Varför har jag långsammare internet på min PC?

Permalänk

Varför har jag långsammare internet på min PC?

Hej,

har nyligen fått fiber till huset, så vi köpte routern Netgear Nighthawk X6. När man testar bredbandskollen.se med min mobil och min Macbook precis bredvid routern så är hastigheten uppe i nästan 100 mbit/s, och ifall man testar med samma enheter i mitt rum som är ca 7 meter från routern så är hastigheten på ca 80 (både på att skicka och ta emot filer). Men när jag testar det med min dator i mitt rum, en stationär PC med ett sånt trådlöst nätverks USB ( http://www.jensenofscandinavia.com/product/usb-adapter-airlin... ) på exakt samma avstånd så är hastigheten knappt hälften jämfört med Mac och mobil, och hastigheten för att skicka filer ligger på ca 3mbit/s - alltså väldigt lite. Kan också nämna att när jag väljer vilket wifi jag ska ansluta till så finns det 3 st alternativ från vår router när jag kollar på mobil och mac, antingen "NETGEAR65" eller "NETGEAR65-5G-1" eller "NETGEAR65-5G-2". På min stationära finns bara de första 2 nämnda alternativen. Antar att man ska välja beroende på avstånd från routern som jag förstått. Kan kan förklara varför jag inte har samma hastighet på min stationära PC och vad jag ska göra för att ändra på det? Kan vara värt att nämna att jag testade dra ethernetkabel från routern rakt in i datorn och då fick jag bra resultat, 100 mbit/s.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Antagligast för att den där USB-adaptern bara ansluter som högst med 450mbps. Det är lite i lägsta laget om du ska kunna maxa en 100mbit-lina.

Från tillverkarens hemsida:

Citat:

Wireless speed
600Mbps (150Mbps + 450Mbps)

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

@johanruda:

Okey, vad finns det för alternativa lösningar för så bra hastighet som möjligt? Förutom att köra med sladd hela vägen?

Permalänk
Medlem

Usb trådlösa donglar är oftast inte bra, bättre om du går ut och köper ett riktigt trådlöst nätverks kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashbangarn:

@johanruda:

Okey, vad finns det för alternativa lösningar för så bra hastighet som möjligt? Förutom att köra med sladd hela vägen?

Antingen trådlöst nätverkskort eller powerline adapter.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashbangarn:

@johanruda:

Något av dessa.
http://www.inet.se/filter?CategoryId=221&properties.Index=0&p...

Alternativt en sådan här som man kopplar i eluttaget, sladd från den ena till routern och från den andra till datorn, signalen går sedan genom elnätet mellan dosorna.
http://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnat

Permalänk
Medlem

Om du vill veta att det är det trådlösa nätverket som ger dig problem bör det väl vara ganska uppenbart att det är just detta system du bör koppla förbi.

D.v.s... Koppla denna dator med en nätverkskabel till routern och se vad som händer. Bra resultat?
Om ja: inget fel på datorn.

Du får dock upp till 450 mbit/s på 5ghz frekvensen. Då behöver dock datorn stå i princip bredvid routern för att kunna utnyttja den tekniken.

Är du uppkopplad på 2.4ghz frekvensen så har du längre räckvidd men bara 150mbit max enligt spec. Bör dock räcka för att ge hyfsat hög nedladdningshastighet iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk

Tack för all info guys. Orkar inte spendera ännu mer pengar på detta så tror jag fortsätter med usb nätverkskoret , sen ifall jag måste ladda ner någon större fil eller liknande får jag dra sladd under tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashbangarn:

Orkar inte spendera ännu mer pengar på detta så tror jag fortsätter med usb nätverkskoret

Och du har testat koppla dig på "NETGEAR65-5G-1" och får ändå samma låga hastighet? 5G i namnet betyder förmodligen att den kör på 5ghz istället för vanliga som är 2.4ghz.

Hemma hos mig får jag ca 8-25mbit/s på 2.4ghz för att så många grannars nätverk stör där, varierar mkt pga det oxo.
Och jag får med 5ghz alltid exakt 60mbit/s vilket är max på mitt internet så det hade förmodligen gått mkt högre än så om inte min anslutning var maxad.

Permalänk

@Squallie: Har ca 40 mbit/s på nätverket som heter NETGEAR65-5G-1, medan jag bara har ca 10 mbit/s på det som heter NETGEAR65.
Men en konstig sak är att datorn inte hittar nätverket NETGEAR65-5G-2 , men det gör alla andra apparater som t.ex. min mobil och min Mac.

Permalänk
Medlem

Det är 5ghz nätet. Du kan behöva aktivera något på ditt nätverkskort på datorn för att utnyttja och få detta synligt. Kolla inställningar och hur man gör 5ghz prio på ditt nätverkskort. Kolla drivrutiner etc också.

Skrivet av flashbangarn:

@Squallie: Har ca 40 mbit/s på nätverket som heter NETGEAR65-5G-1, medan jag bara har ca 10 mbit/s på det som heter NETGEAR65.
Men en konstig sak är att datorn inte hittar nätverket NETGEAR65-5G-2 , men det gör alla andra apparater som t.ex. min mobil och min Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s