upp med åtminstone 3k då.

Visa signatur

| H440 | 4930k | EVGA 980 Ti SC+ | Intel 530 480 GB | Antec Kühler H2O 1220 | Corsair RM850 | Samsung UE48JU7505 |

Permalänk
Skrivet av Србо:

Bra dator men jag hade hellre valt dessa delar till en speldator. Detta är mitt förslag till vinterdator:
https://www.anony.ws/i/2015/10/12/Speldator.jpg
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2936341&view=m
Har 3570k, 980ti, 8gb ram, 2tb för lagring, är nöjd och kan spela alla spel i 4k med bra fps. Sleeping Dogs som är ett av dom mest tungdrivna spelen på min dator i 4k:
https://www.anony.ws/i/2015/10/12/SleepingDogs3570k980ti.jpg

Det var inga dåliga nedbantningar du fick göra på i princip allt annat för att ha råd med ett 980 Ti, som i min mening inte ger en förbättring värd 4 000 kr i total upplevelse för en vanlig användare. Och ditt förslag hamnar närmare 15 än 14 tusenlappar om man vill köpa från de välkända butikerna. SweClockers dator får man för 13 000:- på Webhallen och jag tycker den är ett bättre alternativ för målgruppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OW16:

Kommer datorn klar med Windows 10? Står som beställningsvara på Webhallen, någon som har koll på hur länge man får vänta om man beställer? Är den färdigmonterad?

Nästan säker att Windows 10 inte följer med.
Nästan säker på att den inte kommer färdigmonterad.

Ring webbhallen och fråga om du är osäker!

Om alla saker finns i lager, och om du beställer före kl 12:00, så kommer delarna dagen efter, det är jag säker på!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det var inga dåliga nedbantningar du fick göra på i princip allt annat för att ha råd med ett 980 Ti, som i min mening inte ger en förbättring värd 4 000 kr i total upplevelse för en vanlig användare. Och ditt förslag hamnar närmare 15 än 14 tusenlappar om man vill köpa från de välkända butikerna. SweClockers dator får man för 13 000:- på Webhallen och jag tycker den är ett bättre alternativ för målgruppen.

Inga dåliga delar jag valt. Har många av delarna i min dator och det är inget fel på dom. 980ti är vida överlägset ett 970. Skylake´s i5 är inte mycket bättre än förra generationers i5, har som sagt en 3570k och har haft 970 och 980, 980 ti är det klart bästa grafikkort man kan köpa för pengar idag. Grafikkortet jag valde går i regel att överklocka rätt bra dessutom.

Permalänk
Medlem

Är det "SweClockers vinterdator" eller "Webhallens vinterdator"?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Välbalanserat bygge. Plockade ihop en liknande Z97-variant förra vintern. Dock för ca.10k inklusive skärm. Återanvände iofs hårddiskar, CPU-kylare och nätagg.

Asus Pro Gamer/Gaming brädorna är riktigt bra. Lökigt namn men kvalitetsprodukt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fullständigt obegripligt hur ni inte nämner varken 840 EVO- eller GTX 970- kontroverserna när ni använder 970 respektive uppföljaren till 840 EVO, 850 EVO i datorn.

Ni kanske skulle informera om den dator ni plockat ihop?! Jag litar i.a.f. inte på Samsungs TLC, och vem vet vad som händer med Nvidias specialdrivare till 970-minnet om några år?

Jag ser inte riktigt vad som är svårt att förstå. De pratar inte i speciellt djup detaljnivå om någon av komponenterna här utan det får man läsa de tidigare artiklar och recensioner för att fördjupa sig i. Här nämner de totalomdömet och det är ju helt uppenbart att de kontroverserna inte hindrat produkterna från att, i deras ögon, vara i topp för de kriterier som gäller för Vinterdatorn. Hade de medfört större problem hade produkterna inte hamnat i datorn utan ersatts av något annat, och jag tycker de är väldigt tydliga med vilka linjer de arbetat after. Sedan behöver man såklart inte hålla med, men det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Är det "SweClockers vinterdator" eller "Webhallens vinterdator"?

Reagerade lite på annonsen också men det är väl schysst att webhallen sätter ihop ett paket med delarna så folk slipper leta själv. Kan ju kanske hända att webbhallen ville ha ett finger med i spelet men tycker inte riktigt det spelar någon större roll. Var det inte förra året inet hade sommardatorn?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Varför skulle de nämna problemen med 840-serien ifall det inte påverkar 850-serien? Med den logiken så är det lika bra att bojkotta alla företag, för de allra flesta har haft problem med i alla fall en av sina produkter.

Permalänk
Medlem

3.5 eller 4gb minne, gtx 970 är fortfarande mycket prestanda för pengarna.
Gtx970 rullade otroligt bra på min 30" 2560x1600 skärm.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av Србо:

Inga dåliga delar jag valt. Har många av delarna i min dator och det är inget fel på dom.

• Processor: 4690K – sämre, om än inte mycket, än SweClockers 6600K och framförallt mindre modern plattform.

• Nätagg: Fractal Design Integra M 750W – klart sämre än RM750X.

• Minne: 8 GiB Kingston HyperX Fury ... – sämre och mindre framtidssäkert än SweClockers Corsair DDR4. Prestandaskillnaden är visserligen minimal, men DDR3 är inte framtidens minne.

• Chassi: Antec GX500 – går inte att jämföra med Define R5.

• Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB – mindre än SweClockers WD Green.

• SSD: Intenso SSD SATA III 128GB – mindre och sämre än Samsung 850 Evo.

Nej, delarna är verkligen inte dåliga, men de är sämre än dem som SweClockers har valt.

Citat:

980ti är vida överlägset ett 970.

Ja, men inte bara i prestanda utan också i pris. Det är "bara" ca 55 % snabbare än 970 samtidigt som det kostar över 100 % mer. Framförallt kostar det 4 000 kr mer vilket är 30 % av budgeten.

Citat:

Skylake´s i5 är inte mycket bättre än förra generationers i5,

Prestandamässigt nej, men man får en modernare plattform. SweClockers har gjort rätt.

Citat:

har som sagt en 3570k och har haft 970 och 980, 980 ti är det klart bästa grafikkort man kan köpa för pengar idag.

Det bästa är inte automatiskt det lämpligaste när man bygger en dator för den vanlige gamern och budgeten ligger runt 13 000 kr. De fyra tusenlapparna gör bättre nytta någon annanstans.

Citat:

Grafikkortet jag valde går i regel att överklocka rätt bra dessutom.

Liksom 970.

Antex → Antec
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Inga dåliga delar jag valt. Har många av delarna i min dator och det är inget fel på dom. 980ti är vida överlägset ett 970. Skylake´s i5 är inte mycket bättre än förra generationers i5, har som sagt en 3570k och har haft 970 och 980, 980 ti är det klart bästa grafikkort man kan köpa för pengar idag. Grafikkortet jag valde går i regel att överklocka rätt bra dessutom.

Som dom sa flera gånger.....Tillgången och modernare plattform!

Och det är väl både smart och fint tänkt! Eller?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]