Permalänk
Medlem

Ny dator för ca 20 000 kr

Hej!

Tänkte höra efter lite åsikter på denna dator som jag tänkte sätta ihop. Det blev lite av ett lyxbygge till slut, hade inte riktigt räknat med det från början...

Finns det några förändringar som kan ge bättre balans mellan komponenterna?

Datorn skall användas främst för spel (inklusive moderna och kommande) tillsammans med den nya ASUS Rog Swift IPS-skärmen (pg279q), och jag tänkte försöka köra G-sync. Planerar inte att överklocka till en början (då jag inte kan sådant) men möjligen vid ett senare tillfälle när det krävs för nyare spel.

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16116...

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Ranger | Intel i7 6700K | Noctua NH U-14s | MSI GeForce GTX 980Ti Gaming | HyperX Savage 16 Gb DDR4 2800 MHz | Samsung EVO 500Gb SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk

Ser ut som ett bra köp! Hade dock bytt ut agget mot ett EVGA Supernova G2 750W

Hade bytt chassi till Define S istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Ser ut som ett bra köp! Hade dock bytt ut agget mot ett EVGA Supernova G2 750W

Hade bytt chassi till Define S istället.

Varför? RM serien är också riktigt bra.

Varför? Chassi är mest smaksak skulle jag säga. Visst finns det faktorer som påverkar, men när det kommer till kritan är det ren smaksak skulle jag säga.

Menar inte detta som något drygt svar, menar mer att det är bra att säga varför du ändra det du gör Jag har själv Supernova G2, så jag skulle nog också rekommendera det, men det är mest för att jag själv har det och vet att det är bra och att det fungerar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ZyntaaX:

Varför? RM serien är också riktigt bra.

Varför? Chassi är mest smaksak skulle jag säga. Visst finns det faktorer som påverkar, men när det kommer till kritan är det ren smaksak skulle jag säga.

Menar inte detta som något drygt svar, menar mer att det är bra att säga varför du ändra det du gör Jag har själv Supernova G2, så jag skulle nog också rekommendera det, men det är mest för att jag själv har det och vet att det är bra och att det fungerar

Kanske var dumt av mig att inte skriva varför

Nej jag tycker bara eftersom Define S har en så smart lösning med hårddiskar + kabeldragning. Luftflödet är bra i chassit eftersom det inte har någon bur. Ja R5:an lär ju vara minst lika bra men eftersom jag använder Define S och det är billigare så rekomenderar jag det

Nätagget tycker jag är väldigt tyst, Både jag och polarn har det och det luktar kvalité om det! Sen är RM-Serien säkert samma kvalité bara att jag inte har testat den. Men eftersom priset är detsamma så vill jag bara rekomendera det jag kör med eftersom det fungerar galant!

Permalänk
Medlem

Wow, tack för snabba svar!

Vad jag förstår saknar Define S möjlighet till intern optisk enhet. Hade inte tänkt köpa en ny optisk enhet nu, men har gärna möjligheten framöver... R5an har ju fått bra recensioner allmänt, verkar det som.

Tipset om EVGAs nätagg tar jag nog till mig. Bara det att man får tio års garanti istället för fem gör valet enkelt egentligen. Dessutom är det ju snäppet billigare. Byter till det.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Ranger | Intel i7 6700K | Noctua NH U-14s | MSI GeForce GTX 980Ti Gaming | HyperX Savage 16 Gb DDR4 2800 MHz | Samsung EVO 500Gb SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Skrivet av ice_wox:

Wow, tack för snabba svar!

Vad jag förstår saknar Define S möjlighet till intern optisk enhet. Hade inte tänkt köpa en ny optisk enhet nu, men har gärna möjligheten framöver... R5an har ju fått bra recensioner allmänt, verkar det som.

Tipset om EVGAs nätagg tar jag nog till mig. Bara det att man får tio års garanti istället för fem gör valet enkelt egentligen. Dessutom är det ju snäppet billigare. Byter till det.

Byta till det nätagget gör du rätt i!

Chassit spelar väl inte så stor roll som du säger, Vill du ha möjlighet för en optisk läsare så är ju R5:an ett bättre val, Om man inte kör med en extern ODD vilket ligger på ungefär samma peng

Permalänk
Medlem

@ice_wox Är det något speciellt du är ute efter med det där moderkortet? Annars kan du spara en skaplig slant utan att det egentligen blir sämre.

Permalänk
Inaktiv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8758629/2015-11-13

Permalänk
Medlem

Sitter själv med liknande burk (se sig) från nån månad tillbaks.

Kan lätt rekommenderar Asus Z170 Pro Gaming mobo istället och spara nån slant. Inga större skillnader mellan den och deras ROG serie om du nu inte sysslar med extreme OC.

Dom slantarna skulle jag själv slängt mot en maffigare och tystare CPU kylare; nån dual-tower i stil med Noctuas NH-D14 eller D15. Dock är dessa jävligt overkill om man nu inte ska OC'a, men att köra en 6700K på stock är en större tragedi!
Man borde utan några problem kunna skruva upp en 6700K till minst 4.4GHz även med 212 EVO'n, dessa torn möjliggör snarare kylning som behövs runt 4.8GHz hållet (OC taket beror mer på hur bra CPU exemplar du får dock).

Förstår inte riktigt heller varför man skulle vilja ha wifi på en stationär burk?

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Kanske var dumt av mig att inte skriva varför

Nej jag tycker bara eftersom Define S har en så smart lösning med hårddiskar + kabeldragning. Luftflödet är bra i chassit eftersom det inte har någon bur. Ja R5:an lär ju vara minst lika bra men eftersom jag använder Define S och det är billigare så rekomenderar jag det

Nätagget tycker jag är väldigt tyst, Både jag och polarn har det och det luktar kvalité om det! Sen är RM-Serien säkert samma kvalité bara att jag inte har testat den. Men eftersom priset är detsamma så vill jag bara rekomendera det jag kör med eftersom det fungerar galant!

Hehe menade det som sagt inte som något dumt, mer lite konstruktiv kritik

Jo det är sant, men R5 är lite mer ljudisolerande, så igen, mest personliga preferenser

Hehe jo, har som sagt samma till datorn i sign, så jag rekommenderar det också, knäpptyst

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

@ice_wox Är det något speciellt du är ute efter med det där moderkortet? Annars kan du spara en skaplig slant utan att det egentligen blir sämre.

Nej, det är mest okunskap. Det ska sägas att jag har ett par QPAD QH-1339 hörlurar och gärna vill åt de bra ljudkretsarna. Men kanske kan man tänka sig ASUS Z170 Pro gaming länk

Skrivet av phreec:

Förstår inte riktigt heller varför man skulle vilja ha wifi på en stationär burk?

Det beror helt enkelt på mitt hus. Har inte möjlighet till sladdanslutning utan att dra en kabel genom tre dörrar eller genom badrummet. Alternativt att ha datorn i sovrummet och sambon i "spelrummet", men tror inte det är bästa vägen till harmoni i förhållandet...

tillägg.
Visa signatur