Någon mer som känner plikten kalla?

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som känner plikten kalla?

Jag sitter och läser tidningarna och ser all skit som händer både i Sverige och i Världen. Det är svårt att se och känna hur landet delas och vi nu börjar bli hotade på riktigt. Jag börjar känna plikten kalla och funderar på att söka till GMU, för att dra mitt strå till stacken. Blev kallad till GMU, ofrivilligt, och avskydde det när jag var på 18 sträcket. Men som det ser ut idag och med dryga 12 års mognad så känner man att det kanske är dags att avsluta det.

Är det någon mer som känner sig manad att faktiskt *göra något*?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag sitter och läser tidningarna och ser all skit som händer både i Sverige och i Världen. Det är svårt att se och känna hur landet delas och vi nu börjar bli hotade på riktigt. Jag börjar känna plikten kalla och funderar på att söka till GMU, för att dra mitt strå till stacken. Blev kallad till GMU, ofrivilligt, och avskydde det när jag var på 18 sträcket. Men som det ser ut idag och med dryga 12 års mognad så känner man att det kanske är dags att avsluta det.

Är det någon mer som känner sig manad att faktiskt *göra något*?

Jo. Men nu när man har krupit över 30-strecket för ett par år sedan, har ett bekvämt jobb och fläskat ut en aning känns det (tyvärr) som ett väldigt stort steg. Men det är klart att tanken har slagit mig både en och femton gånger de senaste åren. Speciellt med tanke på att en av de närmare vännerna är yrkessoldat. Det blir väldigt påtagligt på nåt vis.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Äh! Like:a något på fejsbook istället! You're doing your part! xD

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

Var låg du? Jag var i Eksjö!

Jag kan känna likadant fast inte av samma anledning. Inte för att jag tror att jag eller någon annan kommer göra direkt skillnad, men jag kan och hoppas att jag har fel.

För mig känns det som jag skulle behöva/vilja ha strukturen och träningen. Samt att jag är missnöjd med mitt nuvarande jobb och inte har någon framtid.

Permalänk

Om man vill göra något i dessa dagar med den osäkerhet folk känner så tror jag man behöver läsa till beteendevetare eller psykolog. Vill man minska risken i sverige på riktigt så finns det organisationer som jobbar med trafiksäkerhet.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

Om man känner att man vill bidra till samhället iförd kamouflage så kan jag rekommendera att gå med i Nationella Skyddstyrkorna (a k a Hemvärnet!): https://hemvarnet.se/

Man kontrakterar sig för två 4-dygnsövningar per år (om man tillhör ett insatskompani) och får dessutom en liten premie lagom till jul.

Största nyttan gör man i fredstid genom att hjälpa polis och andra myndigheter vid katastrofer (typ skogsbranden i Västmanland) och eftersök av försvunna personer.

Hemvärnet i punktform (imo);

* Hög ambitionsnivå
* God kamratskap
* Högintensiva och utmanande övningar (oftast...)

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Lyssna på Slowpoke. Det är riktig gött att komma ut på övningarna, fysiskt och mentalt, speciellt för mig som sitter på arslet hela dagarna. Kamratskapet är också en bonus.
Det finns de som gör en fyradagarsövning också. Tror de får ca 4000:- skattefritt till jul. Vi på insats ca 9000:-
Man måste ha genomfört GMU, men läs mer på hemsidan. Det finns uppgifter för alla inte bara vältränade 20-åringar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag gör mitt genom att prata med folk och tillrättavisa dem när de drar korkade slutsatser för att de är rädda. "Det farligaste som finns är rädda människor", som det heter. Det finns de som tror att mer uppdelning och mera av ett "vi mot dem-tänk" är svaret, men det har vi ju redan provat i Europa, och det gick ju sisådär sist. Men det tar tid att förklara och få folk att ta in för enkla lösningar på svåra problem är väldans bekvämt och sitter djupt rotat hos en del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Precis som Slowpoke66 skriver, vill man ställa upp för samhället är Nationella Skyddsstyrkorna (Hemvärnet) ett starkt kort. God kamratskap, fysiskt utmanande och ofta mycket roligt/belönande (jag menar då inte befattningspengen eller ersättningarna som för många inte svider trots att man är ledig från jobbet).

Den värme och tacksamhet som många anhöriga visar när man är ute på eftersök är ofta lön nog för min del...men gratis 7.62 skadar ju inte heller om man tycker det är kul.

Det finns möjlighet att utbilda sig till hemvärnsman (om man inte varit värnpliktig eller GMU:are) via GU-F som är lite kortare än den normala 3 månaders utbildningen.

https://hemvarnet.se/

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Låg inne på LV6 i Hamstad för många år sedan, så skulle det braka loss får man väl ut och skjuta ner flygplan och ordna med radiolänk.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har gjort mitt tycker jag då jag kört 3 missioner(2 svängar Kosovo och en sväng Afghanistan).
Egentligen har man väl inte påverkat särskilt mycket i världen men man sover väl lite bättre iaf =). Jag vet ju med mig att jag hjälpt många iaf.

Skulle jag göra något idag skulle jag nog satsa som skrivits ovan på att gå med i hemvärnet och stötta här hemma. Har funderat på att gå med men inte kommit till skott då jag blev rejält less på grönkläderna. Detta var ändå ca 10 år sedan så nu kanske jag är redo att hämta ut en M90 igen.

Hade jag inte haft fru och barn hade jag nog åkt på mission igen.
I övrigt kan jag väl rekommendera GMU till alla då man växer oerhört som person. Vet iof inte hur det är nuförtiden med allt som FM har ändrat men lumpen som det var på min tid var mycket givande för både kropp och knopp

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har gjort mitt tycker jag då jag kört 3 missioner(2 svängar Kosovo och en sväng Afghanistan).
Egentligen har man väl inte påverkat särskilt mycket i världen men man sover väl lite bättre iaf =). Jag vet ju med mig att jag hjälpt många iaf.

Skulle jag göra något idag skulle jag nog satsa som skrivits ovan på att gå med i hemvärnet och stötta här hemma. Har funderat på att gå med men inte kommit till skott då jag blev rejält less på grönkläderna. Detta var ändå ca 10 år sedan så nu kanske jag är redo att hämta ut en M90 igen.

Hade jag inte haft fru och barn hade jag nog åkt på mission igen.
I övrigt kan jag väl rekommendera GMU till alla då man växer oerhört som person. Vet iof inte hur det är nuförtiden med allt som FM har ändrat men lumpen som det var på min tid var mycket givande för både kropp och knopp

Jag tycker allmän värnplikt borde återinföras. Nu kan man sitta hemma i Mammas källare och radikaliseras istället för att försvaret får göra folk av en. Jag vet inte men det känns som om ungdomar idag är mer snorkiga och har en mer bortskämd attityd till saker och ting, och lumpen skulle nog vara nyttigt. Dessutom verkar det ju som att folk får med sig roliga historier de kan berätta om för resten av livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Om man känner att man vill bidra till samhället iförd kamouflage så kan jag rekommendera att gå med i Nationella Skyddstyrkorna (a k a Hemvärnet!): https://hemvarnet.se/

Man kontrakterar sig för två 4-dygnsövningar per år (om man tillhör ett insatskompani) och får dessutom en liten premie lagom till jul.

Största nyttan gör man i fredstid genom att hjälpa polis och andra myndigheter vid katastrofer (typ skogsbranden i Västmanland) och eftersök av försvunna personer.

Hemvärnet i punktform (imo);

* Hög ambitionsnivå
* God kamratskap
* Högintensiva och utmanande övningar (oftast...)

Min erfarenhet av Hemvärnet är helt annan och jag kan inte rekommendera det någon som är i någolunda god form och som vill utmana sig själv.

Efter värnplikten gick jag med i Hemvärnet. Jag valde ett insatskompani då de övar mer, generell är mer motiverade och i bättre form, sades det. Jag var med vid två övningstillfällen. En endagarsövning med strid. Jag blev informerad om att vi skulle skjuta skarp, vilket jag såg fram emot då jag övade mycket strid under värnplikten. När jag kom till övningen var det lösplugg som gällde. Gruppchefen var trevlig men var rostig när det gällde strid. Han visste inte hur "blixtlås" gick till så jag fick börja med att lära honom det. Många var i dålig fysisk form och kunde inte springa hundra meter med stridsutrustning utan att bli helt slut.

Det andra övningstillfället var en flerdygnsövnings på Livgardet. Tempot var betydligt lägre än vad jag var van vid, kunskaperna hos soldaterna var dåliga, soldaterna var i dålig fysisk form och det kändes som att jag var med i filmen Repmånad. 10 - 30 kgs övervikt var inte ovanlig hos soldaterna. En man hade en kulmage på säkert 30 kg och övade i m90 och svarta foppatofflor, för att han hade problem med fötterna. FOPPATOFFLOR! VAFAN!

Hemvärnet i puktform, enligt mig:
* Dålig kunskap hos soldaterna
* Dålig fysisk status hos soldaterna
* Lågt tempo på övningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Äh! Like:a något på fejsbook istället! You're doing your part! xD

Glöm inte bort att byta profilbild också! Då har man verkligen gjort allt man kan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Äh varför inte göra som resten av världen? Blir det krig sticker man till ett annat land där det är fred och det finns jobb osv. Varför strida för sitt land och dö när man kan rädda sin familj och få det bra?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Problemen i Sverige kommer inte lösas med GMU. Problemen i Sverige är sociala/politiska. Vill du göra skillnad så bli aktiv socialt/politiskt. Det betyder inte nödvändigtvis att du ska gå med i ett parti (ugh). Metapolitik är viktigare än parlamentariepolitik.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KingCobra:

Äh varför inte göra som resten av världen? Blir det krig sticker man till ett annat land där det är fred och det finns jobb osv. Varför strida för sitt land och dö när man kan rädda sin familj och få det bra?

Well, vissa av oss råkar gilla Sverige, antingen som det är, eller som man tänker sig att det kan bli. Hade någon granne med expansionsplaner kommit och knackat på dörren hade åtminstone inte jag bara sagt "ja, tack" och packat väskan.

Sen får man ju såklart se när lost cause is lost. Men att ge upp utan strid är inget alternativ för mig.

Tror du förresten att alla som är flyktingar bara säger "tjena" och tar första bästa buss när kulorna börjar vina? Du inser att Syrien-krisen har varat i flera år, men många stannar fortfarande kvar för att försöka hjälpa på ett eller annat sätt. "Resten av världen" försöker inte komma hit, väldigt långt ifrån.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

ISIS må vara starka, men Sverige har ett hemligt vapen ingen tänkt på. Tonårsgrabbar som genom år av träning i Call of Duty har lärt sig att sparka stjärt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Sverige är bara ett land, med ovanligt dumma ledare. Jag älskade Sverige förr 70-80 talet men från 90 talet o framåt har tryggheten och den självklara respekten och hänsynen i vårt samhälle totalt försvunnit, samtidigt som styrkan och bestämdheten mot onska och våld mer och mer förtvinat i rädsla för den starka PK maffian.
Nä Sverige är inte längre ett föregångsland på något ssät tyvärr och jag har scämsmössan på mig när Löfven står och säger att svenska folket varit naiva. Nä...smäller det tar jag familjen och sticker direkt. Det finns inga vapen osv ändå till ett hyggligt försvar så det är bara självmord.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zache_:

ISIS må vara starka, men Sverige har ett hemligt vapen ingen tänkt på. Tonårsgrabbar som genom år av träning i Call of Duty har lärt sig att sparka stjärt!

Ja, inget förbereder ungdomen för den hårda verkligheten som att sitta på sin röv och skrika åt en skärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Svenska försvaret är bara en parodi på försvar ändå för ska vi vara ärliga så är ryssland det enda hotet som ens finns på kartan och ingen är villig att göra det som förmodligen skulle krävas för att avskräcka ryssen från attack om det nu skulle gå så långt någon gång i framtiden.
Lägg ner verksamheten och lägg pengarna på poliser istället där det förmodligen gör större nytta för oss.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Svenska försvaret är bara en parodi på försvar ändå för ska vi vara ärliga så är ryssland det enda hotet som ens finns på kartan

Du missade det som nyss hände i Paris eller?

Permalänk
Skrivet av twk:

Min erfarenhet av Hemvärnet är helt annan och jag kan inte rekommendera det någon som är i någolunda god form och som vill utmana sig själv.

Efter värnplikten gick jag med i Hemvärnet. Jag valde ett insatskompani då de övar mer, generell är mer motiverade och i bättre form, sades det. Jag var med vid två övningstillfällen. En endagarsövning med strid. Jag blev informerad om att vi skulle skjuta skarp, vilket jag såg fram emot då jag övade mycket strid under värnplikten. När jag kom till övningen var det lösplugg som gällde. Gruppchefen var trevlig men var rostig när det gällde strid. Han visste inte hur "blixtlås" gick till så jag fick börja med att lära honom det. Många var i dålig fysisk form och kunde inte springa hundra meter med stridsutrustning utan att bli helt slut.

Det andra övningstillfället var en flerdygnsövnings på Livgardet. Tempot var betydligt lägre än vad jag var van vid, kunskaperna hos soldaterna var dåliga, soldaterna var i dålig fysisk form och det kändes som att jag var med i filmen Repmånad. 10 - 30 kgs övervikt var inte ovanlig hos soldaterna. En man hade en kulmage på säkert 30 kg och övade i m90 och svarta foppatofflor, för att han hade problem med fötterna. FOPPATOFFLOR! VAFAN!

Hemvärnet i puktform, enligt mig:
* Dålig kunskap hos soldaterna
* Dålig fysisk status hos soldaterna
* Lågt tempo på övningar

Surt! Men när i tid var det här?

Jag har varit med länge och tidigare upplevt samma sak. Men nu kommer fler å fler direkt från GMU, medelåldern har sjunkit markant och tempot har ökat. Nu börjar jag förvisso bli till åren, men jag måste kontinuerligt hålla igång för att fysiskt hänga med när vi kör flerdygnsövningarna.

Visst stöter man ibland på nån trött övningsledare, men det är mer ett undantag. Generellt håller övningsledarna hög kvalitet, vill jag hävda.

Men glöm heller inte det som @ZAIZAI nämner. Man kan göra skillnad och bidra till samhället, trots att man tycker att övningarna suger.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nä...smäller det tar jag familjen och sticker direkt.

Frågan är vilka som vill ta emot er. Resten av Norden ser med förväran på hur Sverige går ner sig - varför skulle de då vilja ta emot en massa svenskar som snabbt kommer försöka införa sina idéer även i mottagarlandet? Ni har med öppna hjärtan högst frivilligt satt er i båten och låtit genuspiloter styra skutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Du missade det som nyss hände i Paris eller?

Och vad ska försvaret göra? Du tror på fullaste allvar att vi kommer att ha soldater på gatorna?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Enity:

Och vad ska försvaret göra? Du tror på fullaste allvar att vi kommer att ha soldater på gatorna?

Vill klart minnas att nån av politikerna som har uttalat sig angående höjningen av terrornivån gjorde gällande att det inte var uteslutet att polisen kunde få förstärkning av försvarsmakten. I vilken roll eller utsträckning nämndes inte, men ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snody:

Frågan är vilka som vill ta emot er. Resten av Norden ser med förväran på hur Sverige går ner sig - varför skulle de då vilja ta emot en massa svenskar som snabbt kommer försöka införa sina idéer även i mottagarlandet? Ni har med öppna hjärtan högst frivilligt satt er i båten och låtit genuspiloter styra skutan.

Ta emot er? Vilka menar du? Dra alla över en kam, smidigt!

Det är jobbigt läge och krisigt, men ingen undergång.

Du pratar inte för resten av de nordiska länderna, och inte heller för Sverige. Det finns fortfarande gott om en mängd varierande politiska åsikter, både åt höger och vänster, och ganska många olika "ser med förfäran" på olika sätt. Vissa är det invandringen, vissa är det de "invandringskritiska" partierna.

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på samma spår eftersom jag är arbetslös för tillfället och har alltid legat i bakhuvudet på något sätt, är 24 så har aldrig gjort lumpen men det som stoppar mig från att söka GMU är att jag har kommit i så otroligt dålig form och gått upp närmare 25kg sen jag var 18 år och frisk så då måste man hårdträna 3-4 månader för att överhuvudtaget kunna bli antagen vilket gör att jag drar mig från att göra det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker allmän värnplikt borde återinföras. Nu kan man sitta hemma i Mammas källare och radikaliseras istället för att försvaret får göra folk av en. Jag vet inte men det känns som om ungdomar idag är mer snorkiga och har en mer bortskämd attityd till saker och ting, och lumpen skulle nog vara nyttigt. Dessutom verkar det ju som att folk får med sig roliga historier de kan berätta om för resten av livet.

Problemet är ju att försvaret inte alltid har en nykter inställning till andra kulturer. En vän till mig genomförde GMU för ca 1 år sedan nu och han hade en chef (vadfan dom nu heter) som yttrade ganska tydligt SD-sympatier. Försvaret är alltså ingen garant för anti-radikala ideér.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |