Permalänk
Medlem

Nyligen många Blue screen of Death

Hej!
Jag byggde min nya dator i somras, i Juli.
Har märkt att jag börjar få Blue screen rätt ofta nu, så vill få hjälp med att fixa det.

PC spec:

CPU: AMD Athlon X4 860K 3.7GHz Quad-Core Processor
Motherboard: ASRock FM2A88M EXTREME4+ Micro ATX FM2+ Motherboard
Memory: Crucial Ballistix Sport 8GB (2 x 4GB) DDR3-1600 Memory
Storage: Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: XFX Radeon R9 270 2GB Core Edition Video Card
Case: Fractal Design Core 2500 ATX Mid Tower Case
Power Supply: XFX 550W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply

Första gången som jag fick Blue screen var efter att jag installerade en CD/DVD spelare. "jag satte dator på viloläge, det tog för lång tid, så jag försökte avbyta det för att kolla om jag verkligen tryckte på viloläges knappen, sedan tryckte jag på starta-om-datorn knappen, det var då jag fick blue screen"

Jag använde ett program som heter "WhoCrashed" för att veta vad som hände...

Här är rapporten:

"On Tue 2015-10-13 18:56:19 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\101315-38421-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14F9A0)
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFE0014A110060, 0xFFFFF8005E113CB0, 0xFFFFE00148D565D0)
Error: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that the driver is in an inconsistent or invalid power state.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Tue 2015-10-13 18:56:19 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFE0014A110060, 0xFFFFF8005E113CB0, 0xFFFFE00148D565D0)
Bug check description: This bug check indicates that the driver is in an inconsistent or invalid power state.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sat 2015-10-03 22:26:36 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100415-30437-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x539A)
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFE000CDB1C060, 0xFFFFF801A670B8E0, 0xFFFFE000D7A7A010)
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
description: Hardware Abstraction Layer DLL
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 2015-09-25 20:11:33 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\092515-31953-01.dmp
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFE000B929E060, 0xFFFFF8028310B8E0, 0xFFFFE000BA129660)

On Wed 2015-09-23 14:43:25 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\092315-35515-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x18755)
Bugcheck code: 0x100000EA (0xFFFFE00085163500, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER_M
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that a thread in a device driver is endlessly spinning.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Mon 2015-09-21 20:56:21 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\092115-26718-01.dmp
Bugcheck code: 0x1A (0x41792, 0xFFFFF680002C50B8, 0x500000000000, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.

On Thu 2015-08-06 18:54:29 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\080615-29156-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x150CA0)
Bugcheck code: 0x7A (0xFFFFF6E00010F2F8, 0xFFFFFFFFC000003F, 0x1CBF26880, 0xFFFFC00021E5F9E8)
Error: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
Bug check description: This bug check indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory.

7 crash dumps have been found and analyzed"

EDIT: Jag märkte dessutom att det ibland blir så att det blir 2 Blue screens på en gång (då lyckas inte datorn starta om).
Oftast händer det när jag sätter datorn på viloläge som detta händer.

La till en 'Edit' på slutet.
Permalänk
Avstängd

Min första tanke är, att det kanske behövs ett starkare nätagg....

Skulle nog lösa alla dina problem med det du beskriver.

Permalänk
Medlem

Pröva då att ta ur DVDn ur datorn Ifall du inte får några mer BSOD så har du problemet där! Kan ju vara så att DVDn inte klarar av viloläge?

En annan faktor kan vara att komponenter tagit skada under byggnationen pga statisk elektricitet. Sådana skador brukar ge problem först en tid efter man hanterat komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Min första tanke är, att det kanske behövs ett starkare nätagg....

Skulle nog lösa alla dina problem med det du beskriver.

Kan behöva göra det om inget annat funkar.

Skrivet av willaim:

Pröva då att ta ur DVDn ur datorn Ifall du inte får några mer BSOD så har du problemet där! Kan ju vara så att DVDn inte klarar av viloläge?

En annan faktor kan vara att komponenter tagit skada under byggnationen pga statisk elektricitet. Sådana skador brukar ge problem först en tid efter man hanterat komponenterna.

Att pröva ta bort DVDn låter som ett bra förslag att börja med.

När jag byggde datorn så var jag jätte försiktig med ESD och att röra komponenterna rätt. Borde antagligen inte vara hur jag har hanterat komponenterna.

Permalänk
Hedersmedlem

Som alltid med blåskärmar kör minnestest i några timmar med memtest86. Detta är första åtgärd.

När jag ser felmeddelandena så får jag för att det är drivrutinsfel eller fysiskt fel på den enheten som hör till. Plocka först bort DVD-spelaren och se vad som händer.
Alternativt kanske du satt dvd-spelaren (som väl är atapi) i portar som bara stödjer HD/SSD. Brukar stå tydligt i manualen vilka portar man inte kan använda med atapi. Läs på och testa byt portar till annan kontroller. Drivrutinerna ser alltså en enhet som den inte förstår att kommunicera med, därför kanske problem. Borde inte bli blåskärmar såklart, men man vet aldrig.

Hjälper inte ovanstående är det dags att riva ner prylarna och testa med minsta konfiguration, för att därefter stoppa i del efter del tills problemen börjar igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som alltid med blåskärmar kör minnestest i några timmar med memtest86. Detta är första åtgärd.

När jag ser felmeddelandena så får jag för att det är drivrutinsfel eller fysiskt fel på den enheten som hör till. Plocka först bort DVD-spelaren och se vad som händer.
Alternativt kanske du satt dvd-spelaren (som väl är atapi) i portar som bara stödjer HD/SSD. Brukar stå tydligt i manualen vilka portar man inte kan använda med atapi. Läs på och testa byt portar till annan kontroller. Drivrutinerna ser alltså en enhet som den inte förstår att kommunicera med, därför kanske problem. Borde inte bli blåskärmar såklart, men man vet aldrig.

Hjälper inte ovanstående är det dags att riva ner prylarna och testa med minsta konfiguration, för att därefter stoppa i del efter del tills problemen börjar igen.

Hej! Ja, jag tog bort DVD-spelaren igår (brukade knappt använda den i alla fall). Jag kan ha satt den i fel port, men som sagt, jag använde den knappt, så det kanske är bättre att inte ha den i så fall.
Jag har inte fått en blåskärm på grund av viloläge de sista gångerna, vilket är bra (testade sätta på viloläge ett antal gånger).

Själva minnestestet kanske jag kan utföra vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Okej... Det hände en gång till

Jag kan beskriva vad som gjordes:

• Firefox behöves uppdateras så jag tryckte på starta om Firefox.

• Tryckte sedan Windowsknappen + L (Låsa konto)

• När jag kom tillbaka så höll datorn på att startas.

Denna gång ser det ut att vara problem med min grafik-kort eller dess driver?

On Thu 2015-10-15 17:49:44 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\101515-29968-01.dmp
Bugcheck code: 0x100000EA (0xFFFFE0012122F080, 0x0, 0x0, 0x0)

Bug check description: This indicates that a thread in a device driver is endlessly spinning.

This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0x42003)
Bugcheck code: 0xEA (0xFFFFE0012122F080, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver

A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER

Ska försöka hitta en uppdatering för denna: "atikmdag.sys". Vet dock INTE var jag ska hitta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som alltid med blåskärmar kör minnestest i några timmar med memtest86.

Jag testade memtest86 (v4.3.7) ett pass eftersom jag hinner inte längre idag.
Pass: 1, errors: 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Okej... Det hände en gång till

Jag kan beskriva vad som gjordes:

• Firefox behöves uppdateras så jag tryckte på starta om Firefox.

• Tryckte sedan Windowsknappen + L (Låsa konto)

• När jag kom tillbaka så höll datorn på att startas.

Denna gång ser det ut att vara problem med min grafik-kort eller dess driver?

crash dump file: C:\Windows\Minidump\101515-29968-01.dmp
Bugcheck code: 0x100000EA (0xFFFFE0012122F080, 0x0, 0x0, 0x0)

This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0x42003)
Bugcheck code: 0xEA (0xFFFFE0012122F080, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver

A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER

Ska försöka hitta en uppdatering för denna: "atikmdag.sys". Vet dock INTE var jag ska hitta det.

Du uppdaterar inte enskilda filer utan du uppdaterar drivrutinerna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Dålig nätdel brukar ge konstiga fel. Men 550W +80 borde vara nog för det där. Eftersom det sker när du inte spelar så tvivlar jag på att datorn drar så mycket. Prova uppdatera alla drivers. Även de som windows hittar själv, ljudkort, chipset osv. Använd inte skivan som följde med utan ladda ned det själv (skivorna är oftast månader/år gamla).

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som alltid med blåskärmar kör minnestest i några timmar med memtest86.

Jag har kört memtest86 i nästan 2 timmar till nu, hade fortfarande inget error.

Skrivet av kobb3:

Du uppdaterar inte enskilda filer utan du uppdaterar drivrutinerna till grafikkortet.

Sant, jag vet inte varför jag skrev just som jag skrev. Men det verkar inte finnas någon uppdatering till grafikkorts drivern vilket är lite trist.

Skrivet av fragwolf:

Dålig nätdel brukar ge konstiga fel. Men 550W +80 borde vara nog för det där. Eftersom det sker när du inte spelar så tvivlar jag på att datorn drar så mycket. Prova uppdatera alla drivers. Även de som windows hittar själv, ljudkort, chipset osv. Använd inte skivan som följde med utan ladda ned det själv (skivorna är oftast månader/år gamla).

Jag har aldrig fått blåskärm medan jag har spelat. Däremot har jag fått det ett antar gånger med uppstart av datorn eller i samband med vilolänge.
När du skrev att jag ska uppdatera alla drivers, ska jag göra det genom Windows update eller enhetshanteraren? (Dock känns det som att det aldrig kommer några nya drivers via Windows update ).

Permalänk
Medlem

@jonilo: Du kan göra det via windows update också. Jag föredrar dock att göra det från tillverkaren. Men om du inte vet vad det är så kanske windows update kajn hjälpa dig så du vet. Men lättast är in på moderkortets tillverkare och ladda hem drivers för ljud, chipset, graffekort osv. Finns program som testar hela datorn, ljud, bild, hdd osv. Kan ju prova nått sådant. Men det låter mer som mjukvara eftersom det sker mest när du kör viloläget.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@jonilo: Du kan göra det via windows update också. Jag föredrar dock att göra det från tillverkaren. Men om du inte vet vad det är så kanske windows update kajn hjälpa dig så du vet. Men lättast är in på moderkortets tillverkare och ladda hem drivers för ljud, chipset, graffekort osv. Finns program som testar hela datorn, ljud, bild, hdd osv. Kan ju prova nått sådant. Men det låter mer som mjukvara eftersom det sker mest när du kör viloläget.

Dock ser jag inga driver uppdateringar på Windows Update (hände typ en enstaka gång bara).

Jag tror jag har de flesta drivers redan, dock hade jag ljuddriver (inte längre). Jag tog bort den eftersom ljudet verkade okej utan själva ljud-drivern. (Men kanske ändå behövs? Men jag antog att det inte behövdes)

Vad heter programmen som kan testa hela datorn? (Låter som något som jag borde pröva.)

Tack för att du svarar

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det kan vara själva Windows som orsakar BSOD. (Fick återigen BSOD)
Det som hände var att jag satte datorn på strömsparläge, när jag var tillbaka var datorn avstängd.
Vad rekommenderas att jag gör?

On Sat 2015-10-24
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14F8A0)
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x1, 0xFFFFF8034845AA13)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.

On Sat 2015-10-24
This was probably caused by the following module: scmndisp.sys (scmndisp+0x16D1)
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x1, 0xFFFFF8034845AA13)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\scmndisp.sys
product: ® Neutral Wireless Solution
company: Windows (R) Codename Longhorn DDK provider
description: NDIS User mode I/O Driver
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: scmndisp.sys (NDIS User mode I/O Driver, Windows (R) Codename Longhorn DDK provider).
Google query: Windows (R) Codename Longhorn DDK provider IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL