Permalänk
Avstängd

Key Account Manager för ett större svensk företag inom finans.

Jag ansvarar mer eller mindre för hela affären vilket innebär väldigt mycket ansvar men lyckligtvis under mycket frihet. Har inga direkt fasta arbetstider utan glider in på kontoret lite som jag känner för eller vid planerade möten och jobbar mycket hemifrån eller på resande fot.

Fördelar:
+ Mycket frihet under ansvar
+ Inga 9-17-dagar
+ Bra ledning, chefer och kollegor
+ Förmånerna (tjänstebil, utlandsresor, gratis mobil/laptop vid behov (läs när jag vill ha en ny), företagsägda lägenheter att vistas i vid resor, m.m)
+ Lönen och bonusmodellerna

Nackdelar:
- Psykiskt (och fysiskt) påfrestande under de perioder jag reser mycket
- Svårt att ha ett socialt umgänge med vänner och familj och seriösa förhållanden är i princip lönlöst
- Mycket rövslickeri för kunden
- Kan aldrig riktigt släppa jobbet pga den ständiga tillgängligheten
- Alldeles för mycket krökande periodvis

Det är riktigt jävla "lallar-jobb" egentligen men jag trivs än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som frilansande kontrabasist, världens bästa jobb!
Att få arbeta med sin passion är underbart!

En typisk arbetsvecka i symfoniorkester ser ut som följer:
Mån-ons : Repetition 10.00-14.30
Tors : Genrep 10.00-12.30, konsert 19.00-21.30
Fre : konsert 19.00-21.30
Lör : konsert 15.00-17.30
Utöver schemalagd reptid tillkommer egen övning på sin stämma samt att man har lyssnat in sig på repertoaren.

Just nu spelar jag vid ett operahus och då ser arbetstiderna annorlunda ut. Kort kan man säga att projektet inleds med två repetitionsveckor. Sedan spelar man föreställningar cirka tre dagar i veckan, ungefär tre timmar per tillfälle (i detta fall under fem veckor). Samtidigt som föreställningsperioden pågår spelas mindre projekt som till exempel barnkonserter vissa dagar, andra är helt fria.

Pros:
+ Utvecklande och underhållande arbete, ny musik och nya tolkningar varje vecka.
+ Massa trevliga kollegor.
+ Chans att få se många städer i landet.

Cons:
- Oregelbundna tider samt mycket resande och bortaboende.
- Kan vara stressigt och påfrestande om man blir inringd sent till ett projekt och måste öva in en hel veckas program på bara nån dag eller i värsta fall natten innan. Då blir det lätt många timmar under veckan utöver schemalagda rep.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Jobbar som utvecklingsingenjör på en R&D-avdelning på ett mindre företag med egen produkt och tillverkning. Blir mycket konstruktion, CAD, FEM, kontakt med andra företag etc..
Skulle väl egentligen vilja syssla med något helt annat men är nog lite sent nu. Man blir ju bekväm med en ok lön, ganska "säker" utbildning samt rutiner.
Viktigast av allt så har jag ändå bra arbetskamrater och det är alltid trevligt att dricka lite öl när vi är på tjänsteresor vilket händer 1-2 gånger i månaden

Hade jag haft råd dock hade jag nog slutat att jobba och pysslat med någon hobby istället.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jobbat inom bemanning och trivs som fisken på lager, man väljer sitt egna tempo och arbetar mot ett mål varje dag som är ganska enkelt att uppnå när man är värm i kläderna och får jobba fysiskt samt det är stor omsättning på personal oftast på de större lagerna så man får träffa på och snacka med otroligt mycket olika personer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jobbar på Dell! Det anser jag vara ett ganska roligt jobb!

Trivs med alla kollegor

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar mitt jobb och arbetsuppgifterna är konceptet styrd arbetstid något jag inte gillar. Så nej, jag är inte glad en måndagsmorgon av den enkla anledningen att jag inte vill jobba måndagar eller innan 11.

Jag kommer på något vis vara egenföretagare inom 5 år (antingen som konsult inom nuvarande område eller något mer producerande inom IT-området) så då kan jag styra min tid mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

Jag jobbar som frilansande kontrabasist, världens bästa jobb!
Att få arbeta med sin passion är underbart!

En typisk arbetsvecka i symfoniorkester ser ut som följer:
Mån-ons : Repetition 10.00-14.30
Tors : Genrep 10.00-12.30, konsert 19.00-21.30
Fre : konsert 19.00-21.30
Lör : konsert 15.00-17.30
Utöver schemalagd reptid tillkommer egen övning på sin stämma samt att man har lyssnat in sig på repertoaren.

Just nu spelar jag vid ett operahus och då ser arbetstiderna annorlunda ut. Kort kan man säga att projektet inleds med två repetitionsveckor. Sedan spelar man föreställningar cirka tre dagar i veckan, ungefär tre timmar per tillfälle (i detta fall under fem veckor). Samtidigt som föreställningsperioden pågår spelas mindre projekt som till exempel barnkonserter vissa dagar, andra är helt fria.

Pros:
+ Utvecklande och underhållande arbete, ny musik och nya tolkningar varje vecka.
+ Massa trevliga kollegor.
+ Chans att få se många städer i landet.

Cons:
- Oregelbundna tider samt mycket resande och bortaboende.
- Kan vara stressigt och påfrestande om man blir inringd sent till ett projekt och måste öva in en hel veckas program på bara nån dag eller i värsta fall natten innan. Då blir det lätt många timmar under veckan utöver schemalagda rep.

Kul! finns för få som ägnar sig åt sådant typ av arbete!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Allt i allo vaktmästare + vardaglig dator support på ett större biblioteket + massa mindre filialer. Varierande jobb men är ibland riktigt jäkla jobbigt och det har mer med hur det är på en arbetsplats med 80+ medarbetare.
Bättre lön hade klart haft en positiv inverkan på min attityd till jobbet. Tänker ibland att detta är över min lönegrad varför gör jag det? Främst när man syslar med nätverk och dylika inställningar och installationer.

Men överlag överväger fördelarna nackdelarna. Flextid, chef som inte är omöjlig bra kollegor i service gruppen

Är utbildad socialantropolog och religionsvetare så vet inte riktigt hur jag hamnade där jag är idag /spin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Lego Master

Workforce system administrator, en roll de skapade specifikt för mig och mina kompetenser/meriter. Så att jag trivs är nog mer eller mindre självskrivet. Håller på med underhåll och utveckling av de verktyg som workforce-gruppen använder sig av, går på utbildningar och utbildar andra in turn. En del konferenser och andra events blir det, plus att jag är ett stående inslag när vi sätter upp nya kontor. Får dessutom jobba med väldigt många olika avdelningar inom företaget, IT, marknad, kundtjänst...

Klart att det alltid finns förbättringspunkter, men utan dem hade det ju blivit stillastående.

Ja, jag har ett (för mig) jävligt roligt jobb.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Pluggar för tillfället men jobbar annars som mekaniker på Scania R&D, jobbar på motordelen.
Har flextid, sjukt roliga arbetskamrater och värdens bästa chef.
Jobbar med att bygga motorer för utveckling och prövning. Så är väldigt varierande och även en hel del eget ansvar, men det är bara kul
Trivs så bra att jag saknar jobbet när jag pluggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sen är också just branschen med formsprutning av plast ganska koncentrerad i denna delen av Sverige, vilket gör att man känner många på olika företag och nischer i branschen, får höra mycket intressant mm.

Du jobbar inte för Mastec, tro?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ångrar att man inte pluggade nåt inom data, sitter med ett lågavlönat tråkigt jobb nu, kollegorna är i alla fall trevliga!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jobbar inom nyproduktion på Scania, tillverkning av bränsle system(i renhets rum) , jobbar dvs på golvet men har varit där strax 4 år & det finns massor av andra uppgifter att göra under dagen, som inte är relaterade till vanliga kneget(typ kontrollera att maskinerna är kalibrerade, samt att jag står som arbetsledare när det krisar, stormtrivs, lönen är ok kollegorna är bra, dessvärre är arbetsvillkoren dåliga samt cheferna anses vara lömska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Allt i allo vaktmästare + vardaglig dator support på ett större biblioteket + massa mindre filialer. Varierande jobb men är ibland riktigt jäkla jobbigt och det har mer med hur det är på en arbetsplats med 80+ medarbetare.
Bättre lön hade klart haft en positiv inverkan på min attityd till jobbet. Tänker ibland att detta är över min lönegrad varför gör jag det? Främst när man syslar med nätverk och dylika inställningar och installationer.

Men överlag överväger fördelarna nackdelarna. Flextid, chef som inte är omöjlig bra kollegor i service gruppen

Är utbildad socialantropolog och religionsvetare så vet inte riktigt hur jag hamnade där jag är idag /spin

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som mitt drömjobb jag skulle vilja jobba med, sitter på något tillfälligt just nu.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Jag jobbar som redcap på en flygplats. Fantastiskt roligt, ångrar inte en sekund så här 12år senare att jag bytte bana.

var du green cap på en annan landningsbana innan?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av moreempty:

var du green cap på en annan landningsbana innan?

Nej

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

vad gjorde du innan du bytte "landnings"bana då?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

När jag vikarierade som kriminalvårdare, otroligt skoj att träffa mycket folk.
Dock hade jag inte alla arbetsuppgifter som ordinarie hade, tex all pappersarbete osv, men den lilla inblick man hade så otroligt intressant.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Christley:

byt jobb ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du jobbar inte för Mastec, tro?

Nej..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Min pappa är också maskinställare. Dock trivs han inte alls och är väldigt utbränd. Däremot är han duktig så företaget (familjeföretag med 15 anställda) startade ett nytt skift bara för honom. Eftermiddag/kväll.

Dock lite sorgligt då han hade påbörjade studier i internationell juridik på Irans bästa universitet. Han hann dock inte avsluta studierna innan revolutionen började och när han kom till Sverige var han över 30 och i behov av pengar, så då blev det fabrik istället. Man kan ju undra vad han skulle arbeta med om han hade avslutat sina studier (troligtvis inget då min mor är utbildad psykolog (iran) men jobbar som undersköterska). Menmen som han alltid säger, man ska inte vara rädd för kroppsarbete.

OnT: Själv går på gymnasiet (om det nu räknas som jobb, mer än 8 timmar om dagen inklusive plugg blir det iaf). Inget slår måndagarna, matte, kemi och fysik

Ja, det är ju synd att han inte gillar det, kanske är många faktorer..

Dock är det ett yrke som man antingen har känslan för, eller inte.
Vissa blir duktiga, vissa blir bara mediokra.

Däremot är det väl i stort sett konstant brist på duktiga ställare, om man vill byta jobb.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

om bara livet vore så enkelt som att kunna byta jobb bara sådär

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Nu kommer jag säkerligen bli inspärrad på livstid på psyket, men jag är faktiskt glad över mitt jobb.
Jag arbetar inom byggbranchen som håltagare. Borrar och sågar i betong. Det är tungt, skitigt och ett ganska otacksamt jobb. Men det har sina ljusa sidor oxå.
Jag och kollegorna trivs och har roligt ihop. Eller ja, en del av oss iaf. Vi har ett par tjurgubbar, som kör sitt eget race.
Man får arbeta med kroppen vilket innebär att man är trött och tillfreds på kvällen.
Man kommer in och får se ställen som man normalt kanske inte får tillträde till annars.
Jag kan idag, efter 20 år i branchen, åka runt och peka på en massa hus där man varit med vid byggandet.
Nackdelen är väl just att det är tungt och skitigt. Det känns i kroppen idag att man inte var försiktig när man var yngre.
Sen knäcker jag extra som dörrvakt (entrevärd), vilket oxå är ett jäkligt kul jobb

Jobbar även jag som betonghåltagare, mycket nöjd med yrkesvalet. Jobbar på ett mindre företag och åker för det mesta solo, på både gott och ont. Man lär sig väldigt mycket om allt både från byggbranschen och 'kontorsjobb'.
Har spenderat otaliga timmar på polisstationer, läkemedelsföretag, mediabyråer och så vidare.

Hur lyckas du ha ett extrajobb utöver detta? Min chef måster anställa fler då vi lagligen inte kan jobba över mer än vi gjorde förra året

Permalänk

@moreempty: Jag har inte bytt landningsbana

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-Tekniker , SCCM Administratör , Mjukvarutekniker (Licensansvarig), Programpaketerare, samt Andra linje Support och vissa ärenden man gör går även in på våran IT-Operations göromål rena driftärenden som Backuper och restorer byte av band i backuprobot mm.

Brett jobb men folk är allmänt griniga och klagar på att saker tar tid att fixa vilket gör att jobbet ibland känns förbannat trist.
Det som håller än kvar är kollegorna glatt gäng. Enligt våran SLA (Service Level Agreement) så ett vanligt ärende har vi 3 arbetsdagar på oss att lösa prio 1 ärende 4 timmar och prio 2 8 timmar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Innan jag började plugga för nån månad sedan så gjorde jag 2 år på ett up-and-coming säkerhetsföretag i Dalarna som säkerhetstekniker.

Fördelar.
+ Egen planering
+ Tillgång till tjänstebil 24/7
+ Mycket personlig kundkontakt
+ Arbetade mest mot företag
+ Varierande arbetsuppgifter
+ Sysslade med många olika system inom brand/inbrott/passage
+ Offertskrivning och sälj

Nackdelar.
- Stundvis mycket resor
- Stressigt
- Mycket ansvar (var en nackdel då man hade mycket att göra)
- Privatkunder (Dem få jag hade att göra med)

I sin helhet var det ett väldigt roligt jobb med bra kolleger och rolig kundkontakt där man kände att kunden verkligen värderade ens åsikter och tog med det i sin planering av anläggningarna.

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem

Nätverksadministratör med support.
Har hand om i princip hela driften själv från servrar och nätverk till klienter och telefoner.
Och i princip allt däremellan.
Roligt jobb? Ja, ibland. Som alla jobb varierar det nog.
Värsta med jobbet: folk som gnäller utan anledning och att man alltid måste vara trevlig.
Bästa med jobbet: när jag har lagom mycket att göra och jag lär mig nya saker.

Måndagar, inte en favorit, men personligen tycker jag tisdagar är värre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Studerade nätverk och robust kommunikation. Skolan önskade ej att det skall hete säkerhet

Jobbar med det i dag, i stor del med design och utveckling av olika lösningar, sen hjälper jag till med implementation där det behövs. Det har blivit mycket wireless senaste tiden, både cisco och aruba och jag tycker det är skoj.

Blev klar med CCIE RS skriftlig i fjor, men 2 barn, så har jag inte hunnit att boka labbet. Nu måste jag göra om V5 skriftligt. Det blir skoj. Har planer att göra det i slutet av november.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jobbar som automation/systemingenjör inom kärnkraft. Sitter främst i provrum och provar applikationer, logik och funktioner innan leverans till kunden. Leker med simulatorer, plc, windowsnätverk, bygger testutrustning, kopplar ,skalar och krimper kablar och kablage. Eller så kan jag sitta en hel dag vid datorn och granska dokument .

Det mest givande är omväxlande arbetsuppgifter och omfattningen och komplexiteten. Men det är också det som är nackdelen, mycket att lära sig och förstå. Väldigt anpassade lösningar så inget är väl plug and play :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Jobbar även jag som betonghåltagare, mycket nöjd med yrkesvalet. Jobbar på ett mindre företag och åker för det mesta solo, på både gott och ont. Man lär sig väldigt mycket om allt både från byggbranschen och 'kontorsjobb'.
Har spenderat otaliga timmar på polisstationer, läkemedelsföretag, mediabyråer och så vidare.

Hur lyckas du ha ett extrajobb utöver detta? Min chef måster anställa fler då vi lagligen inte kan jobba över mer än vi gjorde förra året

Extrajobbet är bara fredag och lördagkväll mellan 23-03, så det finns tid över.
Dessutom har vi inte så mycket övertid. Jobbar jag över så mycket jag kan, så blir det max 40 timmar på en månad

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...