Bra ljudkort, under 2000kr?

Permalänk
Glömsk

Bra ljudkort, under 2000kr?

Är ute efter ett bra all-roundkort med följande kvalitéer:

- Bra drivrutiner.

Det är det viktigaste. På andra plats kommer följande:

- Bra ljudkvalité, uppspelning av musik.
- Någolunda låg processoranvändning.

Sen finns det mindre detaljar:

- Det ska inte vara något jävla Soundblaster-skit.
- Gärna 5.1-ljud.

Vill inte lägga mer än 2000 kr på kortet. Förslag? Har tittat lite på Terratec DMX 6Fire LT. Hur är det kortet?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på Terratec Aureon Space.. verkar vara ett riktigt fett kort för ca 1500kr. Info finns på deras hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem

Nån som har koll på vad Hercules GameTheater-serien kostar nu för tiden? Dom gör rätt bra gamer / movie-kort.

Permalänk

http://www.turtlebeach.com santa cruz ska visst vara jävligt bra.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det ska vara lite si och så med drivrutinerna till 6Fire-kortet åtminstone tillsammans med spel. De nya Aureon-korten (Sky/Space) verkar vara bättre på det. Jag verkar dock inte finnas så mycket i testväg av dessa än men följande kanske är bättre än ingenting iaf:
http://216.239.39.120/translate_c?hl=de&ie=UTF-8&oe=UTF-8&lan...
http://www.gamershell.com/reviews_TerratecAureon5.1SkyRevi.sh...
http://forum.rightmark.org/ubb/Forum4/HTML/000133.html

Permalänk
Medlem

Hercules Gamesurround Fortissimo II (eller III) .
Pris: 621 kr

Länk: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HERGSFORT3

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Ljudkort med bra drivrutiner.. hmm finns det? Creative, Hercules, Terratec, M-Audio, alla verkar suga mer eller mindre tycker jag!

Nåja, mest ljudkvalitet för pengarna får man nog med M-Audio Revolution, följt av Terratec Aureon Sky/Space.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Nån som har koll på vad Hercules GameTheater-serien kostar nu för tiden? Dom gör rätt bra gamer / movie-kort.

jag har ett Hercules Gametheater XP 6,1 men med nya drivers får man 7.1

Hårdvaru Decoder för mp3, snabb support öppet till kl 24 på vardagar.

har alla möjliga in/ut portar du kan behöva.

Kör detta imot mitt Logitech Z-680 i optiskt läge.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Jag har ett "Santa Cruz" funkar helt perfekt med allt
http://www.turtlebeach.com/site/products/santacruz/

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Hedersmedlem

Fast i ärlighetens namn undrar jag om inte Audigy2 är ganska bra alternativ ändå, de ligger ju i sub-2000-kronorsklassen och då får du en primitiv surround-dekoder, EAX och alla möjliga DirectSound-möjligheter. Och så länge man bara kör DirectSound eller (hemska tanke) MME får man hyfsad prestanda och stabilitet...

...Om dom bara kunde skriva installers som inte bluescreenar på dubbla skärmar

Permalänk
Glömsk

Nja, vill inte infektera ännu ett system med Creatives drivrutiner.

Terratec Aureon verkar väldigt intressanta dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ett Fortissimo III är ju ett kap för 600 spänn. Eller ett Game Theater 7.1 om du känner dig lyxig och vill ha en skojig låda med massa in/utgångar. 1300 spänn typ.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Glömsk

Känns lite dumt att köpa ett kort till för spel när man inte spelar datorspel över huvud taget.

Ska bara använda kortet till att lyssna på komprimerad musik med ett par Senn HD580 el. Beyer DT531 och amp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns som om M-audios revo skulle passa, i synnerhet om du inte ska spela eftersom det verkar ha ganska dålig prestanda/drivrutiner för det. Iaf på inetdata står det att det ska komma in denna månad. För att bara lyssna på musik så verkar det kortet riktigt prisvärt.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Bra ljudkort...

Mikrodatorn gjorde en omfattande test på seriösa och "riktiga" ljudkort, dvs. 24 bit in/ut i nr 12 2002, M-Audio Delta Audiophile 2496 fick mkt bra resultat . Genom folk som jobbar proffisionellt med ljud och musik, vet också att detta kort rekommenderas av som mkt prisvärt.
24 bitar behövs det? Javisst skillnaden är märkbar då endast topparna når 16 bit medan grundnivån ligger på snarare 12-13 bit. Jämför 24 bit som hamnar på ca 17-18 bit. Detta kommer att bli ännu vilktigare med tanke på att Dvd slår igenom mer och mer ävenpå ljudsidan.
Jag fattar inte att folk lägger ut pengar på Soundblaster, Terratec m.m när man oftast man får liknande leksaker på moderkorten för ett par hundralappar!? Kanske beror på att målgruppen är ovanligt lätt att visleleda!?

Visa signatur

ph

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker inte du ska dissa Terratec. Deras modellprogram är på det hela taget ganska likt M-Audios (plus några billigare kort).

Permalänk
Hedersmedlem

Stopp, stopp, stopp.

24-bit har inget med saken att göra. Det är en hype som från början uppstod i <b>inspelnings</b>studiobranschen, eftersom många ville ha extra dynamiskt omfång när de spelade in känsligt material, t.ex. akustiska gitarrer och pianon.

För vanliga consumers som inte spelar in musik (framförallt inte med 50,000-kronorsmikrofoner och 10,000-kronorskablar) har 24-bit NOLL BETYDELSE. Läs den där meningen igen. NOLL. Det är ENBART mediahype, det finns så många andra flaskhalsar och bruskällor i era system att ni aldrig hör den minimala kvantisering som finns inherent i 16-bitssamplingar. Satsa hellre på högre sample rates (88200 räcker finfint) om ni är ljudperfektionister.

Vad man vill ha när man köper ett ljudkort som mest kommer användas till uppspelning av nåt annat än mp3:or är:

* RCA-utgångar
* bra Signal-to-noise Ratio
* Låg Total Harmonisk Distortion
* Bra transienthantering (anges sällan på boxen då de flesta ljudkort suger)
* Åtminstone 44.1 / 16-bit / stereo

Resten är bullshit. Akta er speciellt för idioter (läs: Creative) som försöker luras med argumentet THX-classified. THX är i första hand en standard för biosalonger, och har egentligen inte så mycket med ljudkorten att göra, mer än att klara av att återge ett visst antal kanaler i ett givet frekvensomfång.

Så, låt er icke luras bara för att ni vill ha bra ljud. Jag lovar att 90% av er som köper dyra ljudkort har såna högtalare / hörlurar att ni inte skulle märka skillnad på t.ex. Live! och Audigy. Inte ens i MIN rigg märker man nån större skillnad, och jag har aktiva Genelec-monitorer för 20 kalla

Permalänk
Glömsk

Teetow: Jag begriper inte mycket av vad du säger men du vet uppenbarligen vad du snackar om. Kan du sätta dig in i min amatörsituation som spelar upp MP3 och tittar på DVD (och kanske kommer spela i framtiden, inte så hög prioritet dock), och välja "ett" bra ljudkort?

Fan svårt det här.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Creative, Hercules, Terratec, Turtle Beach. Välj modell efter plånbok.

Permalänk

Ja du Teetow, för att bara köra mp3:or, vad ska vi välja? Ett enda alternativ under 2000 var det. Du har lärt mig mycket, men oftast snackar du över huvudet (medvetet eller omedvetet) på oss och vi lär oss varken mer eller mindre av dig. Synd att du inte är en mer pedagog så att vi alla kan bli "anti-creative". Svåra grejer, men att slunga runt facksnack utan förstående publik är snobbigt. "Detta gäller inte bara denna tråd".
Efter plånbok är som att säga att du lämnas lika vilsen efteråt som förut.
Fan, är 24/96 relativt, eller gör kortet en stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Det är nog sant att 24-bit är overkill, men Audigy2 är känt för att ha kasst (läs lite sämre) ljud i 16bit 44.1 kHz (sämre än Audigy1 - källa: www.tomshardware.com), så det är av den anledningen jag skulle ha valt ett Terratec Aureon Sky/Space eftersom den har klart o fint ljud i både 16bit 44.1 kHz och 24-bit 96 kHz. De har förresten samma kretsar som Turtle Beach Santa Cruz, men observera att Terratecs Fun-version kör mycket sämre kretsar!

Permalänk
Glömsk

Tja, visst är jag vilsen.

Du Sundström kanske kan rekommendera något?

Edit: Trodde Sky och Space körde någon VIA-krets där Santa Cruz hade något Cirrus Logic?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ouch, sorry, blandade ihop lite nu... de kör Envy24HT-kretsar (good shit).. och Fun-kortet kör budgetversioner av Cirrus Logic-kretsar.

Permalänk

Om du ber om det så

http://www.humbuckermusic.com/mmap2496.html

Under 2000kr så blir det inget spelljud, vilket du inte vill ha, och ändå drivisar och stabilitet på köpet, mp3 uppspelning-_--fet.. Personligen vill jag ha 32/192 kort.
men det kostar väl en del-
Spelkort typ Audigy kan man bara ångra, Audiophile är en insatts för livet, eller halva....
Detta är min åsikt, då du bad om den. RELATIVT

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Ouch, sorry, blandade ihop lite nu... de kör Envy24HT-kretsar (good shit).. och Fun-kortet kör budgetversioner av Cirrus Logic-kretsar.

Sky/Space = ENVY24HT (samma som M-audio Revolution)
Fun = Cmedia 8738 (samma som Zoltrix Nightingale)

Permalänk
Medlem

Vill man se även se på DVD förutom lyssna på musik så är M-audio Revo helt klart det bättre valet jämfört med Audiophile, eftersom Audiophile inte ens har stöd för 4.1 vad jag vet.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Haha, Teetow! 20 000 för dina monitorer....oj oj oj oj oj. Fan sysslar du me på dagarna som har råd me d? Langar heroin eller nåt?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

TM: Lustigt, det var nån jeppe i en annan tråd som påstod att han fått sitt Audiophile att spela upp surround-ljud i Battlefield 1942... Hur nu det gick till.

Zax31415926: Jag är sound director och musiker på Starbreeze Studios (www.starbreeze.com), så tja... Heroin, datorspel... Same shit

Permalänk
Medlem

hmm ok drivisarna e ganska kassa på creative men ett Audigy Platinum med front e rätt skönt kan jag säga. Kostar runt 1500 mer eller mindre idag skulle jag tro, fint med fjärrkontroll osså