Windows 10 - Delning/sharing, samt etherent problem.

Permalänk
Medlem

Windows 10 - Delning/sharing, samt etherent problem.

Uppgraderade till win 10 från win 7 igår. Kunde inte komma ut på internet trots uppdaterade drivers. Tillslut fungerade det efter ominstallation av virusprogrammet (comodo).

Nästa problem:

Nätverks delning. Kan inte komma in i de mappar jag delar. Aldrig varit problem innan. Trots att jag aktiverat allt i avancerade delningsinställningarna. Står bara "Det går inte att komma åt ...." Vid windows egna diagnosticering står det "Anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller -resursen".

Suck

Någon som haft problem med nätverksdelningen i win 10 och hittat någon lösning?

Permalänk
Medlem

Hur delar du ut? Använder du gästkontot? Isf kan det ha blivit disablat vid uppgraderingen, slå på det igen. Eventuellt se över lokala säkerhetspolicys också så att man tillåter gästkontot att ansluta till den datorn över nätverk (dom två är tyvärr något som har nypts åt och kommer med vilken typ av nätverk du väljer på datorerna).

//edit - sistnämna är : gpedit -> dator -> windows -> säkerhetsinställningar -> lokala principer -> tilldelning av användarrättigheter -> "neka tillgång till den här datorn från nätverket" (ta bort gäst)

Permalänk
Medlem

Det var helt tomt under "neka tillgång".

Jag försöker bara gå via utforskaren-> nätverk-> och väljer den datorn jag vill gå in på...o sen den utdelade mapen (som syns), men den kan sedan inte komma in i mappen..@Gurk:

Permalänk
Medlem

@e-thorn: se till så att gäst är med i behörighetslistan för resurs + ntfs

Permalänk
Medlem

Har försökt lägga till Alla, gäst etc i listan...o alla har läsa/skriv-behörighet, kan ändå inte komma in i mapen.. Fungerade utan några som helst problem innan när jag hade win7 ... :/ @Gurk:

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Har försökt lägga till Alla, gäst etc i listan...o alla har läsa/skriv-behörighet, kan ändå inte komma in i mapen.. Fungerade utan några som helst problem innan när jag hade win7 ... :/ @Gurk:

Det spelar inte så stor roll vad som fungerade förut, eller hur? Nu är det som det är. Har du startat om sessionerna mellan varje försök, Windows är petigt med acl:er i ram, antingen rensa sessioner eller starta om datorn mellan förändringar. Fungerar inte det ändå, slå på loggning och se varför Windows nekar.

Kommandot: net use ipc$ /delete /yes på båda datorerna under test

Permalänk
Medlem

Ne då..du har helt rätt. Ja, jag har startat om emellan och testat det också.

Testade att skriva in dina kommandon i cmd. C:\WINDOWS\system32>net use ipc$ /delete /yes
"Det gick inte att hitta nätverksanslutningen."
Är allt som står..

@Gurk:

Permalänk
Medlem

Inget i loggboken? har du datornamn och resursens namn?

i cmd:
testa motsv: net use * \\datorn\resursen /user:gäst

felmeddelandet skvallrar eventuellt om felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Inget i loggboken? har du datornamn och resursens namn?

i cmd:
testa motsv: net use * \\datorn\resursen /user:gäst

felmeddelandet skvallrar eventuellt om felet

menar du "net use mittdatornamn /user:gäst"?
Då står det bara "Systemfel 67 har uppstått" "Det går inte att hitta nätverksnamnet"

Permalänk
Medlem

@e-thorn: nej, jag menade med UNC sökväg... \\datornamn\resurs

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Path_(computing)

Precis så formaterat som jag skrev, byt namn och resurs till vad du har

Permalänk
Medlem

Jag får då systemfel 1231.

Och när jag försöker hitta händelserna i loggboken så kanske det är det här "Behörighetsinställningarna datorstandardvärde ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
...... Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster"@Gurk:

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Jag får då systemfel 1231.

Och när jag försöker hitta händelserna i loggboken så kanske det är det här "Behörighetsinställningarna datorstandardvärde ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
...... Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster"@Gurk:

Ok, ominstallera fil och skrivardelning på det nätverkskortet verkar vara bästa tipset.
http://www.experts-exchange.com/Networking/Windows_Networking...

Känns som om konto-id:na får sig en omgång vid uppgraderíngar men jag har sett fler just i w10 sammanhang.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Det visade sig att drivrutinen för file and printer sharing, inte ens var installerad för mitt nätverkskort/enhet. Jag har aldrig behövt manuellt installera den tidigare, utan alltid räckt att bara installera senaste LAN-drivers för mitt moderkort/nätverkskort och aktivera delning etc i avancerande delningsinställningar.

Då har jag iaf lärt mig nått nytt. Stort tack för hjälpen att du orkat bolla lite tankar. @Gurk: