Permalänk

bästa ljuddämpningen ?

Hej, funderar på att bygga ny dator och då kommer det bli i ett Define S chassi (med fönster), jag tänkte försöka göra den så tyst som möjligt. finns det några olika typer av dämpmaterial som ni kan rekommendera ? prisklass spelar ingen roll vill ha en så tyst och snygg som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimskrams:

Hej, funderar på att bygga ny dator och då kommer det bli i ett Define S chassi (med fönster), jag tänkte försöka göra den så tyst som möjligt. finns det några olika typer av dämpmaterial som ni kan rekommendera ? prisklass spelar ingen roll vill ha en så tyst och snygg som möjligt

Ljuddämpning är det som gör minst för att få datorn tyst om du inte redan gjort alla andra åtgärder.
När det kommer till just ljuddämpning så är det bästa jag testat ett lager bitumen för vibrationsdämpning följt av ett lager biltema ljuddämpningsmatta då även den är rätt tung så dämpar bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Började på en guide för detta med tyst dator för en guide tävling för ett par år sen som du fortfarande kan se i min signatur om du vill läsa mer.

Permalänk
Medlem

Om du nu ska ha ljuddämpat och fönstersida så hade jag faktiskt spanat in bequiets nya chassi som har dubbelglas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det mest effektiva är att försöka strypa ljudnivån från källan. Ta bort onödiga fläktar, skaffa tyst nätagg etc.

Är du fast med hårdvaran, har du möjlighet att gömma undan datorn någonstans? Om ja, testa detta först. Det är trots allt gratis.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av miller01:

Det mest effektiva är att försöka strypa ljudnivån från källan. Ta bort onödiga fläktar, skaffa tyst nätagg etc.

Är du fast med hårdvaran, har du möjlighet att gömma undan datorn någonstans? Om ja, testa detta först. Det är trots allt gratis.

This ^^

Och undvik komponenter som är ineffektiva.
En dator med ett 390X kommer t.ex. att låta mer än en med ett GTX980.
Och kan man att acceptera lite högre temperaturer så finns det en hel del att vinna.

Permalänk

Tackar för alla snabba svar
Lanbonden: ska ta och titta igenom din guid lite senare ikväll är vad är bitumen nu igen?

StuntmanMike: är det deras Base 800 du tänkte på ?

Miller01; jo försöker döda så mycket ljud som möjligt, vill därför ha så många Noctua 140mm fl'ktar som möjligt för att få ett bra flöde i chassit och hålla tempen lite halv låg och som låter väldigt lite.

Svensktiger: jo precis, Kommer nog att köra med en GTX 980TI Strix den kunde iaf köra på idle med fläktarna avstängda, och spelar man så kommer man nog lyssna på lite spel ljud så det merks kanske inte så mycket om dom fläktarna drar igång,

skulle vilja ha en AIO kylare med 3st 140mm fläktar att ha i fronten (verkar dock inte finnas än) och sen till extra intag i botten, och använder bara fläkten bak samt nätagget, (bytte faktiskt ut fläkten i mitt gammla nätagg till en Noctua, gjorde väldigt stor skillnad

Permalänk
Medlem

Stoppa inte in fläktar i onödan vad du än gör. Om du inte tycker att Noctua har det tufft ekonomiskt ;).

Speciellt inte om du är ute efter ett tyst bygge. Kolla vilka temperaturer du når utan chassi fläktar först och främst. Är det acceptabelt så kör på det. Du kommer inte halvera livslängden på dina prylar på några graders skillnad. Du lär uppgradera innan dom ena börjat ta stryk hehe. (Säkert någon som vill säga emot detta).

Se till att grafikkortet får färsk luft vid max belastning och att CPUn har bra DIREKT kylning. Dvs bra kontakt med flänsar. Detta är den största skillnaden. Förutom ren effektivitet på hårdvaran. Alltså effekt (W) i förhållande till prestanda. Samma sak som någon annan så, i andra ord. (Gtx 980 vs något radeon).

Skrivet av Krimskrams:

Tackar för alla snabba svar
Lanbonden: ska ta och titta igenom din guid lite senare ikväll är vad är bitumen nu igen?

StuntmanMike: är det deras Base 800 du tänkte på ?

Miller01; jo försöker döda så mycket ljud som möjligt, vill därför ha så många Noctua 140mm fl'ktar som möjligt för att få ett bra flöde i chassit och hålla tempen lite halv låg och som låter väldigt lite.

Svensktiger: jo precis, Kommer nog att köra med en GTX 980TI Strix den kunde iaf köra på idle med fläktarna avstängda, och spelar man så kommer man nog lyssna på lite spel ljud så det merks kanske inte så mycket om dom fläktarna drar igång,

skulle vilja ha en AIO kylare med 3st 140mm fläktar att ha i fronten (verkar dock inte finnas än) och sen till extra intag i botten, och använder bara fläkten bak samt nätagget, (bytte faktiskt ut fläkten i mitt gammla nätagg till en Noctua, gjorde väldigt stor skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk

jag har 5-6st noctua fläktar som ligger och skräpar så tänkte köra dom på så lågt som möjligt runt 400 RPM så borde dom inte låta något. och sätta dämpmaterial på insidan av fronten, och runt fönstret tänkte jag sätta med så att den blir lite tyngre,
vilka skulle ni rekommendera något speciellt nätagg ? titan? så man kan köra utan fläkt där med så mycket som möjligt

Permalänk

Ta och kolla igenom den här videon med Linus tech tips där han bygger en semipassiv burk på 24db om jag inte missminner mig http://m.youtube.com/watch?list=PL8mG-RkN2uTwlcLU_rv29Gt4578X...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

jo det är en ganska fin brurk dom gjort, skulle dock vilja ha 3st 140mm fläktar i fronten och ett fönster, men dom har lite bra tips i den videon iag

Permalänk

Ja det finns mycket bra tips i den videon hur man får ner ljudet:)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

Att skaffa tysta komponenter är det enda säkra sättet (ihop med ett bra chassi då som Fractal el beQuiet!) att få en tyst burk.
När det gäller grafikkort kan jag bara varmt rekommendera just ASUS STRIX 980ti CUIII, haft det i 3 mån nu, det är så tyst att man inte tror det är igång. Även vid höga temperaturer och hög överklockning går fläktarna oerhört tyst, det lär vara det tystaste kortet på marknaden.

Kollar du på mina specs nedan kan jag säga att jag hör aldrig (med några få undantag) att datorn är igång ens, helt otroligt. Jag trodde aldrig att jag skulle få den så tyst...

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Fractal Design North TX, AMD Ryzen 7800X3D 4,2ghz 104MB, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, ASUS Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming, Kingston Fury Renegade M.2 2TB, Kingston Fury Beast 32GB DDR5, LianLi Galahad liquid cooler, BeQuiet RGB fan, Q-Pad MK 95 tangentbord, Q-Pad mus, Acer 27' skärm.

Permalänk

Om nätagg: kolla in beQuiet!, de gör skäl för namnet, vunnit pris 4 år i rad för tystaste nätagg! Det jag har hörs ingenting...

Visa signatur

Fractal Design North TX, AMD Ryzen 7800X3D 4,2ghz 104MB, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, ASUS Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming, Kingston Fury Renegade M.2 2TB, Kingston Fury Beast 32GB DDR5, LianLi Galahad liquid cooler, BeQuiet RGB fan, Q-Pad MK 95 tangentbord, Q-Pad mus, Acer 27' skärm.

Permalänk

va bra att strix kortet är så tyst som jag hoppats att det ska vara då

har BeQuiet något nätagg med helt svarta kablar ? och det verkar inte som att dom har något högre än guld klassade agg, vad tycker ni om dom olika klassningarna ? ska man bry sig ?

Permalänk
Avstängd

@Krimskrams: Varför vill man ha fler fläktar än nödvändigt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

Ta och kolla igenom den här videon med Linus tech tips där han bygger en semipassiv burk på 24db om jag inte missminner mig http://m.youtube.com/watch?list=PL8mG-RkN2uTwlcLU_rv29Gt4578X...

Annars kolla på Silentpcreview för bättre koll på läget. De har väldigt bra genomgångar hur tyst ett chassi är vid deras tester, samt en massa annat gott för den som är ute efter låg ljudnivå.

http://silentpcreview.com/

Till exempel så finns båda chassina som diskuteras här i tråden med i deras tester, och ser man till jämförelsen med deras testsystem så är ju faktiskt FD Define S 2-3 dB tystare. Dock så är det inget som slår Silverstones Fortress FT05 i lägsta ljudnivå.
Define S: http://www.silentpcreview.com/article1456-page6.html
Silent Base 800: http://www.silentpcreview.com/article1451-page6.html

Permalänk

Backspace: för att man vill kunna köra med lägra RPM ??? få allt tystare och samtidigt ha bättre kylning ?

loefet: ska ta och läsa igenom dom, ååh har intesätt det chassit tidigare, det är något med utseendet som jag inte faller riktigt för dock 3db är ju en fördubbling i ljud, kommer troligtvis att köra på en Define S då så får man göra om den lite om den ska bli lite lite tystare någon som vet hur mycket mer den låter om den är öppen i topp ?

Permalänk

@Krimskrams:
beQuiet! Dark Power har platina, Straight Power guld. Det blir en hyfsad skillnad i strömförsörjningen, hur mycket kräm det levererar helt enkelt och hur stabilt. Platina har högst men är också dyrast. Det blir ju inga enorma skillnader, så det beror väl lite på budget om du vill lägga ut extra, men för samma wattantal får du lite bättre och stabilare effekt med ädlare metall.

Om chassin så kom det häromdagen fram att Fractal Design R5 from nu är inskrivna i Guiness Rekordbok för världens tystaste chassi.
I "vanlig" volym med bara Windows gående och inga övriga program uppmättes 1.4db, tydligen något lägre än mänskliga örat kan uppfatta.

I normalt arbete (man testade med diverse program) uppmättes drygt 21 dB, motsvarande ljudet av en visare i en klocka som rör sig...

När det gäller extra fläktar så är det väl främst vid överklockning av cpu eller moderkort som det är starkt rekommenderat med ex vätskekylningsaggregat. Väljer du en modell med bra renommé är det inga större problem att hitta en som inte låter onödigt mycket, är dåligt i hopsatt etc. Vissa modeller har fläktar med viss typ av form och räffling av propellrar som kan sänka ljudnivå/öka kapacitet vid lägre varv.
Fråga i en bra butik om råd, kolla in tester i internationella sajter som testar delar.
Dessutom arbetar ju agget oftast inte så det hörs om du inte pressar ex med överklockning så att processorn blir riktigt varm.
Du också kan ställa in i medföljande program vid vilken temp fläktarna ska gå igång på ex ett vätskekylningsaggregat.

Det är ju onödigt att fläska på med onödiga extra fläktar, men extra kylning kan ju hjälpa till att öka livslängden på komponenter (cpu tex) genom att hålla dem svalare, och tänker du fixa med överklockning ska du ha bra extrakylning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis som skrivet tidigare så är ljuddämpning det sista du sätter in. Först och främst så är det att se till att ha tysta komponenter samt hur de är monterade. Sitter fläktar med gummibussningar, hur är eventuella hårddiskar monterade? Grafikkort, PSU och processorkylare, är de tysta för det första?
Vill du ha riktigt tyst så skulle jag personligen hellre köra på en stor tornkylare än en AIO-vattenkylare. Klipp bort eventuella fläktgaller för minder turbulens.
Har du möjlighet att styra fläktarna? Kan vara ett vettigt alternativ, då kan de köras långsamt under låg belastning och varva upp lite under belastning. Själv kör jag på en Aquaero 5 LT och styr alla mina åtta fläktar i min loop och riggen är knäpptyst. Enda som låter är 2,5" hårddisken som surrar om man lyssnar efter den.
Som du ser så finns det massar man kan (och bör göra) innan man sätter in ljuddämpningsplattor.
Kolla in lanbondens guide samt silentpcreview, och googla runt - finns väldigt mycket info kring detta ämne, även om mycket är gamla guider så är de fortfarande rätt relevanta.

Lycka till!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av EquinoXXX:

@Krimskrams:
beQuiet! Dark Power har platina, Straight Power guld. Det blir en hyfsad skillnad i strömförsörjningen, hur mycket kräm det levererar helt enkelt och hur stabilt. Platina har högst men är också dyrast. Det blir ju inga enorma skillnader, så det beror väl lite på budget om du vill lägga ut extra, men för samma wattantal får du lite bättre och stabilare effekt med ädlare metall.

Om chassin så kom det häromdagen fram att Fractal Design R5 from nu är inskrivna i Guiness Rekordbok för världens tystaste chassi.
I "vanlig" volym med bara Windows gående och inga övriga program uppmättes 1.4db, tydligen något lägre än mänskliga örat kan uppfatta.

I normalt arbete (man testade med diverse program) uppmättes drygt 21 dB, motsvarande ljudet av en visare i en klocka som rör sig...

beQuiet! Dark Power från samma generation som Straight Power är definitivt bättre med högre effektivitet och mer påkostade komponenter men det är inte en stor skillnad på effektiviteten mellan guld och platina.

Och jag har läst det där testet av Fractal Design R5 och det må vara ett tyst chassi och testats i världens tystaste rum, men inget annat chassi har testats där så vitt jag vet.
Jag menar, det är ju lätt att vinna när man är ensam tävlande.

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

beQuiet! Dark Power från samma generation som Straight Power är definitivt bättre med högre effektivitet och mer påkostade komponenter men det är inte en stor skillnad på effektiviteten mellan guld och platina.

Och jag har läst det där testet av Fractal Design R5 och det må vara ett tyst chassi och testats i världens tystaste rum, men inget annat chassi har testats där så vitt jag vet.
Jag menar, det är ju lätt att vinna när man är ensam tävlande.

Näe, nån tävling var det väl inte, har jag inte hävdat. Jag kan ju tänka mig att det finns ett samband med de övriga tester som är gjorda samt användares erfarenheter, och Fractal har legat i topp flera år, att de överhuvudtaget kom på en sån sak. Resultatet är ju vad som i huvudsak är intressant i detta fall, inte antalet andra tävlande.

Man kan väl diskutera det utan ände som allt annat, men man kan ju notera antalet uppmätta dB och fråga sig om det verkar duga?

Av egen erfarenhet samt mängder av användare jag talat med kan jag säga att det chassit är sanslöst tyst, det var också vad jag letade efter själv.
Därav rådet att köra med det chassit...

Visa signatur

Permalänk

@EquinoXXX: kollade lite på dom, men skulle vilja ha modulära MB kablar så att man kan köra med egen tillverkade snyggare kablar om man skulle vilja i framtiden funderar på EVGA eller Corsair (såg att endel har haft problem med coilvine med chorsair dock) så kanske mer åt EVGA ? denna verkar ju ganska trevlig men verkar som att den är utgåände eftersom det bara är 2 som säljer den http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2274352
Det med fläktarna så brukar jag köra på noctua, kommer kanske att göra lite tester med andra fläktar då jag inte vet hur ljud signaturen med dom är mot en radiator, men många säger att dom fortfarande ska vara tysta kommer toligen att överklocka då detta kommer bli en VR rigg som jag vill ska klara sina FPS så bra som möjligt med så höga inställningar som möjligt

@Tandborste: Jag planerar att alla komponenter ska vara tysta kommer köra M.2 För operativ och sen SSD för lagring (lagrar inte så mycket på datorn) tar nog bort gallret bak som du nämde (gjorde på mitt förra chassi med och det gör väldigt stor skillnad ) ingen optisk enhet, 980ti strix GPU, troligtvis 1000W nätagg med 140mm fläkt så att den vid load inte ska höras ändå, noctua fläktar, vibrationsdämpning till fläkta, kanske vibrationsdämpat moderkort om möjligt så att inte vibrationer från pump går via moderkortet ut i chassit. och till sist ljuddämpningen så med allt detta så hoppas jag på en tyst dator ?

@Glaring_Mistake: tack för tipset men, modulära kablar till MB kommer nog vara ett måste tyvärr

hehe jo då är det ju inte så konstigt att den blev tystast i världen visst den är nog ett tyst chassi men tystast är ju ändå helt passiva chassin ?

så har ni några tips på dämpmattor ?

Ett chassi som jag har tänkt lite på nu i slutet är phanteks enthoo evolv atx som enligt mig har bättre utlopp för ljud i övre delen än define S eftersom ljudet går bakåt, för det mesta. och man kan sätta dit dämpmattor i locket för att minska detta ytterligare

Lagt till några @
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimskrams:

@EquinoXXX: kollade lite på dom, men skulle vilja ha modulära MB kablar så att man kan köra med egen tillverkade snyggare kablar om man skulle vilja i framtiden funderar på EVGA eller Corsair (såg att endel har haft problem med coilvine med chorsair dock) så kanske mer åt EVGA ? denna verkar ju ganska trevlig men verkar som att den är utgåände eftersom det bara är 2 som säljer den http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2274352
Det med fläktarna så brukar jag köra på noctua, kommer kanske att göra lite tester med andra fläktar då jag inte vet hur ljud signaturen med dom är mot en radiator, men många säger att dom fortfarande ska vara tysta kommer toligen att överklocka då detta kommer bli en VR rigg som jag vill ska klara sina FPS så bra som möjligt med så höga inställningar som möjligt

@Tandborste: Jag planerar att alla komponenter ska vara tysta kommer köra M.2 För operativ och sen SSD för lagring (lagrar inte så mycket på datorn) tar nog bort gallret bak som du nämde (gjorde på mitt förra chassi med och det gör väldigt stor skillnad ) ingen optisk enhet, 980ti strix GPU, troligtvis 1000W nätagg med 140mm fläkt så att den vid load inte ska höras ändå, noctua fläktar, vibrationsdämpning till fläkta, kanske vibrationsdämpat moderkort om möjligt så att inte vibrationer från pump går via moderkortet ut i chassit. och till sist ljuddämpningen så med allt detta så hoppas jag på en tyst dator ?

@Glaring_Mistake: tack för tipset men, modulära kablar till MB kommer nog vara ett måste tyvärr

hehe jo då är det ju inte så konstigt att den blev tystast i världen visst den är nog ett tyst chassi men tystast är ju ändå helt passiva chassin ?

Ett chassi som jag har tänkt lite på nu i slutet är phanteks enthoo evolv atx som enligt mig har bättre utlopp för ljud i övre delen än define S eftersom ljudet går bakåt, för det mesta. och man kan sätta dit dämpmattor i locket för att minska detta ytterligare

Jag kör ett AX860 och fläkten går aldrig igång. Kör en klockad i7 3770k, lätt överklockat 780, 9 fläktar, aquaero, DDC-pump, fyra SSD, en 2,5" hårddisk. Så 1000w är nog overkill. Det som hörs i min dator är 2,5" disken.

Det som framförallt gör min dator tyst är att jag styr fläktarna med en Aquaero. I fronten har jag en 360 radiator med sex Gentle Typhoon som stängs av i idle och slösurf etc. De körs igång när CPU tempen går över 45c eller nåt sånt och håller ca 600-900rpm när jag spelar. I toppen har en 240 radiator med två Gentle Typhoon som ligger på ca 300-400 rpm eller nåt sånt när datorn är igång och går upp till ca 600-900 rpm när jag spelar. I bak har jag för tillfället en Corsair AF120 (som ska bytas ut) som kör konstant ca 500rpm som insug. Kan göra samma sak med mitt moderkort men det gick inte med så många fläktar så fick bli en Aquaero. Så tipset är också att kolla moderkortet om det har bra fläktstyrning så du kan lägga in bra fläktkurvor, så datorn automatiskt styr ljud och temperaturnivån i bakgrunden. Tog lite tid för mig att hitta optimala kurvor för mina behov, men har inte behövt gå in och pilla på dem sen dess.

Tycker inte du ska köra en AIO-vattenkylare om du är ute efter tystnad. Jag tycker istället att du då ska köra på en rejäl luftkylare alternativt en custom-loop med DDC eller D5 pump som är PVM styrd med tysta fläktar.
Av dem AIO kylare jag stött på så tycker jag alltid att pumpen är för högljudd.

Och trots mitt ramblande om dämpplattor så har jag testat lite olika varianter (efter såklart att allt annat är fixat).

I min förra rigg körde jag dessa; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... som "underlag" sen http://www.acoustiproducts.com/en/acoustipack-ultimate.asp på bitumenen. Om kombinationen gjorde nån skillnad vet jag inte men sidorna blev jävla tunga och datorn var knäpptyst. Tror kombinationen var mest för placebo om jag ska vara helt ärlig.

I min HTPC/Server så kör jag bara med bitumenen (fick inte plats med annat, så jävla trångt chassie).

Och i min nuvarande rigg så sitter det Acoustipac mer eller mindre överallt. Dock kör jag med fönster så det hjälper inte allt för mycket, men datorn är tyst och det känns bra att man gjort allt (förutom vettig placering av 2,5" disken) för att det ska vara tyst.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av EquinoXXX:

Näe, nån tävling var det väl inte, har jag inte hävdat. Jag kan ju tänka mig att det finns ett samband med de övriga tester som är gjorda samt användares erfarenheter, och Fractal har legat i topp flera år, att de överhuvudtaget kom på en sån sak. Resultatet är ju vad som i huvudsak är intressant i detta fall, inte antalet andra tävlande.

Man kan väl diskutera det utan ände som allt annat, men man kan ju notera antalet uppmätta dB och fråga sig om det verkar duga?

Av egen erfarenhet samt mängder av användare jag talat med kan jag säga att det chassit är sanslöst tyst, det var också vad jag letade efter själv.
Därav rådet att köra med det chassit...

Jag menade mer att det var lite dåligt gjort av Guinness rekordbok att utnämna det till världens tystaste chassi när inga andra testats på samma sätt.

Och jag håller inte alls med att man ska bara ta det resultatet och vara nöjd.
Antalet uppmätta dB taget i isolation är inte så hjälpsamt.
Annars skulle det prestandaindex som Sweclockers har vara helt onödigt, medan det istället är väldigt användbart för att bestämma sig för vad man ska köpa genom att man kan jämföra hur bra olika grafikkort presterar.
Eller ens att Sweclockers skulle behöva göra mer än att testa en produkt och sedan utse den som den bästa.

Och man kan inte veta precis hur mycket datorn låter utefter vad för tal man fått där speciellt när inga andra datorer med samma komponenter testats där.

Det är ju inte heller så att man kan jämföra det resultatet med något resultat någon annan sida har fått.
Inte bara för att de behöver inte använda sig av samma komponenter utan för att som att de har ett högre ljudgolv och att i stort sett Silentpcreview är i stort sett den enda som har tester av ljudnivå som inte suger.
För att citera hur en på SPCR svarade när en annan medlem sa att andra sidor visade stora skillnader på kylning/ljudnivå på chassin även med samma komponenter: "not one of those sites has a soundproof room with a noise floor as low as ours. -so they can basically stick their "graphs"
up their collective arses."

För man kan ju se att de flesta sidorna har ett ljudgolv på runt 30dB medan SPCR har ett på runt 10dB.
Det gör att uppmätt ljudnivå på SPCR ofta kan skilja mer än 10dB från det som man får av en annan sida, men det betyder ju inte att skillnaden är att SPCR får helt magiskt tysta komponenter.

Så om du läste en recensionen av Fractal Design Refine R5 på en annan sida och sedan som Zalman Z11 Neo på SPCR och jämförde resultaten utan det i åtanke så skulle du då kunna dra slutsatsen att R5 låter mer för att Zalman Z11 Neo inte ens kommer upp i 30dB på SPCR.

Sen har jag Fractal Design Define R5 själv och kan hålla med om att det nog är ett av det bästa chassin byggt för tystnad i sin prisklass så även om jag varken skulle säga att det är världens tystaste eller sanslöst tyst så tycker jag om det.

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

Är du säker på att du vill ha en AIO-vattenkylare?
De brukar inte vara tysta av sig och kan nog säga redan nu att det skulle vara den mest högljudda komponenten i ditt bygge, åtminstone vid vila.

Citerar från SPCR: "Many gamers regard an AIO water cooling unit as a defacto choice for a high-end build but we have to disagree as they are neither cost or noise efficient. They also usually ship with acoustically poor fans, and the squealing and gurgling sounds from the pump raises the noise floor, making it difficult to get the noise level down when the system is idle."

NZXT Kraken X61 är den AIO som gjort bäst ifrån sig på SPCR.
Och enligt tester där är en NZXT Kraken X61 under vila lika högljudd själv som en luftkyld dator med liknande komponenter som din som är under tung belastning med både Prime95 och Furmark igång.
Skillnaden är bara att du ska ha ett GTX980TI istället för ett GTX980 och att du inte ska ha någon hårddisk i.

Länkar till recensionerna här så att du kan se själv och se lite tips om hur du ska göra för att sänka ljudnivån om du väljer R5 eller S.
http://www.silentpcreview.com/article1422-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article1408-page1.html

Sen kan 1000W nätaggregat vara lite att ta i.
Det finns andra nätaggregat med lägre watt som också kan hålla sig tysta.

Permalänk

tackar för dom långa svaren då gör vi så att vi skiter i AIO kylare om man ska köra custom loop, vad är det bästa pris/prestanda/ljud man kan hitta ? komplett kit från EK ? eller ska man sätta ihop ett själv? några tips i såna fall om ni har några vet iaf att jag skulle vilja ha en radiator i koppar, då enligt många tester så skiljer det sig en del i prestanda där. och vilken pump är den tystaste ? DDC eller D5 ?

jag funderade på att trycka in ett till 980ti senare om det skulle behövas, det var därför jag funderade på 1000W och att det då samtidigt skulle kunna vara tyst

Permalänk
Avstängd

D5 pump o några fläktar sedan har du en fläktkontroller så du kan dra ner dem när du inte spelar.

En tunn radiator eller flera med tysta fläktar ska du nog ha om du vill ha det tyst.

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

tackar för dom långa svaren då gör vi så att vi skiter i AIO kylare om man ska köra custom loop, vad är det bästa pris/prestanda/ljud man kan hitta ? komplett kit från EK ? eller ska man sätta ihop ett själv? några tips i såna fall om ni har några vet iaf att jag skulle vilja ha en radiator i koppar, då enligt många tester så skiljer det sig en del i prestanda där. och vilken pump är den tystaste ? DDC eller D5 ?

jag funderade på att trycka in ett till 980ti senare om det skulle behövas, det var därför jag funderade på 1000W och att det då samtidigt skulle kunna vara tyst

Om du ska skaffa ett till grafikkort förstår jag lite bättre varför du tänkt skaffa ett nätaggregat på 1000W.
De märken som skulle vara mest intressanta är väl då be-Quiet, Corsair, EVGA och möjligen Enermax.

Kan tyvärr inte ge några tips om custom loops och så vitt jag vet har det inte testats några på SPCR heller.

Permalänk

Gabriel15: tackar för tipset
Glaring Mistake: precis, tänkte att det kunde vara bra att ha lite extra att ta av senare vilka brukar vara best mellan corsair och EVGA ?

Permalänk
Skrivet av Krimskrams:

Gabriel15: tackar för tipset
Glaring Mistake: precis, tänkte att det kunde vara bra att ha lite extra att ta av senare vilka brukar vara best mellan corsair och EVGA ?

De som är intressanta för dig i den storleken av Corsair eller EVGA är: EVGA SuperNOVA P2 1000W, EVGA SuperNOVA P2 1200W, Corsair HX1000i, Corsair RM1000X och Corsair RM1000i varav alla har fläktar som inte borde gå igång förrän efter så där 400-500W belastning.

Och alla av dem presterar utmärkt.