Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk

Har använt window 10 ett tag nu och det funkar riktigt smooth!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovesjoegren:

Har använt window 10 ett tag nu och det funkar riktigt smooth!

Det finns ingenting Windows 10 inte klarar som de tidigare versionerna. Förutom gamla harpan eller vad det nu hette.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Det finns ingenting Windows 10 inte klarar som de tidigare versionerna. Förutom gamla harpan eller vad det nu hette.

Hur får man Aero som i W7?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är Aero?

Edit, du tänker på temat efter jag sökte lite. Det första jag gjort när jag installerat någon windowsversion är att stänga av allt visuellt lull-lull. Tror mitt tema heter "windows classic" eller liknande. Sånt där transparant som drar systemresurser är intet för mig. Så jag är inte rätt person att svara på det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aero finns inte. Du får hitta mjukvara som fixar det.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Fråga till någon som vet: Jag uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 och gjorde sen en rollback pga lite driver-problem. Om jag vill installera Windows 10 igen på samma dator, kan jag göra en clean-install den här gången? Tänkte om Win 10 registreringen kanske togs tillbaka när man gör en rollback eller nåt.

Japp det kan du! Windows 10 kommer aktiveras automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om Aero är ett alternativ för många så borde de köpa Vista istället, det var väl ett vista påfund? Kommer inte gå att upgradera till W10 heller. Win Win-situation.
Vista kommer antagligen då gå om W10 i popularitet. Haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Kanske inte vad du letar efter men det är alltid något:

http://www.makeuseof.com/tag/get-aero-glass-theme-windows-10/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Du ljuger din vän. Case closed.

Eller så har någon installerat det åt henne när hon inte var uppmärksam. Det är också ett alternativ.

Att hon fått det installerat utan att godkänna är däremot helt uteslutet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Om Aero är ett alternativ för många så borde de köpa Vista istället, det var väl ett vista påfund? Kommer inte gå att upgradera till W10 heller. Win Win-situation.

Haha ja alla som ogillar "reklamen" för Windows 10 borde byta till Windows Vista!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

W7 var en stor förbättring från Vista men behöll det som var bra (t ex Aero). Varför skulle man föredra Vista istället?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gick från 8.1 till W10 här om dagen, inga som helst problem. Rätt förvånad faktiskt. Mycket trevligare appar och layout än W8.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Haha ja alla som ogillar "reklamen" för Windows 10 borde byta till Windows Vista!

Hahaha skratta du bara, Windows Vista är mer operativsystem än Windows 10 någonsin hoppas att vara.
Du kan fortsätta använda Windows 10 ***bort/mod***

Skrivet av MultiMan:

W7 var en stor förbättring från Vista men behöll det som var bra (t ex Aero). Varför skulle man föredra Vista istället?

Precis, Windows 7 är ju bland det bästa OS som gjorts.
Men ack så fel det kunde gå när dem gav sig ut på djupa vatten efter 7.

§1
Permalänk
Medlem

@korreWorre:

Om du gillar det platt och gillar 2D så är W8 och W10 för dig.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vill bara dela med mig av en intressant erfarenhet av windows 10 idag. Satt på en föreläsning där föreläsaren delvis använder en "power point", och halvvägs igenom bestämmer sig windows 10 för att stänga av sig och installera uppdateringar i en kvart. Där fanns inte ens alternativet att skjuta upp på det, alternativen var "starta om nu" och "spara mitt arbete". Alternativet "spara mitt arbete" betyder tydligen att den väntar 5 min sedan startar om utan förvarning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Vill bara dela med mig av en intressant erfarenhet av windows 10 idag. Satt på en föreläsning där föreläsaren delvis använder en "power point", och halvvägs igenom bestämmer sig windows 10 för att stänga av sig och installera uppdateringar i en kvart. Där fanns inte ens alternativet att skjuta upp på det, alternativen var "starta om nu" och "spara mitt arbete". Alternativet "spara mitt arbete" betyder tydligen att den väntar 5 min sedan startar om utan förvarning.

Bedrövligt, Windows 10 är så dåligt att det konstant måste uppdatera sig för att känna sig bättre.

Jo visst, jag kan riktigt se hur effektiviteten flödar med Windows 10 installerat med alla uppdateringar som måste göras och inte kan skjutas upp.

Pinsamt vad dem har gjort med Windows Update!

Permalänk
Medlem

Windows 10 suger för windows 10 är Skynet. De uppenbart att ms spionerar på alla användare. Windows update är åt skogen. Extremt dålig bakompabilitet. Dåliga drivrutiner dålig support med grafikort och program.

Massa program som inte funkar. Men windows 10 har fördelar de snyggt +DX 12. Tror windows 10 kommer va bra i framtiden men just nu är det förjävligt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Om man går in under "Advanced options" vid Windows update och väljer under "Choose how updates are installed" kan man välja "Notify to schedule restart". Då startar datorn inte om automatiskt!

"You'll be asked to schedule a restart to finish installing updates."

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Windows 10 suger för windows 10 är Skynet. De uppenbart att ms spionerar på alla användare. Windows update är åt skogen. Extremt dålig bakompabilitet. Dåliga drivrutiner dålig support med grafikort och program.

Massa program som inte funkar. Men windows 10 har fördelar de snyggt +DX 12. Tror windows 10 kommer va bra i framtiden men just nu är det förjävligt

Det är just därför Microsofts framtida OS vid kodnamn Genisys kommer vara det absolut bästa operativsystemet någonsin.

Genisys kommer att släppas Oktober 2017.

Remember, Genisys is Skynet!

Permalänk
Medlem

@sp1k3n:
Jo, tack jag vet. Men det är ändå helt vansinnigt att där ens finns en inställning som startar om den innom 5 min utan att kunna göra något åt saken. Speciellt att detta är standard. Den tillåter inte ens att man väljer det alternativet du nämner vid installation/första uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hahaha skratta du bara, Windows Vista är mer operativsystem än Windows 10 någonsin hoppas att vara.
Du kan fortsätta använda Windows 10 och vara Microsofts personliga lilla springpojke och försökskanin.

Precis, Windows 7 är ju bland det bästa OS som gjorts.
Men ack så fel det kunde gå när dem gav sig ut på djupa vatten efter 7.

Bortsett visuellt lull-lull, vad kan Vista/Win7 som inte Win10 klarar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@strejf:

Najs, tack för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Låt oss vända på frågan istället, vad har Windows 10 som inte redan Windows Vista/7/8/8.1 har om man nu bortser från DX12.

1. Jag kan spela alla mina spel i Windows 7 utan problem
2. Jag kan surfa på internet med Windows 8.1 och använda Office 2013 ypperligt och alla andra program jag använder dagligen

Varför skulle jag överhuvudtaget vilja ändra på detta?

Vad tjänar jag på att byta upp mig till Windows 10? ............. Just det inte ett jäkla skvatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej inte alls.
Moddar gör inte ett spel långlivat, kolla bara på majoriteten av de stora titlarna som inte har modstöd, de lever än idag.

Vilka då?

Permalänk
Avstängd

*** raderat ***

Skrivet av Dockland:

Allt? Saknar Aero, samlar in alldeles för mycket information, delar dina WiFi uppgifter mm¨, tillför inget nytt / användbart, utan är bara rörigare, och mer "lull lull" än ett bra OS.

Skrivet av MultiMan:

Finns inte.

Skrivet av Cooling23:

Finns inte officiellt från Microsoft inbyggt i W10, så det går inte.

Skrivet av strejf:

Eller så borde du ta upp det med dina chefer på Microsoft att de slutar installera uppdateringen gång på gång fastän den avinstallerats och blockats upprepade gånger.

*** raderat ***

Skrivet av Dockland:

Ha en vettig startmeny, skippa ribbons, är "schizofren" (inställningar uppdelade på kontrollpanelen och "inställningar" panelen, dvs olika ställen mm).

Skrivet av Kaine_Uro:

Vilka då?

Halo
Battlefield
CoD
CS
Half-Life
Borderlands
Minecraft
WoW
GTA
mfl, även om vissa kan ha moddar så kör många många utan någon som helst moddning, då moddar förstör upplevelsen av spelen.

Lika så på konsol så finns det långlivade spel, även om det inte är så många som spelar äldre spel (ex Nintendo 8 bit) så åker de konsolerna fram då och då.

Lika på PC, moddar gör nödvändigtvis inte ett spel mer långlivat, för om ett spel är kul/bra gjort så kommer det att hålla så länge det finns ett intresse för de / inte är utspelade/tröttnade på, eller tills ex online servrar stängs ned.
Vilket är en stor nackdel idag att man inte kan sätta upp en egen BF3/BF4 server eller liknande, utan att man måste vara officiell EA partner, och stå under EA´s kontroll och regler, det är snarare det som gör att ett spel inte blir långlivat än att det saknar moddar.

Moddar kan vara intressant i vissa spel, ex Farming Simualtor, Euro Truck Simulator 2 mm där man kan få in nya lastbilar, traktorer, verktyg mm, det är spel som är lämpade för moddar, medans spel som ex CS, HL, GTA mfl inte alls är lämpade för moddar egentligen då det inte tillför ett mervärde på samma sätt.

§ 1.2, 1.6
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Låt oss vända på frågan istället, vad har Windows 10 som inte redan Windows Vista/7/8/8.1 har om man nu bortser från DX12.

1. Jag kan spela alla mina spel i Windows 7 utan problem
2. Jag kan surfa på internet med Windows 8.1 och använda Office 2013 ypperligt och alla andra program jag använder dagligen

Varför skulle jag överhuvudtaget vilja ändra på detta?

Vad tjänar jag på att byta upp mig till Windows 10? ............. Just det inte ett jäkla skvatt.

Kan göra exakt detsamma i Windows 10 fast snabbare..

Vi har fattat ditt hat emot windows 10 nu

Själv älskar jag det och windows 7 känns gammalt och krångligt när man väl lärt sig arbeta i 10an

Finns en uppsjö av förbättringar i Windows 10 men att dra dom för dig är nog slöseri med min tid

Insamling av data tillhör tyvärr framtiden och vill man vara helt säker på att det ej sparas data så får man nog skippa internet/mobiler osv helt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det gör han säkert men vill inte erkänna det, då Microsoft är så hatade.
Allt? Saknar Aero, samlar in alldeles för mycket information, delar dina WiFi uppgifter mm¨, tillför inget nytt / användbart, utan är bara rörigare, och mer "lull lull" än ett bra OS.
Finns inte.
Finns inte officiellt från Microsoft inbyggt i W10, så det går inte.
Eller så borde du ta upp det med dina chefer på Microsoft att de slutar installera uppdateringen gång på gång fastän den avinstallerats och blockats upprepade gånger.
Haha, precis
W10 i ett nötskal....
Ha en vettig startmeny, skippa ribbons, är "schizofren" (inställningar uppdelade på kontrollpanelen och "inställningar" panelen, dvs olika ställen mm).
Halo
Battlefield
CoD
CS
Half-Life
Borderlands
Minecraft
WoW
GTA
mfl, även om vissa kan ha moddar så kör många många utan någon som helst moddning, då moddar förstör upplevelsen av spelen.

Lika så på konsol så finns det långlivade spel, även om det inte är så många som spelar äldre spel (ex Nintendo 8 bit) så åker de konsolerna fram då och då.

Lika på PC, moddar gör nödvändigtvis inte ett spel mer långlivat, för om ett spel är kul/bra gjort så kommer det att hålla så länge det finns ett intresse för de / inte är utspelade/tröttnade på, eller tills ex online servrar stängs ned.
Vilket är en stor nackdel idag att man inte kan sätta upp en egen BF3/BF4 server eller liknande, utan att man måste vara officiell EA partner, och stå under EA´s kontroll och regler, det är snarare det som gör att ett spel inte blir långlivat än att det saknar moddar.

Moddar kan vara intressant i vissa spel, ex Farming Simualtor, Euro Truck Simulator 2 mm där man kan få in nya lastbilar, traktorer, verktyg mm, det är spel som är lämpade för moddar, medans spel som ex CS, HL, GTA mfl inte alls är lämpade för moddar egentligen då det inte tillför ett mervärde på samma sätt.

Jag kom på det nu. Själv är jag väl bevandrad i Windows klient och servermiljö, och lite övriga operativsystem. Jag har således en god kompetens och vet hur att ändra inställningar och få ett hyfsat optimalt system.
"Bakåtsträvare" ni har helt enkelt inte den kompetens som räcker för att lära er ett nytt operativsystem förstår jag nu.

Att tro att Windows 10 "delar" WiFi och att inte veta att det går att stänga av, eller var man gör det, tyder bara på att man kanske inte kan så mycket om det. All respekt till er ändå, jag trodde folk var på samma nivå som jag.

Gå en utbildning hos exempelvis Cornerstone. Annars finns det online-kurser att köpa lite varstans.

Tack för mig, i denna tråden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Halo
Battlefield
CoD
CS
Half-Life
Borderlands
Minecraft
WoW
GTA

Spel med multiplayer är självklart mer långlivade ja. Oftast släpps det regelbundet nytt innehåll till dem också.

Moddar förstör inte upplevelsen... det är precis tvärtom. Annars skulle man inte använda moddar. Minecraft tröttnar man nästan aldrig på eftersom det finns så många moddar till det... tror inte jag gått igenom alla än. xD

Och i World Of Warcraft så moddar man gui:t så det passar användaren.

Annars tänkte jag på singleplayerspel såklart. Men men... nog med Offtopic nu.

Skrivet av PowerNet:

Vad tillför egentligen "AERO" då om inte just lite "lull-lull"? xD Du kan ju iallafall inte påstå att det ökar produktiviteten i os:et.

Men nej, det finns inget som inte går att göra i Windows 10, som gör att man måste använda Windows 7.

Att Windows 10 är bra är väl inte så konstigt då det bygger på samma grund som kom i och med Windows Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Spel med multiplayer är självklart mer långlivade ja. Oftast släpps det regelbundet nytt innehåll till dem också.

Moddar förstör inte upplevelsen... det är precis tvärtom. Annars skulle man inte använda moddar. Minecraft tröttnar man nästan aldrig på eftersom det finns så många moddar till det... tror inte jag gått igenom alla än. xD

Och i World Of Warcraft så moddar man gui:t så det passar användaren.

Annars tänkte jag på singleplayerspel såklart. Men men... nog med Offtopic nu.

Vad tillför egentligen "AERO" då om inte just lite "lull-lull"? xD Du kan ju iallafall inte påstå att det ökar produktiviteten i os:et.

Men nej, det finns inget som inte går att göra i Windows 10, som gör att man måste använda Windows 7.

Att Windows 10 är bra är väl inte så konstigt då det bygger på samma grund som kom i och med Windows Vista.

Kom ju på en sak till, Windows 10 har mycket bättre hårdvarustöd för ny hårdvara, detta kommer inte utvecklas så länge till för tidigare OS.
På jobbet var det bra mycket krångligare och mer tidskrävande att göra image till Win 7 än vad vi nu gör med Win 10. Skrivare, scanners, handscanners, streckkodsläsare fungerar out of the box. I gamla sunkiga Win 7 måste vi installera d r i v r u t i n e r manuellt. Har ni hört så tokigt?

För att inte tala om optimeringar för kommande PCIe-diskar, RAM-minnen, processorarkitekturer, moderkort framledes.

Vem orkar pilla med att installera sånt manuellt? Haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K