Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alla snackar om brightness 20 humm, ska testa när jag kommer hem men jag tycker typ allt under 50 är åt helvete..

Då sitter jag även alltid i mörkt rum, men kanske miss minner mig ska se efter jobbet

Brightness är något dina ögon vänjer sig vid och sweclockers pratade lite om detta i sin recension med.. Man tror att lägre brightness kanske inte ger lika mycke tryck i bilden men detta stämmer inte. Det blir bättre bild om du sänker din brightness med. Ju mörkare rum desto bättre med lägre brightness, givetvis inte så att du ska köra brightness 0 i mörkt rum men kika på sweclockers recension om denna skärmen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

fick hem min mini-display till displayport kabel idag och skulle testa med nya skärmen, men kan bara ställa in 85hz i nvidia kontrollpanelen? Har ett GTX 690. Någon som vet varför?

Du borde få minst 120Hz kan man tycka borde vara din kabel som spökar, har du installerat skärmdrivrutinerna?

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

mm jag har börjat fundera också. Älskar skärmen i övrigt, men har börjat störa mig lite också på att vita bakgrunder får en mer gul-/brun-/gråaktig ton på bildens övre del. Samt då man ser filmer eller mörka spel, att skärmens kanter, främst höger uppe och nere har en del glow som även är lite gulaktig.

Vad sa du till dem på supporten? Det är möjligt att få byta ut den mot en ny produkt med ångerrätten, eller måste jag visa att den är tillräckligt defekt?

Jag har nu varit i kontakt med netonnets kundservice, och de tyckte också jag skulle komma och lämna in den på närmaste lagershop eller skicka in den, det var inga problem. Får väl åka in här någon dag och fixa det, tråkigt att de inte finns i lager någonstans bara. Men samtidigt så kanske de hinner komma in nya batchar till dess

Skönt att man beställde från netonnet, de är så lätta att ha att göra med!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du borde få minst 120Hz kan man tycka borde vara din kabel som spökar, har du installerat skärmdrivrutinerna?

Hade glömt drivers! Trodde det var plug-and-play? Verkar inte som att jag kommer in på ASUS driver sidan just nu? Och har ingen läsare i datorn för skivan... FUCK MY LIFE

edit: efter 2 minuter laddande kom jag in! återkommer när jag testat om det hjälpte.

edit2: har installerat "Multiframe" om det nu räknas som drivers till skärmen? Det fanns något som hetter "PG279 WHQL Driver" också, men mappen är ju bara fylld med massa filer jag inte kan göra något med? Säg för fan inte att det är kabeln det är fel på nu när jag fått en så fin ny skärm!?! Förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Jag har nu varit i kontakt med netonnets kundservice, och de tyckte också jag skulle komma och lämna in den på närmaste lagershop eller skicka in den, det var inga problem. Får väl åka in här någon dag och fixa det, tråkigt att de inte finns i lager någonstans bara. Men samtidigt så kanske de hinner komma in nya batchar till dess

Skönt att man beställde från netonnet, de är så lätta att ha att göra med!

Bra där, håller med netonnet brukar inte strula när det gäller att returnera

Jag tror jag tjingade sista exet som precis anlänt till mitt utlämningsställe vi får hålla tummarna att det blev ett bra ex den här gången. Återkommer när jag packat upp och testa.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Hade glömt drivers! Trodde det var plug-and-play? Verkar inte som att jag kommer in på ASUS driver sidan just nu? Och har ingen läsare i datorn för skivan... FUCK MY LIFE

edit: efter 2 minuter laddande kom jag in! återkommer när jag testat om det hjälpte.

edit2: har installerat "Multiframe" om det nu räknas som drivers till skärmen? Det fanns något som hetter "PG279 WHQL Driver" också, men mappen är ju bara fylld med massa filer jag inte kan göra något med? Säg för fan inte att det är kabeln det är fel på nu när jag fått en så fin ny skärm!?! Förslag?

Antar att det är PG279_WHQL_Driver som du drog hem, sen är det bara att högerklicka på PG279.inf och välj installera men det är antagligen det du gjort. Annars kan det självklart vara kabeln som strular fanns en tråd på Asus Rog Forum där nån med liknande problem löste det genom en annan kabel: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57590-PG278Q-ROG-Sw...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Antar att det är PG279_WHQL_Driver som du drog hem, sen är det bara att högerklicka på PG279.inf och välj installera men det är antagligen det du gjort. Annars kan det självklart vara kabeln som strular fanns en tråd på Asus Rog Forum där nån med liknande problem löste det genom en annan kabel: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57590-PG278Q-ROG-Sw...

Testat, installerat, men fungerar fortfarande inte.
Om det är kabeln det är fel på så är det sista gången jag någonsin köper något från Deltaco. Jävla kina-skräp. Något mer förslag på vad som kan vara fel? din länk går till en kille som har problem med TN-versionen av denna skärm. PG278Q.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Bra där, håller med netonnet brukar inte strula när det gäller att returnera

Jag tror jag tjingade sista exet som precis anlänt till mitt utlämningsställe vi får hålla tummarna att det blev ett bra ex den här gången. Återkommer när jag packat upp och testa.

Ja nä man vill ju vara helt nöjd, hade varit en annan sak om jag hade köpt en vanlig med TN-panel.

Ja uppdatera hur det går! Vilken batch, om det är QC-sticker, eller något annat avvikande. Hoppas det blir bra iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Testat, installerat, men fungerar fortfarande inte.
Om det är kabeln det är fel på så är det sista gången jag någonsin köper något från Deltaco. Jävla kina-skräp. Något mer förslag på vad som kan vara fel? din länk går till en kille som har problem med TN-versionen av denna skärm. PG278Q.

Jo jag vet men om man googlar så verkar kabeln vara en gemensam nämnare vare sig det är PG279 skärmen eller inte Du kan ju testa ställa in en egen upplösning med specifik Hz i nvidia-kontrollpanelen och se om det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Jo jag vet men om man googlar så verkar kabeln vara en gemensam nämnare vare sig det är PG279 skärmen eller inte Du kan ju testa ställa in en egen upplösning med specifik Hz i nvidia-kontrollpanelen och se om det fungerar.

sant. Testat det redan, och det hjälpte inte heller :/ 85hz max.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Hej! Du behöver inga drivers! Kan du länka vilken kabel du köpte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicoRehn:

Hej! Du behöver inga drivers! Kan du länka vilken kabel du köpte?

fungerar varken med eller utan oavsett.

https://www.inet.se/produkt/8906690/displayport-1-2-mini-disp...

^ denna. misstänker att den är defekt.

här är en mer utförlig beskrivning på mitt problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Verkar som fler har haft problem med att dp kabeln inte klarar den höga frekvensen samtidigt som man kör med 1440p, jag skulle köpt en duallink dvi istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RicoRehn:

Verkar som fler har haft problem med att dp kabeln inte klarar den höga frekvensen samtidigt som man kör med 1440p, jag skulle köpt en duallink dvi istället

Dual-link till vaddå?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dual-link till vaddå?

Dual-link Dvi till Dual-link Dvi (DL-DVI)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RicoRehn:

Jo, men hur hade du tänkt koppla den till skärmen?

Sen funkar inte G-sync via DVI.

Jag tror helt enkelt den kabeln inte är specifierad för 1.2.
Denna är, men vet inte om den går att få tag på här.

http://www.accellcables.com/products/ultraav-mini-displayport...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sant! Glömde av gsync helt och hållet!
Bara testa med en ny dp då!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva att jag köpte en skärm på NetOnNet, och tycker att den fungerar bra än så länge (använt kanske i 10 timmar aktiv tid.)

Inga döda pixlar ännu. Ingen uppenbar "bleed" (ljus som läcker in från kanterna).

Däremot är den lite "ljus" i mörkt rum, gissar att det är det som är IPS glow. Har brightness på omkring 20, har inte fattat hur man konfigurerar ännu... Det är dock inget som jag märkts av/stört mig på i spel ännu.

Sammanfattningsvis är jag absolut nöjd hittills, efter relativt kort användning.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Ranger | Intel i7 6700K | Noctua NH U-14s | MSI GeForce GTX 980Ti Gaming | HyperX Savage 16 Gb DDR4 2800 MHz | Samsung EVO 500Gb SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicoRehn:

Japp antagligen den som är problemet.

Ja det hade jag också om skärmen ens hade haft DVI ingång...

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror helt enkelt den kabeln inte är specifierad för 1.2.
Denna är, men vet inte om den går att få tag på här.

http://www.accellcables.com/products/ultraav-mini-displayport...

Exakt.

Jag har redan klickat hem en ny faktiskt ... haha, det står att den ska vara 1.2. Vilket jävla skit att Inet skriver att den kabeln jag köpte är 1.2!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag testat den nya skärmen och den är avsevärt mycket bättre än den första jag fick, puh!
Den har pytte lite glow i ett av hörnen om an anstränger sig för att hitta, knappt märkbart kommer helt klart att köra vidare på denna

Andra detaljer som jag märke var att kartongen var bättre förseglad och hade ingen kontroll etikett QC passed påklistrad på kartongen.

Fick även ett tips när jag var förbi Inet butiken i Barkarby (Sthlm) idag och skulle köpa ett tangentbord. Passade på att berätta om min upplevelse och fråga om Inet fått många returer på dessa skärmar vilket han inte kände till men däremot hade de haft liknande problem med Acer´s ips skärmar de fick ovanligt många doa på dessa under en period och började tillslut undersöka vad det kunde bero på. Det dom kom fram till var att glow:et mest troligt berodde på att när de limmat fast bezel:n (ramen) på skärmen vid tillverkningen så satt den lite tight till en början i kombination med klistret skapades ett viss tryck på panelen vilket i sin tur orsakade glowproblem, men med tiden medans limmet fick sätta sig så skulle trycket bli mindre på panelen och bleedingen skulle försvinna mer eller mindre. Det kunde ta upp till två veckor innan man ens kunde märka av det enligt säljaren, låter ju inte helt orimligt skulle vara intressant att få höra någon som haft bleeding problem och valt att köra vidare med skärmen berätta om det blivit bättre med tiden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Nu har jag testat den nya skärmen och den är avsevärt mycket bättre än den första jag fick, puh!
Den har pytte lite glow i ett av hörnen om an anstränger sig för att hitta, knappt märkbart kommer helt klart att köra vidare på denna

Andra detaljer som jag märke var att kartongen var bättre förseglad och hade ingen kontroll etikett QC passed påklistrad på kartongen.

Fick även ett tips när jag var förbi Inet butiken i Barkarby (Sthlm) idag och skulle köpa ett tangentbord. Passade på att berätta om min upplevelse och fråga om Inet fått många returer på dessa skärmar vilket han inte kände till men däremot hade de haft liknande problem med Acer´s ips skärmar de fick ovanligt många doa på dessa under en period och började tillslut undersöka vad det kunde bero på. Det dom kom fram till var att glow:et mest troligt berodde på att när de limmat fast bezel:n (ramen) på skärmen vid tillverkningen så satt den lite tight till en början i kombination med klistret skapades ett viss tryck på panelen vilket i sin tur orsakade glowproblem, men med tiden medans limmet fick sätta sig så skulle trycket bli mindre på panelen och bleedingen skulle försvinna mer eller mindre. Det kunde ta upp till två veckor innan man ens kunde märka av det enligt säljaren, låter ju inte helt orimligt skulle vara intressant att få höra någon som haft bleeding problem och valt att köra vidare med skärmen berätta om det blivit bättre med tiden..

2 veckor låter misstänksamt likt ångerrätten i tillägg kan den ju legat x veckor på lager/frakt redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

2 veckor låter misstänksamt likt ångerrätten i tillägg kan den ju legat x veckor på lager/frakt redan.

Sant men NetOnNet har 30 dagars öppet köp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Vad skönt att höra! Hoppas verkligen att det löser sig lika smidigt för mig, att man inte tvingas göra flera byten.

Är den från oktobers batch? Sen undrar jag också hur ramen sitter, tänkte med tanke på det du skrev också. Sitter den jämnt över hela eller är den lös på olika ställen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Vad skönt att höra! Hoppas verkligen att det löser sig lika smidigt för mig, att man inte tvingas göra flera byten.

Är den från oktobers batch? Sen undrar jag också hur ramen sitter, tänkte med tanke på det du skrev också. Sitter den jämnt över hela eller är den lös på olika ställen?

Japp det är en Oktober skräm och ramen sitter som den skall tycker jag.

Vi håller tummarna för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Så är inte alltid fallet. Se netonnet tex. Returnerad vara och beskrivningen för ek sådan. Står inte alls vad det är för fel på produkten, detta då man förmodligen inte ska nyttja distanslagen för att REKLAMERA en produkt.

Visa mig gärna en artikel som är Returnerad via distanslagen där ett fel på produkten framgår tydligt.

Står fast vid att det är fel att skicka åter en skärm på fel sätt bara för att det är lätt att missbruka. Det finns reklamation av en anledning.

Förstår din omtanke men i netonnets fall så testar de alla produkter väldigt noga innan de går ut på försäljning som returnerade varor så en skärm som skulle varit en godkänd reklamation hade inte sålts som returnerad vara. Har köpt returnerade varor där iallafall 2 gånger och varit väldigt nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Lämnade in min skärm på netonnet idag, servicekillen öppnade inte ens lådan fför att ens titta om skärmen var där utan bara sa att jag kommer få en ny skärm hemskickad.

Tummen upp för netonnet

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Troligen att jag kännr att det blivit lite sämre på min skärm senaste... Så vet inte.. Det jag hört är att backlightbleeding kan bli bättre med tiden. Men inte IPS glow

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Trist :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Lämnade in min skärm på netonnet idag, servicekillen öppnade inte ens lådan fför att ens titta om skärmen var där utan bara sa att jag kommer få en ny skärm hemskickad.

Tummen upp för netonnet

Låter kanon! Nämnde de något om när de tror att de kommer in, eller när du kommer få den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RawN:
Han sa att han inte kunde se när, bara att 100st var beställda.
Borde inte dröja allt för länge.

Visa signatur

Q1=Q2+QE