Hur påverkas laddningstider ny SSD vs gammal 5 ggr långsammare SSD?

Permalänk

Hur påverkas laddningstider ny SSD vs gammal 5 ggr långsammare SSD?

Det har ju ganska nyligen lanserats modeller av SSD som på moderkort med 1151-sockel ger typ fem gånger snabbare läshastighet än traditionella SSD-diskar. Jag antar att detta först och främst påverkar datorns starttid och uppstartstider för program. Har det gjorts några mätningar på vilken skillnad det blir i uppstartstiden med en ny SSD vs en gammal SSD?

Om jag vill uppgradera min dator så är nämligen uppstartstider av program e.t.c. nåt jag tycker är viktigt.

Sen kanske även processor och grafikkort kan påverka, men det är väl hårddisken som påverkar uppstartstiderna allra mest? I dagsläget har jag en i5 2500K med en traditionell SSD (men en rätt snabb traditionell SSD).

Permalänk
Medlem

Du märker det främst i syntetiska tester jämfört med faktiska.
T.ex min MSI laptop med en samsung 840 (sata) bootar från kallstart till desktop på runt 6-7 sek (från att jag trycker på knappen. Det är ganska svårt att kapa så mkt på det.
En vanlig ssd läser med lätthet 500MB i sekunden och tämligen inga program/spel behöver läsa in mer än så.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hittade följande test där det ingår en gammal intel x25m-g2 samt ett par snabba pcie ssds.
http://techreport.com/review/28446/samsung-sm951-pcie-ssd-rev...

I vissa fall kan du kanske kapa några sekunder. Problemet med äldre ssds är att dom oftast är små, och fyller du den helt får du sänkt prestanda. Med äldre system kan ofta cpun vara begränsande hur snabbt ssdn kan jobba och agera flaskhals.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk

Har nu googlat lite och hittat en del tester (http://arstechnica.com/gadgets/2015/10/950-pro-review-samsung...) men har ännu inte hittat nåt där de säger hur laddningstiderna påverkas i sekunder jämfört med en traditionell SSD.

Såg nu att jag fått lite svar också, intressant att läsa keep it coming.

Permalänk

@_niko_ "En vanlig ssd läser med lätthet 500MB i sekunden och tämligen inga program/spel behöver läsa in mer än så" Anser du då att om man har en bra SSD redan så är det snarare processorn som kan utgöra flaskhals för uppstartstider?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Mellan de nya NVMe och SATA diskarna är det inte jättestor skillnad i Accesstider.

Det är accesstiderna som påverkar mest vid uppstart då du skall läsa massa massa små filer.
Du kapar nog inte jättemycket.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur gammal är din windowsinstallation?
Blås om Windows från början om du upplever datorn som seg

Har du i5 med SSD bör något annat vara problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

@_niko_ "En vanlig ssd läser med lätthet 500MB i sekunden och tämligen inga program/spel behöver läsa in mer än så" Anser du då att om man har en bra SSD redan så är det snarare processorn som kan utgöra flaskhals för uppstartstider?

Eventuellt, beror på om man har en väldigt långsam cpu samt hur mkt internminne du har i burken.
Största skillnaden för mig var att nuvarande burk har uefi med fastboot vilket min förra bräda inte hade.
Ett program läser ju inte in all data direkt (säg att mappen där det är installerat är 10GB) så disken behöver oftast inte läsa in mer än kanske 1-2GB vilket tar 2-4sek.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@Pimartin: Ja jag har väl inga stora problem, det tar ca 30 sekunder att starta datorn och sen att starta vissa program eller spel går väl normalsnabbt men man vill ju helst att det ska gå blixtsnabbt

Jag har en helt fräsch Windows 10-installation på datorn.

Permalänk
Hjälpsam

Något som gjorde mycket för mig var att flytta den SSD som Windows ligger på, till SATA 0, lite märkligt men så var det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

@Pimartin: Ja jag har väl inga stora problem, det tar ca 30 sekunder att starta datorn och sen att starta vissa program eller spel går väl normalsnabbt men man vill ju helst att det ska gå blixtsnabbt

Jag har en helt fräsch Windows 10-installation på datorn.

En SSD som har bra accesstid, bra 4k ködjup 1-2 läs hastighet kommer inte bli mycket bättre, oavsett PCI-E, M.2 eller vad. Det man har gjort är med NVMe så kan prestandan bli bättre när du lastar mer på diskarna, men oftast idag när första vettiga SSDn är inne så laddas allt snabbt ändå på en bra SATA disk.

Det man kan göra är att kapa saker som saktar ner boot tider. Tex köra med UEFI installation, snabb POST och undvika HDD. Ett rent optimerat system kan kallstarta på <10 sek, med bara SSD. Ironiskt nog kan bara en HDD i systemet lägga till 5 sek, med långsam uppstart och BIOS som ska vänta. Det tar tex längre tid att initiera leagacy USB systemet än att ladda in andra saker tex

Jämför vi uppstartstiden mellan en modern SSD som tex 850 EVO/Pro vs säg en gammal Intel X-25 så är det skillnader. Du kan halvera boot-tiden i bästa fall, men ofta pratar vi som mest 10-15 sekunders skillnad. Detta är pga dagens SSDer kan enkelt skriva och läsa samtidigt (vilket äldre har svårt för), samt de har närmare 30MB/s+ i 4k, vs tidig gen som hade 15MB/s eller lägre. Dock jämfört med en HDD så är 10-15MB/s av de gamla, fortfarande mila långt före, då en HDD puttar ut som bäst 1MB/s i 4k läs.

När det gäller spel så är dock påverkningen mest när de ska uppdateras. En gammal SSD har svårt att skriva mycket slumpmässig data, och det kan ta mycket tid att patcha ett sådant spel, hela vägen ner till HDD hastighet nästan. Moderna SSD gör lätt 10x detta, troligen närmare 50x den hastigheten. Men att just läsa in, är ofta ingen stor vinst.

Men som några sagt ovan, största skillnaden är just Benchmarks... så har du en stor nog och bra SSD? Behåll den.

Permalänk

Tack för alla tips. Det låter som att man inte behöver ha den nyaste typen av SSD.

Jag har en http://www.corsair.com/en-us/force-series-gt-180gb-sata-3-6gbps-solid-state-hard-drivesom visserligen är fyra år gammal men det verkar inte ha skett dramatiska förbättringar på SSD-fronten sen den släpptes så det är väl lika bra att fortsätta köra på den.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Det har gjorts tester med tex Samsung 840 Pro 256GB kopplad till SATA 6 & till SATA 3,
Windows 8.1 startar bara 0,5 sek snabbare på SATA 6 än kopplad till SATA 3.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Tack för alla tips. Det låter som att man inte behöver ha den nyaste typen av SSD.

Jag har en http://www.corsair.com/en-us/force-series-gt-180gb-sata-3-6gbps-solid-state-hard-drivesom visserligen är fyra år gammal men det verkar inte ha skett dramatiska förbättringar på SSD-fronten sen den släpptes så det är väl lika bra att fortsätta köra på den.

Rätta mig om jag har fel.

Den kontrollern (i din SSD) används än idag i tex Intel 530/535, Adata SP900, Kingston V300 och många andra, så den är inte så farligt utdaterad, nej. Dock är den budget segment idag, vs prestanda segment förr. Eftersom din gamla disk hade bättre NAND än de budget diskarna motsvarande idag så är lär den både hålla länge och även ge märkbart bättre prestanda i skrivning än de som bygger på 16-20nm NAND med den kontrollern idag.

Notera dock att den gamla disken hade förr en allvarlig bugg som kunde ge BSOD och problem, och om du inte har, bör du ta backup (först) och göra en FW uppgradering (då de har rättat till detta).

Tekniskt sett så är de snabbare SSDerna idag snabbare än din, men som du säger, där är inga dramatiska förbättringar vid normalt bruk.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Den kontrollern (i din SSD) används än idag i tex Intel 530/535, Adata SP900, Kingston V300 och många andra, så den är inte så farligt utdaterad, nej. Dock är den budget segment idag, vs prestanda segment förr. Eftersom din gamla disk hade bättre NAND än de budget diskarna motsvarande idag så är lär den både hålla länge och även ge märkbart bättre prestanda i skrivning än de som bygger på 16-20nm NAND med den kontrollern idag.

Notera dock att den gamla disken hade förr en allvarlig bugg som kunde ge BSOD och problem, och om du inte har, bör du ta backup (först) och göra en FW uppgradering (då de har rättat till detta).

Tekniskt sett så är de snabbare SSDerna idag snabbare än din, men som du säger, där är inga dramatiska förbättringar vid normalt bruk.

Tack för tipset, jag hade en gammal driver och har mycket riktigt haft problem med sporadiska BSOD:ar en eller ett par gånger i månaden. Detta har varit i flera år och har varit en liten nagel i ögat även om det inte kraschat så ofta. Jag misstänkte nätagget men nu har jag uppdaterat firmwaren på SSD:n så det kanske hjälper.

Blev dock ett litet problem med att datorn inte kunde startas ordentligt efter uppdateringen så jag fick resetta windowsinstallationen (men kunde behålla mina filer så inget större problem tror jag). Edit: Problemet hade inget med firmwareinstallationen att göra, det var en windowsbugg som trodde att min TV var min primära skärm och som bara händer vid omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Tack för tipset, jag hade en gammal driver och har mycket riktigt haft problem med sporadiska BSOD:ar en eller ett par gånger i månaden. Detta har varit i flera år och har varit en liten nagel i ögat även om det inte kraschat så ofta. Jag misstänkte nätagget men nu har jag uppdaterat firmwaren på SSD:n så det kanske hjälper.

Blev dock ett litet problem med att datorn inte kunde startas ordentligt efter uppdateringen så jag fick resetta windowsinstallationen (men kunde behålla mina filer så inget större problem tror jag).

Vill minnas att tillverkarna starkt rekommenderade att man tog backup, nollade SSDn och sen lade tillbaka allt efter FW uppgradering av den anledningen.

Vi får hoppas felet är borta nu då.
Det var om jag minns rätt ett fel i strömbesparingsläge, så när disken hoppade in/ut ur den så kunde kontrollern hänga sig, vilket gjorde att datorn låste sig och man fick starta om allt. Detta kunde även ge dataförlust, om man hade otur.

Permalänk

@Paddanx: Problemet hade inget med firmwareuppgraderingen att göra, det var en windowsbugg som trodde att min standby TV via standby receiver var min primära skärm och som bara händer vid omstart.

Får se om stabilitetsproblemen försvinner, tack för tipset i vilket fall. Just problem med strömsparläge har jag nog inte haft dock tror jag.