Permalänk
Medlem

Bahnhof IPTelefoni

Hejsan! Nu är det som så att en vän ska sätta upp sitt IP-telefoni och den vägrar fungera som det ska.

Han köpte RT-N66u routern samt en Cisco spa112.

Det han förfogar över är ID,Pass samt en vad jag antar är en proxy. Googlat en del på den och hittat lite gamla länkar som inte funkar.

Det vi provat är att i quick setup skriva in infon samt öppna portarna 5060-> 5080 på routern. Hur ska vi gå tillväga? Det står authorization failed hela tiden. Hur ska vi komma runt detta?

Hjälp uppskattas! Det är via Bahnhof vi ska ställa in. All hjälp uppskattas.

Registration state: Failed
står det.

MVH muli.

Permalänk
Medlem

Då ska ni nog logga in på SPA 112:an och fylla i proxy adressen, och port... displayname och lösenord och verifierar att det ser OK ut under "voice".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Är SIP Passthrough inaktiverat i N66U?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag har satt fast IP internt på min Gigaset IP-telefon och gör portvidarebefordring av portarna 5060..5080 och 5004..5020 för den IP-addressen i WAN-inställningarna i min Asus AC66U för att det ska fungera mot Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Då ska ni nog logga in på SPA 112:an och fylla i proxy adressen, och port... displayname och lösenord och verifierar att det ser OK ut under "voice".

Vad menar du nu. Löses inte detta automatiskt när man gör quick setup? Var hittar jag detta under voice då ? SIP eller Line 1 som skall användas. Är väldigt okunnig inom detta område.

Port använder den 5060 displayname, är det inlogget man fick från bahnhof? Trodde detta var ID. Vet inte hur det ska se ut för att se ok ut under voice tyvärr :/

Skrivet av Afrasbaba:

Är SIP Passthrough inaktiverat i N66U?

Nej ska det vara det?
Inaktiverade den efter lite användning av google. Tack.

Skrivet av Pucco:

Jag har satt fast IP internt på min Gigaset IP-telefon och gör portvidarebefordring av portarna 5060..5080 och 5004..5020 för den IP-addressen i WAN-inställningarna i min Asus AC66U för att det ska fungera mot Bahnhof.

Vänta va? Ska väl bara vara 5060-5080 eller har jag läst fel ?

Hjälpen uppskattas
EDIT:
Ska primär dns ändras ? på network sidan? Vad ska man ändra på voice? Någon som kan ge utförlig guide ? Vart man brukar ändra för att få det att funka. Det mesta ser rätt ut men tydligen e det fel.

Vad är SIP-url ? ska det ändras ?

Permalänk

Den här tråden ska jag följa då jag själv skaffat bahnhof ip telefoni till december och tänkte köpa mig en cisco SPA-112.
Dåligt att inte Bahnhof vill hjälpa till mera.

Hittade den här instruktionen dock så skiljer ju sig filen med grundinställningar för bahnhof (nått som dom borde tillhanda hålla tycker jag)
https://www.vassback.se/foreningar/fibernatet/gor-det-sjalv-i...

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att sätta IP-telefoni dosan direkt i bredbandsuttaget och få den att funka utan att någon router är inblandad.
Därefter kan ni pyssla med att få den att funka bakom routern.

Jag har en annan IP-telefoni leverantör och kör med Gigaset IP telefon(er) - har allt bakom min brandvägg utan några portöppningar som helst.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Orsaken att jag har flera portar öppna är att min Gigaset vill ha det.
Från inställninggarna i telefonen:
>Listen Ports for VoIP Connections
>SIP port 5060..5080
>RTP port 5004..5020
Det var inställningar jag hittade på nätet och fick det att börja fungera.

Permalänk

Jag har ju en inteno switch med 4st uttag för tv, telefoni, internet.

Hade tänkt sätta en asus router på internet o sen cisco på telefoni eller är det bättre att koppla in ciscon i asus routern?

Vart lite nervös när jag läste nån gammal tråd om att han fick sin cisco kapad så nr länkades till nått betalnr istället.
Hur gör man för att konfiga cisco:n utan att vara ansluten till nätet o råka bli kapad?
Är det inbyggd brandvägg i cisco:n också?
Räcker det med att byta användarnamn samt lösenord till cisco:n för att vara säker?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Well. Först och främst, vet jag inte om det funkar genom att bara skriva in siffrorna. Problemet jag hade var inte att portarna var fel eller något sånt utan att användar id:t saknade en nolla. Jag antog polaren hade kopierat in rätt men tydligen inte.

Steg 2 var att öppna följande portar på Asus routern ( vet inte om detta behövs)
"69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP"

Steg 3 var att ändra SIP passthrough till inaktiverat på RT-N66U.

Sen var det bara att köra på. Vännen jag hjälpte fixade detta idag o såg att han skrivit fel.

Så det var inte så svårt som jag trodde.

Skrivet av Blomman58:

Jag har ju en inteno switch med 4st uttag för tv, telefoni, internet.

Hade tänkt sätta en asus router på internet o sen cisco på telefoni eller är det bättre att koppla in ciscon i asus routern?

Vart lite nervös när jag läste nån gammal tråd om att han fick sin cisco kapad så nr länkades till nått betalnr istället.
Hur gör man för att konfiga cisco:n utan att vara ansluten till nätet o råka bli kapad?
Är det inbyggd brandvägg i cisco:n också?
Räcker det med att byta användarnamn samt lösenord till cisco:n för att vara säker?

kapad? :/ ingen aning då jag antar routerns brandvägg borde fungera. Vet faktiskt inte hur detta funkar. Tyvärr, iptelefoni är en helt ny gren för mig.