Playstation 4 kan emulera Playstation 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du skrev "så att konsolerna är "bakåtkompatibla" är bara ett meningslöst säljknep" och Xbox one är kompatibel med ett gäng Xbox 360 spel det gör att jag som äger en massa Xbox 360 spel är mer sugen på en One än PS4 för att slippa ha två konsoler under tvn. Menade bara att det inte är ett meningslöst säljknep.
Mitt Wii u kör även alla Wii spel.
Och det med XP och Vista var ju också en grej som gjorde att många väntade med att uppgradera.

Förstår fortfarande inte kopplingen du gör med 360 spel och PS4. Vad har PS4 med saken att göra att du kan spela utvalda 360 spel på Xbox One? Vill du spela 360 spel och PS2 spel (som artikeln handlar om) så måste du fortfarande ha 2 konsoler under/över/bredvid TV'n.
Ang. XP och Vista så får de fortfarande vänta då de fortfarande inte fungerar.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

PS3'an körde PS2 spel så är väl inte så oväntat att PS4'an ska kunna det med.
EU varianterna körde utan EE chip så det var mjukvaru emulerat där med vilket gör att alla PS3 kan köra PS2 spel, men de tog bort stöded så de kan sälja om dem på PSN.

Skrivet av Kazutoyo:

Nja, första PS3-modellen i Japan och USA hade både Emotion Engine (CPU) och Graphics Synthesizer (GPU) i sig. Första EU-modellen hade endast GS och emulerade EE. Sedan togs både EE och GS bort i dom kommande modellerna.

Precis, och den "bakåtkompatibilitet" som var i Japan och USA fungerade lite si sådär.

Skrivet av 1up:

Visa mig fakta på att glass är gott...

Det är inte alla som tycker det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Förstår fortfarande inte kopplingen du gör med 360 spel och PS4. Vad har PS4 med saken att göra att du kan spela utvalda 360 spel på Xbox One? Vill du spela 360 spel och PS2 spel (som artikeln handlar om) så måste du fortfarande ha 2 konsoler under/över/bredvid TV'n.

Jaså du förstår inte. Tråkigt för dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Att behöva färre konsoler för att kunna spela samma spel är ju en fördel iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Lite tråkigt när man har en hög med PS3-spel som bara får ligga och skräpa, fastän man gärna skulle spela dem igen.

Men spela dem på en PS3 då? Har du sålt konsolen, behållit spelen och nu klagar du över att du inte kan spela spelen? Det verkar lite ogenomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om spelen kam emuleras med bättre prestanda och upplösning (Som i det här fallet) så är det ju i alla fall ett stort plus tycker jag!

Sen så kan man ju tycka att man skall emulera på PC men det fungerar ju tyvärr inte alltid så fantastiskt med just PS2-spel så som jag förstått det.
Wii/GameCube är en annan historia, där fungerar det oftast kalasbra!

Beror på spel. En del kan fungera felfritt men just PS2 emulatorn så krävs en ganska fet cpu och AMD är nog uteslutet helt. Märkte stor skillnad i PS2 emulatorn när jag prövade med 4790K jämfört med i5 2320.

Permalänk
Medlem

Köper jag någonsin en konsol så ska den vara bakåtkompatibel med förgående generation, precis som Xbox 360 och Xbox One.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Visa mig faktan.

Titta på omröstningen kopplad till artikeln.

Permalänk

Varför är inte Playstation 3 slim modellerna bakåtkompatibla med Playstation 2? Känns lite halvtaskigt att vissa gamla modeller gjorde det med mjukvara, men inte de nyare versionerna...

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Nu lågnivå emuleras dock inte 360's processor utan binärer kompileras om för den nya arkitekturen, vilket jag faktiskt inte ser någon anledning till att Sony inte skulle kunna göra för PS3 spel.

Så lite tråkigt att det verkar framhävas att xbone faktiskt emulerar 360 hårdvaran när det bara bitvis emuleras och den tyngsta biten det vill säga processorn inte emuleras. Snarare portning än ren emulering.

uj, hade faktiskt inte en aning. har du lust att dela med dig utav informationen i länk form så man kan läsa själv?

Skrivet av Jink:

Köper jag någonsin en konsol så ska den vara bakåtkompatibel med förgående generation, precis som Xbox 360 och Xbox One.

Nu håller jag med men då är det ju endast Wii U utav dagens nya konsoler som gör det då Xbox One tyvärr bara hade vissa spel på listan som skulle fungera. Var ganska tråkigt att se då mitt 360 dog 2 gånger och då gav jag upp på konsolen och därmed har jag inte spelat klart dom få spelen jag hade till den.

Btw 360 var inte heller helt bakåt kompatibel. Tjock PS3 var helt bakåt kompatibel och Wii. Tyvärr så är det bara Nintendo som har haft fullständig bakåt kompatibilitet en generation tidigare sen dom övergick till disk media.

Permalänk
Medlem

När det gäller PS3 känns det som en omskrivning om inte en enklare port av spelmotorn är det som krävs hur som helst. Charmen med emulering är ju annars att titlarna inte behöver skrivas om och den förlorar de på X1 också. Även många spel som är hårt optimerade för Cell finns i PC-versioner också, den versionen bör vara betydligt enklare att portera. Men det kräver mycket arbete många inte kommer lägga ner.

Att man kan spela lir från 80 och 90-talet i Virtual Console-liknande lösningar och de får en möjlighet att publicera spelen igen ser jag mer vits med, alla har inte samlat alla konsoler och spel, det är en möjlighet att köpa spel man missat eller spela spel igen på ett sätt som fungerar utan specialhårdvara som scalers osv. Nej, några CRT-TVs sitter jag inte med längre. Fast om det är en emulator eller port kanske inte spelar så stor roll, det ska fungera så nära orginalet som möjligt helst och när så behövs vara anpassat för modernare system. Uppfräschade spel, ja det har sin plats också men de brukar tappa mycket av charmen med originalet, ibland byts ju spelmotorn i princip ut och det ändrar känslan. Hur som, bra om gammal IP kan användas. En PS2 är förvisso inte så gammal att man inte skulle kunna ha en kopplad till komponentingångarna på sin moderna TV, även om skalning aldrig är helt snyggt. Hur som bra om titlar hålls levande och går att få tag i för de som vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Men spela dem på en PS3 då? Har du sålt konsolen, behållit spelen och nu klagar du över att du inte kan spela spelen? Det verkar lite ogenomtänkt.

PS3:an är trasig.

Får skaffa en ny PS3:a om jag verkligen vill spela de spelen igen. Är ju inte alls dyrt att skaffa en begagnad.

Permalänk
Medlem

Har ägt ett Playstation sen lasering så spel har man gott om, vilket har gjort en lite ledsen när konsollen har get upp. Men tack och lov kom Playstation 3 som är bakåtkompatibel.
Idag står mitt Playstation 4 och Playstation 3 brevid varandra på tv bänken redo om jag skulle känna för något klassiskt eller dagens.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Avstängd

Om jag kan spela alla mina gamla PS2-spel på ett playstation 4 så kanske jag faktiskt överväger att köpa konsolen! Har förjävla många PS2-spel, men orkar ej dra in PS2-konsolen i rummet, har den första generationen som låter utav fan.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Lite tråkigt när man har en hög med PS3-spel som bara får ligga och skräpa, fastän man gärna skulle spela dem igen.

Varför har du en hög PS3 spel och ingen PS3?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Jag tillhör i.o.f.s. lägret som inte ser poängen med bakåtkompatibilitet för konsoler (köper jag en ny konsol vill jag spela de nya titlarna), men gissar ändå att det främst är guldkornen man vill ha tillgång till.

Jag gissar på att det är ett försök att tjäna pengar på spel som annars folk spelar och får tag på via 2nd hand marknad samt PC emulation, vilket tekniskt sätt är piratkopiering.

En cynisk person skulle kunna påstå att det här är ett försök för Sony att slå ner på just den piratkopieringsmarknaden då en viktig del till varför den tillåts för just emulation är för att de spel oftast inte tjänar företaget några pengar då de har slutat säljas för länge sedan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Varför har du en hög PS3 spel och ingen PS3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En begagnad kostar väl inte många hundra. Eller om det är ett problem man kan lösa själv kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

En begagnad kostar väl inte många hundra. Eller om det är ett problem man kan lösa själv kanske

Nej jag vet. En helt ny är inte så hemskt dyr heller idag, samtidigt som den är betydligt bättre då jag hade den första modellen.

Men jag skaffade en PS4:a istället när PS3:an gav upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jaså du förstår inte. Tråkigt för dig.

Spelar du ofta 360 spel på PS4? Om inte så tala klarspråk istället.

Skrivet av Kaine_Uro:

Att behöva färre konsoler för att kunna spela samma spel är ju en fördel iallafall.

Det svarar ju inte för kopplingen han gör mellan Xbox 360 och PS4.

Skrivet av Galvanizer:

Titta på omröstningen kopplad till artikeln.

Sweclockers och dess användare är inte ens 1‰ av att vara representativa i en faktabaserad undersökning, kom med något bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej jag vet. En helt ny är inte så hemskt dyr heller idag, samtidigt som den är betydligt bättre då jag hade den första modellen.

Men jag skaffade en PS4:a istället när PS3:an gav upp.

Fast Sony brukar väl göra tvärtom och göra revisionerna sämre och sämre? De plockar bort funktioner och ingångar en efter en, så den första versionen kan vara den bästa.

Men om jag vore du skulle jag köpa en begagnad PS3 snarare än att hoppas på nån fix till PS4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Förstod du inte hans inlägg? Tyckte det var klart som korvspad.

Skrivet av Aloysius:

Fast Sony brukar väl göra tvärtom och göra revisionerna sämre och sämre? De plockar bort funktioner och ingångar en efter en, så den första versionen kan vara den bästa.

Men om jag vore du skulle jag köpa en begagnad PS3 snarare än att hoppas på nån fix till PS4.

Ja, de tog ju bort PS2-kompatibiliteten t.ex. och läsaren är inte "slot-in" längre.

Men hdd:n är större som standard iallafall. Kanske är enda fördelen, plus att den är lite mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Precis.

Skrivet av Rajat:

Jag är ledsen men jag tycker det är väldigt enkelt att förstå vad jag menar och det håller nog de flesta med mig om. Jag förstår dock inte hur du lyckats förvränga det till att jag spelar Xbox 360 spel på en PS4...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Förstod du inte hans inlägg? Tyckte det var klart som korvspad.

Lite grumligt alltså, är ju det jag säger hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Istället för att du tänker PS och Xbox så kan du tänka konsol A1, A2 och B1, B2 - där bokstaven står för konsol-tillverkare och siffran för generation av konsol.

Om man har konsol A1 och funderar på att uppgradera till nyare, dvs. A2 eller B2, så är det mer troligt att man köper A2 då spelen ifrån A1 även fungerar på den konsolen om den är bakåtkompatibel och man slipper således att ha extra enheter som tar plats.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Lite grumligt alltså, är ju det jag säger hela tiden.

Jag skulle väl ha skrivit: "Hans inlägg var tydligt".

Men visst kan man feltolka det om man anstränger sig lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Sweclockers och dess användare är inte ens 1‰ av att vara representativa i en faktabaserad undersökning, kom med något bättre.

Är det inte vanliga personer som är medlemmar här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Nu lågnivå emuleras dock inte 360's processor utan binärer kompileras om för den nya arkitekturen, vilket jag faktiskt inte ser någon anledning till att Sony inte skulle kunna göra för PS3 spel.

Så lite tråkigt att det verkar framhävas att xbone faktiskt emulerar 360 hårdvaran när det bara bitvis emuleras och den tyngsta biten det vill säga processorn inte emuleras. Snarare portning än ren emulering.

Vad jag har förstått av Microsofts officiella uttalande är det emulation och inte omkompilering det rör sig om. Dessutom låter okompilering omständigt då det skulle kräva tillgång till källkoden vilket Microsoft inte har, utan bara spelutvecklaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

uj, hade faktiskt inte en aning. har du lust att dela med dig utav informationen i länk form så man kan läsa själv?

Baserat på egen kunskap och erfarenhet inom ämnet (emulering och portning mellan olika arkitekturer).

Skrivet av s0sdaf:

Vad jag har förstått av Microsofts officiella uttalande är det emulation och inte omkompilering det rör sig om. Dessutom låter okompilering omständigt då det skulle kräva tillgång till källkoden vilket Microsoft inte har, utan bara spelutvecklaren.

Hur MS löser det praktiska bitarna vet jag inte och det är inget de lär berätta heller, men jag har extremt svårt att se att det faktiskt är emulering av PPC processorn, de kan kasta termen emulering om andra bitar av 360's system emuleras. Att binäröversätta/emulera en 3 kärnig PPC processor på en Jaguar ser jag helt enkelt inte.

Ta bara en titt på projekt som QUEMU PPC etc så förstår ni hur extremt det är att få ut likvärdig prestanda som 360's processor på x86.

Skulle jag ha fel så säger jag som innan, hatten av till Microsoft för att lösa en så pass avancerad processoremulering.

När jag väl införskaffar en xbox one så får jag gräva djupare i detta ifall det inte är fastställt innan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Baserat på egen kunskap och erfarenhet inom ämnet (emulering och portning mellan olika arkitekturer).

Hur MS löser det praktiska bitarna vet jag inte och det är inget de lär berätta heller, men jag har extremt svårt att se att det faktiskt är emulering av PPC processorn, de kan kasta termen emulering om andra bitar av 360's system emuleras. Att binäröversätta/emulera en 3 kärnig PPC processor på en Jaguar ser jag helt enkelt inte.

Ta bara en titt på projekt som QUEMU PPC etc så förstår ni hur extremt det är att få ut likvärdig prestanda som 360's processor på x86.

Skulle jag ha fel så säger jag som innan, hatten av till Microsoft för att lösa en så pass avancerad processoremulering.

När jag väl införskaffar en xbox one så får jag gräva djupare i detta ifall det inte är fastställt innan.

Jo visst, jag säger inte att du har fel men jag vill ju också tro på att MS har lyckats med något så storslaget här
Vad tror du annars om att dom även emulerar PPC med hjälp av GPGPU, alltså på GPUn? Det är ju den delen som är den primära kraftkällan i Xbox One, right? Dessutom borde det väl finnas gott om GPU-prestanda till övers utöver den delen som används för att rita 360:ns grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jo visst, jag säger inte att du har fel men jag vill ju också tro på att MS har lyckats med något så storslaget här
Vad tror du annars om att dom även emulerar PPC med hjälp av GPGPU, alltså på GPUn? Det är ju den delen som är den primära kraftkällan i Xbox One, right? Dessutom borde det väl finnas gott om GPU-prestanda till övers utöver den delen som används för att rita 360:ns grafik.

Man kan hoppas att de verkligen lyckats men tycker faktiskt man skulle hört mer om det ifall så var fallet.

Nu ser jag faktiskt inte hur grafikdelen i xbone skulle kunna ge någon större påtaglig avlastning på den typen av beräkningar? Känns som en extremt komplicerad process att dela upp och få att samverka mellan GPU/CPU för inte så stor vinst? (nu har jag själv inte mycket praktisk erfarenhet i detta)

Själv får jag huvudvärk kvickt efter några timmar med Big Endian/Little Endian,

Men som sagt, jag överbevisas gärna, så MS kläm ut mer teknisk information angående detta. Måste ju vara mängder med fler folk än jag som skulle vara mycket intresserade av mer information inom ämnet?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.