Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

När du går hem så tänker du på det som är hemma och ägnar jobbet en så liten tanke att du nästan inte vet att det finns.

När man börjar blanda in sitt privatliv i arbetstiden eller tänker på jobbet efter att man gått hem och suddar ut den där gränsen så är risken stor att jobbet tar över livet på ett dåligt sätt.

Min tankte är att det där kan slå åt andra hållet också, att man blir otroligt bra på det man gör och tjänar väldigt bra på det.
Men beror väl helt på vad för jobb, är kanske inte så många jobb som lämpar sig till att ta med sig hem på det sättet.
Kanske mer folk som jobbar hemifrån med programering, design, konst etc.
Problemet är väl istället dom som vill jobba hemma men kanske saknar discipin eller motivation för att verkligen jobba

"Do what you love and money will follow".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

programmerare, sitter och kollar youtube och spelar 7 av 8 timmar om dagen.
så är som att sitta hemma fast jag får betalt

Låter som en "dröm" men verkligen riktigt långtråkigt. Vad programmerar du den timmen du jobbar?
Eller är du beta-testare? Då är det ju drömjobb

Jobbar själv inom lastbils-industrin. Riktigt bra betalt men vissa veckor är jobbet inte roligt alls.

Permalänk
Medlem

Jobbar som svetsare sen 92.
Bra lön och ett jäkligt roligt yrke som man kan va stolt över.
Svetsar mest tunn plåt typ flottörer i 0.15mm plåt . Men även 1-20mm rostfri , aluminium och svart plåt.
Tig , pinne och mig/mag.
Hade ALDRIG klarat av att sitta 8-10 timmar på ett kontor. Då kliar det i hela kroppen , nää ett riktigt jobb kräver lite plåster och en skön dusch efter ett tungt och hårt och svettigt arbetspass
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

Jobbar som Drifttekniker (inom IT) på Försvarsmakten.
Lönen är väl inte den bästa, men det är stort sätt det ändå som är "dåligt".

Mera semesterdagar.
Bra och trevliga arbetskollegor och användare.
Träna 3 H i veckan och får betalt (ska självklart ske under arbetstid).
Åka på minst 4 utbildningar / år (minst).
Varierande jobb, får se mycket roligt inom FM och åka på tjänsteresor, både inom Sverige och utanför, möter dagligen nya utmaningar.
Ångra verkligen inte att jag tog detta jobb, snart inne på 4:de året, och jag fundera på vart faen tiden tagit vägen.

Permalänk
Medlem

Jobbar som sjuksköterska inom ambulansen och kan helt ärligt säga att jag inte kan tänka mig något annat jobb. Går inte att säga hur en dag kommer att se ut, kan vara allt från en förlossning till Agda 103 år som håller på att dö pga andningsbesvär. Även om vi kan få "bröstsmärta" prio 1 flera gånger per dag ibland så är varje patient unik. Jag måste alltid vara på tå, alltid tänka och försöka hålla mig uppdaterad. Fritt arbete, du får se nya platser varje dag och får vara ute en hel del. Tyvärr är det en del tragik också men det brukar de spännande och roliga dagarna övervinna. När man inte tycker det längre då är det dags att sluta.

Ofta får jag frågan vad det är det värsta jag varit med om. Då brukar jag ställa en motfråga, är det typ det äckligaste i form av blod/avhuggna ben eller armar eller är det värsta i form av att jag känner mig otillräcklig? Komma fram för sent till ett barn som inte klarar sig eller en trafikolycka där en hel familj har dött? Oftast kan de inte svara på den fråga.. "Värsta" är så olika beroende på vad vi menar. Vissa tycker det värsta är med mycket blod och olyckor, medan det ibland kan vara värst när man vet att man inte kan göra mer än det man gör, och det räcker inte.. "Kommer jag att dö?" "Vi gör allt vi kan" såna saker kan kännas som de värsta.

Nog om det negativa. Det är roligt att få jobba i team. På vår station har vi tre dygnsbilar och ibland när vi alla sex är inne samtidigt på stationen så har vi riktigt skoj. Du åker alltid med en kollega, och i 99 % av fallen så är denna kollega superbra att jobba med och man har roligt hela dagen. Sen att du aldrig vet vilken annan besättning man kommer hamna med ifall en olycka inträffar gör det spännande och du får hela tiden lära känna nya människor. Nya möten, flera gånger om dagen. Lugna anhöriga och patienter i en tragisk situation. Sen finns det tråkiga körningar när någon för första gången fått ett myggbett och man åker dit på blåljus och syrener..

Skulle jag tipsa er om något, speciellt om du gillar dagar som du inte kan förutspå, spännande händelser och att träffa många nya människor så är det att jobba inom ambulansen, eller i alla fall jobba som sjuksköterska. Dock är det att räkna med långa dagar (10 timmar dagtid, 14 timmar natttid) samt varannan helg (typ?)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Serviceingenjör inom HVAC, drivs otroligt bra och det är kul att komma till jobbet varje dag.
Det enda negativa är trafiken i Stockholm, folk kör som idioter, speciellt i innerstan.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan länge gett upp hoppet om måndagsmorgon - jag verkar vara genetiskt betingad att tycka att måndagar är pest oavsett aktivitet.

Idag har jag dock ett jobb jag trivs otroligt bra med tisdag-fredag och det är inte illa pinkat det heller!

För att hitta ett jobb du trivs med gäller det att, tror jag, följa både hjärta och lönecheck. Följer man endast hjärtat så riskerar man att hamna i ett jobb man trivs extremt bra med, men med mindre tillgångar att förgylla sin fritid med. Jag tror på balans och jag har också släppt stressen med att hitta ett jobb som hela mitt liv kretsar kring och som jag älskar mer än något annat - tyvärr är det nog få förunnat.

Att ha ett jobb som man trivs riktigt bra med samt möjlighet att göra många av de saker man värdesätter under sin fritid skapar en livssituation jag är mycket nöjd med.

Jag vill dock poängtera följande: om du brinner för något till 100 % och vet att det är det som gör dig lycklig så KÖR! Det finns en stor möjlighet att lycka och framgång följer.

För mig handlar livet om balans och med ett roligt jobb och en meningsfull fritid uppnår jag en helhet som för mig är synonymt med hög livskvalitet.

(Jag jobbar som utbildare/föreläsare för ett stort teknikbolag.)

My two cents.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Låter som en "dröm" men verkligen riktigt långtråkigt. Vad programmerar du den timmen du jobbar?
Eller är du beta-testare? Då är det ju drömjobb

Jobbar själv inom lastbils-industrin. Riktigt bra betalt men vissa veckor är jobbet inte roligt alls.

jobbar i ett leadsförmedlar företag (skickar listor med kunddata folk kan ringa på), det lilla jag programmerar är när jag behöver bygga något för jag är lat, för att jag missat något i systemet jag tidigare byggt eller någon snilleblixt jag får på vägen.
är otroligt långtråkigt ja

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Jobbar som systemutvecklare vars jag utvecklar hemsidor i c#.net är väl rätt nöjd med mitt arbete, listar lite pros and cons nedan.

Pros
* Väldigt slappt visa dagar att bara ta på sig headset och dra igång nå musik och koda.
* Ständigt lärande (om man gillar att lära sig saker)
* Kan sitta och njuta i värmen medans alla andra får stå ute i -25 grader och arbeta.
* Jobbar ofta enligt flex
* Vissa dagar kan vara väldigt softa vars du kan sitta och slö surfa mycket.
* Rätt så bra lön

Cons
* Väldigt osocialt då man ofta har en lista med jobb man bara betar av och alla andra utvecklare är i sina egna världar så blir inte så mycket snack.
* Ständigt lärande (du kan inte blir expert på något för just när du lärt dig något så kommer det något nytt och ersätter det du precis lärt dig)
* Stilla sittande
* Vissa dagar kan vara vääldigt stressiga och mycket att hålla koll på.
* Företag betalar oftast inte ut övertid fastän att dom kan kräva att du tar ut det.
* Företag brukar oftast ha i avtalen att dom äger det du programmera (så bygger du det nya Minecraft på fritiden så ska företaget ha en bit av kakan om inte till och med hela kakan)
* Du ska alltid vara tillgänglig OM något händer.

Detta är lite vad jag kommer på just nu kan finnas saker jag missat.
Nu kanske det låter mer negativt än positivt men det är faktiskt mycket bättre än det låter som.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Har till idag suttit drygt en vecka och försökt få igång en elmotor mha frekvensomriktare och abb's advant controller och profibus. Första gången jag jobbar med profibus, så det har varit en utmaning. Det har blivit en del räkna bitar, bytes och word samt bygga lite enklare logik. Nu väntar att bygga den grafiska displayen för en framtida operatör, så denne kan få styra motorn med enkla klick på en windowsburk.

En av de bästa veckorna hittills, och ser fram emot de kommande. Det är sällan man på mitt (väldigt stora inom branschen) företag att man får göra allt från räkna bitar, koppla hårdvara och rita processbilder och sy ihop det hela :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ubåtsmekaniker/Isolerare , grymt slitande...Men fyfan va roligt!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Medlem

nä finns inga roliga jobb (om man inte är fotbollsproffs eller liknade och drar in miljontals i månaden).

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollbro90:

* Företag brukar oftast ha i avtalen att dom äger det du programmera (så bygger du det nya Minecraft på fritiden så ska företaget ha en bit av kakan om inte till och med hela kakan)

det där kan väl ändå inte stämma? dom ska väl bara ha en del av kakan om du gjort det på arbetstid, använt jobbets program eller om det stör dina arbetsuppgifter (du kanske sitter uppe länge på nätter)?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Arbetar som utredare på ett fackförbund.

Fördelar:
Bra villkor (vettig lön, bra med semesterdagar, förtroendetid)
Frihet under ansvar, jobbar hemifrån om jag tycker att det funkar - chefen ifrågasätter det inte.
Mycket breda arbetsuppgifter - lär mig nya saker hela tiden och får ofta förtroendet från styrelsen att representera förbundet externt.

Nackdelar:
Generellt sett extremt hög arbetsbelastning, vilket kombinerat med små barn gör att jag jobbar hemifrån varje kväll/natt.
Ibland "ensamt". Då jag är ensam i min roll på förbundet så har jag i princip ingen att "bolla" med.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jobbar som styrsystemskonstruktör där min primära uppgift är att köpa, programmera, testa och hjälpa till vid driftsättning av styrsystem till våra gasturbiner. Efter 5år har dock mina arbetsuppgifter i samma roll växt och blivit mer fokuserade på IT-delen av styrsystemen. Det kom sig ganska naturligt eftersom det är ett stort intresse. Så nu mera jobbar jag mer med felsökning, utveckling och support i dom frågorna som kommer upp i projekten som rör detta.

I det stora hela trivs jag väldigt bra på jobbet. Mycket då jag jobbar med något jag själv tycker är kul och intressant. Sen är kollegorna, flextiden, etc. ett stort plus också även om ledningen kan ifrågasättas emellanåt.

I framtiden ser jag mig själv dock som egenföretagare inom samma område. Just för större frihet och att jag hellre jobbar för att uppfylla mina egna mål än någons annan.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Inaktiv

Jobbar på en chatt / administrativ grupp för en kundtjänst.

Hatar mitt jobb.
Hatar alla kunder.
Hatar pappersarbete.
Helt förfärlig lön.
Systemen slutar att fungera 24/7.

Kollegorna är dock bra. Men det räddar inte det här tråkiga pissyrket. Men det är helt lugnt! Har dock plugga på sidan av, så snart blir det ändring!

Permalänk
Föredetting

Än så länge är jag nöjd. Första veckan, officiellt, så fråga mig igen om någon månad. Anställd som marknadsföringstomte på ett litet Taiwanesiskt företag som tillverkar datorkomponenter.

Fördelar:
Flexibel arbetstid (inte helt vanligt i Taiwan, snarare tvärtom)
Folk tar min input på allvar
Är i princip marknadsföringsavdelningen på egen hand, frihet under ansvar
Åtminstone en kollega jag kommer väl överens med på vänskaplig basis (redan bättre än MSI HQ)
Går till jobbet och faktiskt arbetar (till skillnad från MSI)
Har möjligheten att initiera egna projekt, skapa produkter

Nackdelar:
Lönen är väl inget att jubla om

Listan över nackdelar kommer jag väl ha anledning att bygga på så småningom.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar som fritidsledare. Hoppat omkring på vikariat ett tag nu. Funderat på att läsa på mig en lärarexamen i kombination med arbete.

Det positiva är att det är ett väldigt roligt jobb och ungarna är ju generellt helt fantastiska. Man mår väldigt bra av arbetet i och med att man blir så omtyckt. Flexibelt arbete där ingen dag är den andra lik.

Det negativa är väl att det är väldigt kvinnodominerat. Mycket galenskap på grund av detta. Sen kan man ju också ha otur och få en överjävlig barngrupp att arbeta med.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Drifttekniker ventilation och VVS, lite över ett år på samma ställe nu (litet företag). Trivs bra med både arbetsuppgifter och kollegor, men jag kan väl inte påstå att jag brinner för fastighetsteknik. Om några år är det nog dags att flytta vidare inom branschen, kanske röra sig mot förvaltning.

Kraftigt mansdominerat yrke med hög medelålder, vilket är skönt. Inget skitsnack och inget gnäll.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Christley:

det där kan väl ändå inte stämma? dom ska väl bara ha en del av kakan om du gjort det på arbetstid, använt jobbets program eller om det stör dina arbetsuppgifter (du kanske sitter uppe länge på nätter)?

På mitt förra jobb stod det i vårat anställningsavtal rakt ut att allt kod som produceras under anställningen på företaget ägs av företaget, och jag blev osäker på detta och frågade då min dåvarande chef om detta och han förklara det precis så att den koden jag bygger oavsett om det är på min fritid eller under arbetstid ägs av företaget då det kan klassas som konkurrerande med företaget.
Dock så kan man lägga fram innan man börjar koda att man vill göra det projektet och säger dom då att det är OK så har dom inte längre någon ägande rätt på koden.

Har även kollat detta med min nuvarande chef och han säger att det är oftast så det är inom IT branschen och att det även gällde på det företaget jag är på nu.

Låter helt sjukt men det är så det är, tyvärr. Sedan om det finns något juridiskt kryphål kan jag inte svara på då jag inte är insatt i det ämnet alls

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Jag jobbar som redcap på en flygplats. Fantastiskt roligt, ångrar inte en sekund så här 12år senare att jag bytte bana.

Vad gör en redcap ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Vad gör en redcap ?

Saxat från Wikipedia...

A Red Cap or Redcap --- is a type of malevolent murderous dwarf, goblin, elf or fairy found in Border Folklore. They are said to inhabit ruined castles found along the border between England and Scotland. Redcaps are said to murder travellers who stray into their homes and dye their hats with their victims' blood (from which they get their name).

Något säger mig att det inte riktigt är det han jobbar med...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

@lekman: räknar ut vikt och balans på flygplanen så att de håller sig i luften.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Saxat från Wikipedia...

A Red Cap or Redcap --- is a type of malevolent murderous dwarf, goblin, elf or fairy found in Border Folklore. They are said to inhabit ruined castles found along the border between England and Scotland. Redcaps are said to murder travellers who stray into their homes and dye their hats with their victims' blood (from which they get their name).

Något säger mig att det inte riktigt är det han jobbar med...

Det låter glassigt, men fan vad slitsamt det är. Jobbade som redcap i slutet av 1800-talet, och det är fan ingen barnlek att tvätta bort hjärnsubstans ur en sönderrostad ringbrynja.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Llhweiir: näh, det stämde inte så bra heller, fast det första lät ju skoj

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrQke:

Ubåtsmekaniker/Isolerare , grymt slitande...Men fyfan va roligt!

Hur blir man en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

A-Ingenjör

Projektering i diverse CAD program, håller på mycket med bygglov. Ett okej jobb helt enkelt, känner ingen ångest att gå till jobbet på morgonen. Dock spenderas lite för stor del av dagarna framför datorn. Hade gärna varit ute och sprungit på byggen osv nån gång då och då, bara för att få lite dagsljus. Men tror jag kommer få göra det mera framöver.

Övriga fördelar:

Flex-arbetstider
Kan jobba hemma
Frukost på jobbet (Bra arbetsgivare)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Inaktiv

Mjukvaruingenjör

Väldigt kul, mycket varierande uppgifter. Undersökningar, utveckling, underhåll och annat (många ord på u?). Bra avtal med schysst flex etc. Klockan springer ofta iväg och man märker att det är dags att pallra sig hem och äta middag

Jättenöjd!

Permalänk
Medlem

Skitnöjd med mitt jobb och trivs riktigt bra. Men måndag morgon suger oavsett :).

Permalänk
Medlem

Jobbar för närvarande inom handel. Kunderna är av den mindre begåvade sorten, och behöver ofta hjälp att läsa på förpackningarna. Undrar ibland hur stor del av Sveriges befolkning som faktiskt är analfabeter

Kollegorna är bra i alla fall.

Måndagar suger, men lördagar suger mer, för då kommer det mer kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|