Playstation 4 kan emulera Playstation 2

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 kan emulera Playstation 2

Sonys senaste spelkonsol kommer av allt att döma inte få stöd för emulering av Playstation 3, däremot har den redan idag förmågan att emulera utvalda spel från generation två.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag spar mina gamla konsoler så för mig är det ingen nödvändighet. Men kul att dom inte skiter i sina gamla verk!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grumie:

Jag spar mina gamla konsoler så för mig är det ingen nödvändighet. Men kul att dom inte skiter i sina gamla verk!

Om spelen kan emuleras med bättre prestanda och upplösning (Som i det här fallet) så är det ju i alla fall ett stort plus tycker jag!

Sen så kan man ju tycka att man skall emulera på PC men det fungerar ju tyvärr inte alltid så fantastiskt med just PS2-spel så som jag förstått det.
Wii/GameCube är en annan historia, där fungerar det oftast kalasbra!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu lågnivå emuleras dock inte 360's processor utan binärer kompileras om för den nya arkitekturen, vilket jag faktiskt inte ser någon anledning till att Sony inte skulle kunna göra för PS3 spel.

Så lite tråkigt att det verkar framhävas att xbone faktiskt emulerar 360 hårdvaran när det bara bitvis emuleras och den tyngsta biten det vill säga processorn inte emuleras. Snarare portning än ren emulering.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ändå positivt om de kan lägga in stöd för hela PS2 biblioteket, som är helt enormt. FInns många bra spel där, även om jag själv aldrig ägt ett PS, men bara lira ltie TimeSplitters i 60fps med högre upplösning hade ju inte skadat

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om spelen kam emuleras med bättre prestanda och upplösning (Som i det här fallet) så är det ju i alla fall ett stort plus tycker jag!

Ja, det är sant! Jag gillar när de "hottar upp" spelen som dom gjorde med t.ex. God of War-spelen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Föredetting

Vore ju roligt att kunna spela GTA Liberty City Stories och Vice City Stories "på riktigt". Tourist Trophy också, för den delen. Hade lämpat av mitt PS2 långt innan jag kände lust att köpa de spelen när det väl begav sig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@som99: Ps3 spel är nog väldigt mycket tyngre att emulera, tveksamt ifall hårdvaran skulle ens orka det. Ibm:s cell processor är ett tekniskt mästerverk imo.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

@som99: Ps3 spel är nog väldigt mycket tyngre att emulera, tveksamt ifall hårdvaran skulle ens orka det. Ibm:s cell processor är ett tekniskt mästerverk imo.

Lästa du vad jag skrev överhuvudtaget?
Kompileras binärerna om för x86(med extensions) som Microsoft gör så behövs inte emulering av cell-processorn, då behövs virtualisering av mjukvaran från PS3 och lite hårdvaruemulering från andra delar av hårdvaran(knappt).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk

Det kan PC med?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Nu var det längesen jag var en konsollfantast, (PC masterrace ) men köpt lite nya konsoller i vilketfallsom. Dock kommer jag aldrig köpa PS4 om det inte får bakåtkompatibilitet till PS, PS2 och PS3. Inte heller Xbox då jag hårt ogillar kontrollen och spelutbudet från förr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag köper inte nya konsoler för att spela gamla spel, dem är man ju reda spelat.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Datavetare
Skrivet av som99:

Lästa du vad jag skrev överhuvudtaget?
Kompileras binärerna om för x86(med extensions) som Microsoft gör så behövs inte emulering av cell-processorn, då behövs virtualisering av mjukvaran från PS3 och lite hårdvaruemulering från andra delar av hårdvaran(knappt).

Problemet är att CPUn i PS4 har inte kapacitet nog att köra PS3 kod som faktiskt utnyttjar Cell, även om man räknar med 100% effektivitet efter att koden kompilerats om / binäröversatts.

Teoretisk kapacitet för CPU i PS4 är:
1.6 (frekvens) * 4 (antal SP per register) * 2 (FMA) * 6 (sex kärnor kan användas av spel) = 77 GFLOPS

teoretisk kapacitet för Cell i PS3 är:
3.2 (frekvens) * 4 (antal SP per register) * 2 (FMA) * 6 (sex SPEer är tillgängliga för spel) = 154 GFLOPS

Sedan kan faktiskt PowerPC kärnan också används, så totalt blir det 179 GFLOPS.

Detta är väldigt förenklat, spel gör långt mer än flyttalsberäkningar. Faktum är att med dagens GPUer är Cell ett ganska dålig val då flyttalsberäkningar typiskt utförs på GPUn och CPUn gör mest heltalsberäkningar. Problemet med att använda GPUn i PS4 för att köra SPE-kod är att SPE:erna är ett mellanting mellan en CPU och en GPU, den typ av program man utvecklade för dessa är ofta väldigt ineffektiva att köra på en GPU.

Är nog väldigt få spel som använder Cell fullt ut, så i praktiken kanske det skulle fungera. Väldigt svårt att säga hur stor andel av spelen som ens är teoretisk möjliga att köra på detta sett, lär nog kunna utesluta allt Naughty Dog gjort då det gänget var riktigt bra på att hantera Cell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Jag köper inte nya konsoler för att spela gamla spel, dem är man ju reda spelar.

Precis, så att konsolerna är "bakåtkompatibla" är bara ett meningslöst säljknep som majoriteten inte ens bryr sig om.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet är att CPUn i PS4 har inte kapacitet nog att köra PS3 kod som faktiskt utnyttjar Cell, även om man räknar med 100% effektivitet efter att koden kompilerats om / binäröversatts.

Teoretisk kapacitet för CPU i PS4 är:
1.6 (frekvens) * 4 (antal SP per register) * 2 (FMA) * 6 (sex kärnor kan användas av spel) = 77 GFLOPS

teoretisk kapacitet för Cell i PS3 är:
3.2 (frekvens) * 4 (antal SP per register) * 2 (FMA) * 6 (sex SPEer är tillgängliga för spel) = 154 GFLOPS

Sedan kan faktiskt PowerPC kärnan också används, så totalt blir det 179 GFLOPS.

Detta är väldigt förenklat, spel gör långt mer än flyttalsberäkningar. Faktum är att med dagens GPUer är Cell ett ganska dålig val då flyttalsberäkningar typiskt utförs på GPUn och CPUn gör mest heltalsberäkningar. Problemet med att använda GPUn i PS4 för att köra SPE-kod är att SPE:erna är ett mellanting mellan en CPU och en GPU, den typ av program man utvecklade för dessa är ofta väldigt ineffektiva att köra på en GPU.

Är nog väldigt få spel som använder Cell fullt ut, så i praktiken kanske det skulle fungera. Väldigt svårt att säga hur stor andel av spelen som ens är teoretisk möjliga att köra på detta sett, lär nog kunna utesluta allt Naughty Dog gjort då det gänget var riktigt bra på att hantera Cell.

Binäröversättning på lågnivå mellan arkitekturerna går bort på båda lagens system, men att kompilera om för en annan arkitektur är vägen att gå även för PS3/PS4, självklart medför detta krav på någon mån av optimering av en del för de spel som faktiskt utnyttjar och är optimerat ordentligt för PS3:s cell arkitektur men i det stora hela är det inte mycket som tänjer på gränserna så få spel kommer behöva detta i större utsträckning, sen räknar nog ingen med 100% av spelbilioteket på någon av systemen (är nog i största utsträckningen PS3 exklusiva titlar som kräver en hel del jobb). Skulle självfallet skrivit att det skulle medföra krav på någon form av optimering men jag gick inte så djupt in i ämnet i tråden, men jag tar inte för givet att det bara kompileras om rak av och sedan är klart.

På det stora hela ser jag inget större hinder varför detta inte skulle gå genomföra även på PS4. Men någon måste göra jobbet och vilja måste finnas från rättighetsägarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att kunna spel sina gamla köpta spel, men i detta läge gäller det ju enbart download genom deras onlineaffär. Detta betyder att du måste köpa dem igen, spelar ingen roll om du redan äger den fysiska disken. Så tack men nej tack, ni skulle gjort som Microsoft, lagt ner lite mer tid på det och gjort så man kunnat spela sin gamla spel genom att stoppa i disken.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Precis, så att konsolerna är "bakåtkompatibla" är bara ett meningslöst säljknep som majoriteten inte ens bryr sig om.

Varför förneka fakta?

Permalänk
Avstängd

Lite tråkigt när man har en hög med PS3-spel som bara får ligga och skräpa, fastän man gärna skulle spela dem igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Varför förneka fakta?

Visa mig faktan.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av som99:

Binäröversättning på lågnivå går bort på båda lagens system, men att kompilera om för en annan arkitektur är vägen att gå även för PS3/PS4, självklart medför detta krav på någon mån av optimering av en del för de spel som faktiskt utnyttjar och är optimerat ordentligt för PS3:s cell arkitektur men i det stora hela är det inte mycket som tänjer på gränserna så få spel kommer behöva detta i större utsträckning, sen räknar nog ingen med 100% av spelbilioteket på någon av systemen (är nog i största utsträckningen PS3 exklusiva titlar som kräver en hel del jobb). Skulle självfallet skrivit att det skulle medföra krav på någon form av optimering men jag gick inte så djupt in i ämnet i tråden, men jag tar inte för givet att det bara kompileras om rak av och sedan är klart.

På det stora hela ser jag inget större hinder varför detta inte skulle gå genomföra även på PS4. Men någon måste göra jobbet och vilja måste finnas från rättighetsägarna.

Nu är Last of Us gjort av just Naughty Dog, men där fick man göra en rätt ordentlig omskrivning av spelmotorn för att kunna köra den på PS4. Att köra i 1920x1080 upplösning var trivialt, GPUn är långt kraftigare i PS4, men spelmotorn var helt byggd kring Cell och PS4 hade helt enkelt inte CPU-kraft nog att köra en rent omkompilerad version.

Notera att Cell har över dubbla teoretiska kapaciteten mot CPUn i PS4, så det är inget litet glapp (är dock mindre i praktiken då Cell är väldigt svår att hantera).

Jag tillhör i.o.f.s. lägret som inte ser poängen med bakåtkompatibilitet för konsoler (köper jag en ny konsol vill jag spela de nya titlarna), men gissar ändå att det främst är guldkornen man vill ha tillgång till. För PS3, och rent generellt alla konsoler, är typiskt guldkornen de exklusiva titlarna som både var roliga att spela och var gjorda med teknisk excellens. Detta är precis de PS3 titlar som inte kommer gå att hantera med en enkel omkompilering för PS4, för dessa titlar är typiskt de som utnyttjade Cell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

... och gjort så man kunnat spela sin gamla spel genom att stoppa i disken.

OM spelet du vill spela finns med på listan över kompatible spel dvs.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Med det argumentet är det mesta meningslöst. "Ingen mening att någon ny konsol släpps för ingen konsolspelare bryr sig om grafik." Klart att det är ett säljknep! PS2an har sålts i över 150 miljoner exemplar och jag tror att det finns många som vill lira sina gamla spel igen! Det är ett perfekt sätt för Sony att förlänga hållbarheten på konsolen. Poff, och så kom tusentals nya spel! Briljant!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är helt underbart! Detta får mig faktiskt att bli intresserad av att köpa ett ps4 bara för denna funktion. Att kunna spela sina gamla klassiker som man som liten blivit så fäst vid är nämligen helt klockrent.

Visst kan man spela spelen direkt på den gamla konsolen men genom att ha möjlighet att spela spelen direkt på en ny konsol så uppnår man ett antal fördelar:

*Man slipper ha kvar den gamla konsolen, vilket spar plats i tv bänken

*Man slipper köpa gamla ps2 kontroller och andra tillbehör när man redan har och kan använda sina ps4 kontroller som dessutom är trådlösa

*Man får bättre grafik vilket är trevligt då dagens HD tv apparater är mycket större och skarpare än den SD upplösning som ps2 stödjer.

*Man kan dra nytta av den ökade prestandan genom att ex laddningstider blir mycket kortare.

Emulering på pc, främst då dolphin emulator, är suveränt och kan till viss del åstadkomma samma sak, men den emulerar gamecube och wii och inte ps2. Ps2 emulatorerna som finns till PC är tyvärr inte speciellt bra.

Till den som funderar över hur bra grafiken kan bli så måste jag säga att det kan bli riktigt bra faktiskt. Texturer osv kommer såklart att hålla samma kvalitet men det är en enorm skillnad på att rendera ett spel i 640*480 eller liknande mot att rendera samma spel i ex 1920*1080 med 16ggr kantutjämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Säg att jag har 20 xbox 360 spel då är det ju mer troligt att jag köper en Xbox one istället för PS4 Jag skulle i alla fall gärna slippa ha två konsoler under tvn. Jag behåller dock alltid den gamla konsolen.
Så att de blir kompatibla är bra tycker jag dock hade det nog varit bättre med PS3 stöd men de kanske vill fortsätta göra "hd" remakes och tjäna pengar på det...
Eller tänk Om alla spel som gjordes till PC under Windows 7 tiden skulle vara inkompatibla med windows 10 det hade nog hindrat många från att uppgradera .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu är Last of Us gjort av just Naughty Dog, men där fick man göra en rätt ordentlig omskrivning av spelmotorn för att kunna köra den på PS4. Att köra i 1920x1080 upplösning var trivialt, GPUn är långt kraftigare i PS4, men spelmotorn var helt byggd kring Cell och PS4 hade helt enkelt inte CPU-kraft nog att köra en rent omkompilerad version.

Notera att Cell har över dubbla teoretiska kapaciteten mot CPUn i PS4, så det är inget litet glapp (är dock mindre i praktiken då Cell är väldigt svår att hantera).

Jag tillhör i.o.f.s. lägret som inte ser poängen med bakåtkompatibilitet för konsoler (köper jag en ny konsol vill jag spela de nya titlarna), men gissar ändå att det främst är guldkornen man vill ha tillgång till. För PS3, och rent generellt alla konsoler, är typiskt guldkornen de exklusiva titlarna som både var roliga att spela och var gjorda med teknisk excellens. Detta är precis de PS3 titlar som inte kommer gå att hantera med en enkel omkompilering för PS4, för dessa titlar är typiskt de som utnyttjade Cell.

Jag tillhör samma läger, jag har alla system och säljer inte vid nyköp, dock är jag retrosamlare så har i stort sett alla system från tidiga pong kloner till aktuella så jag köper även nya system. Jag behöver inte bakåtkompatibilitet på ett nytt system överhuvudtaget.

Det en hel del arbete för guldkornen då det skiljer sig mycket mellan arkitekturerna (framförallt som du skriver i prestanda på vissa områden) men det kan det kanske vara värt för att som xbone basunera bakåtkompatibilitet, få titlar som kräver den stora mängden jobb och kan det vara värt för Sony i slutändan.

Edit: kan inte svara på några timmar då jag skall köra hem från en veckas jobb (tar ca 3-4h beroende på trafik).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säg att jag har 20 xbox 360 spel då är det ju mer troligt att jag köper en Xbox one istället för PS4 Jag skulle i alla fall gärna slippa ha två konsoler under tvn.

Eller tänk Om alla spel som gjordes till PC under Windows 7 tiden skulle vara inkompatibla med windows 10 det hade nog hindrat många från att uppgradera .

What?! Vad har 360 spel med PS4 att göra?! Och PC är en helt annan sak, fast å andra sidan så finns det mängder utav spel till PC som kom när XP var aktuellt som inte fungerar i Vista och senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

What?! Vad har 360 spel med PS4 att göra?! Och PC är en helt annan sak, fast å andra sidan så finns det mängder utav spel till PC som kom när XP var aktuellt som inte fungerar i Vista och senare.

Du skrev "så att konsolerna är "bakåtkompatibla" är bara ett meningslöst säljknep" och Xbox one är kompatibel med ett gäng Xbox 360 spel det gör att jag som äger en massa Xbox 360 spel är mer sugen på en One än PS4 för att slippa ha två konsoler under tvn. Menade bara att det inte är ett meningslöst säljknep.
Mitt Wii u kör även alla Wii spel.
Och det med XP och Vista var ju också en grej som gjorde att många väntade med att uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

PS3'an körde PS2 spel så är väl inte så oväntat att PS4'an ska kunna det med.
EU varianterna körde utan EE chip så det var mjukvaru emulerat där med vilket gör att alla PS3 kan köra PS2 spel, men de tog bort stöded så de kan sälja om dem på PSN.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Visa mig faktan.

Visa mig fakta på att glass är gott...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

PS3'an körde PS2 spel så är väl inte så oväntat att PS4'an ska kunna det med.
EU varianterna körde utan EE chip så det var mjukvaru emulerat där med vilket gör att alla PS3 kan köra PS2 spel, men de tog bort stöded så de kan sälja om dem på PSN.

Nja, första PS3-modellen i Japan och USA hade både Emotion Engine (CPU) och Graphics Synthesizer (GPU) i sig. Första EU-modellen hade endast GS och emulerade EE. Sedan togs både EE och GS bort i dom kommande modellerna.